Inet återköp utan att hämta ut paket? Avgift 150kr?

Permalänk
Medlem

Inet återköp utan att hämta ut paket? Avgift 150kr?

Impuls Köpte ett par ram minnen som inte har XPO under gårdagens inet drops men hittade en bättre deal i swec/inet jul kalendern som faktiskt har XPO.

När jag pratade med inet om att eventuellt stoppa paketet (redan packats) och göra en retur fick jag följande råd?

• Jag skulle rekommendera att låta denna gå i retur automatiskt med posten genom att inte hämta ut paketet när det kommit fram.

Har någon erfarenhet av att göra en retur Med Återköp och inte hämta ut paketet? Kan man göra så? Instinktivt låter det som dom kommer debitera mig 150kr?
Min erfarenhet är att man måste plocka ut paketet och slänga på en ny fraktsedel.

Borde egentligen ha dubbelkollat med inet. Det är väldigt sällan jag gör returer men har aldrig inte hämtat ut något och gjort som dom föreslår här.

Jag:
Hej inet jag skulle vilja göra ett återköp på order 1234.
Frakten har bokats men det verkar som att paket inte har skickats. Har ni möjlighet att stoppa denna order?

Inet:
Jag ska kolla på det!
Jag kan dessvärre inte avvisa ordern då den är packad! Jag skulle rekommendera att låta denna gå i retur automatiskt med posten genom att inte hämta ut paketet när det kommit fram.

Jag:
Tack! Är det inte bättre att manuellt göra ett återköp via eran funktion och skicka tillbaka med en ny fraktsedel?
Kan jag inte råka ut för en extra debitering om jag inte plockar ut paket?

Jag (citat från inets hemsida):
Outlöst försändelse
För försändelser som ej är utlösta debiteras en avgift om f.n.150 kr inklusive moms för att täcka Inet AB:s transport- och administrationskostnader.

Inet:
Det är upp till dig, om du inte vill stå för kostnaden för den automatiska returen så kan du upprätta en återköpsanmälan så blir det kostnadsfritt.

--- Deras villkor
https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Permalänk
Medlem

Gå efter det sista han/hon säger, hämta ut paketet, begär retursedel enligt ångerrätten och lämna in paketet med nya fraktsedeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Gå efter det sista han/hon säger, hämta ut paketet, begär retursedel enligt ångerrätten och lämna in paketet med nya fraktsedeln.

Ja det låter som det säkraste, skulle inte vara kul med att få -150kr på det. Kommer nog hämta ut som jag alltid gjort med ny retursedel. Tack för rådet!

Har inte hört om att man kan undvika att inte hämta ut paketet och låta det gå i retur gratis förut? Så gissar på att det skulle kosta, men är inte helt 100 på om inet menade att det skulle vara gratis om jag klickade i Återköp på hemsidan.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Ja det låter som det säkraste, skulle inte vara kul med att få -150kr på det. Kommer nog hämta ut som jag alltid gjort med ny retursedel. Tack för rådet!

Har inte hört om att man kan undvika att inte hämta ut paketet och låta det gå i retur gratis förut? Så gissar på att det skulle kosta, men är inte helt 100 på om inet menade att det skulle vara gratis om jag klickade i Återköp på hemsidan.

Dom skriver ju rätt rakt att vill du inte stå för kostnaden måste du lösa ut paketet och göra ett återköp via hemsidan. (så som jag tolkar det)

Vill du inte betala 150kr så behöver du hämta ut paketet och göra en återköps anmälan via hemsidan och skicka tbx det, lite mer jobb, om det är värt det mer jobbet för att spara 150kr är helt upp till dig

Permalänk
Medlem

Lite sjukt att kundtjänsten rekommenderar dig att låta den studsa hos ombudet, utan att informera om att det kostar 150 kronor.
Jag hade utgått från att det inte tillkom någon avgift ifall Inet rekommenderade mig att göra det.

Antagligen hade det inte gjort det heller om jag påpekade chatten, men ändå.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Dom skriver ju rätt rakt att vill du inte stå för kostnaden måste du lösa ut paketet och göra ett återköp via hemsidan. (så som jag tolkar det)

Vill du inte betala 150kr så behöver du hämta ut paketet och göra en återköps anmälan via hemsidan och skicka tbx det, lite mer jobb, om det är värt det mer jobbet för att spara 150kr är helt upp till dig

Ja men dom skriver även "Jag skulle rekommendera att låta denna gå i retur automatiskt med posten genom att inte hämta ut paketet när det kommit fram".

Jag skulle aldrig rekommendera det här till en kund, jag fick gräva fram själv att det kostade 150kr, det sa dom aldrig ordagrant det är jag som citerar deras retur regler. Det är därför jag blev så förvirrad. Varför skulle dom ens rekommendera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Lite sjukt att kundtjänsten rekommenderar dig att låta den studsa hos ombudet, utan att informera om att det kostar 150 kronor.
Jag hade utgått från att det inte tillkom någon avgift ifall Inet rekommenderade mig att göra det.

Antagligen hade det inte gjort det heller om jag påpekade chatten, men ändå.

Precis, jag fick kolla det själv och även citera det. Därför jag blev ganska förvånad att dom rekommenderar att bara låta den ligga. Varför skulle någon vilja betala 150kr extra när dom bara kan hämta ut och göra retur enligt standard praxis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Precis, jag fick kolla det själv och även citera det. Därför jag blev ganska förvånad att dom rekommenderar att bara låta den ligga. Varför skulle någon vilja betala 150kr extra när dom bara kan hämta ut och göra retur enligt standard praxis?

Gör en retur och få en qr-kod som du sedan bara visar upp hos ditt ombud direkt efter att du hämtat ut paketet så skickas det ju tillbaka med en gång. Iofs så kan du inte öppna paketet och plocka ut pingvinstången då men det kanske inte gör något. Blir minst jobb så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Ja men dom skriver även "Jag skulle rekommendera att låta denna gå i retur automatiskt med posten genom att inte hämta ut paketet när det kommit fram".

Jag skulle aldrig rekommendera det här till en kund, jag fick gräva fram själv att det kostade 150kr, det sa dom aldrig ordagrant det är jag som citerar deras retur regler. Det är därför jag blev så förvirrad. Varför skulle dom ens rekommendera det?

Ja, det är en lite konstig rekommendation. Dustin rekommenderade mig samma sak för några veckor sedan när jag hade skickat in en begäran om att avbryta en order som de tyvärr hann packa innan kundtjänsten öppnade. I det fallet ställde jag samma fråga som du, just eftersom de också tar ut en avgift för detta normalt, men det visade sig att Dustin stod för den kostnaden när det gällde ordrar som de inte hunnit stoppa. I mitt fall löste det sig genom att jag föreslog ett prisavdrag motsvarande vad den kostade i en billigare butik med motiveringen att det borde bli billigast och smidigast för alla parter, vilket de tog direkt. Då rörde det ju sig om exakt samma produkt dock, så inte riktigt samma situation.

Dustins plattform tillåter ju inte användare att själva avboka ordrar, så det kan mycket väl vara därför som de istället äter den kostnaden i fall där kundtjänsten inte hinner avboka ordern. Hos Inet kan man ju normalt göra detta om man är snabb nog, så därför verkar de inte lika villiga att stå för kostnaden som PostNord säkerligen tar ut för oupphämtade paket. Inet borde dock givetvis inte rekommendera det alternativet utan att åtminstone nämna att den extra bekvämligheten kostar extra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Kan man inte hänvisa till att SweC-medlemmar har sina previlegier graverade i sten. Gratis frakt ™ , pronto.
Fram eller tillbaks, spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Hörde av mig igen - Det hade nog gått men det lät väldigt mycket som kanske. Dom hade lagt en notering att returavgiften inte skulle betalas vilket man ändå får tacka inet för.

Jag:
Hej inet, kan man göra ett återköp utan att hämta ut produkten från postombudet? Eller åker man på en debitering på -150kr?

Inet:
Man kan låta den gå åter men då debiteras det 150kr vanligtvis, jag kan kika på att lägga en notering om detta om jag får ett ordernummer

Jag:
OM jag gör följande:
1. Jag hämtar inte ut paketet
2. Klickar i återanmälan

Kommer jag debiteras -150kr?

Inet:
Ja då debiteras du fortfarande, men kan som sagt lägga en notering på ordern så att denna inte tas ut!

Jag:
"men då debiteras det 150kr vanligtvis", det låter inte helt säkert?

Låter som att det är säkrare för mig att hämta ut paketet och göra en retur med ny frakt sedel?

Inet:
Ja vanligtvis om man inte lägger en kommentar eller hämtar ut paketet så debiteras man, lägger jag en kommentar så kommer det inte debiteras

Jag:
Tack! Kör på det säkrare före det osäkra och hämtar/lämnar bara.

Permalänk
Medlem

Jag kan också förstå debiterings avgiften för annars har postnord bara massa paket som ligger innan dom går i retur. Så tänker man från det perspektivet är det helt logiskt och varför dom inte normalt anpassar sig efter just denna typ av retur.

Permalänk
Skrivet av shogou:

Kundtjänst jobb även om det heter "kunden har alltid rätt" är att tjäna in pengar på merförsäljning eller liknande oftast, jag kan förstå att dom rekommenderar den automatiska där dom faktiskt kanske går plus lite för sitt arbete, men jag kan också hålla med om att dom borde vara mer tydliga i kontakten med vad som gäller om du vill slippa avgiften.

EDIT: Varför du får det svaret på återköp är väl för att det pratas om återköp nu och inte öppet köp, öppet köp har du rätt till enligt distanslagen så den kommer dom ju inte fri ifrån. Tyvärr verkar dom dåliga på att nämna just dom andra alternativen som finns för dig.

har ju själv lämnat tbx på öppet köp flertal gånger utan kostnad när man skickat in produkten igen.

Oavsett är jag med dig om att dom borde informera bättre när du är i kontakt med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimdahlvid:

Kundtjänst jobb även om det heter "kunden har alltid rätt" är att tjäna in pengar på merförsäljning eller liknande oftast, jag kan förstå att dom rekommenderar den automatiska där dom faktiskt kanske går plus lite för sitt arbete, men jag kan också hålla med om att dom borde vara mer tydliga i kontakten med vad som gäller om du vill slippa avgiften.

EDIT: Varför du får det svaret på återköp är väl för att det pratas om återköp nu och inte öppet köp, öppet köp har du rätt till enligt distanslagen så den kommer dom ju inte fri ifrån. Tyvärr verkar dom dåliga på att nämna just dom andra alternativen som finns för dig.

Nej, distansavtalslagen ger 14 dagars ångerrätt. "Öppet köp" är något helt annat, något som butiken självmant valt att erbjuda. Det är därför de exakta reglerna för öppet köp kan skilja en hel del mellan återförsäljare.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q