Nytt moderkort asus- efter ombygg- HDMI port på RTX krashar

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort asus- efter ombygg- HDMI port på RTX krashar

Hej!

Jag uppgraderade burken i årets BF, så det blev nytt mobo, ram, m2 . Resten hade jag sedan förra bygget.
Byggde ihop allt enligt konstens alla regler, körde rtx i slot 2 (då slot 1 är PCI 5 komp o kändes onödigt när resten är pcie 4)

jag började köra datorn med hdmi i moderkortets uttag (som har både dp och hdmi), och grafikkortet hade endast DP kopplingen i.
Allt funkade fint, förutom att hdmi på moderkortet klarar bara av o köra 1024..weird

Nåja efter installationen så körde jag in nvidia drivisar o allt annat system relaterat, därefter stängde jag av bygget helt igen, flyttade kablarna till att vara DP + HDMI från RTX kortet.

Då funkar inte datorn.. den laddar bios, och när den ska gå o börja med windows så blir skärmarna svarta(de lyser men svart) och sen står de o växlar mellan att tända o släcka sig vartannat.
Provade då att bara köra DP: inga problem
Provade att bara köra HDMI: felet uppstod igen. (felmeddelandet i blå text med "repair windows" "restart" syns utan problem.

Så det är inte pcie porten eftersom jag bytt
det är inte strömmen som i inte är tillräcklig (borde klara en port, om inte båda)
är det ett hårdvaruproblem tror ni experter eller är det någon win/bios grej...

tänkte jag skulle fråga innan jag springer iväg o köper prylar igen..

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Avstängd

har du kopplat in strömmen i RTX kortet?

såhär ser kontakten ut

Permalänk
Medlem

Japp, som sagt, DP porten på grafikkortet fungerar felfritt, kört båda skärmarna där jag använt DP porten på grafikkortet och HDMI utgången från moderkortet, då fungerade allt (men moderkortets hdmi körde bara 1024).

funtar på om det kan bli någon konflikt mellan HDMI ? att moderkortet låser RTX kortets hdmi utgång? ...verkar otroligt men vad vet jag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

inaktivera det intergrerade grafikkortet i bios

Borde stå med Integrerat graphic i bios, under fliken integrerat. Sen borde det även stå nåt om vilken den ska känna igen, typ PCI-E, PCI och onboard graphic

vad är det för moderkort du har som har flera pci-express 16x utgångar?

tänkbart scenario

1 x PCIe 5.0 x16
1 x PCIe 4.0 x16 (x4-läge (automatisk avstängning om M.2 nr 3 är upptagen))
2 x PCIe 4.0 x1

och du har m2 installerat som du köpt på bf, du behöver sätta in grafikkortet i pcie 5.0 slottet

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

inaktivera det intergrerade grafikkortet i bios

Borde stå med Integrerat graphic i bios, under fliken integrerat. Sen borde det även stå nåt om vilken den ska känna igen, typ PCI-E, PCI och onboard graphic

vad är det för moderkort du har som har flera pci-express 16x utgångar?

tänkbart scenario

1 x PCIe 5.0 x16
1 x PCIe 4.0 x16 (x4-läge (automatisk avstängning om M.2 nr 3 är upptagen))
2 x PCIe 4.0 x1

och du har m2 installerat som du köpt på bf, du behöver sätta in grafikkortet i pcie 5.0 slottet

tackar för svar!

Jag har ett Asus prime z890p (inte wifi)
har bara en M2 i huvudslotten

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ja då ere bara flytta upp grafikkortet till pci-express 5.0

du kan ju även se till att du har senaste bios

BIOS
Version 1005
12.32 MB
2024/11/29

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

ja då ere bara flytta upp grafikkortet till pci-express 5.0

du kan ju även se till att du har senaste bios

BIOS
Version 1005
12.32 MB
2024/11/29

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

har testat även i översta pci slotten, samma sak händer, ska uppdatera bios och leta efter settings där du pratade om.
tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tryck på F8 under uppstart (eller håll in Shift vid omstart i Windows) och välj felsäkert läge. om dina skärm inställningar är felinställda

Kontrollera BIOS-inställningar
Primär grafikadapter:
Gå in i BIOS och kontrollera att inställningen för primär grafikadapter är satt till PCIe eller dGPU (Discrete GPU) och inte till den integrerade grafiken (iGPU).
iGPU Multi-Monitor:
Om du har denna inställning aktiverad, stäng av den, eftersom den kan orsaka konflikt mellan de integrerade och diskreta grafikkretsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Tryck på F8 under uppstart (eller håll in Shift vid omstart i Windows) och välj felsäkert läge. om dina skärm inställningar är felinställda

Kontrollera BIOS-inställningar
Primär grafikadapter:
Gå in i BIOS och kontrollera att inställningen för primär grafikadapter är satt till PCIe eller dGPU (Discrete GPU) och inte till den integrerade grafiken (iGPU).
iGPU Multi-Monitor:
Om du har denna inställning aktiverad, stäng av den, eftersom den kan orsaka konflikt mellan de integrerade och diskreta grafikkretsarna.

Har fått det att fungera nu,
uppdaterat bios
installerat nya intel grafik drivisar
men också, gått in i bios och satt integrated graphics till disabled (tror det var detta som var boven)
nu fungerar det
Tackar för hjälpen!

Z

Visa signatur