Permalänk
Medlem

Orimligt låg elräkning!

Hej alla!
Undrar lite vilka rättigheter och skyldigheter man har som husägare. Jag har autogiro på så gott som alla räkningar, inklusive elen.
Mitt elskåp sitter på utsidan av mitt hus och jag kan inte mycket om elkraft, jag är däremot elektronikutbildad på högskolenivå.
Nu till mitt case: Jag kollade elräkningen nu i december och den är orimligt låg, 25% mer än i somras. Kanske 25% av vad den låg på förra året. Jippi,glada tider, tänker man först, men sen kommer tanken på en jätteräkning när elen är som dyrast.
Ringde elbolagets support som kopplade upp sig mot min elmätare och sa att den bara går på två faser, du måste gå ut och slå på den andra säkringen. Hmm sa jag, jag har ingen nyckel till skåpet, och kan inget om elkraft.
De försäkrar mig att allt er OK, så då kommer frågan:

Jag vet att jag gör åt mer el men vad mer kan jag göra? Jag vill göra rätt för mig!
Kan jag få helt orimliga krav på mig senare?

Permalänk

De kan inte se hur mycket el du använder förutom via elmätaren så ser inte hur de ska kunna fakturera något i efterhand.

Dessutom är det deras utrustning som är trasig isåfall och det är ju inte ditt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

De kan inte se hur mycket el du använder förutom via elmätaren så ser inte hur de ska kunna fakturera något i efterhand.

Dessutom är det deras utrustning som är trasig isåfall och det är ju inte ditt fel.

Problemet är att de påstår att mätaren är min, och att jag ska anlita en elektriker om jag inte vill pilla själv.
Jag har inte beställt någon ny elmätare, jag betalar för elkraft till mitt hus och elbolaget har levererat utrustning och inkoppling.

Permalänk
Medlem

Fasadmätarskåpet är ditt, men nätägaren ansvarar för och äger elmätaren.
Det som jag kan tolka i ditt fall är att huvudsäkringen som är på inkommande servisledning har troligen löst ut/gått sönder och därför när de pingar din mätare så får de till svar att endast 2 faser är fungerande.
Eftersom du inte har nyckel till skåpet så kan det vara en god idé att höra med en behörig elektriker som kollar så att det bara är säkringen som det är fel på och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Fasadmätarskåpet är ditt, men nätägaren ansvarar för och äger elmätaren.
Det som jag kan tolka i ditt fall är att huvudsäkringen som är på inkommande servisledning har troligen löst ut/gått sönder och därför när de pingar din mätare så får de till svar att endast 2 faser är fungerande.
Eftersom du inte har nyckel till skåpet så kan det vara en god idé att höra med en behörig elektriker som kollar så att det bara är säkringen som det är fel på och inget annat.

Det var samma svar jag fick från elbolaget, men om mitt hus går på två faser och det räcker för mig och ger min en lägre elräkning, varför ska jag kontakta och bekosta en elektriker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Det var samma svar jag fick från elbolaget, men om mitt hus går på två faser och det räcker för mig och ger min en lägre elräkning, varför ska jag kontakta och bekosta en elektriker?

Nyss ville du göra rätt för dig, och nu är det inte ditt problem. Svårt att bestämma dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Nu vet jag inte hur din elanläggning ser ut och hur du belastar den.
Jag har själv hus och vet att när en huvudsäkring har löst så märks det direkt då jag får ett bortfall dvs att vissa saker inte längre får sin spänning.
Det går oftast att köpa en nyckel till fasadmätarskåp, som exempelvis denna modellen förutsatt att du har samma lås som visas på bilden.
https://www.hornbach.se/p/trekantsnyckel-pg312-12-mm/7255459/

Då kan du öppna och se om det är säkringen som har löst och byta den förutsatt att du känner dig säker på hur man gör.
Men det kan även vara så att det är ett annat fel i anläggningen och då är det en god idé att kontakta en behörig elektriker som får kolla på det.

Permalänk
Medlem

Standardnycklar går att köpa i de flesta välsorterade byggvaruhus.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nyss ville du göra rätt för dig, och nu är det inte ditt problem. Svårt att bestämma dig?

Jag har ringt och påpekat att räkningen är orimligt låg. Det är deras utrustning, de har installerat den och utför mätningen.. Vad mer kan jag göra? Ska jag behöva kontakta och betala en elektriker för detta?

Edit bytte givetvis hög mot låg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag har själv hus och vet att när en huvudsäkring har löst så märks det direkt då jag får ett bortfall dvs att vissa saker inte längre får sin spänning.
Det går oftast att köpa en nyckel till fasadmätarskåp, som exempelvis denna modellen förutsatt att du har samma lås som visas på bilden.

Då kan du öppna och se om det är säkringen som har löst och byta den förutsatt att du känner dig säker på hur man gör.
Men det kan även vara så att det är ett annat fel i anläggningen och då är det en god idé att kontakta en behörig elektriker som får kolla på det.

Allt fungerar och jag "vet" att det är fel på mätaren, men är det mitt ansvar? Där av frågan.
Jag har inte haft ett finger i detta, det har skötts över mitt huvud. Är jag skyldig att kontakta en tredje part för att fixa det? Borde inte det ligga på leverantören/elbolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Går nog lika bra med selleri, dvs troligen passar min fastighetsmultinyckelmojäng som har en hel drös vanliga varianter, men den där är förstås billigare. För mig som är uppvuxen i hus och bara har bott i ägda bostäder, där minst en huvudsäkring har gått i åtminstone hälften av dem*, så ter det sig surrealistiskt att inte kunna komma åt dem och tycka att "det är inte mitt problem". Dessutom kan man ju jämföra mätarställning och mätarnummer med fakturan. Extremt ovanligt att det har blivit en sammanblandning, men det har hänt.

*Oftast pga utmattning över lång tid. Senast det hände var i en lägenhet och det var nästan ingenting igång, utan de bara sade upp sig.

Permalänk
Medlem

Min elektrikerkunskap är nära noll, så…

Spis och elradiatorer går väl oftast på trefas, så där borde du kunna märka att du får ut mindre effekt. Det är märkligt om du inte har något alls som gått på den eventuellt trasiga fasen, speciellt om förbrukningen gått ner med minst 75%.

Så jag köper helt enkelt inte slutsatserna. Jag tippar på att mätaren är trasig och att du fortfarande har tre faser i funktion.

Jag hade öppnat skåpet och kikat hur det ser ut. Om säkringarna är hela hade jag informerat elbolaget, skriftligt, om situationen.

Verktyg finns som sagt att köpa. Jag har öppnat kommunens elskåp på stan med plattång och med tillstånd tagit el från dessa.