Tycker mest julbord är en massa varianter på salt mat och det vore väl i och för sig inte mycket till julbord ifall det inte var det. Inte alls märkvärdigt på något vis, bara drygt. Julbord tycker jag räcker med att äta på julafton, att gå ut och på något vis tävla i hur många julbord man deltagit på under december är i mina ögon mest en pretto-grej för kärringar som tycks va något och osäkra gubbar med karriärsångest. Sen tillkommer det här obligatoriska skitsnacket om "åh vad trött man är på julmaten redan innan själva julen!". Ja men ta dig en funderare på varför då, tomte.
Jo jag gillar inte julen alls för övrigt. Sugigaste högtiden vi har med julpynt och allsköns jävelskap som mest är en massa hantering och stress kring. För en familj som har barn är det så klart en annan sak men i ett hushåll med två förhållandevis normalbegåvade vuxna utan barn är det bara rent nonsens. Som vanligt får man som kuvad svensk gubbe böja sig för överhögheten och gå med på alltsammans för annars blir det gnäll och tjafs.
Det kändes bra att få gnälla lite!
Julbord äter folk för att de tycker det är gött. Att tävla i hur många julbord man har varit på under december är lite som att tävla om hur många gånger man har varit på pizzerian under december.
Sedan finns det exklusiva julbord och då blir det en annan sak där folk kan "skryta om dessa" på fejan etc, det ät lite som att gå och köpa dyra pizzor för ett par hundralappar.
Jag själv skippar de dyra julborden i år, inte bara att de kostar 1000kr, utan att det är omständligt att ta sig dit. Och att jag sedan inte mår bra efteråt om jag äter som en gris.
Jag har även gått efter metoden olika rätter olika dag. En dag äter man lutfisk, kanske en risalamalta på kvällen. Att trycka sig i dessa 2st rätter under julbordet tillsammans med allt det andra blir för mycket. Detsamma med revbensspjäll med någon ingefärsglaze eller liknande, det får man äta en dag. Det blir för mycket på detta julbord man ska äta.