Microsoft-verktyg konverterar Office till Markdown

Permalänk
Melding Plague

Microsoft-verktyg konverterar Office till Markdown

Företaget har släppt ett Python-verktyg som konverterar en rad dokumentformat till Markdown.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Och öppen källkod dessutom? Och Python? Perfekt för mina behov

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tips på bra markdown-editors? 🤔
Kikat lite på Obsidian men tar gärna fler tips.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Mitt krig mot dokumentation i binärfilformat som inte ligger incheckat i repot behövde en framgång.

Permalänk
Skrivet av PWx2:

Vim?

Permalänk
Medlem

För oss som har noll koll... Varför vill man konvertera till "Markdown"? Vad har MS för baktanke?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

För oss som har noll koll... Varför vill man konvertera till "Markdown"? Vad har MS för baktanke?

Det skulle kunna vara så att Microsoft använder verktyget internt för träna AI. Exempelvis en kund till Microsoft vill ha en egen ai som lärt sig företagets dokument. Då skulle ett sånt här verktyg kunna användas för att konvertera allt till samma format och sedan träna ai på det.
Men jag spekulerar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

MD är defacto standarden på Git och Microsoft äger GitHub. Eftersom det är ett Python script så är det enkelt att lägga till i bygg pipelinen och automatisk konvertera Word till MD till exempel. För ingen gillar att skapa saker i MD

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Bland annat readme och wiki i github kör markdown, så gissar att det är ett försök från MS att få utvecklare att skriva vettigare readmes

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av 925a:

För vanligt folk?
För att Markdown är ett rent textformat som tillåter många av formateringstaggarna från HTML utan att själva filerna blir svårlästa: de kan enkelt renderas till en webbsida men kan också läsas som de är, vilket är fantastiskt bra med tanke på att många alternativ antingen är nerlåsta och kräver speciella program för att läsas och redigeras (PDF, Word), eller kräver komplexa och svåråterställda innehållshanteringssystem (Sharepoint, någon?).

För Microsoft?
Som nämnts är Markdown branschstandard för dokumentation i kodbibliotek. Att förenkla överföringen av information från uråldriga format till något som är mycket enklare och mer robust ligger sannolikt i deras intresse också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Jag gillar Obsidian, plugins kan köras i portabelt läge finns till många plattformar. Men annars skulle jag nog kika på SublimeText

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Emacs

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

MD är defacto standarden på Git och Microsoft äger GitHub. Eftersom det är ett Python script så är det enkelt att lägga till i bygg pipelinen och automatisk konvertera Word till MD till exempel. För ingen gillar att skapa saker i MD

Just det där sista är helt fel.

Men det är *olika* kategorier av användare som inte står ut med Word respektive som inte står ut med Markdown.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Går det att göra tvärtom sen igen också? Dvs konvertera om markdown till docx igen?

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just det där sista är helt fel.

Men det är *olika* kategorier av användare som inte står ut med Word respektive som inte står ut med Markdown.

Folk gillar att man kan läsa MD utan att rendera det först, men hur många tycker det är smidigt att skapa upp i Notepad? Så få att jag benämnde det som ingen
Men kan såklart bara stå för de arbetsplatser jag varit på men är ändå några hundra utvecklare jag jobbat med. Finns alltid undantag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Följer programmet världsstandarden (TeX)? Eller har de än engång hittat på nått eget?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Folk gillar att man kan läsa MD utan att rendera det först, men hur många tycker det är smidigt att skapa upp i Notepad? Så få att jag benämnde det som ingen

Men kan såklart bara stå för de arbetsplatser jag varit på men är ändå några hundra utvecklare jag jobbat med. Finns alltid undantag.

Inte i just din bubbla då, men det är ju det jag ville åt, det är olika användargrupper som värderar olika saker.

Men ja, de stora vinsterna speglar väl var Markdown typiskt används:

• Kollaborationsvänligt

• lätt att jämföra olika versioner

• passar bra i valfritt versionshanteringssystem

• möjligt att granska innehållet utan att bli galen

• Utmärkt för tangentbordsfokuserade användare även vid skapandet, enklare att bara kunna skriva fritt

Och nej, jag ser inte "notepad" som ett seriöst menat förslag riktigt, men det går ju det med om man absolut vill.

Jag tror ju poängen med detta verktyg är just att brygga gapet för de som inte är "kärnanvändare" utan sitter och härjar i Word.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Följer programmet världsstandarden (TeX)? Eller har de än engång hittat på nått eget?

Verkar följa LaTeX iaf:
https://ashki23.github.io/markdown-latex.html

Permalänk
Medlem

På mitt första jobb på Ericsson Telecom i början av 90-talet så jobbade jag med ett markdown-format som jag vill minnas hette EDML (Ericcson Document Markup Language), men lite osäker på namnet. Det var helt utan grafiskt användargränssnitt utan man redigerade i en texteditor precis som med Markdown, men i detta hade man taggar likt HTML. Filen gick sedan via ett verktyg för att generera utskrivbar dokumentation. Det verktyget gjorde en syntaxkoll och genererade sedan motsvarande TeX-markup som sen gick in i gängse Tex eller LaTeX-verktyg för att generera utskriftsfil (postscript). Exakt hur integrerat det var via verktyget minns jag inte tyvärr. Men det var lite lattjande med kompilatorbyggarverktygen Lex och Yacc vilket var rätt kul. De finns ju fortfarande så det kan var kul att kika på om man t.ex behöver bygga en syntaxkoll på nåt. Det här var på SUN Sparc arbetsstationer så miljön var Sun Unix och X11.

I ett senare skede ville man ha GUI-verktyg för redigeringen så då gick det mer över mot SGML, vilket det fanns kommersiella Word-liknande verktyg för. Senare kom PC och Windows in och då var det ju så småningom Word som tog över hela baletten.

Men lite kul att konstatera att man nu har slutit cykeln. Åter tillbaka till manuell redigering i textfil med en enkel markup-syntax igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Om man använder en markdown editor för att t.ex. skriva anteckningar, listor eller dokumentation blir det enkelt att snabbt få lite struktur på texten. Man behöver inte använda musen för att få till rubriker, fetstil och t.ex. punktlistor.

Google Keep har först nyligen fått stöd för viss enkel formatering (ej markdown) i mobilappen men det är av någon konstig anledning fortfarande inte möjligt via datorn/webben. Anteckningar som är fler än ett par rader blir snabbt röriga.

Finns säkert ett gäng andra användningsområde, inte minst kopplat till text som ska publiceras på nätet, där det kommer till nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Jag gick från Obsidian till Notion, de var väldigt snarlika i min mening (kunde flytta över all min markdown till Notion). Skillnaden för mig var att jag lade mer tid på formateringen än självka skrivandet i Obsidian, med Notion kan jag fokusera på skrivandet (+ inga synkproblem jämfört med Obsidian). Min uppfattning är dock att Notion inte är en riktig markdown editor, utan bygger på markdown strukturen. Hade gärna funnit en editor som är lika bra som Notion men som fokuserar endast på Markdown (och gärna erbjuder sömlösa synk-möjligheter mellan enheter).

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Word ibland

Skrivet av KAD:

Trevligt. Mitt krig mot dokumentation i binärfilformat som inte ligger incheckat i repot behövde en framgång.

I grunden håller jag med dig men du kanske har lösningen på ett av mina problem som jag idag löser med Word. Det är när jag måste sammanställa dokumentation om hur en en elektronisk krets är sammankopplad och fungerar. Detta innebär ofta källreferenser till diverse tillverkares datablad samt urklipp från dessa av figurer/bilder jag refererar till i texten.

Vettig referensförteckning eller ens automatiskt hantering av Figur-referenser är något som jag inte har en bra lösning för i MD. Valet är då gå till Latex eller Word för att göra en PDF som sedan sparas (LFS) i repo. Känner du till en vettigare lösning?

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 6800XT | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Skrivet av Hawac90:

I grunden håller jag med dig men du kanske har lösningen på ett av mina problem som jag idag löser med Word. Det är när jag måste sammanställa dokumentation om hur en en elektronisk krets är sammankopplad och fungerar. Detta innebär ofta källreferenser till diverse tillverkares datablad samt urklipp från dessa av figurer/bilder jag refererar till i texten.

Vettig referensförteckning eller ens automatiskt hantering av Figur-referenser är något som jag inte har en bra lösning för i MD. Valet är då gå till Latex eller Word för att göra en PDF som sedan sparas (LFS) i repo. Känner du till en vettigare lösning?

Om ditt behov huvudsakligen täcks av text med hyperlänkar, fotnoter, kodblock, citat och tabeller (sånt du hittar på en enkel HTML-sida), är Markdown sannolikt en bra kandidat.
Börjar vi blanda in grafer, bilder och annat som är svårt att representera med endast formaterad text, behöver du något annat.