Jag var på konsert tidigare ikväll. Ellen Krauss på konsert & kongress i Linköping. Kan inte ge nog med ris till ansvarig ljudtekniker som i mitt tycke förstörde hela föreställningen. Ni kan förmodligen gissa vart jag är på väg...
Istället för att dämpa trumsetet (det här är en relativt liten lokal) så var det micat. Följaktligen var övriga instrument och sång uppskruvat så in i h-vete. Distortion och reverb i rummet till max. Det finns liksom inte nog med dämpning att hantera den volymen de spelade på, så resultatet blir en ljudmatta som låter skit, PLUS att det definitivt är skadligt för hörseln. Hade man sänkt hela mixen med typ 10-15 dB så hade det låtit betydligt bättre och fortfarande poppat på bra. Hål i huvudet.
Jag sätter inte min fot på en konsert utan mina formgjutna öronproppar, punkt slut. Nu kan man förstås använda andra öronproppar också, men formen på mina hörselgångar gör att "julgranar" fungerar dåligt, plus att de inte "låter" lika bra, och skumproppar o dyl är ingen höjdare för ändamålet alls. Sedan kan i och för sig dämpningen hos skumproppar kanske vara en pluspoäng på vissa tillställningar. Möjligen bevistade du en sådan...
Var på en konsert i somras på Bar Brooklyn och hujedamig vad hemsk akustiken är där. Jag gick faktiskt ut och bytte filter i öronpropparna till högre dämpning, vilket även fick till effekt att alla reflexer i vad som mest liknar ett garage i betong med lågt i tak blev ännu mer uppenbara.
Men det här med ljudnivå på konserter är väl ganska enkelt, om vi antar att de inte helt bryter mot reglerna. Ofta är det helt enkelt så med förstärkta konserter att man helt enkelt siktar på att maximalt utnyttja det som är tillåtet, dvs 100 dB(A) ekvivalentnivå (finns regler för momentan toppnivå också). Det är ju rätt vanligt att det börjar under nivån och sedan höjer man successivt och brakar sedan på maximalt mot slutet. Ahh, serru, man vänjer sig... Hmm, eller blir tillfälligt eller i värsta fall permanent hörselskadad. Fint!
För egen del har jag ju liksom löst det och sanningen är att det är orealistiskt att ha konserter på fullständigt "hörselvänlig" nivå, om man ska vara krass. Det betyder dock inte att man måste ta i på det sätt som görs rätt ofta. Även om det egentligen inte är mitt problem (undantaget i följdledet via skattsedeln i framtiden) så blir jag ganska frustrerad över hur obefintlig användningen av hörselskydd i någon form är hos personalen i de flesta fall. Om det hade varit en industri/fabrik e dyl så hade det blivit ett j*vla liv (höhö!) över den oansvariga arbetsgivaren osv. Och nej, man hör inte ett dugg bättre utan rätt hörselskydd, vilket ju är en rätt vanlig föreställning. Sedan kan man ju tro det när örat inte brinner, men problemet är förstås att brötet är på så hög nivå relativt någon som gapar om mera bira (eller vad det nu är).
Sedan kan jag förstås helt relaterat gnälla på att jag behöver göra om just nännda öronproppar. Hörselgången har tyvärr ovanan att ändras lite över tid. Nu är det inte första gången och jag har de första jag gjorde kvar. På kul testade jag för ett tag sedan och de är så "off" att de inte tätar alls längre och det är garanterat inte öronpropparna som har ändrat form. Nu har jag inte så mycket emot kostnaden egentligen, för ur mitt perspektiv är det väldigt prisvärt ändå, med tanke på vilken förbättring det är och inte bara just konserter.