Tips om köpa NAS för hemmabruk + programvara för bildhantering?

Permalänk
Medlem

Tips om köpa NAS för hemmabruk + programvara för bildhantering?

Såg den växande högen av plattminnen*och insåg att det där med en NAS vore kanske inte så dumt...

EDIT: Är inte intresserad av att nyttja någon molnlösning alltså.

Ska köpa nån via Inet men vad tänka på?

Har tänkt ha den för att lagra familjens bilder, filmer och skapad musik på i huvudsak. Inga ofantliga mängder.

Vi kör både wifi och trådat vid behov. Just nu inget behov av åtkomst annat än hemifrån.

Kanske bör ha koll på hur mycket fläkten låter för denna lär man ju ha igång jämt liksom vissa av datorerna?

Har sedan tänkt ta itu med familjens bilder och då nån programvara med ansiktsigenkänning, är väl standard nu.

När jag snabbläste så verkade det som att det följer med sådan programvara - typ en del av systeminstallationen till vissa NAS eller? Synologys?

När vi ändå har en så blir det läge att köra backup av annat från datorerna också, små mängder lagrade dokument. Som det är nu kör jag manuellt en inkrementell kopia då och då. Jag har en egen bat-fil med XCOPY från vissa mappar.

* Det är namnet på externa hårddiskar här hemma. USB-minnen heter pinneminnen.

stavfel och formatredigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av zincluz:

Såg den växande högen av plattminnen*och insåg att det där med en NAS vore kanske inte så dumt...

Det första som ploppar upp i min skalle är "lägga alla ägg i en korg".
Som det är nu har du många små korgar för dina ägg. Med en NAS ligger alla ägg i en korg.
Vilket får till följd att om din korg går sönder, så försvinner alla ägg...

Men det sagt, så kanske du behöver 2 NAS-ar?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det första som ploppar upp i min skalle är "lägga alla ägg i en korg".
Som det är nu har du många små korgar för dina ägg. Med en NAS ligger alla ägg i en korg.
Vilket får till följd att om din korg går sönder, så försvinner alla ägg...

Men det sagt, så kanske du behöver 2 NAS-ar?

Jag tänkte faktiskt spara högen med småägg för att ta backupen av familjens bilder till två sådana (månadsrutin) och ta dem till varsin arbetsplats, så är det säkrade där

Permalänk
Medlem

Ingen som vill komma med nåt, så jag får väl...

Synology. Lite svagdimensionerad hårdvara (min är iofs av J-modell), så man vill inte köra så mye Docker-applikationer på den. Adguard gav väl inte alltid ett svar i rimlig tid hela tiden, om jag säger så. Kanske lika gärna berodde på nåt annat, men det struntar jag i och kör Adguard och alla andra Dockers på nåt annat:
Xpenology, dvs ful-Synology på valfri hårdvara. Antingen en dator med allt i ett, eller kanske en miniPC med hårddiskar i extern kabinett.
Nackdelen är ju att Synology kanske täpper kryphålet nångång, samt att den behöver bootas med en USB. (kanske går med hårddisk också, men den kan inte nyttjas till nånting annat)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället