Svenskar piratkopierar mer än EU‑genomsnittet

Permalänk
Melding Plague

Svenskar piratkopierar mer än EU‑genomsnittet

Fulströmmad TV är vanligast, följt av nedladdade böcker och tidningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant artikel, speciellt med denna djupdykning av olika parametrar. Mycket bra bra skriven artikel!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Jag förstår inte hur de som köper illegal streaming kan göra det enkelt och säkert utan det på något sätt är spårbart tillbaka till dem? Såklart det går det är ganska ansträngande, men det räcker ej med bitcoin som är spårbart och detta endast för att minska utgifterna väldigt lite.

Jag själv piratkopierar inte något, men jag ser att precis allt blir bara dyrare och sämre. Produkter som en gång ändå var köpbara men dyra, har nu gått emot att bli så dyra prenumerationstjänster så de är otänkbart för de flesta.

Permalänk
Medlem

Detta med illegal tv streaming är ju uråldrig bara det att tillvägagångssättet ändrats.

Jag kommer ihåg när jag var barn då köpte alla piratkopierade kort för parabol, vi hade detta också.
Man fick in alla kanaler med detta piratkort, kostade en bråkdel mot canal digital osv. Sen täppte dom till hålet så fick man nytt kort osv när de crackat det igen :>

Nu är väl de mesta illegala streaming sidorna gratis, men säljs ju stora mängder "abonnemang" för illegal streaming också där fel personer håvar in pengar.
"Kriminella nätverk bakom illegal försäljning av tv-kanaler"

Jag pratar om en kompis nu, han har satt på pirathatten typ fullt ut igen och kör Plex istället för behöva ha 10 streaming tjänster för se det man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur de som köper illegal streaming kan göra det enkelt och säkert utan det på något sätt är spårbart tillbaka till dem? Såklart det går det är ganska ansträngande, det räcker ej med bitcoin och detta endast för att minska utgifterna väldigt lite.

Grejen är väl att det inte är olagligt att streama pirat? Det är olagligt att tillhandahålla tjänsten.
Tror jag. Det va så förrut iaf. Därför polisen inte spårar upp piratstreamare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Varför piratkopierar folk ens när man kan signa upp och betala på en massa streaming-tjänster för att få tillgång till hela utbudet?

SVT Play
TV4 Play
Netflix
Viaplay
Disney+
HBO Max (Max)
Discovery+
Amazon Prime Video
SkyShowtime
Apple TV+
Spotify

Är ni fattiga eller?
/s

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur de som köper illegal streaming kan göra det enkelt och säkert utan det på något sätt är spårbart tillbaka till dem? Såklart det går det är ganska ansträngande, det räcker ej med bitcoin och detta endast för att minska utgifterna väldigt lite.

Jag själv piratkopierar inte något, men jag ser att precis allt blir bara dyrare och sämre. Produktersom en gång ändå var köpbara men dyra, har nu gått emot att bli så dyra prenumerationstjänster så de är otänkbart för de flesta.

Tror de flesta som fulstreamar faktiskt är vanliga människor som varken tar till något extra skydd som en VPN eller cryptovalutor, vet absolut min storebror inte gör det och han har kört betald IPTV i mer än två år och om jag inte missminner mig så tvingades han byta leverantör för den han hade först stängdes ner. Men att ge sig på "den lilla människan" i såna här fall gör nog troligtvis mer ont än gott i längden - liksom vem kommer signa upp för svindyra sportpaket från X-leverantör när denne redan hotat med att dra en inför rätten. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Grejen är väl att det inte är olagligt att streama pirat? Det är olagligt att tillhandahålla tjänsten.
Tror jag. Det va så förrut iaf. Därför polisen inte spårar upp piratstreamare.

Vad jag vet är det olagligt båda att streama och tillhandahålla tjänsten. Vad jag minns ändrades det för många år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

För att vara tydlig. Jag piratkopiera inte och jag uppmanar inte någon att göra det.

En sak jag länge funderat på är:

Är det verkligen piratkopiering, om man betalar för det?

Vad jag menar med det, är att vi betalar skatt för piratkopiering. (copyswede)
Men om vi betalar skatt för det. Räknas det då verkligen som piratkopiering? 🤔

Permalänk
Medlem

Hur piratstreamar man ens TV? Menar ni då typ obskyra sändningar av fotbollsmatcher i kass kvalitet på typ ryska streamingsajter? Eller finns svenska TV-kanaler i sin helhet att streama där ute någonstans?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

För att vara tydlig. Jag piratkopiera inte och jag uppmanar inte någon att göra det.

En sak jag länge funderat på är:

Är det verkligen piratkopiering, om man betalar för det?

Vad jag menar med det, är att vi betalar skatt för piratkopiering. (copyswede)
Men om vi betalar skatt för det. Räknas det då verkligen som piratkopiering? 🤔

Vi betalar inte för piratkopiering, vi betalar för privatkopiering, och det är en ENORM skillnad.

Piratkopiering är om du trippar en film och sedan delar den så hela världen kan ta del av det och därmed skadar skaparna av filmen, medans privatkopiering är att du rippar eller lånar ut filmen och delar den med familj och vänner vilket är helt okej.

Sen att copyswede är förlegat och borde avskaffas är en annan femma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Så, fattiga piratkopierar mer. Färga mig förvånad! (Förlåt, svenska språket!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur piratstreamar man ens TV? Menar ni då typ obskyra sändningar av fotbollsmatcher i kass kvalitet på typ ryska streamingsajter? Eller finns svenska TV-kanaler i sin helhet att streama där ute någonstans?

I princip "alla" kanaler finns tillgängliga. "Hur"? Vad menar du? Rent tekniskt? Tekniskt är det IPTV. Du kan strömma till en tv-box, telefon, dator.
Det finns mängder med info om detta på diverse forum och webbplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Varför piratkopierar folk ens när man kan signa upp och betala på en massa streaming-tjänster för att få tillgång till hela utbudet?

SVT Play
TV4 Play
Netflix
Viaplay
Disney+
HBO Max (Max)
Discovery+
Amazon Prime Video
SkyShowtime
Apple TV+
Spotify

Är ni fattiga eller?
/s

För att det är abonnemang MED reklam dessutom riktad, efter ålder, kön etc.
Om jag inte redan vore fattig, så skulle jag bli det av alla dessa, både monetärt och i tid, där man möglar framför reklam.
Sedan har vi den lilla detaljen bildkvalité för att inte tala om plattformsfascismen där varje aktör har sin egen moraliska kompass som sällan pekar mot norr.
Paketering är dessutom under all kritik, det går liksom inte att bara köpa det man vill ha.
Bästa sättet att slippa pirater är att återgå till devisen "kunden har alltid rätt".

Nu säger jag inte att man ska piratkopiera utan folk med pengar borde istället tänka på vad för skit man kastar sina pengar på, kräv bättring.
Spotify har gjort mycket för att triangulera bort piratkopiering, men det behövs mer.
Enklare, billigare och utan hållhakar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Såklart, Sverige är cyberpiraternas härkomst!

PS: egentligen skulle jag vilja påstå att statistiken är ännu mer än vad som visas pga. vissa saker är lite mer dolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lever du under en sten eller?

Det finns och har funnits "alla" kanaler i originakvalitet i mer än ett decennium.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lever du under en sten eller?

Jag har inte heller nån aning, men så är jag också ointresserad av det som dessa illegala streamingtjänster erbjuder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vi betalar inte för piratkopiering, vi betalar för privatkopiering, och det är en ENORM skillnad.

Piratkopiering är om du trippar en film och sedan delar den så hela världen kan ta del av det och därmed skadar skaparna av filmen, medans privatkopiering är att du rippar eller lånar ut filmen och delar den med familj och vänner vilket är helt okej.

Det inte piratkopiering om man tänker sig att någon gång kanske använda datan till att träna AI, det har Stora Företag sagt och jag ser ingen anledning till att det inte skulle gälla mig med.

Dessutom godkänner alla som loggar in på min AI-materials-delnings-site en EULA där de godkänner att de blir mina vänner.

Vattentätt, Sickan.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För att det är abonnemang MED reklam dessutom riktad, efter ålder, kön etc.
Om jag inte redan vore fattig, så skulle jag bli det av alla dessa, både monetärt och i tid, där man möglar framför reklam.
Sedan har vi den lilla detaljen bildkvalité för att inte tala om plattformsfascismen där varje aktör har sin egen moraliska kompass som sällan pekar mot norr.
Paketering är dessutom under all kritik, det går liksom inte att bara köpa det man vill ha.
Bästa sättet att slippa pirater är att återgå till devisen "kunden har alltid rätt".

Nu säger jag inte att man ska piratkopiera utan folk med pengar borde istället tänka på vad för skit man kastar sina pengar på, kräv bättring.
Spotify har gjort mycket för att triangulera bort piratkopiering, men det behövs mer.
Enklare, billigare och utan hållhakar.

Plus att med streamingtjänsterna vet du inte riktigt vad du har. De plockar bort filmer och serier efter ett tag, så vill du t.ex. se om en film kan du räkna med att den inte finns nästa gång du vill se den. Visst kan du ofta hyra den på en ytterligare annan tjänst men när man redan betalar för ett antal streamingtjänster där filmen tidigare funnits kan det ta emot att betala ännu en gång för att se den igen. Då kan jag förstå att man besöker tpb eller någon annan kostnadsfri tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

PS: egentligen skulle jag vilja påstå att statistiken är ännu mer än vad som visas pga. vissa saker är lite mer dolt.

Ja, vpn kör väl de flesta "pirater" med idag. I alla fall om man inte gillar kravbrev från skumma advokatbyråer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Ja, vpn kör väl de flesta "pirater" med idag. I alla fall om man inte gillar kravbrev från skumma advokatbyråer..

