Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Hälften av alla ip i Sverige är bakom CGNAT så det går inte att öppna portar.
Tydligen ska man köra port forwarding på dessa
987
8572
9295-9308

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hälften av alla ip i Sverige är bakom CGNAT så det går inte att öppna portar.
Tydligen ska man köra port forwarding på dessa
987
8572
9295-9308

Men vad ska man göra då? Enligt Telia kan man öppna portarna.

Jag blir förbluffad om man manuellt måste ändra det här för att få det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men vad ska man göra då? Enligt Telia kan man öppna portarna.

Du loggar in i routern och port forwardar portarna ovan till det interna lan-ip för ps5.
https://www.youtube.com/watch?v=NupnyepQigE

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tycker inte heller att det ska behövas. Jag kommer inte alls åt wifi.

Vad menar du med att du inte kommer åt WiFi?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du med att du inte kommer åt WiFi?

Enheten kopplar inte upp sig mot wifi. När enheten kommer upp på wifi kan den inte par koppla med PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Enheten kopplar inte upp sig mot wifi. När enheten kommer upp på wifi kan den inte par koppla med PS5.

Du menar att du inte kan ansluta till t.ex. din väns WiFi när du är där? För det är ju ett helt annat problem.

För att kunna ansluta till din PS5 så behöver du öppna portarna som skrevs tidigare. Detta förutsätter också förstås att du har ett korrekt konfigurerat nätverk hemma (vilket är mer ovanligt än man kan tro), t.ex. inte har PS5 anslutet direkt till tjänstefördelaren, inte har dubbel-NAT (flera routrar på samma nätverk) m.m.

Skrivet av EdvinR:

Jag blir förbluffad om man manuellt måste ändra det här för att få det att funka.

Det är standard att man måste öppna portar om man ska ansluta till en server på sitt lokala nätverk. Annars skulle PS5an vara tvungen att först ansluta till Sonys servrar och sedan vidare till dig - lite förenklat blir det ytterligare hopp på vägen och stor skillnad i fördröjning (latens).

Ditt PS5 agerar server i det här fallet och därför behöver man öppna portar manuellt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du menar att du inte kan ansluta till t.ex. din väns WiFi när du är där? För det är ju ett helt annat problem.

För att kunna ansluta till din PS5 så behöver du öppna portarna som skrevs tidigare. Detta förutsätter också förstås att du har ett korrekt konfigurerat nätverk hemma (vilket är mer ovanligt än man kan tro), t.ex. inte har PS5 anslutet direkt till tjänstefördelaren, inte har dubbel-NAT (flera routrar på samma nätverk) m.m.

Det är standard att man måste öppna portar om man ska ansluta till en server på sitt lokala nätverk. Annars skulle PS5an vara tvungen att först ansluta till Sonys servrar och sedan vidare till dig - lite förenklat blir det ytterligare hopp på vägen och stor skillnad i fördröjning (latens).

Ditt PS5 agerar server i det här fallet och därför behöver man öppna portar manuellt.

Jag kunde först inte alls komma åt wifi. Det tuggade och tuggade och tuggade. Sedan kom jag helt plötsligt in på wifi. Märkligt.

Men nu kommer jag inte åt PS5.

Allt detta funkar smärtfritt på hemnätverket. Jag ska öppna portarna när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag kunde först inte alls komma åt wifi. Det tuggade och tuggade och tuggade. Sedan kom jag helt plötsligt in på wifi. Märkligt.

Men nu kommer jag inte åt PS5.

Allt detta funkar smärtfritt på hemnätverket. Jag ska öppna portarna när jag kommer hem.

Om du inte har öppnat portarna och har ett korrekt konfigurerat nätverk samt ett publikt IP så kommer du inte nå ditt PS5 utifrån. Du bör ha publikt IP om du har Telia (gäller nog inte mobilt bredband). När du är hemma på ditt nätverk så behöver du inte öppna några portar, vilket är anledningen till att det fungerar hemma.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolgrävare

Experience 'My First Gran Turismo' for free! Available to download from December 6, 2024.

”Play 'My First Gran Turismo' to the end, and transfer all 18 collected cars to 'Gran Turismo 7”

Fungerar till PSVR2 också!

https://store.playstation.com/sv-se/concept/10011588

Hela spelet på Elgiganten för 299 just nu för folk som blir sugna:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/gran-turismo-7-...

Eller 50% för 449 på ps store.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Upplever att fläkten i Pro låter mer nu när man spelar en stund, än för några veckor sedan. Inget jätteproblem då jag kan stänga till tv-bänksdörren och spela (har ordnat med fläkt i bänken). Men man vill ju inte att den ska låta ännu mer framöver. Min OG PS5 var mycket tystare än Pro i dagsläget.

Är det några fler som märkt en skillnad i fläktljudet?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Man vet att det gått långt då denna ger mer glädje att få än Pro:n 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Man vet att det gått långt då denna ger mer glädje att få än Pro:n 😅<Uppladdad bildlänk>

Min är skickad iaf! Snart kan jag spela spel igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min är skickad iaf! Snart kan jag spela spel igen

Gött 👍

Permalänk
Medlem

Diskläsaren jag fick idag är tillverkad i Mars -24.

Nu är black friday slut så Sony har väl "släppt" lagren nu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det funkar nu med att t ex använda mobilens internet till ps portal. Å andra sidan är det mycket sämre bildkvalité. Allt ser suddigt ut när jag använder telefonen som hotspot. På hemnätverket är bilden mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://youtu.be/9xXXU7LlrfQ?si=zkyX7U49FEWBl2Wo

”Play 'My First Gran Turismo' to the end, and transfer all 18 collected cars to 'Gran Turismo 7”

Fungerar till PSVR2 också!

https://store.playstation.com/sv-se/concept/10011588

Hela spelet på Elgiganten för 299 just nu för folk som blir sugna:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/gran-turismo-7-...

Eller 50% för 449 på ps store.

Passar bra då jag precis köpte det på disc. Men va är det? Ett tillägg? Något jag kan ladda ner när jag installerat spelet för fler bilar?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Passar bra då jag precis köpte det på disc. Men va är det? Ett tillägg? Något jag kan ladda ner när jag installerat spelet för fler bilar?

Detta står i beskrivningen till videon som är länkad
Som jag fattar krävs inte gt7 öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ser ut som ett slags demo.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kommer Ratchet & Clank Rift Apart komma till Playstation plus framöver?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av megaman01:

Är ett standalone spel, typ ett demo/prologue inför spelet. Kör klart det först för att föra över 18 bilar till det riktiga spelet när du är klar skulle jag rekommendera 🏎️

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

<Uppladdad bildlänk>

Detta står i beskrivningen till videon som är länkad
Som jag fattar krävs inte gt7 öht.

Skrivet av Bozzeta:

Ser ut som ett slags demo.

Haha ok. tack! Läser inte så noga och internet i Thailand är sjukt begränsat så får välja vad jag ska kolla på och inte. 😏

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Är ett standalone spel, typ ett demo/prologue inför spelet. Kör klart det först för att föra över 18 bilar till det riktiga spelet när du är klar skulle jag rekommendera 🏎️

Bra tips. Ska fixas när jag kommer hem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vad tror ni, kommer Ratchet & Clank Rift Apart komma till Playstation plus framöver?

Den kostar 199kr på Elgiganten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Den kostar 199kr på Elgiganten...

Ja det är därför jag misstänker att det kommer komma på PS Plus. Brukar vara rejäl rea innan det hamnar där. 199 spänn är inte mycket för ett spel men känns ändå onödiga pengar om det kommer på plus inom några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ja det är därför jag misstänker att det kommer komma på PS Plus. Brukar vara rejäl rea innan det hamnar där. 199 spänn är inte mycket för ett spel men känns ändå onödiga pengar om det kommer på plus inom några månader.

Helt omöjligt för någon av oss att säga. Det kan komma nästa månad, nästa år eller aldrig. Ingen av oss här som kan svara på det tyvärr

Där är många spel som har fått stora reor utan att komma på PS+ efteråt.
Tyvärr så brukar det bli att köper man så kommer det direkt månaden efter, men avvaktar du så kommer det inte. Brukar alltid bli så känns det som

Såg nu att det finns redan på PS+ Extra idag. Att Elgiganten och någon annan butik har rea på ett spel ska man nog inte ta som en indikation på att spelet snart kommer på PS+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Noterade att det redan finns på extra och essential roterade precis nyss så det *borde* inte finnas ett samband. Typ Sackboy och andra spel har varit lite tätare inpå. Men vem vet, bara gissningar. Sony kanske vill behålla sina ”hits” på Extra-nivån ändå.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Varför ska Sony ger bort spel när de kan låsa in dem i högre tiers?

Permalänk
Medlem

Är alla Disc drive från EG redan slut? Finns inte ens på sidan längre, eller prisjakt vad jag kan se.. Nog tur man beställde.. Tänkte väntat till helgen iaf först. Men nu kommer den lagom till jag kommer hem nästa vecka. 200kr mer kan det va värt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Är alla Disc drive från EG redan slut? Finns inte ens på sidan längre, eller prisjakt vad jag kan se.. Nog tur man beställde.. Tänkte väntat till helgen iaf först. Men nu kommer den lagom till jag kommer hem nästa vecka. 200kr mer kan det va värt

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Ser ut att vara slut, de hade 100+ i lager igår. Man får lov att söka på "Skivenhet".