Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Tycker det är givet, du har hela balansbiten och teknikbiten, samt att du kan få problem om det visar sig att något är för svagt.
Du säger det själv - den är mer avancerad, vilket jag då kallar större risk.
Tänker att du får ge dig i och med detta, men det lär ju inte hända.

Du tränar dock mer stödmuskulatur med fria vikter, så det kan vara mindre risk sen när du ska flytta den där tunga byrån.

Permalänk
Medlem

Weinersnäcka till fredagsmötet. Princesstårta till eftermiddagsfika som det dessutom blev en stor bit kvar av. "Tar du den med dig hem" ...okej då. Så det blev princesstårta på fredag kväll också.

Princesstårta lördag förmiddag. Sista biten princesstårta sen eftermiddag. Mobilen ringer. Min systerdotter ringer och vill att vi tittar på mello hemma hos mig. "behöver vi ta något med oss?" hörs det i bakgrunden. "Vi tar med oss glass och godis."
Så...glass och godis till mello samt några chips/snacks av något slag. Det blir glass över som jag fick behålla, så visst blev det lite glass i söndags också!

Så att vågen skulle visa 1,5kg mindre denna dag är väldigt otippat!? Förstår inte riktigt hur min kropp fungerar. Jag kan ha haft en relativt strikt vecka och vågen visar plus jämfört med en skräp-vecka före den?

Fler som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Weinersnäcka till fredagsmötet. Princesstårta till eftermiddagsfika som det dessutom blev en stor bit kvar av. "Tar du den med dig hem" ...okej då. Så det blev princesstårta på fredag kväll också.

Princesstårta lördag förmiddag. Sista biten princesstårta sen eftermiddag. Mobilen ringer. Min systerdotter ringer och vill att vi tittar på mello hemma hos mig. "behöver vi ta något med oss?" hörs det i bakgrunden. "Vi tar med oss glass och godis."
Så...glass och godis till mello samt några chips/snacks av något slag. Det blir glass över som jag fick behålla, så visst blev det lite glass i söndags också!

Så att vågen skulle visa 1,5kg mindre denna dag är väldigt otippat!? Förstår inte riktigt hur min kropp fungerar. Jag kan ha haft en relativt strikt vecka och vågen visar plus jämfört med en skräp-vecka före den?

Fler som har liknande problem?

Ingenstans skrev du om du fått i dig vätska, kanske bara tappat lite vattenvikt?

Att vikten svänger flera kilo dag till dag är normalt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Weinersnäcka till fredagsmötet. Princesstårta till eftermiddagsfika som det dessutom blev en stor bit kvar av. "Tar du den med dig hem" ...okej då. Så det blev princesstårta på fredag kväll också.

Princesstårta lördag förmiddag. Sista biten princesstårta sen eftermiddag. Mobilen ringer. Min systerdotter ringer och vill att vi tittar på mello hemma hos mig. "behöver vi ta något med oss?" hörs det i bakgrunden. "Vi tar med oss glass och godis."
Så...glass och godis till mello samt några chips/snacks av något slag. Det blir glass över som jag fick behålla, så visst blev det lite glass i söndags också!

Så att vågen skulle visa 1,5kg mindre denna dag är väldigt otippat!? Förstår inte riktigt hur min kropp fungerar. Jag kan ha haft en relativt strikt vecka och vågen visar plus jämfört med en skräp-vecka före den?

Fler som har liknande problem?

Eller så har du legat på underskott och kroppen satte äntligen fart på förbränningen 😊 samt lite vätska som försvunnit

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ingenstans skrev du om du fått i dig vätska, kanske bara tappat lite vattenvikt?

Att vikten svänger flera kilo dag till dag är normalt.

Förutom när man aktivt vill gå ner i vikt. Så svänger det minsann bara uppåt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Eller så har du legat på underskott och kroppen satte äntligen fart på förbränningen 😊 samt lite vätska som försvunnit

Kan vara så att det är mestadels vätska som förvunnit. Ska se ikväll ifall jag får väga mig på en inbodyscan-våg. Gymmet skulle ha en till treårsjubileet i fredags. Hoppas den är kvar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Förutom när man aktivt vill gå ner i vikt. Så svänger det minsann bara uppåt.

Är ju bara skippa kolhydrater så åker typ allt vatten ut

Men gymmar man och förväntar sig gå ner i vikt så kommer det ju gå sakta eller inte alls (man går ju till gymmet för att bygga muskler, dvs öka i vikt)

Därför vikt i sig är ett ganska dåligt mått när man tränar. Och kollar man sin vikt så behöver man ta trenden över veckor/månader.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Veckan igångkörd, planerar att komma igång att tävla igen i bjj så lagt på 2 styrkepass i veckan för att kroppen ska hålla med.
Idag blev det lunchgym, kör 6 basövningar 5x5. 1 minut vila mellan varje och bara nöter, mycket fokus på att lyfta så korrekt som bara går pga bjj i sig är sällan optimal för kroppen så viktigt att bygga styrkan rätt. Lärt mig rätt nyligen med att motivation är "skit", absolut har man det är det bara att köra på, annars gäller det att vara vilja göra sina förändringar. Oavsett, fanns 0 motivation idag att träna idag, spelade ingen roll ska jag nå målen behöver man ändra sig inifrån ut. Ska se om jag fixar att klippa dem kilona som krävs eller fokus blir på teknik/styrka/konditon och gå upp en viktklass. Kör hårt där ute, ny veckan nya möjligheter till nya förändringar och mål

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ju bara skippa kolhydrater så åker typ allt vatten ut

Men gymmar man och förväntar sig gå ner i vikt så kommer det ju gå sakta eller inte alls (man går ju till gymmet för att bygga muskler, dvs öka i vikt)

Därför vikt i sig är ett ganska dåligt mått när man tränar. Och kollar man sin vikt så behöver man ta trenden över veckor/månader.

Man bygger dåligt på kaloriunderskott och det ska då mycket till för att bygga muskelmassa motsvarande ett underskott på, säg, 500kcal. Det skulle bli 24Kg muskler på ett år, samtidigt som man förbränt lika mycket fett. Det händer inte utan hästdoser av steroider.

Permalänk
Medlem

Vilken är er favoritövning just nu? Själv är jag förälskad i RTO Pushups, aldrig haft ett sånt pump i brösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Vilken är er favoritövning just nu? Själv är jag förälskad i RTO Pushups, aldrig haft ett sånt pump i brösten.

De är bra dedär, inget jag gjort på många år dock.
Själv gillar jag knäböj och militärpress mest just nu. Gick ner i vikten på stången och började om med bättre teknik och det märks nu, helt annan kontakt och tryck i det hela så är najs.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Vilken är er favoritövning just nu? Själv är jag förälskad i RTO Pushups, aldrig haft ett sånt pump i brösten.

Knäböj är favoriten. Helst högrepp, finns ingen bättre övning 😁 pump i hela kroppen i slutet.

Annars är bänkpress med stopp och gummiband en favorit. Kall start i botten ger sjuk tryck i bröstet och sen trycker man ut det sista i triceps.

Kör gärna med rack i exakt höjd som ditt bröst så man kan köra till failure utan att bli decapitated

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu har det gått några månader in på året. Hur har det gått för alla er som är både tekniknördar och lyfter skrot? Håller träningen och eventuella års-mål i sig eller sviktar det?

Själv hade jag som mål 180kg mark (200% kroppsvikt ca.) 100kg bänkpress och utvecklas inom böjen.

- Marklyft: Avklarade 1rep på 180 i Januari. Körde nytt PB förra veckan på 190kg! (Testade även ett lyft på 200kg, men fick lägga ner stången lagom efter den lättat då jag stack med höften. Ska prova om några veckor igen) Efter att ha failat på 200kg gick jag ner till 160kg där jag satte PB på 7 reps. Ska få lite hjälp av kollega att träna anspänning i låren innan lyftet bla tills nästa test.

- Bänkpress: Klarade 100kg förra månaden. Men gjorde det med rövlyft. Körde ett pass förra veckan för att testa max igen och klarade 100kg utan lyft, men höjde PB till 102,5. Otrolig skillnad bänken har blivit sedan jag placerade om fötter och hittat anspänningen mellan fot/skuldror. Skiljer ca. 5-7% i styrka/failure.

- Böj: Lider fortfarande av skadan jag fick erfara i det som hände i ljumsken. Har inte kollat upp det, men tagit det försiktigt. Körde ett pass ben i lördags där jag testade böj igen och labbade lite med fotplacering/djup och det kändes som det går åt rätt håll. Kan forfarande hugga till och göra ont i ljumske vid tillbakavägen när låren aktiveras för uppgång, men bättre än det varit tidigare.

Har även börjat gått ner på lite underskott igen utmaning om att ta bort lite fettprocent inför resa i maj. Går upp och ner i hur dryga passen på gymmet är då man lätt känner sig svag innan man ens kommit dit.. Men satte mitt nya PB i mark på underskott ändå roligt nog!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Nu har det gått några månader in på året. Hur har det gått för alla er som är både tekniknördar och lyfter skrot? Håller träningen och eventuella års-mål i sig eller sviktar det?

Själv hade jag som mål 180kg mark (200% kroppsvikt ca.) 100kg bänkpress och utvecklas inom böjen.

- Marklyft: Avklarade 1rep på 180 i Januari. Körde nytt PB förra veckan på 190kg! (Testade även ett lyft på 200kg, men fick lägga ner stången lagom efter den lättat då jag stack med höften. Ska prova om några veckor igen) Efter att ha failat på 200kg gick jag ner till 160kg där jag satte PB på 7 reps. Ska få lite hjälp av kollega att träna anspänning i låren innan lyftet bla tills nästa test.

- Bänkpress: Klarade 100kg förra månaden. Men gjorde det med rövlyft. Körde ett pass förra veckan för att testa max igen och klarade 100kg utan lyft, men höjde PB till 102,5. Otrolig skillnad bänken har blivit sedan jag placerade om fötter och hittat anspänningen mellan fot/skuldror. Skiljer ca. 5-7% i styrka/failure.

- Böj: Lider fortfarande av skadan jag fick erfara i det som hände i ljumsken. Har inte kollat upp det, men tagit det försiktigt. Körde ett pass ben i lördags där jag testade böj igen och labbade lite med fotplacering/djup och det kändes som det går åt rätt håll. Kan forfarande hugga till och göra ont i ljumske vid tillbakavägen när låren aktiveras för uppgång, men bättre än det varit tidigare.

Har även börjat gått ner på lite underskott igen utmaning om att ta bort lite fettprocent inför resa i maj. Går upp och ner i hur dryga passen på gymmet är då man lätt känner sig svag innan man ens kommit dit.. Men satte mitt nya PB i mark på underskott ändå roligt nog!

Har äntligen fått in ett podium och skivstång i hemmagymmet och har börjat lyfta lite lätt igen. Alla mina mål är relaterade till att hålla mig skadefri i mina primära idrottsutövanden, men det hade varit kul att på sikt komma upp på mina gamla PBn.

  • 100% kroppsvikt i press över huvut och ryck

  • 150% kroppsvikt i stöt

  • 200% kroppsvikt i benböj

  • 300% kroppsvikt i mark

Det kommer dock inte ske i år, men nästa grundträningsperiod kanske

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Har äntligen fått in ett podium och skivstång i hemmagymmet och har börjat lyfta lite lätt igen. Alla mina mål är relaterade till att hålla mig skadefri i mina primära idrottsutövanden, men det hade varit kul att på sikt komma upp på mina gamla PBn.

  • 100% kroppsvikt i press över huvut och ryck

  • 150% kroppsvikt i stöt

  • 200% kroppsvikt i benböj

  • 300% kroppsvikt i mark

Det kommer dock inte ske i år, men nästa grundträningsperiod kanske

Snyggt! Har varken provat ryck eller stöt. Verkar kul och svårt/komplext

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Nu har det gått några månader in på året. Hur har det gått för alla er som är både tekniknördar och lyfter skrot? Håller träningen och eventuella års-mål i sig eller sviktar det?

Själv hade jag som mål 180kg mark (200% kroppsvikt ca.) 100kg bänkpress och utvecklas inom böjen.

- Marklyft: Avklarade 1rep på 180 i Januari. Körde nytt PB förra veckan på 190kg! (Testade även ett lyft på 200kg, men fick lägga ner stången lagom efter den lättat då jag stack med höften. Ska prova om några veckor igen) Efter att ha failat på 200kg gick jag ner till 160kg där jag satte PB på 7 reps. Ska få lite hjälp av kollega att träna anspänning i låren innan lyftet bla tills nästa test.

- Bänkpress: Klarade 100kg förra månaden. Men gjorde det med rövlyft. Körde ett pass förra veckan för att testa max igen och klarade 100kg utan lyft, men höjde PB till 102,5. Otrolig skillnad bänken har blivit sedan jag placerade om fötter och hittat anspänningen mellan fot/skuldror. Skiljer ca. 5-7% i styrka/failure.

- Böj: Lider fortfarande av skadan jag fick erfara i det som hände i ljumsken. Har inte kollat upp det, men tagit det försiktigt. Körde ett pass ben i lördags där jag testade böj igen och labbade lite med fotplacering/djup och det kändes som det går åt rätt håll. Kan forfarande hugga till och göra ont i ljumske vid tillbakavägen när låren aktiveras för uppgång, men bättre än det varit tidigare.

Har även börjat gått ner på lite underskott igen utmaning om att ta bort lite fettprocent inför resa i maj. Går upp och ner i hur dryga passen på gymmet är då man lätt känner sig svag innan man ens kommit dit.. Men satte mitt nya PB i mark på underskott ändå roligt nog!

Bra jobbat, alltid kul att lyckas med sina mål, 100bänk är ju en milstolpe jag tror alla som gymmar vill nå.
200 mark fixar du tidsnog med!

Jag har som mål att fixa dubbla kroppsvikten i mark med innan året är slut, dock med 5reps, kör aldrig 1 längre, allting är 5 reps, inte mer inte mindre. Någonstans 170kg borde det bli om jag tappar det jag har tänkt.
Bänken hoppas jag fixa strax under kroppsvikten men får se, det är min nemesis, långa armar och inte så bra gener för just bröstet så tar det tid.
Böjen hoppas jag kunna komma upp till 100 innan sommaren igen, gick ner i den inför i år och finslipade tekniken istället och jobbat därifrån.

Började på underskott idag då jag behöver komma ner en viktklass till nästa tävling, så lär blir 5 jävligt slitiga veckor, både på gymmet och på mattan men runt 1 kg i veckan ska gå under en sådan här kort tid. När jag går ner brukar jag annars sikta på mellan 0.25-0.5 i lugn nedgång. Men blir mycket aggresivare denna gången.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Nu har det gått några månader in på året. Hur har det gått för alla er som är både tekniknördar och lyfter skrot? Håller träningen och eventuella års-mål i sig eller sviktar det?

Själv hade jag som mål 180kg mark (200% kroppsvikt ca.) 100kg bänkpress och utvecklas inom böjen.

- Marklyft: Avklarade 1rep på 180 i Januari. Körde nytt PB förra veckan på 190kg! (Testade även ett lyft på 200kg, men fick lägga ner stången lagom efter den lättat då jag stack med höften. Ska prova om några veckor igen) Efter att ha failat på 200kg gick jag ner till 160kg där jag satte PB på 7 reps. Ska få lite hjälp av kollega att träna anspänning i låren innan lyftet bla tills nästa test.

- Bänkpress: Klarade 100kg förra månaden. Men gjorde det med rövlyft. Körde ett pass förra veckan för att testa max igen och klarade 100kg utan lyft, men höjde PB till 102,5. Otrolig skillnad bänken har blivit sedan jag placerade om fötter och hittat anspänningen mellan fot/skuldror. Skiljer ca. 5-7% i styrka/failure.

- Böj: Lider fortfarande av skadan jag fick erfara i det som hände i ljumsken. Har inte kollat upp det, men tagit det försiktigt. Körde ett pass ben i lördags där jag testade böj igen och labbade lite med fotplacering/djup och det kändes som det går åt rätt håll. Kan forfarande hugga till och göra ont i ljumske vid tillbakavägen när låren aktiveras för uppgång, men bättre än det varit tidigare.

Har även börjat gått ner på lite underskott igen utmaning om att ta bort lite fettprocent inför resa i maj. Går upp och ner i hur dryga passen på gymmet är då man lätt känner sig svag innan man ens kommit dit.. Men satte mitt nya PB i mark på underskott ändå roligt nog!

Mitt mål har varit att komma igång med träningen igen efter 10 år av osunt leverne. Det har gått rätt bra hittills.

Ett träningsmål är 4x150Kg mark innan sommaren. Jag är nästan där. 4x140Kg har gått upp utan större problem. Lite muskelfästen i ryggen tycker dock jag ska skynda långsammare. Sen är jag inte helt säker om greppet kommer hålla för mer. Kör typ en smal-sumo variant och saknar lättring i mitten av stången, så det blir lite halt. En regel är dock att det ska köras med överhandsgrepp och utan remmar.

Bänk går i princip inte att köra på det tråkiga gymmet. Misstänker att jag skulle fixa 100Kg, men det går bara att spekulera utifrån andra övningar. Finns en bur på gymmet men hakarna är för djupa för att duga till bänk, och bänkarna i sig är skit.

Dips är kanske det som gått bäst, vilket är rätt kul för tidigare brukade jag få problem med armbågen. 8x110Kg har jag klarat där, vilket är personbästa (fast då har jag som sagt inte kunnat testa gränserna tidigare).

Komma igång med böj står på min att-göra-lista. Måste jobba på rörligheten och eventuellt operera ett navelbråck först.

Tråkigast är skitgymmen vi har i det här landet. Det ska tydligen vara parkettgolv och Technogym-skräp med för små viktmagasin. Vikter finns det till kanske 180Kg, om man är ensam där och kan sno åt sig alla. Jag klarar mig väl ett tag till om jag tränar på udda tider. Jag trodde gymmet var ett ställe man gick till för att bli stark. Benpressen får jag köra med ett ben i taget, roddmaskinen maxar jag lätt med en arm, bröstpressen maxar jag snart... och då är jag inte direkt någon Haftor Björnsson, och som sagt nyss kommit igång efter 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Nu har det gått några månader in på året. Hur har det gått för alla er som är både tekniknördar och lyfter skrot? Håller träningen och eventuella års-mål i sig eller sviktar det?

.....

Har även börjat gått ner på lite underskott igen utmaning om att ta bort lite fettprocent inför resa i maj. Går upp och ner i hur dryga passen på gymmet är då man lätt känner sig svag innan man ens kommit dit.. Men satte mitt nya PB i mark på underskott ändå roligt nog!

Jag har mixat och blandat lite ifrån mitt nuvarande pass och tagit in övningar från mina tidigare pass. Kör mycket baksida lår och känner mig riktigt genomkörd efter ett pass. Kör ben måndagar och fredagar, behöver alltså inte slåss om maskinerna med någon annan.
Ikväll blir det långa marklyft, benpress, ryggresning med fokus på rumpa och baksidan lår samt stående vadpress och lite mage.
Beroende på hur jag känner mig så avslutar jag med en kvart cykel eller trappmaskinen om jag verkligen vill plågas.

Den förste april hade jag tänkt ta hjälp av en lic. kostrådgivare. Tre månader med coaching, uppföljning, appar, skräddarsydd kost med mera. Täcks av friskvårdsbidraget.
Behöver lite hjälp med disciplinen och motivationen till kosten. Den har jag tappat helt och det har blivit massor (och då menar jag massor) med godis sen julen.

Permalänk
Medlem

Håller på att försöka göra typ 5 strikta reverse barbell curl med 60kg. Full rom och ingen fusksving. Bör jag klara strax.

Mitt högra bröst bråkar så skall satsa den press-energin på stående striktpress bakom nacke. Tidigare pb tror jag är 110x2, så en etta på 130kg runt juni/juli kanske.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mitt mål har varit att komma igång med träningen igen efter 10 år av osunt leverne. Det har gått rätt bra hittills.

Ett träningsmål är 4x150Kg mark innan sommaren. Jag är nästan där. 4x140Kg har gått upp utan större problem. Lite muskelfästen i ryggen tycker dock jag ska skynda långsammare. Sen är jag inte helt säker om greppet kommer hålla för mer. Kör typ en smal-sumo variant och saknar lättring i mitten av stången, så det blir lite halt. En regel är dock att det ska köras med överhandsgrepp och utan remmar.

Bänk går i princip inte att köra på det tråkiga gymmet. Misstänker att jag skulle fixa 100Kg, men det går bara att spekulera utifrån andra övningar. Finns en bur på gymmet men hakarna är för djupa för att duga till bänk, och bänkarna i sig är skit.

Dips är kanske det som gått bäst, vilket är rätt kul för tidigare brukade jag få problem med armbågen. 8x110Kg har jag klarat där, vilket är personbästa (fast då har jag som sagt inte kunnat testa gränserna tidigare).

Komma igång med böj står på min att-göra-lista. Måste jobba på rörligheten och eventuellt operera ett navelbråck först.

Tråkigast är skitgymmen vi har i det här landet. Det ska tydligen vara parkettgolv och Technogym-skräp med för små viktmagasin. Vikter finns det till kanske 180Kg, om man är ensam där och kan sno åt sig alla. Jag klarar mig väl ett tag till om jag tränar på udda tider. Jag trodde gymmet var ett ställe man gick till för att bli stark. Benpressen får jag köra med ett ben i taget, roddmaskinen maxar jag lätt med en arm, bröstpressen maxar jag snart... och då är jag inte direkt någon Haftor Björnsson, och som sagt nyss kommit igång efter 10 år.

Har racket med hakar saftey rails? Isåfall fungerar dem utmärkt som hållare för stången. Det blir inte optimalt men man får börja från botten så stången vilar där man vänder men pumpen blir sjuk i bröstet 😎

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Nu har det gått några månader in på året. Hur har det gått för alla er som är både tekniknördar och lyfter skrot? Håller träningen och eventuella års-mål i sig eller sviktar det?

Själv hade jag som mål 180kg mark (200% kroppsvikt ca.) 100kg bänkpress och utvecklas inom böjen.

- Marklyft: Avklarade 1rep på 180 i Januari. Körde nytt PB förra veckan på 190kg! (Testade även ett lyft på 200kg, men fick lägga ner stången lagom efter den lättat då jag stack med höften. Ska prova om några veckor igen) Efter att ha failat på 200kg gick jag ner till 160kg där jag satte PB på 7 reps. Ska få lite hjälp av kollega att träna anspänning i låren innan lyftet bla tills nästa test.

- Bänkpress: Klarade 100kg förra månaden. Men gjorde det med rövlyft. Körde ett pass förra veckan för att testa max igen och klarade 100kg utan lyft, men höjde PB till 102,5. Otrolig skillnad bänken har blivit sedan jag placerade om fötter och hittat anspänningen mellan fot/skuldror. Skiljer ca. 5-7% i styrka/failure.

- Böj: Lider fortfarande av skadan jag fick erfara i det som hände i ljumsken. Har inte kollat upp det, men tagit det försiktigt. Körde ett pass ben i lördags där jag testade böj igen och labbade lite med fotplacering/djup och det kändes som det går åt rätt håll. Kan forfarande hugga till och göra ont i ljumske vid tillbakavägen när låren aktiveras för uppgång, men bättre än det varit tidigare.

Har även börjat gått ner på lite underskott igen utmaning om att ta bort lite fettprocent inför resa i maj. Går upp och ner i hur dryga passen på gymmet är då man lätt känner sig svag innan man ens kommit dit.. Men satte mitt nya PB i mark på underskott ändå roligt nog!

Grattis till prestationerna!

Jag kan rekommendera till marklyft att träna allt som heter rygg.
Sälrodd, chins för att stabilisera bålen, så du inte får som mig att den kollapsar och man tappar anspänningen. Kompenserar med väldigt hög bältesplacering istället.

Sen är greppet allt, fallerar den/glider ur handen så flyttas tyngdpunkten och man får kompensera med det som finns tillgängligt, oftast nacke och ländrygg.

För att vänja dig med vikten, kör kronlyft (mark från knäna) och för att lära dig dragläget, Upphöjda mark med paus, antingen med eller utan gummiband (lättare vikt med tyngre band för att hitta känslan) lär dig anspänna triceps och sätt spänning I stången.

Och kom ihåg att man går, nästan, aldrig sönder av ett lyft utan upprepande felaktiga lyft.

Jag älskar allt som är de 3 stora lyften 😁 dock vilat sedan dottern föddes förutom spontant lyft i källaren. Allt känns tungt och var i en lättare bilolycka i januari så nacken klagar en del.

Nuvarande pb (satt senaste 6 månaderna) är
200kg mark
180kg böj
110kg bänk

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har racket med hakar saftey rails? Isåfall fungerar dem utmärkt som hållare för stången. Det blir inte optimalt men man får börja från botten så stången vilar där man vänder men pumpen blir sjuk i bröstet 😎

Vad genomför du då för gymnastiktrix för att lägga dig under stången?

Ps. Ha, testade köra böj idag. Visade sig att jag har för dålig rörlighet i axlarna för att kunna köra vanlig böj. Funkade liksom bara med brett grepp, framåtlutad och stången vilandes på C7. Blir tvärstopp att försöka dra tillbaka axlarna mer.

Körde frontböj istället men behöver bygga mer kött på axlarna så stången håller sig på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad genomför du då för gymnastiktrix för att lägga dig under stången?

Ps. Ha, testade köra böj idag. Visade sig att jag har för dålig rörlighet i axlarna för att kunna köra vanlig böj. Funkade liksom bara med brett grepp, framåtlutad och stången vilandes på C7. Blir tvärstopp att försöka dra tillbaka axlarna mer.

Körde frontböj istället men behöver bygga mer kött på axlarna så stången håller sig på plats.

Min gymnastik är gummiband för rörlighet, in/ut rotation samt full rom fram-bak över huvudet.

För setup så lägger jag mig och trycker ihop skuldrorna sen skall bröstet tryckas upp så det känns som kramp bildas i nedre traps(försvinner när man blir rörligare) , då blir det som man ligger på en "hylla" och all kraft går genom bröstet tycker jag. Får in en tennisboll mellan bänk och rygg.
Anspänning ben - rygg för att hålla axlar stabilt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min gymnastik är gummiband för rörlighet, in/ut rotation samt full rom fram-bak över huvudet.

För setup så lägger jag mig och trycker ihop skuldrorna sen skall bröstet tryckas upp så det känns som kramp bildas i nedre traps(försvinner när man blir rörligare) , då blir det som man ligger på en "hylla" och all kraft går genom bröstet tycker jag. Får in en tennisboll mellan bänk och rygg.
Anspänning ben - rygg för att hålla axlar stabilt

Jag tänkte mer på att det är svårt att kravla in under stången om den ligger på säkerhetsskenorna.

Permalänk
Medlem

Jag fyller 50 år i sommar och vill börja på gym men har aldrig satt min fot i ett sådant, är det mindre med folk på ett kommunalt badhus med gym tro? Vill inte göra bort mig för mycket..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jag fyller 50 år i sommar och vill börja på gym men har aldrig satt min fot i ett sådant, är det mindre med folk på ett kommunalt badhus med gym tro? Vill inte göra bort mig för mycket..

Började i Januari och kör lite starting strength på jobbet 3ggr per vecka (Beginner strength i appen Strengthlog)
skivstång verkar ge ganska bra helhetsträning utan att man behöver gå runt och hitta olika maskiner,
ingen verkar beskriva bra vilka vikter man kan börja på men värm upp med stången på 20 kg och lägg på 5 så hittar du snabbt vart du klarar 3x10.
Hamnar du för lågt så fixar du det nästa gång.

Men för all träning så handlar 90% om att komma dit och få en rutin,
om jag skippar morgondusch och tar en flygande frukost så är jag framme typ en timme innan arbetstid och hinner med 25min i gymmet...
Men då kör jag inga löpband eller annat utan tar styrketräning separat från löpning etc.

Då jag kör tidig morgon så brukar det inte vara trångt men du får nog ta dig till ditt tänkta gym vid den tiden som passar dig och kika,
det bör väl antagligen inte vara ett stort problem med ett fullt gym om det ligger bra till så att du kommer dit.

Vill du ha mer struktur kanske du ska boka in en PT tid och få ett schema med övningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jag fyller 50 år i sommar och vill börja på gym men har aldrig satt min fot i ett sådant, är det mindre med folk på ett kommunalt badhus med gym tro? Vill inte göra bort mig för mycket..

Det är nästan ingen på gymmet som bryr sig om vad andra gör, kanske med undantag när någon gör något PR-lyft eller någon alltför snygg brud går förbi och man gör sitt bästa att fokusera på sin egen träning. Om du "gör bort dig" så är största sannolikheten för en interaktion den du kommer få när någon veteran som kommer fram och ge dig tekniktips. Ofta handlar det om att vi inte vill se någon skada sig av felaktiga lyft. Folk på gymmet brukar vara allmänt trevliga, om du inte går vid rusningstid mellan 17-19 när folk är stressade och är i kö till utrustningen, eller när discogymmarna kommer för att fixa muskelpumpen innan de ska ut på krogen och kastar alla vikter på golvet och går.

Den bästa tiden med trevligt folk brukar vara udda tider eller tidig morgon. Kom ihåg att de flesta på gymmen har slitit länge och vet hur mycket som krävs för resultat. Nästan ingen kommer se ner på en nybörjare.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Började i Januari och kör lite starting strength på jobbet 3ggr per vecka (Beginner strength i appen Strengthlog)
skivstång verkar ge ganska bra helhetsträning utan att man behöver gå runt och hitta olika maskiner,
ingen verkar beskriva bra vilka vikter man kan börja på men värm upp med stången på 20 kg och lägg på 5 så hittar du snabbt vart du klarar 3x10.
Hamnar du för lågt så fixar du det nästa gång.

Men för all träning så handlar 90% om att komma dit och få en rutin,
om jag skippar morgondusch och tar en flygande frukost så är jag framme typ en timme innan arbetstid och hinner med 25min i gymmet...
Men då kör jag inga löpband eller annat utan tar styrketräning separat från löpning etc.

Då jag kör tidig morgon så brukar det inte vara trångt men du får nog ta dig till ditt tänkta gym vid den tiden som passar dig och kika,
det bör väl antagligen inte vara ett stort problem med ett fullt gym om det ligger bra till så att du kommer dit.

Vill du ha mer struktur kanske du ska boka in en PT tid och få ett schema med övningar.

Skivstång är det liggandes på rygg du menar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InAction:

Det är nästan ingen på gymmet som bryr sig om vad andra gör, kanske med undantag när någon gör något PR-lyft eller någon alltför snygg brud går förbi och man gör sitt bästa att fokusera på sin egen träning. Om du "gör bort dig" så är största sannolikheten för en interaktion den du kommer få när någon veteran som kommer fram och ge dig tekniktips. Ofta handlar det om att vi inte vill se någon skada sig av felaktiga lyft. Folk på gymmet brukar vara allmänt trevliga, om du inte går vid rusningstid mellan 17-19 när folk är stressade och är i kö till utrustningen, eller när discogymmarna kommer för att fixa muskelpumpen innan de ska ut på krogen och kastar alla vikter på golvet och går.

Den bästa tiden med trevligt folk brukar vara udda tider eller tidig morgon. Kom ihåg att de flesta på gymmen har slitit länge och vet hur mycket som krävs för resultat. Nästan ingen kommer se ner på en nybörjare.

Tar det månader innan man känner av att man blir starkare i kroppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Tar det månader innan man känner av att man blir starkare i kroppen?

Känner att det skulle passa mig att åka till ett badhus med gym då man kan basta och simma lite också efter själva träningen. Att det ska vara så dyrt, synd att det inte finns friskvårdsbidrag för arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jag fyller 50 år i sommar och vill börja på gym men har aldrig satt min fot i ett sådant, är det mindre med folk på ett kommunalt badhus med gym tro? Vill inte göra bort mig för mycket..

Vettigt folk tittar inte snett på nybörjare. De som inte brukar vara uppskattade på gymmen är kvalificerade beppon; folk med attitydproblem som inte förstår vanligt hyfs och att visa hänsyn till andra. Typ disco-gymmare som ska skuggboxas, slänga hantlar omkring sig och ta upp tre bänkar för att få plats med mobiltelefon, vattenflaska och ego. Du klarar dig alltså bra med helt vanligt hyfs.

Enda gången någon stör dig lär vara för att fråga hur många set du har kvar eller för att hjälpa dig om du gör något som kan skada dig.

Bästa gymmet jag tränat på var annars i ett kommunalt badhus. Bra pris, hyfsat stort och riktigt bra utrustning. Många lyftare och byggare som tränade där också, vilket är ett stort plus.

Om alternativet finns, med hänsyn till avstånd med mera, välj alltid gymmet där finns folk som är stora och starka på riktigt. Tyngdlyftnings/kraftsport-klubbar brukar vara riktigt bra. De är de mest välkomnande och kompetenta, med bra utrustning. Dessutom är de mycket billigare än kommersiella gym.