Windows 11 24H2-funktion vållar problem för spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

Någon som har en djupare insyn i varför 24H2 jävlas så extremt? Kan inte komma ihåg någon tidigare uppdatering som vart i den här storleksordningen av konstanta nya stora fel.

Man måste ha bra otur om man stöter på alla dessa fel som rapporteras i nyheterna. För mig fungerar 24H2 alldeles utmärkt på mina enheter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man måste ha bra otur om man stöter på alla dessa fel som rapporteras i nyheterna. För mig fungerar 24H2 alldeles utmärkt på mina enheter

Eller så har man helt enkelt andra behov än dig.

Vet inte vad du utsätter dina datorer för, men för mig är Windows 11 extremt buggigt på jobbet.

Visst är några av mina utmaningar med 11:an kopplade till dåliga drivrutiner i min Thinkpad T14, men Windows 10 krånglade inte i närheten lika mycket.

När jag körde Windows 11 24H2 på hemmaplan, så har det också fungerat nära nog felfritt för mig. Men då har jag inte heller belastat CPU:n till 100% eller suttit i långa Teams-möten samtidigt som jag försökter köra PowerBI, Excel, VMWare Horizon m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

En pissig "funktion" i W11 är om du har flera skärmar men bara main igång, startar du program som avslutades på någon av dom andra så startar dom där även fast skärmen är avstängd..
Funkade kanon på W10.
Sjuuukt irriterande.
W11 är verkligen inte bra för blodtrycket...

Det hände mig senast igår.

Även lite slumpmässigt vart ljudet spelas upp eller vilken mikrofon som används (om ens något fungerar). Att ljudinställningarna är en mindre katastrof i 11:an hjälper inte direkt.

Detta trots att jag stängt av att 11:an ska komma ihåg mina skärmlayouter.

Förlorar säkert minst 15 minuter i arbetstid varje dag pga strul med Windows 11.

Ser dagligen hur mina kollegor blir motarbetade i Windows 11, där att presentera en PowerPoint i Teams emellanåt kan ses som en omöjlig uppgift. Vi pratar alltså om IT-folk och utvecklare.

Problemen på jobbet är 50% Windows 11, 35% Teams och 15% dåliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Windows AutoHDR fungerar utan problem med min Samsung 27" 1440p.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Väntar på när alla som går i taket över en bugg byter till Linux som inte har fungerande HDR-stöd, och inte heller fungerande färghantering under Wayland.

Kan bekräfta detta! Kör Linux här och har har bara gråskala.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Nu försökte du nog göra dig lustig.

Permalänk
Medlem

Win 11 24H2 gjorde även POE2 ospelbart med total låsning som krävde hard reset konstant för väldigt många användare (ej relaterat till HDR), och det är ju inte enda spelet som varit ospelbart med 24h2.

Jag kör som vanligt vidare på min W10 LTSC 21h2

Permalänk
Medlem

Använder ändå RTX HDR som gör ett mycket bättre jobb.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Väntar på när alla som går i taket över en bugg byter till Linux som inte har fungerande HDR-stöd, och inte heller fungerande färghantering under Wayland.

Nu är detta lite utanför min kunskapssfär, men Plasma 6.2 stödjer HDR och ICC-profiler. Det är bra, antar jag? Det kraschar iaf inte operativsystemet

Edit: Under Wayland ska tilläggas

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Win 11 24H2 gjorde även POE2 ospelbart med total låsning som krävde hard reset konstant för väldigt många användare (ej relaterat till HDR), och det är ju inte enda spelet som varit ospelbart med 24h2.

Jag kör som vanligt vidare på min W10 LTSC 21h2

Samma här fick gå från Windows 11 tillbaka till 10 för att ens kunna spela överhuvudtaget, testade en drös med fix & tweaks men slutade med att spelet frös hela datorn i slumpmässiga TP's.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nu är detta lite utanför min kunskapssfär, men Plasma 6.2 stödjer HDR och ICC-profiler. Det är bra, antar jag? Det kraschar iaf inte operativsystemet

Det är experimentell och trasigt. Färghanteringen kan bara konvertera output till sRGB och vad gäller HDR så är enda som verkar funka pålitligt att skicka HDR-metadata till skärmen (förvisso trevligt om man vill spela upp film men vill man spela med någon motsvarande AutoHDR är det frustration och huvudvärk som väntar). Windows har ändå haft fungerande ICC-färghantering i 15 år och HDR i flera år (sen Windows 11?).

Nu finns det förvisso saker man kan kritisera Microsoft för också (deras utveckling av nytt färghanteringssystem ser inte lovande ut), men att de råkar introducera en sånhär bugg är inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu försökte du nog göra dig lustig.

Nänä, jag skulle aldrig.
Jag har nog bara drömt att det går att aktivera HDR eftersom du låter så säker på din sak.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Nänä, jag skulle aldrig.
Jag har nog bara drömt att det går att aktivera HDR eftersom du låter så säker på din sak.
<Uppladdad bildlänk>

Som sagt, det är experimentellt och trasigt.

Permalänk
Medlem

Fick Windows 11 24H2 påtvingad förra fredagen, som inte att det inte räckte med att det var fredagen den 13e
Efter omstart hade jag tydligen ingen giltig produktnyckel fast jag sitter här med originallåda med allt vad det innebär.
Försökte skriva in nyckeln på nytt tre gånger men med samma resultat.
Fick spendera förmiddagen med att få tag i puttemjuks support och efter en stunds trixande fungerade det att skriva in nyckeln igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Som sagt, det är experimentellt och trasigt.

Typ som Windows i sin helhet då *ba dum tss*

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Visste inte om Special-K. Försökt läsa på om HDR och hittade mest guider om RTX HDR vilket verkar funka bra.
Ska kika på Special-K.

Gör det, utöver HDR stöd för de flesta spel så har de även marknadens bästa frame-limiter. Bättre än spelens, Nvidias eller Amds eller RTSS frame limiter.
Med bättre menar jag snabbare och precisare, dvs tar typ ingen prestanda och framepacing är fenomenal. Utveckling på programmet görs konstant i flera år så det är väl underhållet!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Windows 11 verkar ha den tveksamma äran att faktiskt lyckas bli SÄMRE för varje större uppdatering. En bedrift måste sägas, t.o.m för att vara Microsoft. Skrattretande.

Permalänk

Haft problem med auto hdr när jag tabbar mellan spel i fönsterläge och skrivbordet, ex. en webläsare.
Allt fryser och enda sättet för att häva det är att tabba tillbaka in i spelet men det är nästan omöjligt, och resulterat i ett antal norsk resett. Med auto hdr avstängt får jag inga problem.
Jag lyckades dock fixa problemet för ett par dagar sedan med en flush av av directX shader cache. Nu kan jag tabba för glatta livet även med auto hdr aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

50 shades of grey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är kunderna som testar nuförtiden

Har alltid varit så. Minns en kommentar i koden för en (stor kommersiell) programvara:
"Testing this is tricky shit, let's hand it over to students. They'll find all methods to break it"
Det var naturligtvis inte i den delen av programvaran som jag var inblandad i

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

50 shades of grey?

ofc! behöver man fler?

Visa signatur