Omstart: Windows-programmen att installera först

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

Fortfarande? Qbittorrent är ett rejält lyft på alla sätt och vis. Jag höll fast vid utorrent länge men gick över till Qbittorrent för ett par år sedan. Finns ett script (eller vad det är...) som smidigt flyttar över allt innehåll från utorrent utan problem.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kleine:

Fylld med skit och spywre? Nejtack.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fylld med skit och spywre? Nejtack.

µTorrent 2.2.1 ska det vara

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Listan är ganska lång. Mjukvara jag använder dagligen är:

DaVinci Resolve Studio
BMD Fusion (stand alone)
Cinema 4D Studio
Affinity Photo
Affinity Designer
Cartoon Animator
Unreal Engine
Substance Painter
CineSync Play
Discord
...slack för jobbmeddelanden

För Windows så måste jag ha Quicklook... Sjukt irriterande att man inte kan "preview:a" nått snabbt i Windows. Efter att ha varit Mac användare i 20 år så är space-knappen för previews...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Är detta en artikel författad av AI?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Efter en ominstallation av Windows så slänger jag alltid in:

7-Zip
Notepad++
Mozilla Firefox
GIMP
foobar2000
mpv
mIRC
Steam
qbittorrent
Sumatra PDF
Discord

Sen kör jag såklart med Windows Defender och några Firefox extensions. Blir inte så mycket mer än det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock B650 PG Lightning | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X5 | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC | Corsair RM850x | 3x Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 SSD | Fractal Design Torrent Compact: Black Solid | Acer Predator XB273U GX 270Hz

Permalänk

En fråga. Finns det något sätt att programmera en .exe fil som hämtar och installerar alla program så man slipper gå in på varje sida och göra det manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rgztr0m:

En fråga. Finns det något sätt att programmera en .exe fil som hämtar och installerar alla program så man slipper gå in på varje sida och göra det manuellt?

Det går men det är nog inte värt besväret. Jag föreslår att du installerar alla program och sedan skapar en image istället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av B3rgztr0m:

Skrivet av pine-orange:

Det går men det är nog inte värt besväret. Jag föreslår att du installerar alla program och sedan skapar en image istället.

En image funkar ju kanske bäst men skulle inte Patch My PC,Ninite, Chocolately etc funka?
Det skulle ju gå att göra en batchfil/powershell-skript som laddar ner allt, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En lista med Windows-program baserad på rekommendationer från SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Tycker att dagens Edge fungerar utmärkt. Förstår inte varför ni hatar på det?

Däremot så har ni helt missat att ersätta fotovisaren i Windows som är helt värdelös. Därför är Ifranview det första program jag installerar på alla Windows-maskiner.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

När man gör en Image fil, följer alla inställningar med då till mus, tangentbord, bakgrund på skrivbord och så vidare med?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av B3rgztr0m:

När man gör en Image fil, följer alla inställningar med då till mus, tangentbord, bakgrund på skrivbord och så vidare med?

Inget användarspecifikt följer med, man kanske kan skripta det och köra det automatiskt via schemaläggaren.

Permalänk
Medlem

Jag tycker picpick är väldigt bra. Använder det på jobb ofta för att ta snabba skärmdumpar på inställningar.

Man kan ta massa skärmdumpar och de lagras i programmet, sen kan man mass-spara dem.

Det har bra markerings och captionverktyg med.

Det kan mer än så.

Finns kanske bättre alternativ?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Det absolut första är wincmd (totalcmd), sen drivers, discord, Firefox, steam, epic osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För min del är ominstallation av Windows ren och skär tortyr, ingen katarsis här inte, då jag har något så inåt helvete många inställningar och anpassningar jag behöver göra.

Därför installerar jag aldrig om frivilligt. Minns inte när jag gjorde det senast, kan ha varit 2016 (och då enbart pga att jag inte lyckades lösa ett SLI-relaterat problem på något annat sätt).