Jo jag vet inte riktigt hur de gjort undersökningen då jag ej läst rapporten, vet inte ifall de tar hänsyn till vpn eller baserat på frågeformulär? Men sen tänkte jag på annat också, eg. gällande läroböcker finns det ju vissa väldigt spridda ehm, metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Plus att med streamingtjänsterna vet du inte riktigt vad du har. De plockar bort filmer och serier efter ett tag, så vill du t.ex. se om en film kan du räkna med att den inte finns nästa gång du vill se den. Visst kan du ofta hyra den på en ytterligare annan tjänst men när man redan betalar för ett antal streamingtjänster där filmen tidigare funnits kan det ta emot att betala ännu en gång för att se den igen. Då kan jag förstå att man besöker tpb eller någon annan kostnadsfri tjänst.

Ja, det är väl en stor fallgrop när man köper tjänst istället för vara.
Jag frågade C more, när dom hade ett säljstånd på torget 2018 om man kunde få köpa enbart sändningarna av fotbolls-VM, eller bara köpa deras tjänst så länge fotbolls-VM pågick, det gick absolut INTE, oavsett pris.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Vi har IPTV och betalar strax över 1000kr om året. Vi kollar på viss sport och för att se den med ordinarie tjänster hade vi fått betala väldigt mycket för innehåll vi inte är ett dugg intresserade av. Hade vi kunnat skräddarsy lagliga tjänster för att få ett mindre pris hade vi nog gått den vägen istället.

Känns som denna diskussion blir värdelös om vi som gjort detta val inte får komma till tals och vara med i diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guest6936:

Vi har IPTV och betalar strax över 1000kr om året. Vi kollar på viss sport och för att se den med ordinarie tjänster hade vi fått betala väldigt mycket för innehåll vi inte är ett dugg intresserade av. Hade vi kunnat skräddarsy lagliga tjänster för att få ett mindre pris hade vi nog gått den vägen istället.

Känns som denna diskussion blir värdelös om vi som gjort detta val inte får komma till tals och vara med i diskussionen.

Ja, det är det som är så bisarrt med SweC. De lägger ofta upp nyheter om förbjudna ämnen, och sen raderas inlägg som diskuterar ämnet. Nånstans borde de bestämma sig. Det känns mest som att redaktionen försöker locka fram användare att banna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Minns när vi hackade kort till tv-boxarna. Det var tider det

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag känner ärligt talat ingen som använder illegal IPTV (även om det säkert finns bland mina arbetskamrater, men inget som jag hört om), och knappt någon av mina kompisar kopierar längre något.

Vi ser att film, musik, programvara inte alls är på samma piratnivåer som förr. Det tycks alltså som att IPTV (illegal) påverkar mer än piratande via torrents/usenet/etc.

För egen del är det ingen större moralisk skillnad på att ta hem en torrent eller en piratström, båda är lika "fel" ur användarsynpunkt och det som skiljer är en teknikalitet.

Men "fel" är i mina ögon väldigt lite "fel", det är nästan mer fel att betala hutlösa abonnemang som driver upp priser och kostnader till skyarna och stänger ute allt fler från att ta del av gemensam kultur eller delta i samhällskittet. Fast, det kanske man får diskutera annorstädes om det ska utvidgas.

Jag betalar för Spotify. Det fungerar bra. Övriga streamingtjänster visar allt mer skräp till allt högre priser. Ser aldrig på linjär-TV längre och skulle nog inte vilja ha "IPTV" ens om jag fick det mer eller mindre gratis, företagen som tillhandahåller det undviker säkert skatt osv...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, det är det som är så bisarrt med SweC. De lägger ofta upp nyheter om förbjudna ämnen, och sen raderas inlägg som diskuterar ämnet. Nånstans borde de bestämma sig. Det känns mest som att redaktionen försöker locka fram användare att banna.

Det är inte så bisarrt egentligen. De tillåter inte diskussioner om olagliga saker för att undvika att själva få problem. Ser inte varför de skulle ha något egenintresse av att banna användare, vilket även bevisas av att de hellre raderar inlägg snarare än att banna användare.

Det går ju att diskutera nyheter som denna utan att bryta mot forumreglerna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Go Sweden. Vi är faan bäst.

Skrivet av rwkk:

Sitter själv och funtar på detta. Kan absolut tro att det till största del piratas mest via illegal IPTV (utan VPN), men skillnaden procentuellt mellan IPTV och torrent bör ändå vara lite lägre än vad statistiken visar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Eh... Om dom slutar att va korkade och samlade ALLT på ETT ställe och INGET är region blockerat så kommer allt detta(pirat Streaming) försvinna!

Detta har ju bevisats flera gånger tex med Musik(Spotify).

Men... Ja dom som bestämmer är ju idioter så... Ja vi for fortsätta som det är nu.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

En tjänst , ett pris, med fördelning av pengar utefter vad folk tittar på, lyssnar på, läser etc. Problem solved. Men nej varför ska man göra det enkelt när man han göra det svårt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.