Orientering av grafikkort (påverkan på kylning?)

Permalänk

Orientering av grafikkort (påverkan på kylning?)

Tjo!

Efter en hel del sökande på nätet har jag kommit fram till att orienteringen är bäst för GPU:n när den monteras vertikalt och inte för nära chassits väggar. Kontra horisontellt som skadar kortet p.g.a. "GPU-sag" trots de olika stödben som finns. Vertikalt är den bästa medicinen mot "GPU-sag", den får bra med kylning samt att det ser bättre ut (sistnämnda är personligt). Dock försöker jag hitta en annan lösning i chassit jag precis köpt för att få ännu bättre utseende med likvärdig kylning vilket eventuellt kan vara att montera GPU:n i stående orientering. Nackdelen i detta läget är att det finns inte alls lika mycket information kring hur kylningen beter sig med en stående GPU. Vet inte om GPU kylaren får en negativ effekt av att vara i stående läge.

Någon här som har utforskat detta område som har egna erfarenheter eller vet någon bra video som går närmare på detta?

Permalänk
Medlem

TLDR; orienteringen spelar inte så stor roll.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

JayzTwoCents hade en video om detta nyligen, 'Does your GPU orientation actually matter?'

Permalänk
Moderator
Moderator

Det universella svaret är, som du är inne på, att luftflödet blir sämre ju närmare en yta luftintaget är. Det finns alltså inget generellt applicerbart svar på hur man skall göra, utan det beror på hur grafikkort och låda är utformade. Skillnaden mellan ett liggande eller stående monterat grafikkort i en helt öppen testbänk torde vara försumbar.

edit: skummade videon ovan och vad jag kan se testar han enbart med kortet helt fristående, vilket då skulle göra testandet ganska meningslöst?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shugge:

https://youtu.be/Edfs1HndJZ4?si=B1kq9RVh3n_rw5GC

TLDR; orienteringen spelar inte så stor roll.

Skrivet av Tinto:

JayzTwoCents hade en video om detta nyligen, 'Does your GPU orientation actually matter?'

Tack för videon, denna hade jag helt missat!

Mycket intressant resultat, nu skiljde det typ ingenting men kul ändå att det som blev bäst är med anslutningarna nedåt vilket är det håll jag kommer eventuellt köra med då det kommer göra det tillgängligt för mig att montera alla fläktar på det mest astetiska sättet möjligt.

Kör med ett Lian Li V3000 Plus chassi.