Permalänk

Nätverk/uppkopplings problem!

Hallå!
Har ett problem sen 2v jag kan inte koppla upp mig från min privatalaptop på min kommuns wifi som jag har lösenord till.
Kan koppla upp mig på wifi men har inget internet..
Kommer åt andra wifi anslutningar utan lösen ord från jobbet

Får detta om jag felsöker :
*Du är ansluten till Internet. Nätverksanslutningskvaliteten kan vara låg.
*DNS-tjänsten kunde inte behandla DNS-begäran.
*Det har uppstâtt ett problem med DNS-cachen.
Laptopen slår av /tappar och slår på wifi.
.
Mobil och tv funkar fint på nätverket
Wifi anslutning har fungerat i flera år till min laptop
Och fungerar som det ska hemma utan problem..
Då jag inte kan så mycket om wifi eller nätverk frågar jag här vad det kan vara?
Mvh

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla dina DNS inställningar. Det kan hända din dator har DNS server satt statiskt som inte går att nå från wifi du ansluter till.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Har ett problem sen 2v jag kan inte koppla upp mig från min privatalaptop på min kommuns wifi som jag har lösenord till.
[...]
Mobil och tv funkar fint på nätverket
[...]
Och fungerar som det ska hemma utan problem..

Är det ett Wi-Fi-nätverk som har ett och samma lösenord för alla användare, eller är lösenordet kombinerat med ett användarnamn och personligt?

Ansluter du en TV till kommunens Wi-Fi? Varför?

Permalänk

Testa pinga 8.8.8.8 om det funkar så sätt DNS manuellt till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som backup. Om du inte kan pinga så är inte huvdproblemet DNS.

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det väl inga konstigheter här. Det är väldigt inne i tiden för kommuner att begränsa internet-åtkomst och separera nätverk för att säkra upp deras interna IT-miljö. Just i det här fallet så använder de sig uppenbarligen av standard WPA2/WPA3 PSK vilket i sig inte ger så mycket till säkerhet.

Det man som nätverksadmin kan göra är förstås att upprätta MAC-vitlistning för att begränsa vilka anslutna enheter som faktiskt får ansluta vidare ut mot omvärlden. Om det sitter enheter på det trådlösa nätverk där internet-trafik fungerar så antyder det att så skulle kunna vara fallet.

En annan förklaring kan förstås vara den att bakomliggande virtuellt nätverk (VLAN), som ansluter det trådlösa nätverket vidare in mot router/brandvägg, helt enkelt är bortkopplat med resultatet att du får ett trådlöst nätverk som leder ingenstans, du blir ansluten men kan inte kommunicera med något.

Hur som, det brukar aldrig vara uppskattat att anställda försöker ansluta ett och annat in mot ett kommunalt nätverk utan att man först frågar IT-avdelningen, som då oftast ger ett direkt ajjabajja. Det kan ju vara så att de kan fixa med ett trådlöst gäst-wifi som då hamnar på separat VLAN där endast trafik tillåts ut mot omvärlden och ingen risk att du får åtkomst till känslig IT-infrastruktur såsom diverse servrar och annat som annars kanske är åtkomstbart från ordinarie trådlöst nätverk. För sådana trådlösa nätverk kör man normalt sett radius-baserad säkerhet (802.1x) med certifikat för anslutning så att endast domänanslutna datorer har möjlighet att ansluta in mot nätverket och därigenom få åtkomst till interna system.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Troligen har de uppgraderat sin miljö och slått på 802.1x