Inet frågar SweClockers – hör julgodis hemma framför datorn?

Permalänk
Melding Plague

Inet frågar SweClockers – hör julgodis hemma framför datorn?

I veckans Dubbelklick blir det julmys och uppesittarkväll. Som uppladdning ställer Inet en knäckfråga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror på.

Är det kladdiga grejer så hamnar snackset i en bunke o så använder man sked/pinnar så man inte kletar ner tangentbordet.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Hedersmedlem

Vördnad och asketism är det som påbjuds, framför den digitala förströelsens altare

För Hertzen och FPS:en, i synk med skärmen

Amen

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Det beror väl helt och hållet på vad som äts, med andra ord vad riskerna är. En lussebulle går väl alldeles utmärkt men en apelsin (nåja, alla kanske inte kallar det för godis, men for arguments sake) skippar jag med tanke på dom rejäla stänk-risk och för att jag gärna inte vill ha klibbiga tangenter.
Men just knäck skulle väl funka, är inte så kladdigt vill jag minnas. Var väldigt länge sen jag åt sånt dock, lite pga att det är som heroin för tänderna.

Permalänk
Medlem

Jeep-dunk med öl på golvet. Lååångt sug-rör.
Inget kladd.

Permalänk
Medlem

Blivit för tjock för att klämma julgodis vid datorn så de dagarna är förbi, brukar unna mig ostbågar i en liten skål på helgen... och nu under julen har jag köpt en påse cheez stars med ädelost som får räcka hela jul och nyårsveckan.

Annars blir det ett och annat glas Apotekarnas julmust light som smakar helt ok.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Själv äter jag alla dygnets hemmamåltider vid datorn. Lever ensam, så det skulle aldrig falla mig in att duka upp köksbordet och sitta där i tristess när datorns magiska värld kan underhålla mig under måltiden.

Så naturligtvis äts allt godis hemma vid datorn också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Jeep-dunk med öl på golvet. Lååångt sug-rör.
Inget kladd.

Sätt den på hyllan och nyttja häverteffekten vid ölhävningen!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Godis och snacks hör alltid hemma vid datorn. Knepet är att använda PINNAR!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett gäng datorchips i skålen bredvid datorn.

God jul!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Sätt den på hyllan och nyttja häverteffekten vid ölhävningen!

Bra tips, tack.

Permalänk
Medlem

Musen i höger hand och godisskålen till vänster. I värsta fall får man köra lillfingervalsen på tangentbordet. Mitt problem är egentligen brödsmulor, men mina 50-kronorstangentbord tål att vändas och skakas emellanåt.

Permalänk
Medlem

Allt hör hemma framför datorn. Jag äger inget köksbord. Äter dock inte godis.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Varken äter eller dricker vid datorn. Mat eller dryck får inte ens komma i närheten. Hatar kladd/smulor och rädd att jag eller någon spiller vätska på någon dyr sak (finns väl inget som är värt så mycket egentligen men det blir dyrt att ersätta). Mitt tangentbord från 2005 ser ut som nytt fortfarande (torkar av det ibland förstås). Likadant med mobiler. Folk tror att jag har skaffat en ny mobil trots att jag har haft den i något eller några år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Varken äter eller dricker vid datorn. Mat eller dryck får inte ens komma i närheten. Hatar kladd/smulor och rädd att jag eller någon spiller vätska på någon dyr sak (finns väl inget som är värt så mycket egentligen men det blir dyrt att ersätta). Mitt tangentbord från 2005 ser ut som nytt fortfarande (torkar av det ibland förstås). Likadant med mobiler. Folk tror att jag har skaffat en ny mobil trots att jag har haft den i något eller några år.

Samma här, det ska va rent vid min datorhörna.

Permalänk
Medlem

Min stationära har sitt hem vid TV:n nuförtiden. Jag velar lite mellan alternativen.

om Ja - men det har mer med TV:n att göra.
om Nej - var slutar "framför"?

Stsvnsngsfsl
Permalänk
Medlem

Självfallet. Dock intärs allt framför datorn med sked/gaffel/pinnar/leksakstång som många andra vittnar om. Och då är ju mycket julgodis rent av ”lättare” att greppa än tex ostbågar.

Så ja. Koka upp en fudge, baka en lussekatt, frys ner en råtta och snaska fritt framför datorn. Med då någon form av redskap för att minska kladd och glegg.

(Sen har ju vissa människor en spillrisk vid drickande framför datorn, de borde inte dricka framför datorn. Har aldrig hänt mig dock så jag får dricka. Helst ett stort glas julmust med mycket is i. En gång fnittrade jag till av bubblorna och skvätte på skärmen dock, så lite försiktig där också.)

Permalänk
Medlem

Kaffe, läsk, godis, glögg, öl, ostbågar, jag förstår inte frågan. Det äter man väl året runt? Ok, inte glögg.

Mitt tangentbord säger att det är spillsäkert. Det väljer jag att tro på. Och stämmer det inte så kostar det bara några hundra ändå. (Logi Silent nånting)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ett tips är ändå att undvika att droppa löskokt äggula i det. Har...ömm, hört det på stan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlatMM:

Ett tips är ändå att undvika att droppa löskokt äggula i det. Har...ömm, hört det på stan...

Från en....vän då eller?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda en tekula när jag äter chips vid datorn:

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Julgodis, likt godis i allmänhet, är trevligt när man sitter vid datorn

Köper dock sällan hem julgodis men ibland får man av nån släkting eller dylikt.

Förtydligat
Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med godis framför datorn, men jag har problem med julgodis. En eller två ischoklad går väl ner på julafton, men i övrigt avstår jag helst. Så svaret är njae.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag bidde för tjocker, så har slutat med godis och kakor helt. Men innan dess kunde det bli ibland, dock aldrig flottiga grejer.

Permalänk
Medlem

Smetar in tangentbordet med sockervadd innan varje spelsession

Permalänk
Medlem

En kupa cognac är bästa sällskapet på kvällsaktiviteterna

/ B

Permalänk
Medlem

"Ja, med yttersta försiktighet": Undviker direkt fingerkontakt om det är något klibbigt/flottigt/smuligt och använder istället ätpinnar eller annat lämpligt bestick.

Att rengöra tangentbordet oftare än nödvändigt slipper jag mer än gärna, det är ett jäkla skitjobb.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Skumtomtar är inte klibbiga, man väljer godis efter aktivitet - annars får man sätta sig och sido-svulla det kladdigaste!

Permalänk
Medlem

javisst.

sen spolar jag bara av tangentbordet i duschen efteråt.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!