Monitor som man inte kan fysiskt åka att titta på. Hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Monitor som man inte kan fysiskt åka att titta på. Hur gör man då?

I mitt fall nu då..

Jag kan inte fysiskt åka och kolla på dom två monitor skärmar jag vill ha. För att de är för långt bort helt enkelt. Närmaste affär för elektronik är typ Elgiganten/ Power är ca 1 tim 20 min bort. Då ska tilläggas att dom inte har den varan hemma heller. Så då blir de till att åka till en storstad. Vilket är betydligt längre!

Så hur brukar ni göra?
Beställer ni på nätet. jämför hemma och sedan återsänder de ni inte vill ha?
De känns lite fel men vilka andra alternativ finns? Önska av Tomten? ???

Permalänk
Medlem

Kolla recensioner på Youtube och gör grundlig research, det har funkat för mig. Jämför man lite olika skärmar så brukar man hitta den som passar bäst till slut är min uppfattning.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

De hjälper inte mig längre då jag gjort de.
De är precis som att du skulle beskriva för någon hur du upplever en känsla och sedan få dom att uppleva samma sak.

De enda som tyvärr är kvar är den fysiska biten är jag rädd för.
Jag har kollat allt som går att kolla på och kollat på recensioner.

Men de är som att säga till någon som ska köpa en hund. Den här hunden skulle passa dig baserat på min livstil. Men oj fan jag var visst allergisk mot långhåriga hundar. De stod de inget om i recensionen!

Eller som att läsa en recensionen av en stol av en annan människa.
Så gör man köpet och får senare ont i ryggen pågrund av fel sittställning.

Så de fungerar tyvärr inte för mig.

Permalänk
Medlem

Ja man får helt enkelt köpa båda och testa båda och skicka tillbaka den man tyckte var sämst ifall recensioner inte räcker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Sverige har väldigt schyssta återköpsvillkor på distansköp.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Det finns utförliga recensioner om skärmar. Vad är det som gör att du tvekar mellan två modeller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joche_87:

I mitt fall nu då..

Jag kan inte fysiskt åka och kolla på dom två monitor skärmar jag vill ha. För att de är för långt bort helt enkelt. Närmaste affär för elektronik är typ Elgiganten/ Power är ca 1 tim 20 min bort. Då ska tilläggas att dom inte har den varan hemma heller. Så då blir de till att åka till en storstad. Vilket är betydligt längre!

Så hur brukar ni göra?
Beställer ni på nätet. jämför hemma och sedan återsänder de ni inte vill ha?
De känns lite fel men vilka andra alternativ finns? Önska av Tomten? ???

Beställ hem den du helst vill ha, upptäcker du något som inte funkar för dig - skicka tillbaks.

Det är inte säkert att de parametrar du våndas över nu kommer vara de som avgör. Du kanske valt fel storlek eller panelteknik eller vad som. Det viktiga borde vara att skärmen känns rätt för det du ska ha den till på den plats där du ska ha den, då spelar det mindre roll om den på ett objektivt mätbart sätt är ”bäst”.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Sverige har väldigt schyssta återköpsvillkor på distansköp.

Distansavtalslagens ångerrätt är inte utformad som den är för att man ska jämföra två produkter mot varandra och skicka tillbaka den ena. Den är till för att man ska kunna göra de tester man hade kunnat göra i butik, om man hade besökt en butik i stället.

Om man inte ska bete sig på ett sätt som inte riskerar att den väldigt generösa rättigheten försvinner så ska man göra sin research, köpa en produkt och testa den. Sedan får man stake nog att undvika FOMOn, och helt enkelt nöja sig om produkten man köpt är tillräckligt bra.

I praktiken har många butiker ”fri” frakt och ”fria” returer, så inte mycket stoppar det vidriga jämförelsebeteendet, men det trissar så klart upp priserna på produkterna och driver onödiga transporter.

Varför vissa butiker erbjuder ”öppet köp” är en annan historia. Men det är butikerna, inte ”Sverige” som erbjuder det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joche_87:

De hjälper inte mig längre då jag gjort de.
De är precis som att du skulle beskriva för någon hur du upplever en känsla och sedan få dom att uppleva samma sak.

De enda som tyvärr är kvar är den fysiska biten är jag rädd för.
Jag har kollat allt som går att kolla på och kollat på recensioner.

Men de är som att säga till någon som ska köpa en hund. Den här hunden skulle passa dig baserat på min livstil. Men oj fan jag var visst allergisk mot långhåriga hundar. De stod de inget om i recensionen!

Eller som att läsa en recensionen av en stol av en annan människa.
Så gör man köpet och får senare ont i ryggen pågrund av fel sittställning.

Så de fungerar tyvärr inte för mig.

