Skrivet av OldSchool297:
Märkte att de luktade lite brännt innan elementet slutade att fungera. Misstänker att de är något mer avancerat. Man kan alltså säga att 1250W blir enbart 1250W om man har full värme effekt på den nivån? 80% på 1250W kan tex bli runt 1000w?
Lukta bränt brukar ju antyda att nåt har bränt av. Fast, som jag nämnde tidigare, är det inte ett olje-element, så kan det ju likagärna vara damm på glödtråden som har bränts upp.
Well, rent elektriskt så är ju ett element en resistor, ett motstånd för strömmen. Ju mer motstånd, desto mer stoppar den strömmen och ju varmare blir den.
Så, för att variera värmen så kan det ju bara vara motståndet eller tiden strömmen är på som kan varieras.
(Man kan såklart kan variera volt-talet också, men det känns lite för avancerat.)
För att det ska vara motståndet, så gör man ju det med en variabel resistor, eller potentiometer (?). Jag antar att man skulle kunna göra ett element av ett sådant, men jag tror att det blir dyrare.
Så, det jag TROR, är att man varierar med tiden strömmen går genom glödtråden.
Nu är det 25 år sen jag gick elprogrammet, så nån kanske kan rätta mig.
Men för att knyta vidare, om nu det är tiden man varierar, och 80% betyder "80% av tiden PÅ", så borde det bli samma sak som ett element som är specat som 1000W.
Dimmers funkar väl lite likadant (inte alla nya såklart, men de äldre varianterna). När man vrider på en sådan och har en LED-lampa, eller kanske även lysrörs-lampa, så blinkar ju dem. Det är ju för att man brukade variera ljusstyrkan med tid av/på eftersom glödtråden i en gammal lampa hade en fördröjning innan den blev svart i av-läget. Och i på-läget kanske den inte nådde full styrka, vilket i snitt gav ett halv-ljust resultat. En LED reagerar ju mycket snabbare, och även direkt fullt av/på, vilket gav ett blinkande med gammal dimmer.