Så sant som sagt, jag installerar heller inte Windows i första taget. Sist jag installera om var när jag köpte nytt moderkort och processor, och det var denna tiden 2019. )

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 32GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce Rtx 2080 Ti, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", Windows 11 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rgztr0m:

Skrivet av tcntad:

Inget användarspecifikt följer med, man kanske kan skripta det och köra det automatiskt via schemaläggaren.

Du klonar hårddisken så får du en exakt kopia. CloneZilla fungerar bra tycker jag. Angående skripta... Det går att skripta det mesta, men det krävs kontinuerligt underhåll när någonting litet ändras som gör att någonting inte hänger med osv... Det beror lite på dina behov om det är värt det helt enkelt. Sen finns det ju verktyg som underlättar den här processen som @tcntad redan påpekat i ett tidigare inlägg! Om du vill lära dig om hur Windows fungerar så välj Powershellvägen, ska det gå snabbt och enkelt klona bara tycker jag.

Permalänk
Medlem

Som utvecklare i 15+ år så saknar jag både Insomnia (alternativ till Postman) samat Rider (alternativ till Visual Studio) som dessutom är gratis för "non-commercial use"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Ninite kan läggas till som installerar allt åt en direkt. Bara att klicka i sina preferenser.

PatchMyPC - Googla - kan vara ett komplement/alternativ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skog1s:

µTorrent 2.2.1 ska det vara

Flashback till internets begynnelse typ:)

Permalänk
Medlem

Finns absolut en del att önska. Men om man saknat en pakethanterare på windows så brukar börja med att se till att winget finns på plats och sedan får man in det mesta av vad man behöver i sin grundinstallation med ett kommando.

Har man aldrig använt det innan rekommenderas https://winstall.app/apps för att få till en lista med saker att installera.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av B3rgztr0m:

Ja. Om du gör en image med TrueImage eller Clonezilla så blir det en exakt kopia som kan sparas eller klonas till en annan hårddisk

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

AltSnap är faktiskt det första jag måste installera, efter att blivit van vid att snabbt och enkelt kunna flytta, ändra storlek, stänga, sätta på always on top genom att bara hålla in win-knappen och klicka och dra på fönsterna så känner jag mig helt sjukt handikappad så fort jag är utan det.

Sen såklart OneCommander eftersom vanligt Explorer är alldeles för basic, och Flow Launcher för att snabbt kunna söka efter lite vadsomhelst lite överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ser bra ut men jag saknar MPC-HC som mediaspelare, tycker den är klockren.

https://github.com/clsid2/mpc-hc/releases

Dessa är bäst tycker jag:

MPC-BE med MPC Video Renderer: https://disk.yandex.ru/d/hlf1lfC8mKU58/!_last
Eller https://www.videohelp.com/software/LAV-Filters-Megamix

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Webbläsare: https://zen-browser.app/
Filhantering och komprimering: https://peazip.github.io/

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Bra lista men tycker powertoys är mer bloat än vad det egentligen tillför.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Något ej nämnt tidigare som jag brukar installera är:
Equalizer APO https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Peace https://sourceforge.net/projects/peace-equalizer-apo-extension/

Permalänk
Medlem

Lite sen på bollen, men jag kom på att jag nog fortfarande brukar installera Macrium Reflect Free som backupprogram. Delvis för att jag har massa imagefiler här och var som jag gjort med Macrium genom åren och delvis för att det är ett bra program.

Installern för gratisversionen går att ladda hem här : https://updates.macrium.com/reflect/v8/ReflectDLHF.exe
(Gratisversionen går tills vidare att ladda ner och använda, men Paramount/Macrium utvecklar den inte längre)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

sysinternals

Annat tips är sysinternals som innehåller ett gäng riktigt fina verktyg för att ha koll på bakom kolisserna i Windows:
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/

Permalänk
Medlem

Var är Mirc😊👍?