Hjälp! Jag är en taboholic.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Jag är en taboholic.

Att använda tabbar i browsern har aldrig varit något problem för mig, inte förrän nu, men den senaste tiden har något hänt. Härom dagen när jag satte mig för att rensa gamla tabbar så fick jag en smärre chock när jag såg att jag hade över 1800 tabbar öppna. På min hyffsat moderna datorn med 64 GB minne så är många tabbar inte något problem. Datorn blir inte långsammare, men det känns ändå inte sunt med så många tabbar öppna. Framför allt så fyller det ingen funktion när man ändå inte hittar rätt tabb.

Så min enkla fråga är, finns det någon enkel teknisk lösning för att begränsa antalet tabbar eller är det rent av dags att boka in ett samtal hos en psykolog.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl inte många ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fortsätt bara, till slut krashar det och och du blir fri

Permalänk
Medlem

Det jag alltid har undrat är hur det ser ut i huvudet på folk som har 1800 flikar öppna? Vad gör man med dem, hur fungerar "registret", märks det om 1200 tyst stängs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Fortsätt bara, till slut krashar det och och du blir fri

Haha, jag har inte automatiskt på att hämta upp den gamla sessionen, men gör det ibland manuellt när jag avsiktligt stänger och startar om. Då händer det att jag har tänkt hämta upp det gamla, men råkar stänga fönstren i fel ordning när jag har flera öppna och det blir en svada värdig Kapten Haddock när det inte går att få upp det jag har tänkt mig...

Permalänk
Medlem

hur?!?!.. jag blir smått irriterad över att ha 5 tabs med datablad som jag måste skifta mellan... 1800 så hade jag skickat datorn upp i omloppsbana

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag är helt med dig, när man går ner i internets djupa rabbit holes kan det bli en hel del flikar. Och även min vanliga start-uppsättning av flikar är en hel del. ^^,

Jag kan rekommendera tillägget "Tab Manager Plus", det hjälper mig att söka bland öppna fönster/tabbar för att finna det man vill till snabbt och smidigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte det här med att ha hundratals tabbar öppna.
Jag har max 5 öppna. Men oftast sitter jag på 1-3. Gör det ska sen stänger jag taben o går vidare.
Nån som vill föklara hur det funkar när man kommer upp i över hundratals? Anvädns alla tabar? Kollar man tillbaka på alla?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Har du dem bara "där uppe" eller hur håller du någon som helst koll?

Jag kör Sidebery för att få tabbarna i ett träd på vänster sida av webbläsaren (och sen userChrome.css-tweaks för att dölja den vanliga tabblistan) och rekommenderar det starkt till de som ofta har mer än säg 10-15 tabbar.

Det hjälper på åtminstone tre sätt: tabbarna går att lägga i grupper/mappar (som sedan kan kollapsas så att bara gruppens titel syns), bara de tabbar man faktiskt använder tar några resurser (övriga är i princip ett bokmärke med titel + URL sparade), och det är mycket lättare att läsa titlar. Även mappar går att lägga i andra mappar.
Jag får plats med ungefär 50 tabbar på en skärm utan att behöva scrolla eller så, och då syns också rätt långa titlar. Hela titeln på denna tråd ("Hjälp! Jag är en taboholic. - Moln- och internettjänster") får plats och tar upp typ 75% av bredden jag har till flikar.

När man öppnar nya flikar så läggs de automatiskt under den nuvarande, så t ex när jag kollar följda trådar på SweC så går jag till följda trådar, kör mittenklick på de intressanta, och så ligger de automatiskt i trädet.

Utan Sidebery eller liknande tycker jag det verkar helt orimligt att ha mer än säg 15-20 flikar, och det bara under korta stunder när man gör något med ett gäng.
Kan dock rekommendera att ändra lite inställningar som textstorlek och mellanrum så att det ser bättre ut. Samt ge lite mer bredd till tabblistan. De flesta av screenshotsen på länken ser inte toppen ut i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Att använda tabbar i browsern har aldrig varit något problem för mig, inte förrän nu, men den senaste tiden har något hänt. Härom dagen när jag satte mig för att rensa gamla tabbar så fick jag en smärre chock när jag såg att jag hade över 1800 tabbar öppna. På min hyffsat moderna datorn med 64 GB minne så är många tabbar inte något problem. Datorn blir inte långsammare, men det känns ändå inte sunt med så många tabbar öppna. Framför allt så fyller det ingen funktion när man ändå inte hittar rätt tabb.

Så min enkla fråga är, finns det någon enkel teknisk lösning för att begränsa antalet tabbar eller är det rent av dags att boka in ett samtal hos en psykolog.

börja med att vänja dig vid att ha webläsaren inställd att varje uppstart av webläsaren är en färsk session utan några sparade flikar alls.

iaf så jag alltid kört sen förevigt typ.

och förstår mig inte heller på folk som har hundratals flikarsamtidigt känns meningslöst skulle inte kunna ha koll på 50 tabbar samtidigt vad som var i varje flik...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har fördelen att riktigt avsky när saker blir oöverskådliga, så har blivit bra på att gallra bland tabbarna och bara behålla det nödvändigaste. Tabbar jag vet kommer vara öppna länge utan aktiv användning hamnar i eget fönster där de inte lusar ner det vanliga fönstret. Kanske nåt du kan lära dig också? Efter ett tag börjar det gå på automatik.

Annars finns det ju tab manager-plugins som kan automatisera såntdär åtminstone till Firefox.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag fattar inte det här med att ha hundratals tabbar öppna.
Jag har max 5 öppna. Men oftast sitter jag på 1-3. Gör det ska sen stänger jag taben o går vidare.
Nån som vill föklara hur det funkar när man kommer upp i över hundratals? Anvädns alla tabar? Kollar man tillbaka på alla?

Läser du aldrig artiklar som du vill bli påmind om titt som tätt?
Jag har många sådana. Även artiklar som verkar intressanta och ska läsas senare.
Samt diverse saker som jag kollar regelbundet, tex nya objekt på ett flertal auktionssiter.
En drös olika forum man är aktiv på tar några tabbar.
Matrecept man tänkt prova, saker man funderar på att köpa och därmed undersöker.
Träningsgrejer som verkar intressanta.
Etc etc.

Hursomhelst, när jag når runt 100 tabbar brukar jag klicka i "add bookmarks for all tabs" och sen stänga. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Jag har många sådana. Även artiklar som verkar intressanta och ska läsas senare.
Samt diverse saker som jag kollar regelbundet, tex nya objekt på ett flertal auktionssiter.
Matrecept man tänkt prova, saker man funderar på att köpa och därmed undersöker.
Etc etc.

Hursomhelst, när jag når runt 100 tabbar brukar jag klicka i "add bookmarks for all tabs" och sen stänga. 🤷‍♂️

Nä lägger saker jag vill spara som bokmärken.
Annars läser jag forum genom o gå fram o tillbaka o sånt i samma fönster.

Men ja. ibland blire att fundera, va fan va det jag såg för ett tag sen som jag ville kolla upp igen? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det jag alltid har undrat är hur det ser ut i huvudet på folk som har 1800 flikar öppna? Vad gör man med dem, hur fungerar "registret", märks det om 1200 tyst stängs?

Det märks inte förrän om 2 veckor eller 2 månader när jag letar efter den där fliken jag vet att jag sparade där någonstans

Permalänk
Hedersmedlem

Jag slänger allt. Alla tabbar. När det går över 15 st eller så.
Skulle datorn crasha - är det då någon som skulle sörja sina stängda tabbar. Egentligen? Eller är det mer ett hoardingbeteende?

De undersiter jag vill "spara på" dumpar jag ibland i bokmärken. Men ja - vem tusan kollar igenom den högen av bokmärken sen? Ingen ;).
Samma typ av hoarding (fast det är nog inte över 100 sparat krafs där) - men det drar inte några resurser och är inte i vägen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är helt med dig, när man går ner i internets djupa rabbit holes kan det bli en hel del flikar. Och även min vanliga start-uppsättning av flikar är en hel del. ^^,

Jag kan rekommendera tillägget "Tab Manager Plus", det hjälper mig att söka bland öppna fönster/tabbar för att finna det man vill till snabbt och smidigt.

