Är ni nöjda mer vad Ray tracing ger er IDAG?

Permalänk
Medlem

Är ni nöjda mer vad Ray tracing ger er IDAG?

Hejsan. Jag är på humör för gubbgnäll. ☺️

Jag är missnöjd med vad ray tracing ger i spelen och jag pratar inte om att det äter fps.
Jag tycker att det är för dåligt implementerat. Antingen så ser spelvärden ut som att den är insmord i vaselin och allt glänser i ljuset, eller så händer det nästan inget alls. Jag slår av och på RT och tittar och tittar för jag VILL ha vad det kan ge.
Ray tracing är här för att stanna och görs det rätt kommer det blir fantastiskt. Men det är i framtiden.

Såå.. hur upplever ni RT i spelen idag? Är ni nöjda med vad vi fått so far?
När jag har sett HDR på en riktigt bra monitor (har ej själv) så imponerar det mycket mer på mig.

Släpp ut er inre gubbe i kommentarerna. 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Älskart!

Önskar ju bara att man kunde slippa Screen Space Reflections för gott någon gång. Sitter och spelar Stalker 2 och satan vad SSR är irriterande, det är så mycket occlusion issues.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min inre gubbe? Jamenvisst!
Enda spelet jag har med RT stöd är nog Portal och det var inte så jävla imponerande tyckte jag när jag testade som hastigast
Jo Quake 2 med. Men det var väl rätt meh med.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker det är det bästa som hänt inom spelgrafik sen 90-talet. Framtiden kan inte komma nog snabbt. En dag kommer nästan allt vi ser på skärmen i spel vara realtids-RT, om än med diverse uppskalningstekniker och utjämningstekniker.

Det ser alltid väldigt plastigt och för upplyst ut utan en bra RT/GI-implementation, för t ex skuggors mörker beräknas inte på rätt sätt utan RT/GI. Det är inget mirakelmedel, men bra mycket bättre än alternativet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Nu har jag precis nyligen börjat lira single player-spel (cs-gubbe som blivit för kass). Men av de spel jag hittils testat har det nog bara varit i Cyberpunk 2077 som jag tyckt att spelet faktiskt blev snyggare med RT (hade det på högsta). Nu kör jag 1440p, men mitt 3080 mäktade nätt och jämnt med det (hade aldrig gått i 4k). Vill helst ha minst 90 fps, även i såna spel pga van vid 3-400 från cs2, och det var gränsfall med dlss. Hade det krupit ner mot 60 hade jag nog kört utan RT.

Övriga spel jag aktiverat det i har man inte sett nån stor skillnad mer än realtidsreflektioner av den egna karaktären eller omvärlden i typ vattenpölar/fönster etc. Belysningen ser bara lite "annorlunda" ut, och inte nödvändigtvis bättre än den förrenderade. Det vill man ju fan inte tappa 30-40% av sin fps för riktigt.

Tror väl också att det kommer implementeras bättre i framtiden, när även mellanklass GPUer klarar att hantera de högre RT-inställningarna. Fram tills dess är det nog fel ställe för spelutvecklarna att lägga energin (jag menar, hur många procent av gamers sitter på ett 4090 som orkar driva RT i 4k?)

Edit: jag glömde att det skulle vara gubbig gnällig ton... borde dra nåt om kapitalismens orättvisor och att alla borde få minst ett 4090 av tomten. *visslar internationalen, spottar och svär*

Permalänk
Medlem

Har inget grafikkort som stöder ray tracing så kan inte uttala mig. Jag tror dock att ett stort problem är att näst intill alla spel idag utvecklas mot konsoler med medelmåttig prestanda, och således så blir implementeringen begränsad. I längden tror jag det är bra dock.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är missnöjd med vad ray tracing ger i spelen och jag pratar inte om att det äter fps.
Jag tycker att det är för dåligt implementerat. Antingen så ser spelvärden ut som att den är insmord i vaselin och allt glänser i ljuset, eller så händer det nästan inget alls. Jag slår av och på RT och tittar och tittar för jag VILL ha vad det kan ge.
Ray tracing är här för att stanna och görs det rätt kommer det blir fantastiskt. Men det är i framtiden.

När jag har sett HDR på en riktigt bra monitor (har ej själv) så imponerar det mycket mer på mig.

Det ser bra ut men det är så jäkla trist att måsta leva med stuttret för att rendera ljus i realtid. Sitter inte med 5090 men det är ett rent helvete med 3080 nästan oavsett lir även de äldre då det inte fanns något bättre. HDR är trevligt då det inte påverkar bildflytet

Nu är hdr allt som oftast valfritt så finner inte anledning gubbgnälla för mycket. Det kan ju i sig ge bättre bildflyt om de optimerar för rt då man då får mer prestanda när man stänger av. Vet inte hur relevant mitt 3080 var idag om det inte var för raytracing och de optimerat liren för nyare kort utan prestandadödande realtidsspårning av ljus

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

Nu har jag precis nyligen börjat lira single player-spel (cs-gubbe som blivit för kass). Men av de spel jag hittils testat har det nog bara varit i Cyberpunk 2077 som jag tyckt att spelet faktiskt blev snyggare med RT (hade det på högsta). Nu kör jag 1440p, men mitt 3080 mäktade nätt och jämnt med det (hade aldrig gått i 4k). Vill helst ha minst 90 fps, även i såna spel pga van vid 3-400 från cs2, och det var gränsfall med dlss. Hade det krupit ner mot 60 hade jag nog kört utan RT.

Övriga spel jag aktiverat det i har man inte sett nån stor skillnad mer än realtidsreflektioner av den egna karaktären eller omvärlden i typ vattenpölar/fönster etc. Belysningen ser bara lite "annorlunda" ut, och inte nödvändigtvis bättre än den förrenderade. Det vill man ju fan inte tappa 30-40% av sin fps för riktigt.

Tror väl också att det kommer implementeras bättre i framtiden, när även mellanklass GPUer klarar att hantera de högre RT-inställningarna. Fram tills dess är det nog fel ställe för spelutvecklarna att lägga energin (jag menar, hur många procent av gamers sitter på ett 4090 som orkar driva RT i 4k?)

Edit: jag glömde att det skulle vara gubbig gnällig ton... borde dra nåt om kapitalismens orättvisor och att alla borde få minst ett 4090 av tomten. *visslar internationalen, spottar och svär*

Släng in denna mod så får du fler fps Funkar jättebra i Cyberpunk. Vi kan gubbnälla över att det "är fake frames" 😂
https://www.nexusmods.com/site/mods/738?tab=description

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

har några få titlar som kan köras med RT.

men har det generellt avstängt tycker skillnaden är knappt märkbar i de titlar jag äger iaf inte värt det för det extra oludet grafikkortet gör med det påslaget iaf.

kan leva med lite felaktig ljussättning så jäkla viktigt är det inte att ljuset och skuggorna ligger på exakt rätt pixel sålänge det inte är helt åt helvete.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håller med att det ofta är dåligt implementerat. Men inte ur en teknisk synvinkel utan ur en estetisk. Att använda RT till ljussättning kommer ta artisterna några år att bli bra på. Men vi kommer komma dit!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det finns några spel som är helt fantastiska med ray/path tracing. Att köra med det på och sen stänga av så känns det som hela upplevelsen blir platt.

Även om rt är relativ platt I WD:legions så blir bilarna och fönster helt orimligt platta utan rt.

Ratchet and clank blir bättre

Cyberpunk med pt är ett annat spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

tänkte att vi skulle vara i den fasen nu där devsen inte längre behövde använda sig utav tradintionella fake ljus/skuggeffekter och på så sätt få ner tiden på att koda sina spel, samma sak som när ssd fick stöd is spel och storleken på spelen skulle gå ner igen.

men ser inget av det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tänkte att vi skulle vara i den fasen nu där devsen inte längre behövde använda sig utav tradintionella fake ljus/skuggeffekter och på så sätt få ner tiden på att koda sina spel, samma sak som när ssd fick stöd is spel och storleken på spelen skulle gå ner igen.

men ser inget av det.

Problemet är att de måste fixa skuggor för folk inte sitter på bättre gpuer. Så de gör båda två

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

men ser inget av det.

Du ser inte problemet med att det ska kalkyleras i realtid istället för att förrenderas? Är ju fullt naturligt att stutter blir följden när realtidskalkyleringsbudgeten inte räcker till. Scener som tar dagar att förrenderas ska göras under 16 ms Gäller få till optimeringen här men det är förståeligt extremt svårt få till

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du ser inte problemet med att det ska kalkyleras i realtid istället för att förrenderas? Är ju fullt naturligt att stutter blir följden när realtidskalkyleringsbudgeten inte räcker till. Scener som tar dagar att förrenderas ska göras under 16 ms Gäller få till optimeringen här men det är förståeligt extremt svårt få till

jag ser inte problemet alls, nu kommer det: på min tid så var man glad nog att kunna köra runt 45fps med allt på max

klart det ska kosta prestanda när man ska ha alla godsaker på, förväntar mig inte att vi ska ha 200+ fps med godsakerna på i AAA single player spel. 60fps i 1080p borde vara mer än väl jue då det ändå inte krävs super duper mega respons i spelet som i e-sport fps spel.

hellre 1080p max settings än 4k low eller mid inställningar. effekter förhöjer inlevelsen inte upplösningen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hela bilden renderas ju inte med RT, enbart ljus och det tar väl inte dagar att rendera på en färdig bild?

Jag vet att vanliga bilder tar lång tid men inte ljuset?

Visa signatur

Permalänk
Discokungen

Nu har jag ett 7900 XTX så prestandan är inte direkt acceptabel med ray tracing. Samtidigt tyckte jag inte att skillnaden blev tillräckligt stor när jag körde 3080 och DLSS att det motiverade prestandatappet. Kanske med nästa generation grafikkort? Det behöver en bra implementering och ljussättning blir märkbart bättre.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Inte spelat allt för många spel med RT men skulle nog säga absolut inte, att förlora så pass mycket FPS för något jag iallafall inte lägger märke till medans jag spelar är inte värt det.

Men håller tummarna på att intel, AMD och Nvidia så småningom kommer så långt att instegskorten klarar av att använda det så det slår RT faktiskt blir något

För ärligt talat, idag är det fortfarande en gimmick likt hur 3D va en grej för tv, dock såklart med undantaget att detta kommer vara något som är kvar till skillnad från 3D.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

RT är idag mest en gimmic. Rasterering måste bort helt och ersättas helt av RT men det är en början.
Ladda ned äldre spel som ofta finns gratis där oftast hela spelet är RT konverterat. DÄR ser man vad det kan göra.
Att de inte kan göra det fullt ut på moderna spel beror på prestandan.
Körde gamla quake 2 som de gjor om till RT och det såg snyggt ut men när jag drog upp RT på max började mitt 3080 krypa fram...på quake 2.

Så på moderna spel får man idag nöja sig med att vissa saker är RT och inte allt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Själv kommer man ifrån Quake-eran och det RIKTIGA Team Fortress - inte det där tramset som Valve levererar (om jag inte missminner mig) - på den tiden kom riktiga grejer som OpenGL med 3DFX, bump mapping med Matrox, PhysX etc som de facto gjorde spelen bättre...nu känns det som nya tekniker är halvdana grejer som kräver att du blir tvungen att istället för att lira på riktigt i 2560x1440 så ska det göras i 640x480 och sedan uppskala bilden och varannan fps som visas är "påhittad" för att ditt grafikkort inte ska "dö" typ...

Har inte lirat märkvärt sedan typ början av 2000-talet, men jag kanske är gammal numera, likaså ögonen - men tycker inte RT varit något att "hurra" för ännu, absolut inte värd prestandaförlusten. Kör hellre grafiken på ULTRA och riktiga FPS än något uppskalat skit som DLSS/FSR/XeSS

Det blev visst en del gubbgnäll

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

På det stora hela, nej. I min mening är raytracing inte moget ännu, det krävs mer raytracing-prestanda i grafikkorten och spelutvecklare behöver implementera det på bredare front och inte bara enstaka effekter som man ändå inte lägger märke till när man springer runt och pangar/hoppar/whatever.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SCORPIUS:

Släng in denna mod så får du fler fps Funkar jättebra i Cyberpunk. Vi kan gubbnälla över att det "är fake frames" 😂

Cyberpunk har numera native FSR 3.1 sedan septembers uppdatering! Har inte testat det själv dock

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hela bilden renderas ju inte med RT, enbart ljus och det tar väl inte dagar att rendera på en färdig bild?

Jag vet att vanliga bilder tar lång tid men inte ljuset?

Klart det tar mycket att rendera ljussättning i realtid. Därav all stutter med raytracing även när fpsn till synes är ok och därav de behöver fuska med reflektionerna för att cpu/gpu ska hinna med bättre. Finns ju en anledning till att vi kört med bakad ljussättning i alla år och dagens grafikkort är tjocka som vörtlimpor numer där halva kortet har dedikerade kretsar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vetefan alltså... spelet var ju redan responsivt som en nerdrogad pensionär simmande i sirap. Kan tänka mig att fuskframes kan göra ett spel som går i 120fps att bli trevligare på en 240hz-skärm, men här är jag nog riktigt gubbig. Det är ju latensen mer än upplevd rörelseskärpa man vill åt med massa frames. Är troligen skadad av att i princip bara lirat CS sedan 2001 kanske.

Men jag måste erkänna att det är kul att upptäcka den här nya världen som "vanliga" spel är. Min ADHD har väl lugnat sig lite med åren, så jag orkar över inlärningströskeln att lära mig nya kontroller o det mekaniska. Tyvärr har det gjort att jag blivit ännu sämre på CS, för det där med att ha två bollar i luften är jag nog för gammal för. 😅

Permalänk
Medlem

Spel som började utvecklas innan RTX2000-serien har med få undantag bara raytracing som en eftertanke. Man lägger på lite effekter men huvuddesignen i spelet bygger fortfarande på traditionell ljussättning och blir rätt mycket en hit-and-miss där man sitter och funderar på om man ser en skillnad eller inte och i så fall om det är bättre eller inte.

När det görs på riktigt är det däremot verkligen imponerande. Skillnaden i realism med path tracing i Cyberpunk är påtaglig tycker jag.

Det är ju egentligen helt som man kan förvänta sig egentligen, de första spelen som använder en ny teknik gör den inte rättvisa. Man vet inte hur man skall designa levels för bästa effekt, hårdvaran klarar inte riktigt av det, etc.

Men som alltid när något bättre väl har lanserats så finns det ingen återvändo. Framtida spel som siktar på realism kommer köra med RT, så RT-prestandan är viktig för kommande grafikkort.

Som tur är verkar samtliga (Intel, AMD och Nvidia) satsa på det, så chansen är ändå hyfsad att vi kommer kunna köpa bra RT-prestanda under nästa år utan att behöva gå bananas med kort som kostar över 20 lax.

Permalänk
Medlem

Har nu inte kört med RT som lyckats komma över 60FPS, men tar man hänsyn till priset av en 4090 och kommande 50xx så är det inte tillräckligt stort lyft i upplevelsen för att det ska vara värt dom pengarna. Nu var det i och för sig ett tag sen jag provade så det kanske blivit mer fotorealistiskt med tiden? Men tvivlar på det om jag ska tro diverse youtubes där de visar RT av/på.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound