Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag var på konsert tidigare ikväll. Ellen Krauss på konsert & kongress i Linköping. Kan inte ge nog med ris till ansvarig ljudtekniker som i mitt tycke förstörde hela föreställningen. Ni kan förmodligen gissa vart jag är på väg...

Istället för att dämpa trumsetet (det här är en relativt liten lokal) så var det micat. Följaktligen var övriga instrument och sång uppskruvat så in i h-vete. Distortion och reverb i rummet till max. Det finns liksom inte nog med dämpning att hantera den volymen de spelade på, så resultatet blir en ljudmatta som låter skit, PLUS att det definitivt är skadligt för hörseln. Hade man sänkt hela mixen med typ 10-15 dB så hade det låtit betydligt bättre och fortfarande poppat på bra. Hål i huvudet.

Jag sätter inte min fot på en konsert utan mina formgjutna öronproppar, punkt slut. Nu kan man förstås använda andra öronproppar också, men formen på mina hörselgångar gör att "julgranar" fungerar dåligt, plus att de inte "låter" lika bra, och skumproppar o dyl är ingen höjdare för ändamålet alls. Sedan kan i och för sig dämpningen hos skumproppar kanske vara en pluspoäng på vissa tillställningar. Möjligen bevistade du en sådan...

Var på en konsert i somras på Bar Brooklyn och hujedamig vad hemsk akustiken är där. Jag gick faktiskt ut och bytte filter i öronpropparna till högre dämpning, vilket även fick till effekt att alla reflexer i vad som mest liknar ett garage i betong med lågt i tak blev ännu mer uppenbara.

Men det här med ljudnivå på konserter är väl ganska enkelt, om vi antar att de inte helt bryter mot reglerna. Ofta är det helt enkelt så med förstärkta konserter att man helt enkelt siktar på att maximalt utnyttja det som är tillåtet, dvs 100 dB(A) ekvivalentnivå (finns regler för momentan toppnivå också). Det är ju rätt vanligt att det börjar under nivån och sedan höjer man successivt och brakar sedan på maximalt mot slutet. Ahh, serru, man vänjer sig... Hmm, eller blir tillfälligt eller i värsta fall permanent hörselskadad. Fint!

För egen del har jag ju liksom löst det och sanningen är att det är orealistiskt att ha konserter på fullständigt "hörselvänlig" nivå, om man ska vara krass. Det betyder dock inte att man måste ta i på det sätt som görs rätt ofta. Även om det egentligen inte är mitt problem (undantaget i följdledet via skattsedeln i framtiden) så blir jag ganska frustrerad över hur obefintlig användningen av hörselskydd i någon form är hos personalen i de flesta fall. Om det hade varit en industri/fabrik e dyl så hade det blivit ett j*vla liv (höhö!) över den oansvariga arbetsgivaren osv. Och nej, man hör inte ett dugg bättre utan rätt hörselskydd, vilket ju är en rätt vanlig föreställning. Sedan kan man ju tro det när örat inte brinner, men problemet är förstås att brötet är på så hög nivå relativt någon som gapar om mera bira (eller vad det nu är).

Sedan kan jag förstås helt relaterat gnälla på att jag behöver göra om just nännda öronproppar. Hörselgången har tyvärr ovanan att ändras lite över tid. Nu är det inte första gången och jag har de första jag gjorde kvar. På kul testade jag för ett tag sedan och de är så "off" att de inte tätar alls längre och det är garanterat inte öronpropparna som har ändrat form. Nu har jag inte så mycket emot kostnaden egentligen, för ur mitt perspektiv är det väldigt prisvärt ändå, med tanke på vilken förbättring det är och inte bara just konserter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Behöver man säga något?
<Uppladdad bildlänk>

Plocka ur diskmaskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag sätter inte min fot på en konsert utan mina formgjutna öronproppar, punkt slut. Nu kan man förstås använda andra öronproppar också, men formen på mina hörselgångar gör att "julgranar" fungerar dåligt, plus att de inte "låter" lika bra, och skumproppar o dyl är ingen höjdare för ändamålet alls. Sedan kan i och för sig dämpningen hos skumproppar kanske vara en pluspoäng på vissa tillställningar. Möjligen bevistade du en sådan...

Var på en konsert i somras på Bar Brooklyn och hujedamig vad hemsk akustiken är där. Jag gick faktiskt ut och bytte filter i öronpropparna till högre dämpning, vilket även fick till effekt att alla reflexer i vad som mest liknar ett garage i betong med lågt i tak blev ännu mer uppenbara.

Men det här med ljudnivå på konserter är väl ganska enkelt, om vi antar att de inte helt bryter mot reglerna. Ofta är det helt enkelt så med förstärkta konserter att man helt enkelt siktar på att maximalt utnyttja det som är tillåtet, dvs 100 dB(A) ekvivalentnivå (finns regler för momentan toppnivå också). Det är ju rätt vanligt att det börjar under nivån och sedan höjer man successivt och brakar sedan på maximalt mot slutet. Ahh, serru, man vänjer sig... Hmm, eller blir tillfälligt eller i värsta fall permanent hörselskadad. Fint!

För egen del har jag ju liksom löst det och sanningen är att det är orealistiskt att ha konserter på fullständigt "hörselvänlig" nivå, om man ska vara krass. Det betyder dock inte att man måste ta i på det sätt som görs rätt ofta. Även om det egentligen inte är mitt problem (undantaget i följdledet via skattsedeln i framtiden) så blir jag ganska frustrerad över hur obefintlig användningen av hörselskydd i någon form är hos personalen i de flesta fall. Om det hade varit en industri/fabrik e dyl så hade det blivit ett j*vla liv (höhö!) över den oansvariga arbetsgivaren osv. Och nej, man hör inte ett dugg bättre utan rätt hörselskydd, vilket ju är en rätt vanlig föreställning. Sedan kan man ju tro det när örat inte brinner, men problemet är förstås att brötet är på så hög nivå relativt någon som gapar om mera bira (eller vad det nu är).

Sedan kan jag förstås helt relaterat gnälla på att jag behöver göra om just nännda öronproppar. Hörselgången har tyvärr ovanan att ändras lite över tid. Nu är det inte första gången och jag har de första jag gjorde kvar. På kul testade jag för ett tag sedan och de är så "off" att de inte tätar alls längre och det är garanterat inte öronpropparna som har ändrat form. Nu har jag inte så mycket emot kostnaden egentligen, för ur mitt perspektiv är det väldigt prisvärt ändå, med tanke på vilken förbättring det är och inte bara just konserter.

Det grundar sig nog i att musikerna och de som sköter mixerbordet sedan länge har egna hörselskador/använder hörselskydd för att bevara det sista de har kvar. Måste va svårt komma ifrån det där med att lyssna aktivt och inte enbart gå efter splmätaren.

Går sällan på konserter men man kokar ofta av ilska.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Suck, förbannade j*a sonos.

Suttit 4-5 timmar och försökt att få skithögtalare att ansluta, har till och med letat upp en wifi extender som ger wifi 4, och ändå VÄGRAR högtalaren att ansluta.

Permalänk
Medlem

Alla dessa kundtjänster där man ska kortfattat berätta vad ärendet gäller. Jag ringde Nordea och sa att det gällde fakturabetalning först förstod den inte och jag fick upprepa två gånger innan den tillslut sa, ok kopplar dig till avdelningen för kortfrågor.... Så var bara att ringa igen och försöka igen och lyssna på allt automatiskt pladder. Sen när den väl har förstått ska man lyssna i några minuter på allt förträffligt man kan lösa själv i appen.

De har en ganska bra chat där den uppmanade mig att ringa banken då jag inte kan lösa det själv och jag fick numret till kundtjänst. Hur svårt kan det vara att då också faktiskt ge direktnumret till den avdelningen jag ska till och slippa alla automatsvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Alla dessa kundtjänster där man ska kortfattat berätta vad ärendet gäller. Jag ringde Nordea och sa att det gällde fakturabetalning först förstod den inte och jag fick upprepa två gånger innan den tillslut sa, ok kopplar dig till avdelningen för kortfrågor.... Så var bara att ringa igen och försöka igen och lyssna på allt automatiskt pladder. Sen när den väl har förstått ska man lyssna i några minuter på allt förträffligt man kan lösa själv i appen.

De har en ganska bra chat där den uppmanade mig att ringa banken då jag inte kan lösa det själv och jag fick numret till kundtjänst. Hur svårt kan det vara att då också faktiskt ge direktnumret till den avdelningen jag ska till och slippa alla automatsvar?

Jag brukar säga ”kundtjänst” eller ”support”, vilket ofta funkar fint för att bli kopplad till kundtjänst.
En annan lösning kan vara att babbla något fullständigt oförståeligt. Då brukar automatsvaret ge upp ganska snabbt och koppla mig till en människa.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag brukar säga ”kundtjänst” eller ”support”, vilket ofta funkar fint för att bli kopplad till kundtjänst.
En annan lösning kan vara att babbla något fullständigt oförståeligt. Då brukar automatsvaret ge upp ganska snabbt och koppla mig till en människa.

Det är samma sak som chattbottarna på många butikers hemsidor. Då brukar jag bara skriva "Jag vill prata med en människa" så hoppar man över alla följdfrågor som inte leder någon vart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Alla dessa kundtjänster där man ska kortfattat berätta vad ärendet gäller. Jag ringde Nordea och sa att det gällde fakturabetalning först förstod den inte och jag fick upprepa två gånger innan den tillslut sa, ok kopplar dig till avdelningen för kortfrågor.... Så var bara att ringa igen och försöka igen och lyssna på allt automatiskt pladder. Sen när den väl har förstått ska man lyssna i några minuter på allt förträffligt man kan lösa själv i appen.

De har en ganska bra chat där den uppmanade mig att ringa banken då jag inte kan lösa det själv och jag fick numret till kundtjänst. Hur svårt kan det vara att då också faktiskt ge direktnumret till den avdelningen jag ska till och slippa alla automatsvar?

Ja, den där typen av "telefonsvarare" där man ska tala in vad ärendet gäller är jag ingen stor fan av. Föredrar när man får förslag upplästa med nummer man ska välja. Men tyvärr så går vi ju mot en utveckling där detta blir mer och mer vanligt. Ännu värre är det ju när det nästan är omöjligt att få prata med en riktig person. Det dröjer väl inte länge förrän det blir AI telefonsvarare tyvärr, så att man aldrig får tala med en riktig person som går att diskutera med, när man behöver hjälp.

Sen hjälper det ju inte till ett dugg att det är Nordea du har att göra med. Behövde ganska nyligen fixa en massa grejer åt min pappa som har demens och jag kan säga att jag inte har nån bra bild av Nordeas kundtjänst efter det. Dom var allmänt ohjälpsamma och det kändes som att man besvärade dem när man försökte att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, den där typen av "telefonsvarare" där man ska tala in vad ärendet gäller är jag ingen stor fan av. Föredrar när man får förslag upplästa med nummer man ska välja. Men tyvärr så går vi ju mot en utveckling där detta blir mer och mer vanligt. Ännu värre är det ju när det nästan är omöjligt att få prata med en riktig person. Det dröjer väl inte länge förrän det blir AI telefonsvarare tyvärr, så att man aldrig får tala med en riktig person som går att diskutera med, när man behöver hjälp.

Sen hjälper det ju inte till ett dugg att det är Nordea du har att göra med. Behövde ganska nyligen fixa en massa grejer åt min pappa som har demens och jag kan säga att jag inte har nån bra bild av Nordeas kundtjänst efter det. Dom var allmänt ohjälpsamma och det kändes som att man besvärade dem när man försökte att få hjälp.

Förutom det jag tidigare nämnde om talsvar har jag faktiskt enbart positiva upplevelser med Nordea. Går alltid snabbt att få tag på, korta köer. Sen har jag en personlig rådgivare som alltid svarar snabbt på frågor.

Permalänk
Medlem

Så otroligt trött på min elbil... Sjukt dålig och omständigt att ha en om man inte har rätt förutsättningar. Visst det är en förmånsbil så det ska man vara glad över att man fått nyttja, men fan så drygt det är att ha en och är glad att man inte köpt en privat och det kommer nog ta många år. Är en wall of text så lägger det i en spoiler.
Detta är gubbgnäll på riktig hög nivå!

Förbrukningen är något man behöver hålla koll på så den inte slår i taket och planera sin körning efter det, tänka till vart man behöver stanna och ladda, ska du köra genom halva Sverige eller längre så behöver man avsätta 2-3 timmar för bara alla laddstopp, man måste ligga i rätt hastighet för att få optimal förbrukning, inte gasa-sakta ner-gasa så man behöver extra bra framförhållning till fordonet framför osv...
Nu på vintern har man väl en räckvidd på 25- max 30 mil och att behöva ladda var och varannan dag gör en galen när man inte har en privat laddbox hemma så man kommer undan billigt.
Sen är ju klimatpaketet ett skämt, vill du ha det varmt och skönt med frostfria rutor så måste du köra någolunda hög värme och fläkt vilket resulterar i en hög förbrukning på upp emot 30kWh/100km. Eller så sänker man till 20-21 grader som rekommenderas med "eco" läge men då blåser det för fan kallt och det blir is på rutorna! Torkarbladet får is på sig efter bara några minuter och blir helt värdelösa att använda.
Det är 7 steg på fläkten, 1 är av och 7 högsta fläkt och då blåser knappt någonting upp till steg 5 om man kör med flera zoner (fötter, kropp och ruta) samtidigt. På steg 6 blåser det någolunda och steg 7 börjar det dra på rätt bra, men då mestadels på fötterna av någon anledning.
Samma sak på morgonen när man startar förkonditioneringen tar de rätt lång tid innan något händer. Nu har det inte ens varit kallt och den kan knappt ta bort ett tunt snötäcke från rutorna på 15-20 minuter. När man sedan hoppar in i bilen för att starta den så stänger den först av fläkten, för att sedan starta den igen och det dröjer väl en 30 sek innan den gör det...

