Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Aldrig hört talas om

Skulle behöva men...

Aldrig för set att börja, går fort att få resultat

Har fått "sitt skada" en rejäl svank och svaga mag/rump muskler. Hade förut ofta ont i ländryggen pga detta då ryggen höll upp kroppen och sen var det lite jobbigt i börjar under min utbildning till brandman med lufttuberna på ryggen (~16KG)

Strecha och träning av mage/rumpa har hjälpt mig bort med all smärta i ländrygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång ordentligt med träning nu och hållet mig frisk. Känner mig starkare än någonsin och börjar få upp konditionen också

Är dock extremt stel/osmidig i kroppen men har börjar komma igång med stretching (gör mellan reps istället för att smeka telefonen) och undrar om någon har bra tipps på en stretch/timer app?

Jag kör Styrkelabbets app Strengthlog. Den har att setvila startar automatiskt när jag bockat i ett set. Då ställer jag mig och stretchar, och sen när min klocka vibrerar så är setvilan klar!
Sen gillar jag den också då jag loggar varje träningstillfälle, kan se massa olika övningar, ser historik, kan köra färdiga program eller tidigare träningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång ordentligt med träning nu och hållet mig frisk. Känner mig starkare än någonsin och börjar få upp konditionen också

Är dock extremt stel/osmidig i kroppen men har börjar komma igång med stretching (gör mellan reps istället för att smeka telefonen) och undrar om någon har bra tipps på en stretch/timer app?

Personligen, efter 10år av diverse problem med stelhet och skador som lagt en jävla massa timmar på sjukgymnaster, naprapater och stretching, så får jag ända säga att stretching inte funkar speciellt bra. Iaf inte för mig. Det blev mycket bättre när jag la mer fokus på dynamiska rörelseövningar istället för statisk stretch. Gör fortfarande vissa statiska övningar, men majoriteten är dynamiska, var en game-changer för mig iaf.

T ex började jag göra djupa side lunges/sidoförflytt, och kunde till en början inte ens göra det oassisterat utan att trilla bakåt pga av rörliget. Men tog nog bara någon månad tills det gick oassisterat utan problem, ingen stretchövning någonsin har gett mig sånna resultat i rörlighet och smidighet. Känner också att det funkade bättre att även göra reps med mindre vikt och fokusera på ROM, alltså försöka gå djupare i böj, eller i RDL som uppvärming eller som alternativa övningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Jag skulle rekommendera att inte stretcha innan träning eller mellan set, utöver lite uppvärmning. Stretchingen kan leda till minskad styrka och stabilitet. Har du svårt att utföra vissa övningar på grund av stelhet, stretcha inte mer än nödvändigt. Ett bättre sätt att öka rörligheten inför träning är annars uppvärmning och foam rolling.

Annars kan du stretcha i vissa övningar, om det inte påverkar annat. Exempelvis avsluta med att stretcha i själva övningen, med lite vikt. Full ROM i övningarna och viktad i slutet är bland det mest effektiva för att öka rörligheten. Vanlig statisk stretching är inte i närheten av lika effektiv.

Passen kan annars avslutas med stretching. Jag tycker det är ett bra sätt att varva ner. Brukar köra foam rolling, lite stretch, böj över huvudet där jag liksom gungar fram knäna över tårna, samt Sots-pressar bakom huvudet (ner så långt jag kommer).

Statisk stretching är annars bra i små doser 1-2ggr dagligen. Det måste göras ofta för att ge resultat, men för mycket kan snabbt leda till skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Personligen, efter 10år av diverse problem med stelhet och skador som lagt en jävla massa timmar på sjukgymnaster, naprapater och stretching, så får jag ända säga att stretching inte funkar speciellt bra. Iaf inte för mig. Det blev mycket bättre när jag la mer fokus på dynamiska rörelseövningar istället för statisk stretch. Gör fortfarande vissa statiska övningar, men majoriteten är dynamiska, var en game-changer för mig iaf.

T ex började jag göra side lunges/sidoförflytt, och kunde till en början inte ens göra det oassisterat utan att trilla bakåt pga av rörliget. Men tog nog bara någon månad tills det gick oassisterat utan problem, ingen stretchövning någonsin har gett mig sånna resultat i rörlighet och smidighet.

