Element går på 1250W men inte på 750W.

Permalänk

Element går på 1250W men inte på 750W.

Någon elkunnig som vet vart felet kan vara? De är ett portabelt med vanlig kontakt. Ej ett sådant som sitter fast på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Någon elkunnig som vet vart felet kan vara? De är ett portabelt med vanlig kontakt. Ej ett sådant som sitter fast på väggen.

Troligen är väl den slingan trasig i elementet, eller att någon kabel lossnat i elementet.

Det är två värmeslingor i elementet 750 + 1250 så du kan få ut maximalt 2000W.

Så dom är helt oberoende av varandra så inte konstigt den ena effekten fungerar men inte den andra.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Gissar att det är en 2 KW element typ Anslut golvstående man kan köpa på Jula - ena slingan är på 750 Watt och den andra på 1250 Watt och med omkopplaren slår man först på 750W, därefter 1250W och i 3':e läget körs båda parallellt för 2 kW.

Antingen är det fel på omkopplaren eller så är det avbrott på en av värmetrådarna (750W slingan), är det sådan med tunn tråd som går i zickzack i botten av värmaren så är det nog ganska lätt att peta sönder en sådan med något som sticker igenom även om det är petskydd i form av galler en bit under det hela.

Och i de flesta lägena är det inget man kan reparera och om du inte nöjer dig med enbart 1250W-läget blir det att slänga elementet till återvinningen och köpa ett nytt - de brukar inte vara så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

eller så är det avbrott på en av värmetrådarna (750W slingan), är det sådan med tunn tråd som går i zickzack i botten av värmaren så är det nog ganska lätt att peta sönder en sådan med något som sticker igenom även om det är petskydd i form av galler en bit under det hela.

Kopplat (höhö) till det: Är det bättre konstruktion på oljeelement?

För det är annars tipset, om det ändå ska köpas nytt, att köpa oljeelement då dessa avger lite trevligare värme (inte stekhett, ingen lukt av bränt damm osv).
Prisskillnad har jag ingen uppfattning om dock.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Tack. Nu fungerar inte 1250W och inte heller 2000W. Ska se om någon kabel kan vara lös. Är alltid noga med att dra ur kontakten. Hur fungerar tex 1250W? De finns en ratt som avgör styrkan. Kan man få tex mindre emot 1250W om man inte har all värme styrke? I 1250W läget. Tänkte på räkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. Nu fungerar inte 1250W och inte heller 2000W. Ska se om någon kabel kan vara lös. Är alltid noga med att dra ur kontakten. Hur fungerar tex 1250W? De finns en ratt som avgör styrkan. Kan man få tex mindre emot 1250W om man inte har all värme styrke? I 1250W läget. Tänkte på räkningen.

Skulle säga avbrott på värmeslinga eller säkring som har löst ut. Nästa skulle kunna vara kabel inuti. Det som talar emot är kanske att 2000W gav upp, men 1250W fungerade, och sen gav upp. Då borde kanske kablage inuti inte vara skadat, utan nåt mer internt efter 230V-kretsen har delats upp i sina två slingor. men vad vet jag...

Gissar att vredet är av modell som slår av/på elementet baserat på tid. Dvs, på 100% är det på hela tiden. på 10% är det på 10% av tiden, så det i snitt blir som ett element på 250W. Utan att veta dock.
Med tanke på räkningen, så blir den kanske 10% då, men så blir också värmen, men det har du koll på?

Visa signatur

Permalänk

Märkte att de luktade lite brännt innan elementet slutade att fungera. Misstänker att de är något mer avancerat. Man kan alltså säga att 1250W blir enbart 1250W om man har full värme effekt på den nivån? 80% på 1250W kan tex bli runt 1000w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Märkte att de luktade lite brännt innan elementet slutade att fungera. Misstänker att de är något mer avancerat. Man kan alltså säga att 1250W blir enbart 1250W om man har full värme effekt på den nivån? 80% på 1250W kan tex bli runt 1000w?

Lukta bränt brukar ju antyda att nåt har bränt av. Fast, som jag nämnde tidigare, är det inte ett olje-element, så kan det ju likagärna vara damm på glödtråden som har bränts upp.

Well, rent elektriskt så är ju ett element en resistor, ett motstånd för strömmen. Ju mer motstånd, desto mer stoppar den strömmen och ju varmare blir den.
Så, för att variera värmen så kan det ju bara vara motståndet eller tiden strömmen är på som kan varieras.
(Man kan såklart kan variera volt-talet också, men det känns lite för avancerat.)

För att det ska vara motståndet, så gör man ju det med en variabel resistor, eller potentiometer (?). Jag antar att man skulle kunna göra ett element av ett sådant, men jag tror att det blir dyrare.
Så, det jag TROR, är att man varierar med tiden strömmen går genom glödtråden.
Nu är det 25 år sen jag gick elprogrammet, så nån kanske kan rätta mig.

Men för att knyta vidare, om nu det är tiden man varierar, och 80% betyder "80% av tiden PÅ", så borde det bli samma sak som ett element som är specat som 1000W.

Dimmers funkar väl lite likadant (inte alla nya såklart, men de äldre varianterna). När man vrider på en sådan och har en LED-lampa, eller kanske även lysrörs-lampa, så blinkar ju dem. Det är ju för att man brukade variera ljusstyrkan med tid av/på eftersom glödtråden i en gammal lampa hade en fördröjning innan den blev svart i av-läget. Och i på-läget kanske den inte nådde full styrka, vilket i snitt gav ett halv-ljust resultat. En LED reagerar ju mycket snabbare, och även direkt fullt av/på, vilket gav ett blinkande med gammal dimmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Utslaget över tid ja. Man brukar använda intervaller för att justera styrkan. Säg att du har ett element på 1000w, men vill köra det på "halv effekt". Då är det påslaget i 30 sekunder och avslaget på 30 sekunder under varje given minut (eller 15 på, 15 av, eller annat tidsintervall där den är av lika mycket som på).

Permalänk
Medlem

Luktar det bränt och slutar fungera är det läge att köpa nytt, säger jag. Om du var elektriker vore det kanske värt att pilla lite, men inte annars.

Har både oljeelement och old school elelement i fritidshuset. Tycker att de värmer lika effektivt, men man slipper doften av bränt damm med oljeelement.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Att begränsa effekten skulle snarare ha att göra med att inte lösa ut säkringen.

Normalt så fungerar ett element genom att en termostat slår av elementet när en viss temperatur är uppnådd. Sedan slås elementet på igen när temperaturen understiger den önskade. Det som kan skilja är hur ofta elementet slår av/på vid olika effektlägen. Över tid så kommer det krävas lika mycket effekt. Dvs. Det går inte att spara på elförbrukningen genom att ställa elementet på lägre effekt. Det kommer krävas lika mycket effekt för att värma rummet oavsett.

Ett oljeelement inför en viss tröghet i uppvärmningen för att få en jämnare temperatur. Elementet kommer vara ungefär lika varmt hela tiden istället för att hoppa mellan kallt/varmt när det slås av/på av termostaten.

Permalänk

Tack för svaren. Har någon erfarenhet av dessa? De verkar fungera efter 1500w och inte mindre? Blir de billigare med lägre temperatur ?

https://amazon.se/dp/B0C9D4KL9D

Länk städad. // MOD
Permalänk

https://amazon.se/dp/B0BMVYJ1TD

Länk städad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack för svaren. Har någon erfarenhet av dessa? De verkar fungera efter 1500w och inte mindre? Blir de billigare med lägre temperatur ?

<Uppladdad bildlänk>

https://amazon.se/dp/B0C9D4KL9D

De är billigare om de drar mindre effekt, om det är vad du menar. Mindre effekt innebär också lägre temperatur.

Som jag har skrivit tidigare i tråden, fundera på oljefyllda element, samma effekt, men blir inte lika heta och bränner därmed inte en massa damm heller (eller iaf inte i samma utsträckning).
Sen kan du fundera på vad du vinner med att köpa dessa överprissatta element. Är de av en högre kvalitet? Bättre byggda? Bättre funktioner? Bättre märke? Snyggare design?
För värma luft gör ett billigt element lika bra eller dåligt som ett dyrt, det är komponenterna i sig man betalar för.

Visa signatur