Omstart: Windows-programmen att installera först

Permalänk
Melding Plague

Omstart: Windows-programmen att installera först

En lista med Windows-program baserad på rekommendationer från SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska vettig lista, och verkligen förvånad över att se foobar2000 på den! Såklart finns det fler saker som folk brukar ha, men det är en bra början!

Permalänk
Medlem

Kompletta listan ju!

Permalänk
Medlem

Om man nu ska installera om:
Tiny11 (skippa allt bloatware)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Saknar PotPlayer, SoftMaker Office (2021 är gratis med kod!), PeaZip, DOpus, VSCodium, RAD Studio och Open-Shell! Annars imponerande lista av program som jag aktivt undviker

Enbart NotePad++, Krita samt DaVinci Resolve som är värda rekommendationer enligt mig

Permalänk
Medlem

Tycker att listan är väldigt komplett.

Skulle väl vara Visual Studio Code, som saknas.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men jag saknar MPC-HC som mediaspelare, tycker den är klockren.

https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Permalänk
Medlem

Håller helt med MPC-HC är kalas smidigt mediaspelare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ninite kan läggas till som installerar allt åt en direkt. Bara att klicka i sina preferenser.

Permalänk
Medlem

IntelliJ borde väl stå med som utvecklarverktyg? Liiiiite bättre än VSC (med risk att folk hoppar på mig nu).

Edit: VS*

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Annars imponerande lista av program som jag aktivt undviker

Enbart NotePad++, Krita samt DaVinci Resolve som är värda rekommendationer enligt mig

Vilken planet bor du på?

Permalänk
Medlem

Ett tag sen jag blåste helt men PowerShell 7.x, Winget och OhMyPosh brukar åka in direkt tillsammans med Firefox och andra bidrag från listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vilken planet bor du på?

Saturnus! Är främst LibreOffice, VLC samt 7-Zip som enligt mig inte hängt med i utvecklingen. GIMP är också ganska tröttsamt att se i alla dessa listor.

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner installerar jag för att undervolta mitt grafikkort.

Det finns en guide för det här på forumet:
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Bra lista.

MSIafterburner
Greenshot
CPU-Z - GPU-Z
File Explorer++
Open-Shell Menu
Discord
VLC

Btw.. ett program som Twinkle Gray har jag letat efter länge. Gjorde en tråd om det för ett tag sedan.
Perfekt att det kan starta ett spel med ljusstyrkan jag vill ha.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutiner, discord, EA -> battlefield 1.
Vem behöver mer?

Permalänk
Avstängd

Tycker wintoys är värt en shoutout

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem

Telegram för kommunikation, samt Rustdesk för fjärrstyrning/support.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

För att få något vettigt gjort:
- Senaste PowerShell (pratigt men praktiskt)
- 1Password och op (CLI) (för att man inte ska kunna sina lösenord, respektive för att ens script inte ska kunna ens hemligheter heller)
- WSL (så man får tillgång till vettiga verktyg)
-- vim (den enda editor man behöver)
-- git (för att konfiguration ska ligga i kod)
-- curl (för att fråga ut och posta till web-API:er)
-- openssl (allt som behövs för hantering och testning av TLS)
-- dig (för det är alltid DNS som är problemet)
-- swaks (MacGyver hade haft detta om han jobbat med mail)
-- python (när skalet inte räcker till)
- Firefox (för att monokultur är dåligt även i webbläsarfaunan)
- Bruno (för att Postman ringer hem)
- 7zip (mest av gammal vana)

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Ett tag sen jag blåste helt men PowerShell 7.x, Winget och OhMyPosh brukar åka in direkt tillsammans med Firefox och andra bidrag från listan.

WinGet är ett grymt bra verktyg att uppdatera program med.

Permalänk
Medlem

Adobe Reader / Acrobat (pdf)

Stardock Start11

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en mediaspelare som automagiskt visar filmer i lämpligaste upplösning och frekvens (24, 50 eller 60, vanligen)? VLC, MPC-HC etc brötar ut allt i 60Hz om man inte krånglar jättemycket.

Enklast att sätta upp för mig med de kriterierna har varit Kodi, men den är ju inte anpassad att styra via tangentbord eller mus, verkar det som, och har lite klena inställningar för undertexters placering osv. (Jag använder Kodi för att spela blurayskivor i Windows, ej kopieringsskyddade sådana).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

För programvaruinstallation och uppdatering så är UniGetUI enligt mig rejält överlägset allt annat:

UniGetUI (WinGet + Chocolatey + Scoop + Npm + Pip + Cargo + .NET Tool + PowerShell 5.x & 7.x)

(Kallades tidigare WinGetUI.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

AIMP
AzireVPN
mpv

Visa signatur

Gigabyte B550 Gaming X V2 - AMD Ryzen 5 5600X - Corsair Hydro H100x - Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600 Mhz - Kingston Renegade Fury 4TB - Kingston KC2500 2TB - Corsair RM750 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0 - Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ser bra ut men jag saknar MPC-HC som mediaspelare, tycker den är klockren.

https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Vad är skillnaden på den och denna ?
https://sourceforge.net/projects/mpcbe/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Skulle väl vara Visual Studio Code, som saknas.

VSCodium om jag får be Orka med spårningskod.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om man nu ska installera om:
Tiny11 (skippa allt bloatware)

Låter sjukt bra! Kan man använda det även om man gör en bootningsbar USB eller enbart isofilen? För det var ett tag sedan jag hade dvdläsare.

Permalänk
Medlem

För min del är ominstallation av Windows ren och skär tortyr, ingen katarsis här inte, då jag har något så inåt helvete många inställningar och anpassningar jag behöver göra.

Därför installerar jag aldrig om frivilligt. Minns inte när jag gjorde det senast, kan ha varit 2016 (och då enbart pga att jag inte lyckades lösa ett SLI-relaterat problem på något annat sätt).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Det första jag gör efter ominstallation är att starta Power Shell och att installera ett gäng program genom Chris Titus Ultimate win util, och köra en handfull av hans Tweaks som han håller uppdaterade. Medparten av de nämnda programmen här finns med i hans lista. https://christitus.com/windows-tool/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6933 CL32 * MSI RTX 5090 VANGUARD SOC
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Win 11 Pro