Fysioterapeuter av olika slag är tyvärr bro-scientists hela högen. Vad de lär sig är endast löst baserat på vetenskap och den mesta vetenskapen på området är kass.
De som kan ha något av värde att erbjuda är de som har förståelse för anatomi och gedigen erfarenhet av att behandla atleter. Tyvärr är de sällsynta.

I brist på det får man lösa problemet själv.

Jag har exempelvis fixat mina axlar med pressar bakom nacken. Övningen typ alla fysioterapeuter varnar för. Fysioterapeuten jag besökte tidigare tyckte annars att jag skulle prova flera veckors vila, och om inte det hjälpte sluta helt med pressar över huvudet - ”alla är inte gjorda för det”.

Karln var ju uppenbarligen en idiot, och det finns tyvärr allt för många sådana. Det blev därför att lösa problemet själv.

Statisk stretching har visat sig kass i flera studier. Du måste göra det i stort sett varje dag för att det ska ha någon effekt. Tyvärr tycker dock inte senor och annat om stretching, så de måste få adekvat återhämtning om du vill undvika skador.

En lösning är att göra lite men ofta. Och givetvis trappa upp det långsamt. Jag rekommenderar detta. Brukar köra 1-2 minuter morgon och kväll. Ibland lite mer. Det har kanske snarare effekt i att det motverkar stelhet.

Viktad och dynamisk stretching har större effekt. Ofta räcker det med full rörelse i olika övningar, men vill man ha mer kan man stretcha på slutet.

Kan säga att när jag kom igång med träningen igen för snart ett år sedan gjorde det ont i knän och rygg att sätta mig på huk. Nu kan jag böja med vikt över huvudet och göra Sots-pressar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Jag kör Styrkelabbets app Strengthlog. Den har att setvila startar automatiskt när jag bockat i ett set. Då ställer jag mig och stretchar, och sen när min klocka vibrerar så är setvilan klar!
Sen gillar jag den också då jag loggar varje träningstillfälle, kan se massa olika övningar, ser historik, kan köra färdiga program eller tidigare träningar.

Ah använder också Strengtlog. Viste dock inte om att man kunde få notis om man använder setvilan, tack för tipset

Och tack alla andra för alla tipps

Permalänk
Skrivet av doerman:

Du har ju copypastat från Styrkelabbet.se
Lika bra att länka dit istället så varje person själv kan läsa på och lära sig av det dom tycker är mest intressant

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

Och därför har jag inte varit med och skapat det?

Hemskt av mig att dela med mig utan att länka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Och därför har jag inte varit med och skapat det?

Hemskt av mig att dela med mig utan att länka...

Så du menar att om jag kopierar en uppsats så kan jag påstå att jag varit med och skapat den?
Ja, jag tycker du kunde dela länken till www.styrkelabbet.se för att vara mer behjälplig åt de personer som är intresserade av att fördjupa sig.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Skrivet av doerman:

Så du menar att om jag kopierar en uppsats så kan jag påstå att jag varit med och skapat den?
Ja, jag tycker du kunde dela länken till www.styrkelabbet.se för att vara mer behjälplig åt de personer som är intresserade av att fördjupa sig.

Du tjafsar alltså om ett inlägg som är över 5år gammalt, patetiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Du tjafsar alltså om ett inlägg som är över 5år gammalt, patetiskt

Nä, jag påpekade bara att det var kopierat från en hemsida som alla som vill styrketräna har nytta av.
Att på den hemsidan finns matnyttig information för de som vill börja styrketräna eller som redan styrketränar.

Sen att du väljer att gå i försvarsställning är din huvudvärk, inte min.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Drog några singelset på 140kg i marklyft idag med dragremmar. Det var nice, inte gjort det på ett tag faktiskt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Vad är det som hänt med gymkulturen/intelligensen hos de som tränar senaste åren?

Trodde det var illa på det lilla gymmet jag tränade på tidigare. Ingen som plockade undan efter sig och det skräpades ner hela tiden. Bytte nyligen till ett nytt gym - ett stort Sats som också ligger i närheten. Ur askan in i elden, kan man säga.

Finns två rack och två lyftarplattformar. De är nästan alltid upptagna av folk som kör höftjuckar, stretching, kettelbellswings, curls och fan vet allt som inte hör hemma där. Lägg sen till folk som ska filma sina rövar för Instagram, trots att det inte är tillåtet att filma, eller de som ska superseta trots att det är massor av folk där.

Priset togs ändå idag av ett beppo som bär en box till ett av racken. En såndär ämnad åt plyometrisk träning. Nu kan man tro grabben skulle köra boxböj, vilket hade varit helt okej. Istället placerar han väska, vattenflaska och mobil på den. Medan han kör marklyft.

Efter jag återhämtat mig från chocken att någon faktiskt är så dum i huvudet säger jag till; artigt men bestämt. Han får ut sig ett, "mmkaydå" och flyttar istället sina grejer till en bänk. Boxen lämnar han kvar. Jag förmår inte säga till igen utan kör vidare, och ser senare att då har minsann lyftarbälte och vattenflaska bosatt sig på boxen.

Ett annat geni ställer sig och kör Jefferson-curls med kettlebell snett bakom mig på ena lyftarplatformen, medan jag övar ryck och böj över huvudet. Förklarar att det är ett dåligt ställe att befinna sig på, men hon hade minsann rätt att vara där - sådetså.

Jag kommer fan behöva lugnande om det ska fortsätta såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

T ex började jag göra djupa side lunges/sidoförflytt, och kunde till en början inte ens göra det oassisterat utan att trilla bakåt pga av rörliget. Men tog nog bara någon månad tills det gick oassisterat utan problem, ingen stretchövning någonsin har gett mig sånna resultat i rörlighet och smidighet. Känner också att det funkade bättre att även göra reps med mindre vikt och fokusera på ROM, alltså försöka gå djupare i böj, eller i RDL som uppvärming eller som alternativa övningar.

Det här är metoden! Jag har själv samma erfarenhet, dock inte så mycket problem, men att det problem man har med "stelhet" är nästan alltid nerv impuls.

Stela axlar kan vara nerv inklämmnad i nacke.
Stela hamstring/höftböjare kan vara klämd ischias/orörlig piriformis etc

Alla dessa "konstiga övningar" är perfekta för att få till rörligheten.

Sido höftlyft med gummiband är en favorit där glueteus medis jobbar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det som hänt med gymkulturen/intelligensen hos de som tränar senaste åren?

Trodde det var illa på det lilla gymmet jag tränade på tidigare. Ingen som plockade undan efter sig och det skräpades ner hela tiden. Bytte nyligen till ett nytt gym - ett stort Sats som också ligger i närheten. Ur askan in i elden, kan man säga.

Finns två rack och två lyftarplattformar. De är nästan alltid upptagna av folk som kör höftjuckar, stretching, kettelbellswings, curls och fan vet allt som inte hör hemma där. Lägg sen till folk som ska filma sina rövar för Instagram, trots att det inte är tillåtet att filma, eller de som ska superseta trots att det är massor av folk där.

Priset togs ändå idag av ett beppo som bär en box till ett av racken. En såndär ämnad åt plyometrisk träning. Nu kan man tro grabben skulle köra boxböj, vilket hade varit helt okej. Istället placerar han väska, vattenflaska och mobil på den. Medan han kör marklyft.

Efter jag återhämtat mig från chocken att någon faktiskt är så dum i huvudet säger jag till; artigt men bestämt. Han får ut sig ett, "mmkaydå" och flyttar istället sina grejer till en bänk. Boxen lämnar han kvar. Jag förmår inte säga till igen utan kör vidare, och ser senare att då har minsann lyftarbälte och vattenflaska bosatt sig på boxen.

Ett annat geni ställer sig och kör Jefferson-curls med kettlebell snett bakom mig på ena lyftarplatformen, medan jag övar ryck och böj över huvudet. Förklarar att det är ett dåligt ställe att befinna sig på, men hon hade minsann rätt att vara där - sådetså.

Jag kommer fan behöva lugnande om det ska fortsätta såhär.

Typ samma i gymmet jag kör, det är ett ganska litet gym så det är trångt.

Folk tränger sig hela tiden för att ta saker, de orkar inte vänta 30 sekunder för att få sitt band eller så utan sträcker sig mellan dig och maskinen för att ta en band/sopkvast/stång mm som är bakom den.

Och pratar inte om ungdomar, det är vuxet folk som ser ut att vara 30+.

Vet inte om det är nymodigheter eller platsen, men tränade flera år i Norrbotten utan det här problemet. Men nu i Göteborg så går det knappt ett träningspass utan att någon avbryter ett set för att komma åt någon utrustning.

Finns sopkorgar ungefär var femte meter i gymmet och ändå ligger det skräp på golvet (utan att någon människa är nära).

På det positiva så är vi nu tre från jobbet som gymmar ihop, så vid drar direkt från kontoret till gymmet tre dagar i veckan.
Och de två jag har med mig har aldrig gymmat förr så håller på att lära upp dem (grunderna som att fokusera på formen, maten, sömnen och skippa egolyften).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Folk tränger sig hela tiden för att ta saker, de orkar inte vänta 30 sekunder för att få sitt band eller så utan sträcker sig mellan dig och maskinen för att ta en band/sopkvast/stång mm som är bakom den.

Vet inte om det är nymodigheter eller platsen, men tränade flera år i Norrbotten utan det här problemet. Men nu i Göteborg så går det knappt ett träningspass utan att någon avbryter ett set för att komma åt någon utrustning.

Finns sopkorgar ungefär var femte meter i gymmet och ändå ligger det skräp på golvet (utan att någon människa är nära).

På det positiva så är vi nu tre från jobbet som gymmar ihop, så vid drar direkt från kontoret till gymmet tre dagar i veckan.
Och de två jag har med mig har aldrig gymmat förr så håller på att lära upp dem (grunderna som att fokusera på formen, maten, sömnen och skippa egolyften).

Det är obegripligt hur vuxna människor lider sådan brist på sunt förnuft och hänsyn till andra. Folk beter sig som om det är deras privata gym och det inte finns andra människor där. Och det brukar inte heller vara nybörjare som gör det, utan folk som verkligen borde veta bättre. Nybörjarna brukar vara de mest skötsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Trist att det ska vara så. Tycker att man borde kunna bete sig och plockar man fram borde man ju också plocka upp efter sig :/

Även om jag saknar en hel del maskiner på mitt gym så är det skönt med ett litet "källar" gym där folk kan bete sig Även alla tonåringar som kommer hit efter skolan

Permalänk
Hedersmedlem

Inte gymrelaterat snarare träning, hålla koll på puls och vad som händer med kroppen (mående, sömn etc) så jag letar efter en grunka som kan göra det. Tränar dansplatta ett gäng gånger i veckan för att bli bättre och få motion. Dessutom pendlingscyklar jag helst varje dag.

Tittat på en Garmin Forerunner 255, undrar om den är overkill eller saknar något? Andra preferenser? Även om jag inte behöver GPS för pendlingscyklandet blir det nog roligt med extra data där. Stegräkning på dansplattan hade ju varit kul, även om jag har lite av den datan i spelet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Ingen gym fråga utan mer kost.

Jag brukar käka någon bar eller frukt när jag har kortare raster på jobbet. Mest för att få lite energi för att orka jobba illa jag ska käka mackor på jobbet ett par timmar innan jag slutar.

Frukost/lunch 14-ish.
(Jag sover till 10-11 pga jobbar till 24).
Bar/frukt 17:00
Mackor va 22:00

Försöker tänka på att dra ner på sötsakerna, framförallt choklad som jag älskar. Problemet är att en del bara har choklad i sig som gör att man blir sugen på än mer choklad…

Jag hade en period nyligen då jag bara åt sötsaker på helgerna och gick ner ca 5kg på lite drygt en månad pga det samt mer rörelse på jobbet.

Men tänker att man kanske ska byta ut dessa bars/frukter till någon protein drink istället?
Skulle det kunna funka som energi en stund?

