TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du bör helt klart sikta på en Samsung Q80-modell för att behålla det du har och förbättra det du vill få bättre.

Har kikat på den men svårt att hitta en för rimligt pris.. Finns 75" på e-ville för 14990:- men lite tveksam sida verkar det som.

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Det är precis därför som jag för fem minuter sedan beställde en nvidia shield pro . . .
Hmm.. har jag precis slösat bort 1949 pengar på en shield? Kör en gamma kinabox med Amlogic S905X3-processor i dag som jag inte vill släppa ut på nätet. Så jag tänkte att en shield vore vassare.
Där minns jag att jag varit inne och pillat förut. Får testa igen. (Har också en C3, fast 55")

Borde inte vara ett problem för dig när det gäller gejming, där märker jag inte av det. Och en lg c3 är bättre än min samsung q6 när det gäller just gejmande. Kanske se över dina inställningar igen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nietszche:

Alltså vilken djungel det här är. Jag hjälper syrran leta efter en TV då deras Philips The One 55" gav upp efter bara 4 år. Lite sport, lite Netflix, mycket Bluey för lillan. Budget max 11k. Har läst igenom era diskussioner men blir f-n inte klokare.

Vad hade ni valt av dessa (ignorera storleken, 55" är målet men vissa 65" är mer nedsatta):

TCL 65" QLED870 4K QLED Smart TV (2023)
TCL 55" QLED870 4K QLED Smart TV (2023) (Under budget)
TCL 55" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)
TCL 55" MQLED85 4K MINI-LED TV (2024) (Snäppet över budget)
LG 55" QNED85 4K QNED Smart TV (2024) (Under budget)
LG 65" QNED86R 4K QNED Smart TV (2023)
LG 55" QNED86T 4K QNED Smart TV (2024) (Vad är grejen med QNED86R vs QNED86T, är det årsmodell?)
Samsung 55" QN85D 4K Neo QLED Smart TV (2024) (Snäppet över budget)
Sony 55” X85L 4K LED Smart TV (2023) (Under budget)

Och sen, om jag nu kan övertala dem att lägga 14k, så finns:
LG 55" C4 4K TV (2024)
Samsung 55" S90D 4K OLED Smart TV (2024)
Samsung 55" QN90D 4K Neo QLED Smart TV (2024)
Sony 55” X90L 4K LED Smart TV (2023)

Sorry för den långa listan, tror dock att där är flera som sitter i samma sits och behöver 55-65" för 10-11k så alla svar uppskattas!

De du tittar på för 14kkr är betydligt bättre modeller än den första långa listan. QN85D är på den översta listan den som är generellt bättre men då är QN90D mycket mer av samma. Sedan kommer den sedvanliga prioriteten med OLED = lämpligare valet om du prioriterar kontrast och film. QN90D (eller QN85D) = om du prioriterar förmågan att även hantera ett ljusare rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Theez:

Har kikat på den men svårt att hitta en för rimligt pris.. Finns 75" på e-ville för 14990:- men lite tveksam sida verkar det som.

Den ständigt återkommande TCL C805/C755/MQLED80 är ett alternativ till Samsung Q80. Lite mer ljusstyrka men också lite plastigare utförande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dan@work:

har jag precis slösat bort 1949 pengar på en shield?

Ifall du hoppades på att Nvidia Shield skulle påverka flytet i filmer så är det fel produkt för ett annan situation. Eller tänkte du på något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

Varför är det ens ett problem, är den tekniska lösning så svår att få till? Antar att det är hårdvaruproblem?

Det är ett problem för att panelen är för bra (dvs. snabb) medan materialet har för låg frame rate. Interpolering eller någon form av utsmetning av bildrutorna är lösningen. Black frame insertion hjälper också hjärnan att tolka bort hacken, men det har andra nackdelar.

Såg någon lovande lösning som kunde används vid mastering-stadiet förut också, men tror aldrig den slog igenom.

Ja, jag märker det ibland men har vant mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hej!

Jag ångrar mig och satsar på en 55" oled istället.

Min nuvrande Lg C7 55" har fått inbränningar och visar nyans av grönt. Jag har kollat igenom tv guiden men skulle ändå behöva lite hjälp att hitta rätt. Är det någon som kan rekommendera mig om en bra tv utifrån mina kriterier nedan? LG C4 fick jag rekommenderat och läst gott om. Förslag på andra altenativ som kan passa mig bättre?

*kommer inte spela på tvn.

*kommer användas till sport, film och yotube.

*använder mig av hemmabioförstärkare så bra ljud är inte relevant

*Inbyggd google är ett plus men prestanda går före.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blixtinho: C4 är det naturliga valet mot vad du har och det kommer märkas på alla sätt att det hänt saker på sju år. B4 kommer också fungera bra men inte vara samma skillnad i ljusstyrka, särskilt kontinuerlig ljusstyrka likt vid sporttittande och dynamiskt omfång vid HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Se mitt tidigare svar: #20668278 ifall du missat.

Du är inne på lyxproblemnivån. Du väljer bland det allra bästa. Allt här handlar om hur mycket du behöver den högre ljusstyrkan. En del behöver verkligen inte den extra ljusstyrkan, utan är rent av ljuskänsliga och vill dämpa mycket mer. Då är en ljusstark modell som måste dämpas maximalt i inställningarna ofta mer olämplig eller rent av lite onödig både tekniskt och ekonomiskt.

Andra kan se ljusstyrkan som en självklarhet för de gillar hög ljusstyrka och högre dynamik.

Sådana saker kan man bara besluta själv om.

Såg inte ditt svar. Du har väldigt bra TV kännedom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Gillar heller inte att det är kina..

Indeed.

Ingen tänkande människa köper en kinesisk bil. Såhär 1000 dagar senare så kan man ju tycka att det även borde gälla tv...

(och nej, det handlar inte om att till 100% undvika kinesiska komponenter/tillverkning* - det är i praktiken ofta väldigt svårt, kina är rejält insyltat i det mesta vi konsumerar. Men att undvika kinesiska företag för slutprodukten är tvärtom väldigt lätt. har man ju iaf tagit någon sorts ställning)

*) har tyvärr inte insett det tidigare men QD Oled torde väl vara det minst Kina-kopplade man kan välja inom tv? Kanske skulle finnas en kina-faktor märkning A-E när man handlar?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Innan jag började läsa den här tråden. Så var jag rätt säker på att LG Qned86 65" (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...) var tv:n jag skulle inhandla. Men nu efter ha läst tråden med allas infalls vinklar m.m. Så är jag inte lika övertygad. Är det t ex ingen FALD på den här modellen? För i 23/24 års guide, så var den serien både FALD+ML stod det?

Så modellerna som tillkommit är båda ifrån TCL.
TCL 65" MQLED80 samt TCL 65" QLED870

Vilken av dessa tre ska man välja. Mestadels film o serie med en touch of sport ibland. haha

Tacksam för en liten vägledning. Prismässigt ligger de alla i samma kategori. Så vilken får man bäst kontrast o svärta är väl det som avgör mitt val. Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bonjah:

@Laxpudding

Innan jag började läsa den här tråden. Så var jag rätt säker på att LG Qned86 65" (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...) var tv:n jag skulle inhandla. Men nu efter ha läst tråden med allas infalls vinklar m.m. Så är jag inte lika övertygad. Är det t ex ingen FALD på den här modellen? För i 23/24 års guide, så var den serien både FALD+ML stod det?

Så modellerna som tillkommit är båda ifrån TCL.
TCL 65" MQLED80 samt TCL 65" QLED870

Vilken av dessa tre ska man välja. Mestadels film o serie med en touch of sport ibland. haha

Tacksam för en liten vägledning. Prismässigt ligger de alla i samma kategori. Så vilken får man bäst kontrast o svärta är väl det som avgör mitt val. Tack på förhand!

QNED86 har en FALD. QNED80/81/82 och enklare har det inte, utan kör med en kantbaserad local dimming-funktion som inte alltid hjälper utan riskerar störa varpå man stänger av den. Fortfarande en kapabel TV jämfört med basutbudet.

MQLED80 = C805/C755 (2024) och QLED870=C745 (2023). Samma serie där den nyare är märkbart bättre, särskilt runt FALD:en.

Permalänk

@Laxpudding

På listan för TCL finns MQLED80 (805) men en modell som bara heter 805, är det skillnad på dessa?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Patrik1984:

@Laxpudding

På listan för TCL finns MQLED80 (805) men en modell som bara heter 805, är det skillnad på dessa?

MQLED80 = C805, det är samma modell, bara att MQLED80 inte såldes i 50 och 85 tum när tabellen gjordes för ett år sedan, därav två rader för att matcha logiken i tabellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonjah:

@Laxpudding

Du måste ange vilken sport och vilken division, amnars kan Laxpudding inte svara.

T.ex. Innebandy Div 1 och Handboll Div 2 kräver helt olika sorters tv-apparater.

Ärligt talat, den här märkliga "jag kollar på det här och det här, vilken tv ska jag ha"-grejen som upprepas år efter år verkar vara exklusivt för tv. Det är iaf sällan man ser "jag spelar JRPG, flygsimulatorer och Formel 1 spel, vilket grafikkort ska jag ha"-frågor t.ex.

Undra var det kommer ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik1984:

Borde inte vara ett problem för dig när det gäller gejming, där märker jag inte av det. Och en lg c3 är bättre än min samsung q6 när det gäller just gejmande. Kanske se över dina inställningar igen?

Jag har inte använt en TV till spelande sen amiga-tiden. Eller ja, har väl lirat lite destruction derby på playstation hos en kompis för 25+ år sedan.

Skrivet av blunden:

Det är ett problem för att panelen är för bra (dvs. snabb) medan materialet har för låg frame rate. Interpolering eller någon form av utsmetning av bildrutorna är lösningen. Black frame insertion hjälper också hjärnan att tolka bort hacken, men det har andra nackdelar.

Såg någon lovande lösning som kunde används vid mastering-stadiet förut också, men tror aldrig den slog igenom.

Ja, jag märker det ibland men har vant mig.

Att panelen är för bra är numera nummer ett på listan över saker man tydligen missat efter att ha läst fyrtioelva kilometer text om TV-apparater på internet
För mig är hackande/laggig/stuttrande bild bland det mest irriterande jag vet. Men man kanske vänjer sig. . .
Att förvänta sig att saker ska fungera minst lika bra som det gjort med åtta år gammal hårdvara plus ännu äldre TV, på något som är så mycket dyrare och nyare är väl inte konstigt? Eller är det bara jag som tycker så?

Skrivet av Laxpudding:

Ifall du hoppades på att Nvidia Shield skulle påverka flytet i filmer så är det fel produkt för ett annan situation. Eller tänkte du på något annat?

Ja, jag trodde väl det, i min enfald. Efter att jag tydligen missförstått alla hundratals gånger som folk på internet har sagt att 'skaffa en shield eller appletv så blir allt toppen. För alla inbyggda appar är dåliga på att ... visa.saker.på.TVn(!)'.

Har ju alltid känt att det är ganska galet att man mer eller mindre måste köpa till en ljudanläggning eller liknande för att få ett acceptabelt ljud ur en redan dyr TV. (Och ja, ni behöver inte tala om att TVn skulle bli dyrare, valmöjlighet etc. etc. Jag förstår det. Men, argh!)

Nä, det är lika sant idag som 1976 "Totte skan'te alls få nåra kuler, Totte ska ha en banan!"

God jul!

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

De du tittar på för 14kkr är betydligt bättre modeller än den första långa listan. QN85D är på den översta listan den som är generellt bättre men då är QN90D mycket mer av samma. Sedan kommer den sedvanliga prioriteten med OLED = lämpligare valet om du prioriterar kontrast och film. QN90D (eller QN85D) = om du prioriterar förmågan att även hantera ett ljusare rum.

Tack så mycket för hjälpen, det blev en övertalning om att köpa en S90D!

Permalänk
Bildexpert 📺

@dan@work: Vanligaste orsaken till att det förespråkas Nvidia Shield eller AppleTV m.fl. är för att man blir oberoende av TV:ns lösning både teknisk och användarmässigt. Det blir sak samma vilken TV man köper när upplevelsen och funktionen hamnar på det fristående och beprövade systemet man är fullt insatt i. Den där frågan om "Öhh, fungerar Discovery på TV:n?" behöver man aldrig ställa när man funnit sin lösning.

Hackande/laggig/stuttrande bild etc. handlar om att finna produkter som inte gör fel. De flesta TV gör inte fel, inte när vi talar om de moderna 120 Hz-modellerna i toppklassen. Ovanpå detta är det detaljnivåer runt interpolering och liknande som kan hjälpa (eller stjälpa).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Du måste ange vilken sport och vilken division, amnars kan Laxpudding inte svara.

T.ex. Innebandy Div 1 och Handboll Div 2 kräver helt olika sorters tv-apparater.

Ärligt talat, den här märkliga "jag kollar på det här och det här, vilken tv ska jag ha"-grejen som upprepas år efter år verkar vara exklusivt för tv. Det är iaf sällan man ser "jag spelar JRPG, flygsimulatorer och Formel 1 spel, vilket grafikkort ska jag ha"-frågor t.ex.

Undra var det kommer ifrån?

Jag ägnar kanske 1/100-del så mycket tid åt grafikkort som skärmar och TV-apparater. Ändå är det inte svårt att ta sig igenom produktutbudet av grafikkort. Grafikkort är delkomponenter i ett större system. Av sig självt åstadkommer ett grafikkort ingenting. Det är en dörrkloss om det inte är en del av ett mycket större system. Grafikkortets roll och funktion i detta system är tydligt och utstakat.

Det finns två GPU-tillverkare (okey tre) med allmänt accepterade namnscheman som är lätta att begripa. Har kortet en RTX4070 lär man sig snabbt vad det innebär och att en RTX4080 ger helt enkelt mer. Detta oavsett övriga varumärken likt ASUS, EVGA och Palit etc. Prestandan är också en enda skala, en enda dimension av prestanda från lägre till högre. Ett 4080 ger mer än ett 4070 oavsett spel. Det är inte svårt.

En TV är en helt självgående entitet som svarar mot olika roller och olika funktioner. De är olika bra på olika saker. TV kan också rankas på skalor likt GPU-prestanda fast där har TV flera samtidigt flera skalor. Det finns betydligt fler tillverkare med ett mischmasch av beteckningar där samma produkt säljs under olika beteckningar utan att beteckningen har en omedelbar koppling till prestanda. TCL är väl årets exempel på detta. Med en TV kan man inte på förhand kan läsa sig till alla egenskaper utan någon måste testa hur ljusstark den är och ifall reflexfiltret dämpar bra eller inte.

Jag förstår både varför folk blir förvirrade och förstår också varför de frågar efter "bästa TV:n". Därför de tänker i samma enkla skala som grafikkort och undrar vilken TV som analogen till RTX4090. Vilket då har kanske tio olika svar beroende på vilken av en TV:s olika skalor man ska vara analog med. Bäst på vad? Ljusstyrka? Köp TCL X955. Färgprecision? Köp Sony A95L. Bästa högtalarna? Köp kanske Philips 959 och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag ägnar kanske 1/100-del så mycket tid åt grafikkort som skärmar och TV-apparater. Ändå är det inte svårt att ta sig igenom produktutbudet av grafikkort. Grafikkort är delkomponenter i ett större system. Av sig självt åstadkommer ett grafikkort ingenting. Det är en dörrkloss om det inte är en del av ett mycket större system. Grafikkortets roll och funktion i detta system är tydligt och utstakat.

Det finns två GPU-tillverkare (okey tre) med allmänt accepterade namnscheman som är lätta att begripa. Har kortet en RTX4070 lär man sig snabbt vad det innebär och att en RTX4080 ger helt enkelt mer. Detta oavsett övriga varumärken likt ASUS, EVGA och Palit etc. Prestandan är också en enda skala, en enda dimension av prestanda från lägre till högre. Ett 4080 ger mer än ett 4070 oavsett spel. Det är inte svårt.

En TV är en helt självgående entitet som svarar mot olika roller och olika funktioner. De är olika bra på olika saker. TV kan också rankas på skalor likt GPU-prestanda fast där har TV flera samtidigt flera skalor. Det finns betydligt fler tillverkare med ett mischmasch av beteckningar där samma produkt säljs under olika beteckningar utan att beteckningen har en omedelbar koppling till prestanda. TCL är väl årets exempel på detta. Med en TV kan man inte på förhand kan läsa sig till alla egenskaper utan någon måste testa hur ljusstark den är och ifall reflexfiltret dämpar bra eller inte.

Jag förstår både varför folk blir förvirrade och förstår också varför de frågar efter "bästa TV:n". Därför de tänker i samma enkla skala som grafikkort och undrar vilken TV som analogen till RTX4090. Vilket då har kanske tio olika svar beroende på vilken av en TV:s olika skalor man ska vara analog med. Bäst på vad? Ljusstyrka? Köp TCL X955. Färgprecision? Köp Sony A95L. Bästa högtalarna? Köp kanske Philips 959 och så vidare.

Ja, själva Bäst-frågan är inget märklig.

Syftar specifikt på Bäst-utifrån-Content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Att panelen är för bra är numera nummer ett på listan över saker man tydligen missat efter att ha läst fyrtioelva kilometer text om TV-apparater på internet
För mig är hackande/laggig/stuttrande bild bland det mest irriterande jag vet. Men man kanske vänjer sig. . .
Att förvänta sig att saker ska fungera minst lika bra som det gjort med åtta år gammal hårdvara plus ännu äldre TV, på något som är så mycket dyrare och nyare är väl inte konstigt? Eller är det bara jag som tycker så?

Har ju alltid känt att det är ganska galet att man mer eller mindre måste köpa till en ljudanläggning eller liknande för att få ett acceptabelt ljud ur en redan dyr TV. (Och ja, ni behöver inte tala om att TVn skulle bli dyrare, valmöjlighet etc. etc. Jag förstår det. Men, argh!)

OLED-paneler är extremt snabba, vilket som sagt gör att visning av material med väldigt låg frame rate (24 fps) i praktiken innebär att varje kompletta frame visas i sin helhet som en stillbild betydligt längre än på en långsam LCD-panel där panelen istället spenderar en hel del tid på att visa den utsmetade övergången mellan varje frame. Men visst, det är ju tyvärr en nackdel för just film och serier som är en bieffekt av att tekniken egentligen blivit betydligt bättre.

Du kan ju alltid välja en LCD-baserad TV istället så får du lite mer av den där utsmetningen, även om moderna LCD-paneler också är betydligt snabbare än de gamla panelerna.

Det är svårt att få plats med vettiga högtalare eftersom folk vill kunna montera TV:n på väggen, och då vill man att de ska vara tunna. Samtidigt har många högre krav på ljudet än vad som varit möjligt även när TV-apparater hade bättre ljud än de har idag. Det skulle dock inte förvåna mig om man fortfarande skulle kunna göra det bättre än vad som är standard idag, men det lär öka priset.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Blixtinho: C4 är det naturliga valet mot vad du har och det kommer märkas på alla sätt att det hänt saker på sju år. B4 kommer också fungera bra men inte vara samma skillnad i ljusstyrka, särskilt kontinuerlig ljusstyrka likt vid sporttittande och dynamiskt omfång vid HDR.

Det blev en C4 idag och jag är super nöjd med bild och att WebOS är snabbare och snyggare. Jag får dock inget ljud med min hemmabioförstärkare när jag kör arc. Hoppas kunna få ordning på det snart för att få ut ännu mer av tvn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blixtinho:

Det blev en C4 idag och jag är super nöjd med bild och att WebOS är snabbare och snyggare. Jag får dock inget ljud med min hemmabioförstärkare när jag kör arc. Hoppas kunna få ordning på det snart för att få ut ännu mer av tvn.

Den dag jag får ljudet att fungera på första försöket med ARC/eARC, då köper jag banne mig en trisslott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den dag jag får ljudet att fungera på första försöket med ARC/eARC, då köper jag banne mig en trisslott!

Mer värt att spara den turen till andra gången du vill får eARC att fungera på första försöket

Permalänk

Hej, min dotter skall flytta till eget så nu vill hon ha en tv. Hennes budget är ca 8000kr.
Har hittat 3 olika.
Samsung Q60D
LG ut8000
Philips pus8309

Finns det andra bättre så hojta bara till.
Vi har själva en Philips där vi får med alla appar, hur e det med nya Philips?
Hon har väll inga direkta krav, med hennes budget kanske man inte kan kräva för mycket.
Det är 65 tum som gäller. Blir nog mest tv tittande, inte spel.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ljudet funkar när jag castar med chromecast men inte med WebOS. Det var iaf inga konstigheter med min C7. Får fortsatta lite mer imorgon!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andersgog:

Hej, min dotter skall flytta till eget så nu vill hon ha en tv. Hennes budget är ca 8000kr.
Har hittat 3 olika.
Samsung Q60D
LG ut8000
Philips pus8309

Finns det andra bättre så hojta bara till.
Vi har själva en Philips där vi får med alla appar, hur e det med nya Philips?
Hon har väll inga direkta krav, med hennes budget kanske man inte kan kräva för mycket.
Det är 65 tum som gäller. Blir nog mest tv tittande, inte spel.

Av de du tittar på är Q60 den modellen som har lite mer tekniska egenskaper likt något högre ljusstyrka och färgomfång jämfört med de andra.

Ifall det är operativsystem som prioriteras har Philips LCD-modeller i 2024-utbudet (siffran 9 på slutet där) TitanOS som i dagsläget är påtagligt begränsat med vilka appar som följer med. Har hon en något äldre modell kan det vara Android/GoogleTV men det beror på vilken Philips.

Samsung kör med sitt system Tizen och LG kör med WebOS. Dessa har betydligt fler appar men man måste tänka i termer av att kolla upp varje enskild app/tjänst man använder. netflix, youtube och svt play är sällan problem. Sedan är det olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Aktivera HDMI-CEC, eller vad LG kallar Simplink. Aktivera även eARC om din förstärkare har stöd för det. Du kan också testa att ändra från Auto till Passthrough.

Gick ganska snabbt att få igång på min C1 med en Samsung-soundbar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Av de du tittar på är Q60 den modellen som har lite mer tekniska egenskaper likt något högre ljusstyrka och färgomfång jämfört med de andra.

Ifall det är operativsystem som prioriteras har Philips LCD-modeller i 2024-utbudet (siffran 9 på slutet där) TitanOS som i dagsläget är påtagligt begränsat med vilka appar som följer med. Har hon en något äldre modell kan det vara Android/GoogleTV men det beror på vilken Philips.

Samsung kör med sitt system Tizen och LG kör med WebOS. Dessa har betydligt fler appar men man måste tänka i termer av att kolla upp varje enskild app/tjänst man använder. netflix, youtube och svt play är sällan problem. Sedan är det olika.

Ok, tack för det.
Hittade Hisense A7N för samma pengar.
Best cheap tv enligt ratings.com

Kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtinho:

Ljudet funkar när jag castar med chromecast men inte med WebOS. Det var iaf inga konstigheter med min C7. Får fortsatta lite mer imorgon!

För mig var det en LG uppdatering och dra ut strömmen till förstärkare/ tv som hjälpte. Bytte även HDMI-kabel, men tror inte det gjorde någon skillnad.