Vad är det då du hoppas kunna se i butiken som inte står i recensionen?
Det känns som att du övervärderar mötet med skärmarna. Det är ju inte så att du kommer vara allergisk mot skärmen. Detta handlar om att du genom research begränsat urvalet till två möjliga skärmar, och har du gjort ditt förarbete kommer båda att fungera alldeles utmärkt för dig.

Men om du tvunget måste se dem så får du antingen göra så som beskrivits att köpa båda och skicka tillbaka den ena, eller får du köra till en butik. Finns inga andra alternativ. Men ofta svårt att dra några slutsatser av en skärm i en butik. Ljus och övrig miljö är inte alls så som du kommer använda skärmen hemma och därför blir det ganska meningslöst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Distansavtalslagens ångerrätt är inte utformad som den är för att man ska jämföra två produkter mot varandra och skicka tillbaka den ena. Den är till för att man ska kunna göra de tester man hade kunnat göra i butik, om man hade besökt en butik i stället.

Om man inte ska bete sig på ett sätt som inte riskerar att den väldigt generösa rättigheten försvinner så ska man göra sin research, köpa en produkt och testa den. Sedan får man stake nog att undvika FOMOn, och helt enkelt nöja sig om produkten man köpt är tillräckligt bra.

I praktiken har många butiker ”fri” frakt och ”fria” returer, så inte mycket stoppar det vidriga jämförelsebeteendet, men det trissar så klart upp priserna på produkterna och driver onödiga transporter.

Varför vissa butiker erbjuder ”öppet köp” är en annan historia. Men det är butikerna, inte ”Sverige” som erbjuder det.

I en butik hade du kunnat jämföra skärmar bredvid varandra. Lagen kommer inte bli sämre för att personer köper och returnerar elektronik, stora problemet är ju kläder där 6/10 åker tillbaka.

Priserna kommer inte bli högre för då köper folk från Tyskland istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

... fast inlägget sa ingenting överhuvudtaget om att köpa båda och returnera den ena.
Det kan precis lika gärna tolkas som att man ska köpa den som verkar bäst, och inte oroa sig om man inte gillar den, eftersom man har rätten att returnera den och köpa en annan.

Jag håller med dig i sak, tycker det är kasst beteeende att köpa flera saker när man vet att man bara kommer behålla max en.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag är sådan som person att jag måste jämföra. Om jag inte gör de och har den minsta anledning att tro att jag gjorde ett sämre val så gnager de mig hela tiden. Även under tiden jag inte ser produkten framför mig. Så får jag ångest med mera.

Jag har aldrig köpt två varor för att sedan skicka tillbaka en annan som inte passar.

Just när de kommer till dessa skärmar så har jag läst och kollat på alla recensioner. Men eftersom att förhållanden inte är densamma hos mig som i video recensionerna vad gällande ljus och färger så blir de svårt.

När en skärm kostat ca 18k så vill man inte göra fel val.
Jag sitter delvis i mörkt och belyst rum. Jag vet allting om reflektioner i matta och halvblanka oled skärmar. Har en matt oled skärm själv.

Men skulle jag störas av en lampa som hänger i taket?
Ska jag gå på ett säkert kort och ta en matt oled.

Om de hade fungerat med en mera blank eller som dom säger glossy skärm för mera färg så vill jag hellre ha de.
Men är färgena överdrivna då?
Får jag ont i ögonen?

Står mellan
asus rog swift pg32ucdm och asus rog swift pg32ucdp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joche_87:

Jag är sådan som person att jag måste jämföra. Om jag inte gör de och har den minsta anledning att tro att jag gjorde ett sämre val så gnager de mig hela tiden. Även under tiden jag inte ser produkten framför mig. Så får jag ångest med mera.

Jag har aldrig köpt två varor för att sedan skicka tillbaka en annan som inte passar.

Just när de kommer till dessa skärmar så har jag läst och kollat på alla recensioner. Men eftersom att förhållanden inte är densamma hos mig som i video recensionerna vad gällande ljus och färger så blir de svårt.

När en skärm kostat ca 18k så vill man inte göra fel val.
Jag sitter delvis i mörkt och belyst rum. Jag vet allting om reflektioner i matta och halvblanka oled skärmar. Har en matt oled skärm själv.

Men skulle jag störas av en lampa som hänger i taket?
Ska jag gå på ett säkert kort och ta en matt oled.

Om de hade fungerat med en mera blank eller som dom säger glossy skärm för mera färg så vill jag hellre ha de.
Men är färgena överdrivna då?
Får jag ont i ögonen?

Står mellan
asus rog swift pg32ucdm och asus rog swift pg32ucdp

Du kommer inte kunna göra dessa jämförelser i en vanlig butik.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

TL;DR
Köp båda, bryt förpackningarna, testa skiten ur dom.
Behåll en, eller ingen.
Skicka tillbaka skiten.

Ta eventuell "frakt-/hanterings-/begagnandeavgift" som en hen.

Ta sedan en funderare på att söka hjälp OM du upplever att "gnagandeproblemen" fortsätter.

Detta tvångsmässiga beteende stannar nog inte vid två skärmar, utan kan i förlängningen appliceras på två jobb, två bilar, två lägenheter, två hus, två partners, två barn, två liv osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom problem jag har finns de inget bot som andra kan lösa. Enbart jag själv. Andra försöker med piller som i sin tur skapar andra problem. Den onda cirkeln!

I vilket fall. Som en tidigare skrev. De här kan man inte göra i butik.

De håller jag med om. Men de kanske skulle kunna tillföra något jag missat. De kanske bara tillför 5% men de kan vara övervägande så jag slipper beställa och skicka tillbaks.
Nu finns de ju ingen butik att kolla i så de är skitsamma 🤔

Gillar inte att skicka tillbaka saker. De ser och reflektera dåligt på den som köper sakerna upplever jag.

Man skulle också kunna tänka så hära.
Man beställer dom två. Bestämmer sig för en . Sänder tillbaka den andra. Då har dom ju ivalla fall fått en vara såld i stället för ingen. Nu gillar jag inte att tänka så men de är ett sätt att tänka.

Permalänk
Medlem

Det går inte att både pissa och hålla för; nu är du tillbaka i FOMO-ältningsträsket igen...

Extremfall, 100% glädje:
Ta retur-/begagnatavgifterna och det fiktiva skuldbeläggandet, och vinn den enligt dig bästa skärmen. => Mest glädje och minst skam och minst FOMO i min värld.

Eller..

Extremfall, 0% glädje:
Släpp och gå vidare utan ny skärm. => Ingen glädje och maximal FOMO, men ingen skam.

Den enda lösningen som jag ser, som någotsånär tillfredsställer i princip alla dina önskemål, är att be någon här inne på Sweclockers tar med en av dina presumtiva skärmar och åker till den butik i storstaden som har den andra skärmen som visnings-ex.

Då får du den bästa skärmen, glädje, noll ältande, och ej den ältande "jobbig-djävel-stämpeln" av postorderföretagen...men däremot av 37% andra Sweclockare härinne(?) Kostar även en hel del kosing i transport/m.m (och goodwill).

Jag är också sjukt anal med hur jag väljer ut nya prylar.
Hell, jag har tre nya delvis ouppackade motorsågar i garaget, utöver min befintliga. Bara för att jag gillar att testa saker på jullovet, OCH har ett köp-/testberoende.

Nu kommer jag dock behålla alla, winter is coming.
Det gör jag alltid, min hjärna har problem åt andra hållet, FOMO i det att jag nån gång kommer behöva alla onödiga grejer jag beställer, behåller och ej returnerar.
Crazy, eh?

Nu har du fått alla extremfallen av råden presenterade.

Ingen, jag menar ingen, kommet titta snett på dig, oavsett vad du väljer för lösning. Du är uppenbarligen en millimetermänniska och packar upp skärmarna med silkesvantar. "Begagnatavgifterna" verkar ju inte heller vara något problem om man köper en skärm för +15000kr...

Kör hårt, be proud!
Du har iallafall mitt stöd i att välja den rätta skärmen utefter dina ödemarksförutsättningar. No blame.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så vilken skulle du valt av dom två? Asus rog swift pg32ucdm eller Asus rog swift pg32ucdp

Permalänk
Medlem

"The ASUS ROG Swift OLED PG32UCDM and the ASUS ROG Swift OLED PG32UCDP are 32-inch 4k OLED monitors. The PG32UCDP is a better choice if you want the most responsive feel, as it has a 1080p @ 480Hz mode that the PG32UCDM lacks. It also works better in a room with a fair amount of ambient light, as deep blacks won't appear slightly purple, as would on the PG32UCDM. Finally, the PG32UCDP has better text clarity, so it's a better option if you plan to use it for productivity work. However, if vivid colors are important to you then the PG32UCDM is the better choice, as it has more vivid colors in HDR."

Personligen låter CDP bättre för mig, men ditt användningsområde kan variera

https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/asus-rog-swift-o...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jo jag vet allt de dära. Har kollat allt som går att kolla på. Men tack endå 😊

De enda som jag ser och fått fram men de kan vara tillräckligt.
Är att PG32UCDM har mera överdrivna färger. Som tex. Himlen är för ljus, hud toner är inte som färgen på hud ser ut. Den är lite mera ljus svart i partier där de ska vara svart jämfört medPG32UCDp även om de är ett mörkt rum.
Den är lite mera åt de röda hållet. Vrr flicker är lite mera på ucdm.

Ucdp är mera exakt men som dom säger. Känns som de är ett litet filter över skärnen när de kommer till färger vissa gånger.
De känns också som de sankan lite knuff i färgerna.

Man skulle helt enkelt behöva se själv