Indiana Jones-spel kräver ray tracing-grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, alltså det är ju så självklart att det känns lite onödigt att ens diskutera saken.

Ja kanske det.

Men många gånger kan man se att folk verkar ha svårt att förstå att alla är inte som jag, alla har inte samma synsätt som jag eller samma preferenser som jag eller dylikt.

Ett vanligt exempel när det kommer till IT relaterat är gamers som verkar ha svårt att förstå att det finns folk som använder datorer till annat än spel.

Medans om man ser det ur ett företagsperspektiv kan det se helt annorlunda ut.
Exempelvis Nvidia tjänar betydligt mer på Data center än vad de gör på gaming.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är ju Bethesda så klart det kommer ha orimligt höga krav i förhållande till hur det ser ut.

*Doomguy has entered the chat*

Permalänk

Spelet ser roligt ut. Jag minns när Half-life 1 kom och folk pratade om verklighetstrogen grafik. Nu 25år efter och med ett grafikkort för 25 000kr och man är inte precis vid verklighetstrogen grafik, men grymt snyggt är det.

Vad något program kräver med max bryr jag mig inte om, liksom excel maxar inte ens på en 100papps dator.

Nå för min del blir det att lira spelet på en konsol.

Permalänk
Avstängd

Blir nog till att ta en månad gamepass, nu ska man bara välja rätt, hörde att de har infört 2-3 olika tiers av gamepass. Vet inte om det här spelet ingår i alla varianterna av GP...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du kan köpa en bil för ett par hundra tusen. Men om du vill ha en maxad bil så går det någon miljon.
Du kan köpa en vinflaska för 100kr men för att ha det bästa får du lägga dyra pengar på auktion.
Du kan spela, men för att spela på max i 4k får du lägga mycket på ett grafikkort.

Det finns inget att klaga över. Det kostar att ha det bästa, det är bara infinna sig i att det är så det är.
Som tur är så är man inte i behov av att spela indiana jones i 4k ultra hd med maxade settings och full raytracing i hög fps. Men bra att alternativet finns. Precis som det är bra att låga grafikinställningar finns för de med budget dator.

Handlar juh inte om det. Handlar om att det är ren båg o bluff. Ett spel som klarar köras på en XBOX Series S behöver inte ett RTX2060 som minimum…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur dåligt det flyter på mitt 6650xt i 3440x1440 får nog vara väldigt nöjd om jag når 60 fps med fsr eller xess igång.

@AkUs De skriver ju att det är för low 1080 och 60fps under minimum. Accepterar man 30 fps 780p så kan man säkert komma undan med sämre grejer än 2060, men det är ju kul att en utvecklare siktar på 60 fps när de skriver systemkrav så att färre blir besvikna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Blir nog till att ta en månad gamepass, nu ska man bara välja rätt, hörde att de har infört 2-3 olika tiers av gamepass. Vet inte om det här spelet ingår i alla varianterna av GP...

Är det pc bara så är det 119kr per månad för den som ger deras storspel ”dag 1”. Kör du konsol eller både konsol och pc är det ultimate som gäller.
Det står i beskrivningen vad som ingår. Läs där så blir du lite klokare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Antar att nvidia och deras pengapåse åker på slemmig turné bland spelutvecklare för att propsa på Raytracing-stöd så dom kan kränga mer... Raytracing borde alltid vara valbart med tanke på hur det kan sänka upplevelsen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blir intressant att se hur dåligt det flyter på mitt 6650xt i 3440x1440 får nog vara väldigt nöjd om jag når 60 fps med fsr eller xess igång.

@AkUs De skriver ju att det är för low 1080 och 60fps under minimum. Accepterar man 30 fps 780p så kan man säkert komma undan med sämre grejer än 2060, men det är ju kul att en utvecklare siktar på 60 fps när de skriver systemkrav så att färre blir besvikna.

Jo men jag menar hur avancerad kan spelfysiken och grafiken vara om det skall kunnas köras på en Xbox S. Ett RTX2060 i Cyberpunk med 1080p/High ligger på ca 49-65fps pendlande. Skulle detta spelet då behöva ett RTX2060 för bottenläge? Kom igen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo men jag menar hur avancerad kan spelfysiken och grafiken vara om det skall kunnas köras på en Xbox S. Ett RTX2060 i Cyberpunk med 1080p/High ligger på ca 49-65fps pendlande. Skulle detta spelet då behöva ett RTX2060 för bottenläge? Kom igen...

Nu är det ju inte bottenläget utan bara minsta nivå de rekommenderar att spela i. Vill du köra i lägre upplösning och säg 30FPS är du fri att göra det. Men om du vill spela det med de inställningar de anser vara minimum så får du är det ett 2060 de tycker passar bäst.

Series s kommer säkert köra spelet i 640-1080p 30fps.

Sen kräver väl inte cyberpunk RT? Hur ligger ett 2060 med det påslaget med 1080p och high?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sen kräver väl inte cyberpunk RT?

Nej det gör det inte.
(Eller åtminstone gjorde det inte innan, har inte testat nyligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är Id Tech.

Ännu märkligare isf. Doom spelen kunde ju köras på det mesta i hög fps. Blev förvånad hur otroligt väloptimerade de var.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Snälla, välj en bättre titel till artikeln. För detta får en att tro att man måste ha ett 4080 för att ens kunna starta spelet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ännu märkligare isf. Doom spelen kunde ju köras på det mesta i hög fps. Blev förvånad hur otroligt väloptimerade de var.

Mm. Ingen trodde man skulle få igång Doom på Switchs brödrost hårdvara. Rena magin. O nu då så behöver man ett helt ok kort för 1080p low flyt. Speciellt om man kollar på hur spelet ser ut… ja då undrar man verkligen hur mycket pat-the-back med nvidia detta är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Ruggigt stela ansikten och rörelserna ser ju bedrövliga ut.
Men ändå så krävande?

Animationerna har inte mycket med grafiken som sådan att göra, dock undrar jag ändå vad som är så krävande då det ändå ser ut som en påse skridskor till och från även om man ignorerar dom urusla animationerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Snälla, välj en bättre titel till artikeln. För detta får en att tro att man måste ha ett 4080 för att ens kunna starta spelet.

Märklig inställning när RTX varit en grej sen fem år tillbaka, det är på tiden att man börjar utveckla för det i grunden snarare än som en påläggseffekt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju Bethesda så klart det kommer ha orimligt höga krav i förhållande till hur det ser ut.

de är bara publisher, är ju Svenska MachineGames som är utvecklarna, vilket man såg mycket tydligt i de första trailersna då gameplay där påminde väldigt mycket om Wolfenstein.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det pc bara så är det 119kr per månad för den som ger deras storspel ”dag 1”. Kör du konsol eller både konsol och pc är det ultimate som gäller.
Det står i beskrivningen vad som ingår. Läs där så blir du lite klokare.

Ja men hade inte en tier till med bland annat nya CoD oxå? aja ska kolla din länk, kom nyss hem.

Permalänk
Medlem

Maxat med raytracing i 4k@60 fps så är det alltså DLSS på _performance_ och Frame Generation.

Tyngre än Alan Wake 2, Cyberpunk etc.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Jag är skeptisk till att det här spelet kommer kunna sälja tillräckligt. Det är rätt höga systemkrav som exkluderar många PC spelare samt att Xbox konsolägarna är relativt få, en markant mindre potentiell kundgrupp som spelet kan nå.

Spelet funkar ju på series S, varför skulle inte en PC klara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, jo, det har ju inte stöd för RT vilket är hela poängen. Att testa dem i RT är ju förstås inte rättvist på något sätt.
1080 Ti är 23% snabbare än 2060 i nuvarande prestandaindexet, 29% i det förra, båda i 1440p (eftersom 4K på 6 GB VRAM inte är en vettig jämförelse).

Det borde förståss finnas ett läge utan T&L också...

Skämt åsido så är det ju skönt att säljgimmicken för RTX20xx serien äntligen får något värde, det tog bara drygt 6år...

JUST BUY IT!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Id tech 7 tillåter max 1000fps, undrar vem som når det först i Indiana Jones

”But can it run Crysis” var juh en måttstolpe länge. Detta kommer bli en hånfull hint med ”Will it launch Indiana Jones!?”

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra med spel som utnyttjar allt det senaste. Nu räcker nog i praktiken inte ett 4090 för att skruva upp precis allt på max. Jag brukar vänta tills det går innan jag spelar ett spel. Få se vad 5090 mäktar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Hur kom du fram till det?

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Jag är skeptisk till att det här spelet kommer kunna sälja tillräckligt. Det är rätt höga systemkrav som exkluderar många PC spelare samt att Xbox konsolägarna är relativt få, en markant mindre potentiell kundgrupp som spelet kan nå.

Sen även om jag gillar Indiana Jones så känns det som ett varumärke som inte direkt existerar i det kollektiva medvetandet hos den yngre generationen. Som filmserie så stagnerade den redan för många år sedan och lever mer på nostalgivärdet hos äldre personer. Indiana Jones är inget som exalterar folk i dagsläget.

Jag får det inte att gå ihop, den potentiella målgruppen som kan och vill spela ett Indiana Jones spel år 2024/2025 känns alldeles för liten för att man ska kunna tjäna pengar på det.

30-45 är ju de mest inflytelserika "spelarna" idag. Kanske inte för att de spelar mest, men det är de som har pengar att spendera och lägger mer än gärna pengar på det som är nostalgiskt för dem. Detta för då till att deras barn i sin tur blir exponerade för "retro" material.

Jag är ännu lite äldre (men med yngre ungar) och kommer väl ihåg Indy filmerna från 80-talet, men det som är otroligt är att mina barn har hittat Indy helt själva. Det var visserligen "hans" medverkande i Fortnite 2022 som gjorde att de ville se den nya filmen (på bio - något som normalt sett inte verkar spela roll) men redan innan dess visste de gott vem Indy var och gillade filmserien, inkl den från 2008.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Typ 80% av GPU i Steam survey har RT stöd. Många av resterande skulle inte kunna köra spelet iallafall. Att kräva RT är inte längre kontroversiellt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Sett bara några få minuters speltid från RadBrads YT kanal men sofar så ser det ju helt fantastiskt ut och inte alls som i trailern som länkades tidigare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Typ 80% av GPU i Steam survey har RT stöd. Många av resterande skulle inte kunna köra spelet iallafall. Att kräva RT är inte längre kontroversiellt.

Håller inte med där. Jag spelar mest på PS5. Har en fyra år gammal dator med Ryzen 5 3600 och RX 5700. Hade man inte krävt Raytracing så hade jag förmodligen kunnat köra spelet helt OK. Som det är nu får jag köpa ett XBOX, nytt grafikkort för 5000+ eller vänta tills det släpps till PS5 nästa vår.

Köpte XBOX på grund av en titel tidigare (Tomb Raider) men har ingen direkt lust att göra om det.

Tyvärr luktar det väldigt mycket Nvidia korruption bakom den här lanseringen. Trist, jag är ett stort Indy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Håller inte med där. Jag spelar mest på PS5. Har en fyra år gammal dator med Ryzen 5 3600 och RX 5700. Hade man inte krävt Raytracing så hade jag förmodligen kunnat köra spelet helt OK. Som det är nu får jag köpa ett XBOX, nytt grafikkort för 5000+ eller vänta tills det släpps till PS5 nästa vår.

Köpte XBOX på grund av en titel tidigare (Tomb Raider) men har ingen direkt lust att göra om det.

Tyvärr luktar det väldigt mycket Nvidia korruption bakom den här lanseringen. Trist, jag är ett stort Indy fan.

Ditt grafikkort kom ut för 5.5 år sen, inte helt orimligt att utvecklare vill pröva göra fler spel som tänjer på gränserna i ljussättning m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Eller så köper du GeForce now och streamar det istället för att spendera 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25