Jag hade gärna ätit frukt varje dag men ibland så ruttnar de snabbare än man förväntar sig och då blir det onödiga pengar.
Kanske kan blanda frukt och proteindrink?

Bästa vore att få in ett pass på gymmet några gånger i veckan innan jobbet men har ingen lust för det alls…

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ingen gym fråga utan mer kost.

Jag brukar käka någon bar eller frukt när jag har kortare raster på jobbet. Mest för att få lite energi för att orka jobba illa jag ska käka mackor på jobbet ett par timmar innan jag slutar.

Frukost/lunch 14-ish.
(Jag sover till 10-11 pga jobbar till 24).
Bar/frukt 17:00
Mackor va 22:00

Försöker tänka på att dra ner på sötsakerna, framförallt choklad som jag älskar. Problemet är att en del bara har choklad i sig som gör att man blir sugen på än mer choklad…

Jag hade en period nyligen då jag bara åt sötsaker på helgerna och gick ner ca 5kg på lite drygt en månad pga det samt mer rörelse på jobbet.

Men tänker att man kanske ska byta ut dessa bars/frukter till någon protein drink istället?
Skulle det kunna funka som energi en stund?

Jag hade gärna ätit frukt varje dag men ibland så ruttnar de snabbare än man förväntar sig och då blir det onödiga pengar.
Kanske kan blanda frukt och proteindrink?

Bästa vore att få in ett pass på gymmet några gånger i veckan innan jobbet men har ingen lust för det alls…

Du kan ju blanda smoothie med proteinpulver, där har du frukt och proteindrink blandat.

Går att göra mycket där.

Mitt egna recept är:
~1,5dl vatten
~1,5dl yoghurt
~1,5dl kokta bär (främst hallon, kokar och kyler sen ner 500-1000g åt gången).
~30-40g pulver
~5g kreatin
~1 frusen banan (skivad i medaljonger före man fryser den)
Lite honung
Lite salt

Grova siffror, häller bara på känsla.
Honungen får man vara försiktig med dock, kan rekommendera emot den om du inte behöver kolhydraterna för det kan lätt bli 200kcal där fast man tar med tesked

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av BergEr:

Du kan ju blanda smoothie med proteinpulver, där har du frukt och proteindrink blandat.

Går att göra mycket där.

Mitt egna recept är:
~1,5dl vatten
~1,5dl yoghurt
~1,5dl kokta bär (främst hallon, kokar och kyler sen ner 500-1000g åt gången).
~30-40g pulver
~5g kreatin
~1 frusen banan (skivad i medaljonger före man fryser den)
Lite honung
Lite salt

Grova siffror, häller bara på känsla.
Honungen får man vara försiktig med dock, kan rekommendera emot den om du inte behöver kolhydraterna för det kan lätt bli 200kcal där fast man tar med tesked

Jag har förvisso aldrig provat smoothie men är inget fan av när överlag. Fast något radikalt behöver jag väl göra för att gå ner till tvåsiffrigt igen och sötsakerna är min största fiende.

Antar att det finns vettiga chokladsmoothies också?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Jag har förvisso aldrig provat smoothie men är inget fan av när överlag. Fast något radikalt behöver jag väl göra för att gå ner till tvåsiffrigt igen och sötsakerna är min största fiende.

Antar att det finns vettiga chokladsmoothies också?

Klart du kan göra chokladsmak om du vill ha.

Banan och choklad är ju klassiker, bara byta ut bär mot kakao i min t.ex.
Går att dra ner lite jordnötssmör för fett och protein.
Eller PB2 om man bara vill ha smak och lite protein.

Man kan typ trycka ner vad man vill i en smoothie, fritt fram att göra hur nyttig eller onyttig man vill
Proteinpulver gör det till ganska billig mat. Speciellt om man kör frysta bär/grönsaker/frukter eller ännu bättre om man plockat själv och sparat från sommaren

Går att blanda i förväg och sätta i kylen eller t.om frysen. Inte provat själv men vet folk som t.ex blandar fem stycket för hela veckan och fryser, sen ställer i kylen på kvällen så den är tinad till jobbet.

Visa signatur