Microsoft: TPM 2.0 ett absolut krav för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om de gjorde ett säkrare OS från grunden kanske inte TPM 2.0 hade behövts.

Det vill säga, om det nu verkligen är säkerhet de efterfrågar.

De har nog alldeles rätt i att TPM 2.0 behövs för säkerhet.
Vems säkerhet säger de däremot inte. Räkna inte med att det är användarens säkerhet som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Sitter på en burk med 6700k. Helnöjd och ser ingen anledning att uppgradera. Kör vidare på Windows 10 och går över till Linux om Microsoft inte ändrar sig. Jag tror dock att Microsoft kommer att ge sig tillslut. Men de vill få över så många som möjligt först.

Skulle nog inte tro det, eftersom många företag vill ha sina krypterade grejer mer säkert, även kommuner har efterfrågad det TPM är inte utvecklad av Microsoft utan av Trusted Computing Group (TCG)

Tror nog när det kommer till TPM så kommer det nog inte ändra sig, och tillverkare som Asus, MSI och likande som producerar kretsar, och även mjukvara har det aktivt och inte går stänga av och bara blir standard helt enkelt framöver och när äldre datorer går sönder och inte längre går använda blir det TPM datorer ändå.

då hemma användare idag har en minoritet av PC marknaden.
Det är mer eller mindre spelare som har en dator hemma idag, folk som inte spelar och äldre köper mest bara en surfplatta och det klarar av det behov som behövs idag, för läsa tidningen online och betala räkningar.

Medans kommuner, regeringar, företag dominerar marknaden då det är som arbetsredskap.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Allt vi behövde höra...
Dax att packa upp all gammal hårdvara, som funkar utmärk..
Å bara kasta det...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag har inte tpm2 på mil bärbara från 2015/2016 med en i5-6300U. Har snvänt Win11 i 2 år nu utan problem.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som sällan nämns är att det går också utmärkt att fortsätta använda sin gamla Windows, men att göra det offline.

Som komplement kan du installera t.ex. Oracle VirtualBox (gratis) och slänga in valfri Linux i en virtuell maskin och använda den för att surfa på nätet med. VirtualBox går utmärkt att köra på allt från Windows 7 och framåt.

Jag säger inte att det är optimalt, men det fungerar absolut om man vill, och av någon anledning inte vill blåsa sin Windows och köra Linux helt och hållet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Eller handlar det om att Windows 11 UI får jag mig att spy. Fyfan vad fult det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Även Ryzen 1000-serien har en inbyggd TPM 2.0-modul. En teori om varför Windows 11 inte funkar på Zen 1 är att den inte har stöd för "AMD Guest-mode execute trap for NPT" eller GMET, vilket behövs för Virtualization-based Security i Windows 11.

Det är väl mer än bara en teori? Motsvarande på Intel-sidan att man behöver en CPU som stöder MBEC.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har inte tpm2 på mil bärbara från 2015/2016 med en i5-6300U. Har snvänt Win11 i 2 år nu utan problem.

Vad hjälper det? 2min senare trycker Microsoft ut en uppdatering via Windows Update som uppdaterar applikationerna att använda CPU-operationer som saknar stöd i din hårdvara. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Vad hjälper det? 2min senare trycker Microsoft ut en uppdatering via Windows Update som uppdaterar applikationerna att använda CPU-operationer som saknar stöd i din hårdvara. 😆

Microsoft lär ju blockera Windows 11 24H2 för datorer som har en CPU som saknar stöd för SSE 4.2 för undvika att datorn sitter fast i bootloop om det hijacka och installera Windows 11 som inte har stöd för det.

Så det lär sitta fast i Windows 11 23H2 tills den typ slutar stödjas 11 november 2025.
För man kommer inte kunna bypassa SSE 4.2 kraven som är i 24H2

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

nope för han har rätt. har en polare på MS som kan bekräfta dessa framtidsplaner.

Svårverifierat påstående kanske?

Om detta nu var planen har jag svårt att se hur MS faktiskt vill att någon ska ha kunskap om detta vilket gör att de kan begrava det under NDA osv utan några större svårigheter (om det nu ens är vida känt inom bolaget).

Om din polare på MS nu ändå har vetskap kring detta och det är sant tvivlar jag på att denne vill tillkännage det "baraföratt". Personer med makt vill sällan släppa makt utan kompensation alt. någon värdegrundsbaserad anledning.

Men säg ändå att denne tycker det är fel, varför finns inte denna information redan tillgängligt? Och även om den är tillgänglig, hur verifieras informationen som trovärdig?

Att lita på främlingar på Internet är som känt, kanske en tveksam ide.

Men du får gärna producera denna bit information åt oss, det vore i allas intresse (förutom då de som vill bevara hemligheten (om sådan finns)).

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Varför inte göra såhär .Microsoft behöver inte släppa uppdateringar för Windows 10 nästa år. Men de hålls ansvariga för alla problem som kan uppstå när folk kör med ej uppdaterade system. Och det är bara att skicka fakturan för denna kostnad till Microsoft?
Problemet är att folk kommer köra med Windows 10 utan uppdateringar. Alla datorer är inte så enkelt att uppdatera eller köpa en ny.

Jag tror att Microsoft är tröttna på att folk ej vill uppdatera till deras senaste OS, det har i princip alltid varit trögt. Och tar till de grövsta metoderna de kan.

Jag själv har bekanta som har Windows 10 dator ej uppgraderingsbar till Windows 11. Min plan är att denna dator ska bytas ut efter Windows 12 har funnits ett tag, inte köpa en ny dator med Windows 11 precis innan.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 datorer, bara 1 av dem har hårdvara som klarar Windows 11, vill inte slänga de gamla datorerna heller då det bara är Microsoft som tycker de inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför inte göra såhär. Microsoft behöver inte släppa uppdateringar för Windows 10 nästa år. Men de hålls ansvariga för alla problem som kan uppstå när folk kör med ej uppdaterade system. Och det är bara att skicka fakturan för denna kostnad till Microsoft?

Jag tror att Microsoft är tröttna på att folk ej vill uppdatera till deras senaste OS, det har i princip alltid varit trögt. Och tar till de grövsta metoderna de kan.

Jag själv har bekanta som har Windows 10 dator ej uppgraderingsbar till Windows 11. Min plan är att denna dator ska bytas ut efter Windows 12 har funnits ett tag, inte köpa en ny dator med Windows 11 precis innan.

Det är inte svårare än att det handlar om pengar.

Du har ingen aning om hur dyrt det är att underhålla ett OS, för att inte tala om Windows storlek. Fundera över om du ens kan föreställa dig antalet hårdvarukombinationer som Microsoft behöver validera kompabilitet för, supportera & producera säkerhetsuppdateringar för.

De säljer W11 eftersom de inte kan tjäna pengar på en licens de redan sålt, förr eller senare kommer de tjänstefiera Windows. När det sker kommer vi nog se betydligt längre livslängder än vi gör nu, eftersom det går att producera löpande inkomster på en annan nivå.

Företag vill tjäna pengar. Långvarigt stöd av mjukvara är ingen rättighet.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Går det inte att göra en open source TPM-modul av en 2040 eller nått..?

Den skulle man ju faktiskt kunna lita på.

Skrivet av Gtoxed:

nope för han har rätt. har en polare på MS som kan bekräfta dessa framtidsplaner.

Min onkel som inte officiellt jobbar för NSA bekräftar att det bara är galna konspirationsidéer.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Microsoft behöver inte släppa uppdateringar för Windows 10 nästa år.

Microsoft supportar Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021 i 8 år till, så det lär gå att "fulpatcha" 10:an ett bra tag till om man så vill.

I övrigt så ger LTSC-versionen en vägledning kring hur resurssnålt 11:an kan vara:
https://www.tomshardware.com/software/windows/windows-11-ltsc...

Permalänk
Skrivet av Thor:

Det är inte svårare än att det handlar om pengar.

Du har ingen aning om hur dyrt det är att underhålla ett OS, för att inte tala om Windows storlek. Fundera över om du ens kan föreställa dig antalet hårdvarukombinationer som Microsoft behöver validera kompabilitet för, supportera & producera säkerhetsuppdateringar för.

De säljer W11 eftersom de inte kan tjäna pengar på en licens de redan sålt, förr eller senare kommer de tjänstefiera Windows. När det sker kommer vi nog se betydligt längre livslängder än vi gör nu, eftersom det går att producera löpande inkomster på en annan nivå.

Företag vill tjäna pengar. Långvarigt stöd av mjukvara är ingen rättighet.

Nu är det så att Microsoft kommer uppdatera systemet ändå men ta betalt för det.
Visst kommer folk få problem med uppdateringar, men microsoft behöver ej ha så mycket support emot kunder som ej betalar för supportavtal.

Jag själv är en motståndare till de som förespråkar att alla tillverkare ska uppdatera deras mjukvaror i oändlighet, det kommer kosta skjortan och stagnera utvecklingen. När det gäller Windows 10 så är planen att sluta uppdateringar med den innan windows 12 har kommit ut som stabil version.
Folk kommer alltså få köpa nya windows 11 maskiner precis innan. TPM 2.0 modulen gör det extra dåligt, då många som sagt tvingas köpa en ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

När det gäller Windows 10 så är planen att sluta uppdateringar med den innan windows 12 har kommit ut som stabil version.
Folk kommer alltså få köpa nya windows 11 maskiner precis innan. TPM 2.0 modulen gör det extra dåligt, då många som sagt tvingas köpa en ny hårdvara.

Windows 12 är väl i sin helhet spekulation från tredje part än så länge, inget som kommenterats av Microsoft?

Så det här med att det är en (känd) plan och att det blir "precis innan" känns mycket oklart om det kommer stämma, samt för den delen vad detta grundas på...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Windows 12 är väl i sin helhet spekulation från tredje part än så länge, inget som kommenterats av Microsoft?

Så det här med att det är en (känd) plan och att det blir "precis innan" känns mycket oklart om det kommer stämma, samt för den delen vad detta grundas på...?

Windows 12 kommer ej ut som stabil version innan slutet av år 2025. Med stabil så ska mjukvaror ha testas emot denna.
Kanske blir windows 12 fördröjt hur länge som helst, det vet ingen. Slutet av nästa år vet vi bättre.
Jag tror inte vi slutet av nästa år kommer ha en bild av att windows 12 dröjer länge, men det är inte första gången som de förskjuter os.

Permalänk
Medlem

Windows 12 kommer ej ut som stabil version innan slutet av år 2025. Med stabil så ska mjukvaror ha testas emot denna.
Kanske blir windows 12 fördröjt hur länge som helst, det vet ingen. Slutet av nästa år vet vi bättre.
Jag tror inte vi slutet av nästa år kommer ha en bild av att windows 12 dröjer länge, men det är inte första gången som de förskjuter os.

De har väl dock inte öht sagt att det ska komma ett Windows 12, så de har väl inte börjat skjuta på det ännu vad vi vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan TPM fungerar en del Windows 11-funktioner som enhetskryptering inte alls, medan andra blir mindre säkra. Det gäller till exempel Windows Hello och Secure Boot, men också lagring av kryptografiska nycklar och certifikat i både Windows och tredjepartsprogram.

Hur kan de prata om hur saker funkar eller inte funkar utan TPM, om TPM är ett krav för att överhuvudtaget kunna ha Windows 11? Har varit så mycket osäkerhet kring detta, ibland "funkar" det utan vissa funktioner, ibland är det ett krav. Ibland nämner någon i förbifarten att man kan skaffa en USB-baserad TPM-modul, men sen hör man ingenting om det och världen går under för att ma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur kan de prata om hur saker funkar eller inte funkar utan TPM, om TPM är ett krav för att överhuvudtaget kunna ha Windows 11? Har varit så mycket osäkerhet kring detta, ibland "funkar" det utan vissa funktioner, ibland är det ett krav. Ibland nämner någon i förbifarten att man kan skaffa en USB-baserad TPM-modul, men sen hör man ingenting om det och världen går under för att ma

Microsoft-artikeln (källartikeln alltså) försöker sälja in Windows 11 och dess systemkrav till IT-avdelningar på företag som kör Windows 10, det är sammanhanget som det där passar in i.

Vad gäller Windows 11 och dess systemkrav så ÄR det ju skillnad på vad som tekniskt går att göra och vilka krav som står uppställda. Systemkraven tar nämligen höjd för säkerhetsfunktioner som är valbara, så det är även en kombination av teknik+policy som ligger till grund för kraven.
Sedan är ju de angivna hårdvarukraven vad Microsoft har att förhålla sig till vid utveckling av uppdateringar osv. så de tekniska kraven kan ju över tid röra sig fram mot de angivna kraven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte med samma kraft bakom det, nej.

och hur hade du tänkt att det skulle fungera? Om de vill köra kod på din dator så kan de redan göra det idag, faktum är ju att de redan kör miljoner med rader av kod på din dator som du inte har en aning om vad de gör. TPM är bara en säker lagringsplats för nycklar och det är öht inget som krävs för att de ska kunna köra kod på din dator, inte heller något som skulle hjälpa dem att hindra dig från att köra deras kod på din dator så istället för att bara säga "nej" så får du nog beskriva hur de via TPM skulle ta över din dator på ett sätt som de inte kan utan det.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Händer det så nergraderar man till Win 10. Jag har dock svårt att tro att Microsoft kommer göra en sådan grej, de vill trots allt främst att fler anväbder Win 11.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Citat:

Utan TPM fungerar en del Windows 11-funktioner som enhetskryptering inte alls, medan andra blir mindre säkra. Det gäller till exempel Windows Hello och Secure Boot, men också lagring av kryptografiska nycklar och certifikat i både Windows och tredjepartsprogram.

Windows Hello = Off?... vet inte äns vad den faktiskt gör men ingen nytta iaf man bara sopar in sitt lösenord vid boot oavsett om det är på eller av. och måste vara av om man vill ha autoinlogg

Secure Boot = off? är det seriöst någon som äns har funktionen aktiv... är ju inte äns krav på at ha det aktivt bara att hårdvaran ska stödja det.

kryptografiska nycklar? vet inte äns riktigt vad det innebär men gissar på något med bitlockerfunktionen som jag inte vet någon privatperson som äns tänkt tanken att använda sig av då det innebär mer krångel än nytta vid ev problem än att bara ha allt sparat på hårddiskarna i klartext och man får helt enket se till att ha sina känsliga filer på säkrare ställen än hårddisken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att vänta så länge som möjligt med win11.
Men nu när jag får grejer som är något nyare än dom jag har och ändå ska installera om så tar jag win11.
Tänker att lika bra göra det nu när jag inte behöver och se hur det är. Suger det så kan jag köra in win10 igen.

Det känns lite sådär att win11 verkar vara ett win98ME/Vista osv. En del av deras OS är ta mig fan dåligt hela dess livslängd.
Win10 är för närvarande riktigt bra. Har haft samma installation sedan jag uppgraderade mitt win7 till win10 och det är tre olika moderkort och processorer jag kört på samma installation Det är ett antal år.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Windows Hello = Off?... vet inte äns vad den faktiskt gör men ingen nytta iaf man bara sopar in sitt lösenord vid boot oavsett om det är på eller av. och måste vara av om man vill ha autoinlogg

Secure Boot = off? är det seriöst någon som äns har funktionen aktiv... är ju inte äns krav på at ha det aktivt bara att hårdvaran ska stödja det.

kryptografiska nycklar? vet inte äns riktigt vad det innebär men gissar på något med bitlockerfunktionen som jag inte vet någon privatperson som äns tänkt tanken att använda sig av då det innebär mer krångel än nytta vid ev problem än att bara ha allt sparat på hårddiskarna i klartext och man får helt enket se till att ha sina känsliga filer på säkrare ställen än hårddisken.

I verkligheten är inte alla datorer inlåsta i en säker lokal hundra procent av tiden. Om du har en bärbar dator som ibland följer med ut har jag väldigt lätt att se att även privatpersoner skulle tycka det är bra att datorn låser ner sig när den är inaktiv men enkelt öppnas när den känner igen dig; att inte vem som helst i ett oövervakat ögonblick kan ersätta din bootloader med något eget som ger dem potentiell kontroll över din dator; att någon som lyckas stjäla din dator inte automatiskt har tillgång till dina inloggningsuppgifter, dina privata foton, eller dina dokument.

Microsoft är utan tvekan avundsjuka på Apple som på grund av att de kontrollerar hela hård- och mjukvarukedjan kunnat erbjuda ovanstående funktionalitet till alla nya kunder i många år, och har insett att enda sättet att komma dit är att tvingande införa krav på den hårdvara som behövs för att genomföra dessa förändringar.

Nackdelen är som sagt att vi under en period kommer se otroligt många datorer som egentligen fortfarande är fullt användbara kasseras. Och vi kommer troligen också se en kraftig ökning i spridningen av olika former av ransomware bland privatpersoner och små företag ett tag efter oktober nästa år…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är på som standard så skulle nog säga att en majoritet har Secure Boot på. Jag har den på, på alla mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Sitter på en burk med 6700k. Helnöjd och ser ingen anledning att uppgradera. Kör vidare på Windows 10 och går över till Linux om Microsoft inte ändrar sig. Jag tror dock att Microsoft kommer att ge sig tillslut. Men de vill få över så många som möjligt först.

Min gamla dator har 6700k och jag har nyligen beställt och fått hem en tpm-modul till mitt moderkort. Så ska testa att uppgradera till W11 under julledigheten när jag ändå ska pilla lite med den, så att kidsen kan ha den som speldator. Tänker att det är bra om den är upodaterad så länge som möjligt.

Linux är ju ett alternativ, men inte för mina barn och min fru...

Permalänk
Medlem

Någonstans måste man ändå kunna dra en linje för vad man vill göra med sina egna produkter. 8700k kommer att vara 8 år gammal när win 10 support försvinner så att allt tidigare inte fungerar tycker jag känns fullt rimligt. Vill man inte uppgradera så är väl det helt okej men att gnälla över att inte kunna använda nyare os på äldre datorer känns barnsligt.