I Chromium-baserade webbläsare så är den sökfunktionen inbyggd och återfinns via ctrl+shift+A

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

I Chromium-baserade webbläsare så är den sökfunktionen inbyggd och återfinns via ctrl+shift+A

Jag föredrar Ctrl+W

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Etc etc.

Intressanta artiklar? - > Spara till läslista
Favoritforum/hemsidor? - > Favoriter
Matrecept? - > Mapp med namn "Recept"

Hur sjutton ska du navigera till dessa specifika saker om du har 100 tabbar uppe? Eller som OP, flera tusen?

Borde vara olagligt det ni håller på med.

Permalänk
Medlem

En del av problemet är att jag kollar en hel del på youtube och när jag ser något intressant som jag vill gå tillbaka till senare så låter jag fönstret vara öppet. Förvisso kan man skapa listor i youtube, men det är inte så smidigt som man skulle kunna önska.

Om man ska analysera det lite djupare så handlar det nog om att man inte längre litar på sitt eget minne samt att man har svårare att sortera bort sånt som inte är viktigt. Kanske dags att börja använda en bookmark manager, men vet inte vad man ska använda. De inbyggda är inte bra och jag behöver någon där man kan skapa taggar.

Permalänk
Officiell jultomte

Tror aldrig någonsin jag haft fler än 10 tabbar uppe. Helt sjukt i mina ögon med 1800 flikar

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Internet = sweclockers, gp, shikakuoftheday, wheretaken, och amazon. Vet ni något annat?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
  • Högerklicka på valfri flik

• Välj "stäng andra flikar"

• Känn rofylldheten strömma in

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bobiri:

Hur sjutton ska du navigera till dessa specifika saker om du har 100 tabbar uppe? Eller som OP, flera tusen?

Typ såhär?

Det är alltså 46 tabbar i bilden. 1 av dem tar RAM/CPU, resten är bokmärken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Allt över 2-3 flikar/fönster är otänkbart för mig, stänger program maniskt så fort jag slutför, flikar stänger jag direkt när jag går vidare till nästa.
Så t.ex just nu har jag 2 flikar uppe efter att ha jobbat 4h, men har säkert stängt/passerat igenom ett 100-tal...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jag trycker på en knapp som visar en överblick över alla tabbar(högst upp till höger i Safari på iPad..), så jag snabbt ser vad alla innehåller.
Det går inte att göra med bokmärken, då ser man ju bara titeln. Bokmärken tenderar iaf jag att glömma bort av just den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Firefox utan tillägg:

Tillägg: Det går även att söka enbart bland flikarna, vilket man kan framkalla via meny eller genom att skriva % och mellanslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Haha, jag har inte automatiskt på att hämta upp den gamla sessionen, men gör det ibland manuellt när jag avsiktligt stänger och startar om. Då händer det att jag har tänkt hämta upp det gamla, men råkar stänga fönstren i fel ordning när jag har flera öppna och det blir en svada värdig Kapten Haddock när det inte går att få upp det jag har tänkt mig...

Det känns bekant. Jag råkar göra samma sak.
Nu har jag inte alls i närheten av 1800 flikar öppna samtidigt men mitt grundproblem är att det blir många öppna flikar när jag hittar musik på youtube som jag vill lyssna igenom.
Lösningen skulle vara att lägga det i en "Watch later" spellista men jag går aldrig in i den listan för att kolla vad som finns i den. Så ja.. problemet kvarstår.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag har hört att moderna webläsare har en feature som kallas "spara genväg" eller liknande för att man ska slippa ha så många flikar öppna, som de hittar på nu för tiden...

Permalänk
Medlem

Fascinerande ...

Varför stänger du inte browsern bara? Är du rädd att tappa bort något?

Du behöver ingen psykolog, om 3-4 generationer så har alla minnen av en blivit utplånade, som om man aldrig existerat. Så det kvittar, släpp alla hämningar och öppna 200 till för att fira!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tabbar ska inte användas som bokmärken, det är det bokmärken är till för. Den enda gången tabbar ska kommas ihåg och öppnas igen när webbläsaren startas är om den har kraschat.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/rudolf-fernand...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.