Alla dessa olika appar och junk för att ens kunna ladda är så drygt, man har Circle K, OKQ8, Eon, Chargepoint och en del ytterligare appar. Sen är det RFID taggar och laddkort. Det är upp till var och en att sätta sina priser, måste ha koll så inte roaming- eller andra avgifter tillkommer, står du för länge så kan du få betala extra för det.
Sen när man ställer den och laddar på jobbet så står det "startar laddning" i displayen och man förväntar sig att den ska börja. Kommer tillbaka efter halva dagen så står det fortfarande samma status. Kul! Försöker dra ur sladden och sätta in, funkar inte. Startar bilen och kör fram en bit och backar tillbaka, funkar inte.
Hade knappt 20% så tog mig hem med nöd och näppe nu och gick tidigare bara för att få en laddplats på parkeringen...
Kostar just nu 5kr/kWh där jag laddar och med en förbrukning på 2,5-3kWh/mil så är man ju nästan uppe i samma kostnad som en bensin eller diesel. Som dessutom är mindre omständiga!

Infotainment systemet lever sitt egna liv när den vill fungera med mobilen, kan vara uppkopplad men ingenting fungerar att spela upp. Eller så fungerar inte knapparna på ratten för att byta låt. Eller så fungerar ingenting alls.

Tacka fan för att företaget gjorde om sin bilpolicy så till nästa höst blir jag av med den och då blir det en diesel igen!

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är nog här en del problemet ligger.
Bilar har blivit enorma och p-platserna mindre, en vanlig sketen V40 är ju bra mycket bredare än en gammal 240.
Sen har vi ju stekarna som tycker att t.ex handikapp platser är OK att stå på när dom "bara ska stå där en stund".

Mitt gubbgnäll är definitivt relaterat till detta;
Igår utanför ICA Maxi i Barkarby... tro fan att det står en nyare och finare modell SUV på handikapp-platsen, självklart utan tillstånd i rutan. Man och kvinna i 25/30-års ålder sitter.

"Ska ni verkligen stå här?"

"Men vi sitter ju i bilen, vi väntar bla bla bla bla.... och varför bryr du dig?"

"Kanske för att parkeringen är full och jag HAR ett tillstånd att stå här?"

Förbannade "yuppies" som verkar tro att om man har lite finare bil så är det okey att ställa sig på dessa och/eller familjeparkeringar som har ett syfte annat än att de ska orka gå 20m extra.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Mitt gubbgnäll är definitivt relaterat till detta;
Igår utanför ICA Maxi i Barkabarby... tro fan att det står en nyare och finare modell SUV på handikapp-platsen, självklart utan tillstånd i rutan. Man och kvinna i 25/30-års ålder sitter.

"Ska ni verkligen stå här?"

"Men vi sitter ju i bilen, vi väntar bla bla bla bla.... och varför bryr du dig?"

"Kanske för att parkeringen är full och jag HAR ett tillstånd att stå här?"

Förbannade "yuppies" som verkar tro att om man har lite finare bil så är det okey att ställa sig på dessa och/eller familjeparkeringar som har ett syfte annat än att de ska orka gå 20m extra.

De är ju mentalt handikappade så egentligen borde de ha rätt att stå där …

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Mitt gubbgnäll är definitivt relaterat till detta;
Igår utanför ICA Maxi i Barkabarby... tro fan att det står en nyare och finare modell SUV på handikapp-platsen, självklart utan tillstånd i rutan. Man och kvinna i 25/30-års ålder sitter.

"Ska ni verkligen stå här?"

"Men vi sitter ju i bilen, vi väntar bla bla bla bla.... och varför bryr du dig?"

"Kanske för att parkeringen är full och jag HAR ett tillstånd att stå här?"

Förbannade "yuppies" som verkar tro att om man har lite finare bil så är det okey att ställa sig på dessa och/eller familjeparkeringar som har ett syfte annat än att de ska orka gå 20m extra.

Varningsblinkers är ju parkeringstillstånd.. Iaf i malmö har jag hört..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Så otroligt trött på min elbil... Sjukt dålig och omständigt att ha en om man inte har rätt förutsättningar. Visst det är en förmånsbil så det ska man vara glad över att man fått nyttja, men fan så drygt det är att ha en och är glad att man inte köpt en privat och det kommer nog ta många år. Är en wall of text så lägger det i en spoiler.
Detta är gubbgnäll på riktig hög nivå!

Förbrukningen är något man behöver hålla koll på så den inte slår i taket och planera sin körning efter det, tänka till vart man behöver stanna och ladda, ska du köra genom halva Sverige eller längre så behöver man avsätta 2-3 timmar för bara alla laddstopp, man måste ligga i rätt hastighet för att få optimal förbrukning, inte gasa-sakta ner-gasa så man behöver extra bra framförhållning till fordonet framför osv...
Nu på vintern har man väl en räckvidd på 25- max 30 mil och att behöva ladda var och varannan dag gör en galen när man inte har en privat laddbox hemma så man kommer undan billigt.
Sen är ju klimatpaketet ett skämt, vill du ha det varmt och skönt med frostfria rutor så måste du köra någolunda hög värme och fläkt vilket resulterar i en hög förbrukning på upp emot 30kWh/100km. Eller så sänker man till 20-21 grader som rekommenderas med "eco" läge men då blåser det för fan kallt och det blir is på rutorna! Torkarbladet får is på sig efter bara några minuter och blir helt värdelösa att använda.
Det är 7 steg på fläkten, 1 är av och 7 högsta fläkt och då blåser knappt någonting upp till steg 5 om man kör med flera zoner (fötter, kropp och ruta) samtidigt. På steg 6 blåser det någolunda och steg 7 börjar det dra på rätt bra, men då mestadels på fötterna av någon anledning.
Samma sak på morgonen när man startar förkonditioneringen tar de rätt lång tid innan något händer. Nu har det inte ens varit kallt och den kan knappt ta bort ett tunt snötäcke från rutorna på 15-20 minuter. När man sedan hoppar in i bilen för att starta den så stänger den först av fläkten, för att sedan starta den igen och det dröjer väl en 30 sek innan den gör det...

Alla dessa olika appar och junk för att ens kunna ladda är så drygt, man har Circle K, OKQ8, Eon, Chargepoint och en del ytterligare appar. Sen är det RFID taggar och laddkort. Det är upp till var och en att sätta sina priser, måste ha koll så inte roaming- eller andra avgifter tillkommer, står du för länge så kan du få betala extra för det.
Sen när man ställer den och laddar på jobbet så står det "startar laddning" i displayen och man förväntar sig att den ska börja. Kommer tillbaka efter halva dagen så står det fortfarande samma status. Kul! Försöker dra ur sladden och sätta in, funkar inte. Startar bilen och kör fram en bit och backar tillbaka, funkar inte.
Hade knappt 20% så tog mig hem med nöd och näppe nu och gick tidigare bara för att få en laddplats på parkeringen...
Kostar just nu 5kr/kWh där jag laddar och med en förbrukning på 2,5-3kWh/mil så är man ju nästan uppe i samma kostnad som en bensin eller diesel. Som dessutom är mindre omständiga!

Infotainment systemet lever sitt egna liv när den vill fungera med mobilen, kan vara uppkopplad men ingenting fungerar att spela upp. Eller så fungerar inte knapparna på ratten för att byta låt. Eller så fungerar ingenting alls.

Tacka fan för att företaget gjorde om sin bilpolicy så till nästa höst blir jag av med den och då blir det en diesel igen!

Dold text

Jag undrar mest vad du har för värdelös elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag undrar mest vad du har för värdelös elbil?

Japp, jag oxå. Tänkte passa på att gnälla på allt gnäll om elbilar, verkar vara en konstart som utvecklats bland landets dinosauriejuicebilskramare. (Ogillar särskrivning)

Permalänk
Medlem

Brukar inte äta skräpmat så ofta men åkte förbi Burger king förra helgen. Över 170kr för ett meal med, dipp, lite extra lökringar och deluxe pommes. 170 spänn!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Förutom det jag tidigare nämnde om talsvar har jag faktiskt enbart positiva upplevelser med Nordea. Går alltid snabbt att få tag på, korta köer. Sen har jag en personlig rådgivare som alltid svarar snabbt på frågor.

Okej, då har du haft tur då antar jag, eller så är det jag som haft otur. Men jag har hört fler som har samma bild av Nordea som mig, så det kan inte vara helt ovanligt. Själv upplevde jag inga korta tider under den tiden jag var tvungen att ha med dom att göra. Bemötandet var dock lite bättre dom gångerna som jag var in på ett kontor, men skulle inte säga att det var jättebra. Själv skulle jag nog aldrig välja Nordea utifrån erfarenheten jag fått av dem när jag hjälpte min pappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Japp, jag oxå. Tänkte passa på att gnälla på allt gnäll om elbilar, verkar vara en konstart som utvecklats bland landets dinosauriejuicebilskramare. (Ogillar särskrivning)

Elbilarna verkar tyvärr inte helt mogna än, men visst vore det trevligt att ha en elbil. Men då skulle jag vilja ha en som jag kan köra till Stockholm med (knappt 50 mil) utan att behöva ladda längs vägen och i stället stanna och äta där jag själv vill.
Med min nuvarande bil kommer jag nästan 120 mil innan jag behöver tanka och skulle troligen kunna köra över 135 mil (till finska gränsen vid Haparanda) om jag bara körde på landsväg eller motorväg. Vadå räckviddsångest …?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Elbilarna verkar tyvärr inte helt mogna än, men visst vore det trevligt att ha en elbil. Men då skulle jag vilja ha en som jag kan köra till Stockholm med (knappt 50 mil) utan att behöva ladda längs vägen och i stället stanna och äta där jag själv vill.
Med min nuvarande bil kommer jag nästan 120 mil innan jag behöver tanka och skulle troligen kunna köra över 135 mil (till finska gränsen vid Haparanda) om jag bara körde på landsväg eller motorväg. Vadå räckviddsångest …?

Tesla Model 3 long range rwd kommer 50 mil med råge.
https://youtu.be/Y4YjsuoeynQ?t=4590
De körde alltså 70mph (113 km/h) och kom 384 miles (618 km).

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kostar just nu 5kr/kWh där jag laddar och med en förbrukning på 2,5-3kWh/mil så är man ju nästan uppe i samma kostnad som en bensin eller diesel. Som dessutom är mindre omständiga!

Galet...

Vår stora diesel, en Kia Optima, drar 0,63 l/milen. Och soppan kostar drygt 17 kr/l.

Lite gnäll:
KFC har öppnat i stan (Uppsala). Aldrig ätit där men testade. Varför går folk dit? Smaklöst och flottigt. Men folk vallfärdar dit...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Galet...

Vår stora diesel, en Kia Optima, drar 0,63 l/milen. Och soppan kostar drygt 17 kr/l.

Lite gnäll:
KFC har öppnat i stan (Uppsala). Aldrig ätit där men testade. Varför går folk dit? Smaklöst och flottigt. Men folk vallfärdar dit...

Håller med om KFC, känns som att äta typ tvättsvamp fyllda med olja

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Galet...

Vår stora diesel, en Kia Optima, drar 0,63 l/milen. Och soppan kostar drygt 17 kr/l.

Lite gnäll:
KFC har öppnat i stan (Uppsala). Aldrig ätit där men testade. Varför går folk dit? Smaklöst och flottigt. Men folk vallfärdar dit...

De går dit av samma anledning du gick dit.

Friterad kyckling är nog svårt misslyckas helt med. Äter det bara på div thairestauranger dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Senast jag åt på KFC var det gott 😋
Lite dyrt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Elbilarna verkar tyvärr inte helt mogna än, men visst vore det trevligt att ha en elbil. Men då skulle jag vilja ha en som jag kan köra till Stockholm med (knappt 50 mil) utan att behöva ladda längs vägen och i stället stanna och äta där jag själv vill.
Med min nuvarande bil kommer jag nästan 120 mil innan jag behöver tanka och skulle troligen kunna köra över 135 mil (till finska gränsen vid Haparanda) om jag bara körde på landsväg eller motorväg. Vadå räckviddsångest …?

Jo, fast KÖR du 120 mil (eller 135 mil) utan att att stanna? Eller ens 50 mil? Någonsin?
Jag personligen kör kanske max 20-25 mil utan paus, och har då en elbil en räckvidd på 35 mil, så finns det ju lite wiggle-room.
Då har jag diesel idag, med 50 liter tank, och bilen når då 80 mil-isch.
Jag skulle lika gärna kunna ha 20 liter tank, utan att det skulle störa alltför mycket.

För att knyta än till ämnet, så är just räckvidden ett populärt argument mot elbilar, fast ingen (utom en sadist eller taxiförare), i princip någonsin kör så långt utan paus att batteriets räckvidd är gränsen. Men som sagt, man vill gärna använda det som argument.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

KFC har öppnat i stan (Uppsala). Aldrig ätit där men testade. Varför går folk dit? Smaklöst och flottigt. Men folk vallfärdar dit...

I Västerås öppnade de för lääänge sen, måste vara närmare 10 år sen... Minns inte.
Hur som, rush såklart, kö till motorvägen typ. Ett par veckor senare var jag dit, och har inte varit tillbaka.
Minns inte hur det smakade, men eftersom jag inte har varit tillbaka, så...

Som det sägs i tråden, jag äter nog hellre friterad kyckling på thai-stället...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Så otroligt trött på min elbil... Sjukt dålig och omständigt att ha en om man inte har rätt förutsättningar. Visst det är en förmånsbil så det ska man vara glad över att man fått nyttja, men fan så drygt det är att ha en och är glad att man inte köpt en privat och det kommer nog ta många år. Är en wall of text så lägger det i en spoiler.
Detta är gubbgnäll på riktig hög nivå!

Förbrukningen är något man behöver hålla koll på så den inte slår i taket och planera sin körning efter det, tänka till vart man behöver stanna och ladda, ska du köra genom halva Sverige eller längre så behöver man avsätta 2-3 timmar för bara alla laddstopp, man måste ligga i rätt hastighet för att få optimal förbrukning, inte gasa-sakta ner-gasa så man behöver extra bra framförhållning till fordonet framför osv...
Nu på vintern har man väl en räckvidd på 25- max 30 mil och att behöva ladda var och varannan dag gör en galen när man inte har en privat laddbox hemma så man kommer undan billigt.
Sen är ju klimatpaketet ett skämt, vill du ha det varmt och skönt med frostfria rutor så måste du köra någolunda hög värme och fläkt vilket resulterar i en hög förbrukning på upp emot 30kWh/100km. Eller så sänker man till 20-21 grader som rekommenderas med "eco" läge men då blåser det för fan kallt och det blir is på rutorna! Torkarbladet får is på sig efter bara några minuter och blir helt värdelösa att använda.
Det är 7 steg på fläkten, 1 är av och 7 högsta fläkt och då blåser knappt någonting upp till steg 5 om man kör med flera zoner (fötter, kropp och ruta) samtidigt. På steg 6 blåser det någolunda och steg 7 börjar det dra på rätt bra, men då mestadels på fötterna av någon anledning.
Samma sak på morgonen när man startar förkonditioneringen tar de rätt lång tid innan något händer. Nu har det inte ens varit kallt och den kan knappt ta bort ett tunt snötäcke från rutorna på 15-20 minuter. När man sedan hoppar in i bilen för att starta den så stänger den först av fläkten, för att sedan starta den igen och det dröjer väl en 30 sek innan den gör det...

Alla dessa olika appar och junk för att ens kunna ladda är så drygt, man har Circle K, OKQ8, Eon, Chargepoint och en del ytterligare appar. Sen är det RFID taggar och laddkort. Det är upp till var och en att sätta sina priser, måste ha koll så inte roaming- eller andra avgifter tillkommer, står du för länge så kan du få betala extra för det.
Sen när man ställer den och laddar på jobbet så står det "startar laddning" i displayen och man förväntar sig att den ska börja. Kommer tillbaka efter halva dagen så står det fortfarande samma status. Kul! Försöker dra ur sladden och sätta in, funkar inte. Startar bilen och kör fram en bit och backar tillbaka, funkar inte.
Hade knappt 20% så tog mig hem med nöd och näppe nu och gick tidigare bara för att få en laddplats på parkeringen...
Kostar just nu 5kr/kWh där jag laddar och med en förbrukning på 2,5-3kWh/mil så är man ju nästan uppe i samma kostnad som en bensin eller diesel. Som dessutom är mindre omständiga!

Infotainment systemet lever sitt egna liv när den vill fungera med mobilen, kan vara uppkopplad men ingenting fungerar att spela upp. Eller så fungerar inte knapparna på ratten för att byta låt. Eller så fungerar ingenting alls.

Tacka fan för att företaget gjorde om sin bilpolicy så till nästa höst blir jag av med den och då blir det en diesel igen!

Dold text

Det där är ett nybörjarproblem. Med tiden kommer alla laddstopp med mat eller snacks göra att du bygger på dig en speciell elbilsfetma, som innebär att du lätt klarar kylan när du väl sätter dig i bilen igen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jo, fast KÖR du 120 mil (eller 135 mil) utan att att stanna? Eller ens 50 mil? Någonsin?
Jag personligen kör kanske max 20-25 mil utan paus, och har då en elbil en räckvidd på 35 mil, så finns det ju lite wiggle-room.
Då har jag diesel idag, med 50 liter tank, och bilen når då 80 mil-isch.
Jag skulle lika gärna kunna ha 20 liter tank, utan att det skulle störa alltför mycket.

För att knyta än till ämnet, så är just räckvidden ett populärt argument mot elbilar, fast ingen (utom en sadist eller taxiförare), i princip någonsin kör så långt utan paus att batteriets räckvidd är gränsen. Men som sagt, man vill gärna använda det som argument.

Det är rätt drygt behöva tanka ofta eller om man är långpendlare måste det va ett rent helvete om man faktiskt vill ta sig fram i tid. Riktigt vekt bara orka köra 20-25 mil borde kunna ta dig 50 mil utan paus Så det är klart det är ett starkt argument mot.

Kör lastbil med liten tank 300l och måste tanka 2 gånger varje vecka. Går ju förvisso rätt fort men det tar ändå tid. Har ett dieselaggregat i nacken så ellastbil vore en dröm. Hade fungerat bra med mitt gamla schema räckvidden för en dag tror jag nog jag klarar. Vet inte hur det blir med 14h dagarna framöver. Finns ingen tid att tanka om man ens hittar en lämplig station.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Brukar inte äta skräpmat så ofta men åkte förbi Burger king förra helgen. Över 170kr för ett meal med, dipp, lite extra lökringar och deluxe pommes. 170 spänn!!!

Fin mat brukar kosta

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jo, fast KÖR du 120 mil (eller 135 mil) utan att att stanna? Eller ens 50 mil? Någonsin?
Jag personligen kör kanske max 20-25 mil utan paus, och har då en elbil en räckvidd på 35 mil, så finns det ju lite wiggle-room.
Då har jag diesel idag, med 50 liter tank, och bilen når då 80 mil-isch.
Jag skulle lika gärna kunna ha 20 liter tank, utan att det skulle störa alltför mycket.

För att knyta än till ämnet, så är just räckvidden ett populärt argument mot elbilar, fast ingen (utom en sadist eller taxiförare), i princip någonsin kör så långt utan paus att batteriets räckvidd är gränsen. Men som sagt, man vill gärna använda det som argument.

Lägg till 20 grader kallt och snö och en trafikolycka med stillestånd , hur lågt kör du då och hur många timmars marginal för att stå stilla med värme i bilen ? mitt pers. är ett 5 timmars stopp mitt ute i ingenstans i norrländska skogarna (tre lastbilar på tvären i en backe så ingen kom nånstans) och det gick några få liter extra soppa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Så otroligt trött på min elbil... Sjukt dålig och omständigt att ha en om man inte har rätt förutsättningar. Visst det är en förmånsbil så det ska man vara glad över att man fått nyttja, men fan så drygt det är att ha en och är glad att man inte köpt en privat och det kommer nog ta många år. Är en wall of text så lägger det i en spoiler.
Detta är gubbgnäll på riktig hög nivå!

Förbrukningen är något man behöver hålla koll på så den inte slår i taket och planera sin körning efter det, tänka till vart man behöver stanna och ladda, ska du köra genom halva Sverige eller längre så behöver man avsätta 2-3 timmar för bara alla laddstopp, man måste ligga i rätt hastighet för att få optimal förbrukning, inte gasa-sakta ner-gasa så man behöver extra bra framförhållning till fordonet framför osv...
Nu på vintern har man väl en räckvidd på 25- max 30 mil och att behöva ladda var och varannan dag gör en galen när man inte har en privat laddbox hemma så man kommer undan billigt.
Sen är ju klimatpaketet ett skämt, vill du ha det varmt och skönt med frostfria rutor så måste du köra någolunda hög värme och fläkt vilket resulterar i en hög förbrukning på upp emot 30kWh/100km. Eller så sänker man till 20-21 grader som rekommenderas med "eco" läge men då blåser det för fan kallt och det blir is på rutorna! Torkarbladet får is på sig efter bara några minuter och blir helt värdelösa att använda.
Det är 7 steg på fläkten, 1 är av och 7 högsta fläkt och då blåser knappt någonting upp till steg 5 om man kör med flera zoner (fötter, kropp och ruta) samtidigt. På steg 6 blåser det någolunda och steg 7 börjar det dra på rätt bra, men då mestadels på fötterna av någon anledning.
Samma sak på morgonen när man startar förkonditioneringen tar de rätt lång tid innan något händer. Nu har det inte ens varit kallt och den kan knappt ta bort ett tunt snötäcke från rutorna på 15-20 minuter. När man sedan hoppar in i bilen för att starta den så stänger den först av fläkten, för att sedan starta den igen och det dröjer väl en 30 sek innan den gör det...

Alla dessa olika appar och junk för att ens kunna ladda är så drygt, man har Circle K, OKQ8, Eon, Chargepoint och en del ytterligare appar. Sen är det RFID taggar och laddkort. Det är upp till var och en att sätta sina priser, måste ha koll så inte roaming- eller andra avgifter tillkommer, står du för länge så kan du få betala extra för det.
Sen när man ställer den och laddar på jobbet så står det "startar laddning" i displayen och man förväntar sig att den ska börja. Kommer tillbaka efter halva dagen så står det fortfarande samma status. Kul! Försöker dra ur sladden och sätta in, funkar inte. Startar bilen och kör fram en bit och backar tillbaka, funkar inte.
Hade knappt 20% så tog mig hem med nöd och näppe nu och gick tidigare bara för att få en laddplats på parkeringen...
Kostar just nu 5kr/kWh där jag laddar och med en förbrukning på 2,5-3kWh/mil så är man ju nästan uppe i samma kostnad som en bensin eller diesel. Som dessutom är mindre omständiga!

Infotainment systemet lever sitt egna liv när den vill fungera med mobilen, kan vara uppkopplad men ingenting fungerar att spela upp. Eller så fungerar inte knapparna på ratten för att byta låt. Eller så fungerar ingenting alls.

Tacka fan för att företaget gjorde om sin bilpolicy så till nästa höst blir jag av med den och då blir det en diesel igen!

Dold text

Tack för lite perspektiv! Börjar bli dags för ny bil, till våren. Tanken har slagit mig då och då på elbil.. Men du satt spiken i kistan.
Bensin <3

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