Veckans fråga: Vilken mobiltillverkare föredrar du?

Permalänk
Medlem

Motorola just nu, roligt att alla blockar Kina telefoner när alla är tillverkade där? Bara att köpa en telefon är att stödja Kina!! Moment 22! Jag är världens sämsta användare av mobilen då jag fått sån avsmak av Spyware som kommer med skiten så som användare måste jag vara ett mysterium för Google.

Permalänk
Medlem

Huawei P30 är nog den bästa telefonen jag någonsin haft, nu när dom inte är lika "tillgängliga" så har jag gått tillbaks till iPhone 15 PRO.

Permalänk
Medlem

Använde android från 2010-2022. Apple (14pro) från 2022-nu. Har alltid gillat googles egna telefoner sen Nexus serien. Ägt en Pixel tidigare. Dock har alla vänner, inkl familj med mina tonårsbarn apple. Det fick mig att flytta till iOS. Har inga större klagomål, det funkar bra. Skulle jag lämna iOS så är Pixel serien det jag skulle återvända till utan tvekan. Men, umgänget håller nog mig kvar hos Apple.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Sony, närmare bestämt Xperia 1.

Gick från Ericsson till SonyEricsson och sedan till Sony.

Jag med. Men senaste är Xperia 5 mk iii. Kanske det blir en 1 mk vii.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Vill ha ett rent Android OS så kör på Google just nu. Tidigare var det OnePlus, hade nog haft en nu också om det inte var för att Google släppte sina här i Sverige.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Samsung all the way. Har kört Samsung S serie rakt av sedan S2 och har nu en S24. Har också haft en iPhone 12 Pro i snart fyra år som en andra telefon. Men jag gillar verkligen inte iOS. Trots att jag mest använder Mac så är det en S24 som är min "daily driver".

Permalänk
Avstängd

Körde iPhone i många år. Bytte till Samsung och är mycket nöjd, kör med Niagra Launcher för ett stelt och avskalat ui. Dessutom sparar jag in massa pengar på att köra Android före iOS men jag hoppar över att nämna varför.
Skulle aldrig gå tillbaka till iOS, så opersonligt och tråkigt. Rekommenderade dock iPhone till äldre släktingar då jag finner de enklare och mycket mer låst vilket förenklar inlärningen hos de ovana.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Fairphone.
Drömmen vore om GrapheneOS börjar stödja Fairphone.
Körde /e/ ett bra tag men vissa appar gick inte att köra som jag behöver i jobbet, så då gick jag tillbaka till Google.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

När smartphone-eran började så var jag bara säker på en sak -- jag skulle absolut inte ha någon jävla iPhone. Körde sen med knapptelefon fram till 2012 i ren gubbprotest.

Efter att ha spenderat närmare ett år med att kolla på alla slags märken och modeller så stod det så sakteliga klart att det bara fanns ett märke som hade vettig kamera och ett UI som inte laggade, och sen dess köper jag enbart telefoner av dem. De är också unikt enkla att handha när man ska byta telefon. Om jag spolade ner min i toaletten nu så skulle jag kunna ha en identisk, med samma data och inställningar, i handen inom en timme.

Gillar också att betala en slant extra istället för att den jag köpte telefonen av tar igen mellanskillnaden genom att sälja min data till högstbjudande som lägger den i någon kinesisk databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag med. Men senaste är Xperia 5 mk iii. Kanske det blir en 1 mk vii.

Jag var nära på att byta ut min mk III mot en mk VI runt black friday. Rea och studentrabatt, så priset låg på strax under 9 000. Men inväntar nog åtminstone mk VII. Skönt att det inte är samma hets att byta telefon som när man yngre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kört iPhone sen 15 år tillbaka.

Aldrig bytt till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nokia med Windows Phone var fantastiskt och kommer alltid ha en plats i hjärtat

Sony har jag kört senaste åren och alltid varit supernöjd men nu blev det tyvärr Apple i brist på Google-fria alternativ.

Sailfish och Jolla hade vart nåt…

Nokia Lumia 800 med Windows Phone 7.5... goda tider -- och sedan lanseringen av 920. God damn! Metrogränsnittet var oslagbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag var nära på att byta ut min mk III mot en mk VI runt black friday. Rea och studentrabatt, så priset låg på strax under 9 000. Men inväntar nog åtminstone mk VII. Skönt att det inte är samma hets att byta telefon som när man yngre.

Jag väntade på 5 mk vi. Men när Sony beslutade att inte sälja 5 förrän nästa generation så kan jag vänta. Vill gärna ha 48 mp och större sensor som det är på denna generation och troligtvis ännu större på nästa. 12 mp blir lite klent i mörker, även om det blir bättre än dom flesta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Bara för vinsten hamnar på Irland (slipper skatt), innebär det att ett Amerikanskt bolag som producerar produkter i Kina, ska räknas som Amerikanskt?

En snabb googling indikerar att apple betalade cirka 30 miljarder dollar i skatt senaste året. Omsättningen var 391 miljarder dollar. Det känns inte som att de verkar slippa skatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

PINE64. Om de hade hjälpt till lite mer med mjukvaran hade det varit bra och det är nog dags för lite nyare SoC, men väldigt reparerbara telefoner som kör riktigt Linux-system.

Hur funkar det med BankID på en Pine? Inte alls antar jag?

Permalänk
Medlem

Har en så usel användare upplelvelse av min privata samsung telefon att jag funderar på att gå tillbaka till sony vilket jag inte haft på säkert 10 år.

På sony telefonerna kunde man faktiskt höra vad folk sa utan att använda hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En snabb googling indikerar att apple betalade cirka 30 miljarder dollar i skatt senaste året. Omsättningen var 391 miljarder dollar. Det känns inte som att de verkar slippa skatten?

Nä, hela debatten om företag som "smiter" från skatt är att de minsann inte har etablerat sig i något EU-land med högst skatt för företag. För den som ser hög skatt som ett självändamål är ju detta något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenhammar:

Bara för vinsten hamnar på Irland (slipper skatt), innebär det att ett Amerikanskt bolag som producerar produkter i Kina, ska räknas som Amerikanskt?

Vette fasen om detta kan räknas som annat än en kinesisk lur där vinsten skeppas via skatteparadis till amerikanska ägare.

Lika bra att köpa renodlat kinesiskt, mina sista 6-7 telefoner (tre barn) har varit Xiaomi

Lugnt man behöver inte tycka lika!

Om jag ska bli spionerad på tar jag hellre USA än Kina så det är där det ligger för mig

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Medlem

Har kört iphone sedan 3g (med ett par undantag) och gillar Apples mobiler.

Har testat Samsung (kan varit galaxy s9..?) vilken jag inte gillade alls och Huawei p30 pro som jag tyckte var bra.

Mest positivt förvånad var jag av grabbens första mobil, en Samsung A40, som var rejält mycket mobil för pengarna!

Permalänk
Medlem

OnePlus 8 pro här, både jag och sambon har likadana. Otroligt nöjd med denna telefonen, haft den fyra år. Fortfarande skapligt batteri och prestandan är helt ok. Väldigt lite att anmärka på. Med det sagt vet jag inte vad nästa blir, ser inget behov av ett byte inom någon sorts närtid om inget oförutsett inträffar.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har ingen preferens, jag väljer den som är billigast utan att vara en billig telefon. Jag har sönder mina i jobbet hela tiden så det är helt ointressant att ha en bra telefon för det räcker med att jag tappar den i backen så får jag köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Snart haft iphone 13 mini i tre år och är väldigt nöjd. Men när kommer nästa mini?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Historiskt sett föredrog jag Ericsson/Sony Ericsson men mina två senaste telefoner är och har varit OnePlus .
OnePlus 7T Pro McLaren Edition och nu senast OnePlus 12 . I mobiltelefonin´s ungdom så använde jag Nokia 1610 och sedan 3210 och 3310 .
Sedan dess så har det blivit allehanda Ericsson/Sony Ericsson , K700 , K750, W800/W850/Z800 etc innan jag testade HTC och dess Touch Cruise med Windows 6.0 Professional . Efter den så blev det en del olika Sony Ericsson Xperia modeller med Android .
Hade också Nokia 3300 under några månader , verkligen en udda telefon

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem

Har kört iPhone sen 3gs, har provat android från olika tillverkare men inte blivit kompisar med dem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om det fortfarande var rimligt hade jag kört någon Windows phone. Men just nu har jag en iPhone 15plus nästa har jag ingen aning om. Allt jag gör med en telefon fungerar egentligen fint på en 4000kr android också. Har hoppat fram och tillbaka många gånger genom åren och varit nöjd för det mesta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Annat (skriv i tråden!)

Asus (liten kraftfull mobil Zenfone 10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är ingen fanboy utan går efter vad som just nu är bäst. Jag skulle absolut inte vilja ha en bruksmobil som är förlegad med motivering att det är ett fint märke som Ferrari. Detta är ett generellt åsikt jag har kring allt.
Det finns dock mobiler jag undviker p.g.a hur det är i omvärlden och det är för oss i väst inte är så bra att använda vissa produkter, där de andra har precis samma problem. Så beroende på vart i världen man bor och jobbar så bör man använda mobiler från olika tillverkare.

Ska jag välja någon mobil så iPhone 16 pro max är inte fel. Är budgeten lägre än 20 000kr så kan det bli en Samsung, Googles är inte heller fel, ofta är de dock mindre. Men jag får kolla den dagen jag ska köpa vad som finns just då.

iPhone 16 PRO kostar 14,500?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Apple går helt bort pga sina affärsmetod och låsta system.

Samsung har blivit allt sämre med åren och hur de tvingar in deras egna versioner av Googles appar som tar upp jävligt många gigabyte utrymme i onödan samtidigt som de försöker trycka in Samsung account och andra samsung-grejer i allt som man inte kan ta bort gör att Samsung känns som bloatware deluxe 2000 med extra laser och gör upplevelsen så mycket sämre.

Finns ingen tillverkare jag faktiskt vill rösta på, tycker marknaden för mobiler har gått kraftigt bakåt den senaste tiden inom för många områden.

Permalänk
Medlem

Den bästa telefon jag haft/har är en Huawei P30 Pro, ingen annan har fungerat lika bra lika länge.

Men frånsett det föredrar jag Sony, aldrig haft varken Samsung el Apple och undviker helst dessa mest för att de är störst och mest kända.

Permalänk
Medlem

Sony Xperia

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP