4k laggar vid uppspelning - graffe eller cpu?

Permalänk
Medlem

4k laggar vid uppspelning - graffe eller cpu?

Hej, igår testade jag att spela upp 4k 60fps clog (10 bit) videofiler från min kamera på stationära datorn och det går inte. Laggar kraftigt. Har läst runt och testat en massa inställningar i VLC men det verkar vara grafikkortet och/eller CPUn som är problemet.

Tänkte fråga här om någon vet vilken hårdvara som sannolikt är issuet?

Intel i5-9600K 3.70GHz
Nvidia GeForce GTX 1660 Ti

Permalänk
Skrivet av fAEkE:

Hej, igår testade jag att spela upp 4k 60fps clog (10 bit) videofiler från min kamera på stationära datorn och det går inte. Laggar kraftigt. Har läst runt och testat en massa inställningar i VLC men det verkar vara grafikkortet och/eller CPUn som är problemet.

Tänkte fråga här om någon vet vilken hårdvara som sannolikt är issuet?

Intel i5-9600K 3.70GHz
Nvidia GeForce GTX 1660 Ti

Skulle snarast säga att det troligen rör sig om hur videofilerna avkodas. Har VLC stöd för att använda hårdvarudecoders för att spela upp det filformat du använder, eller måste den stackars processorn behandla filerna instruktion för instruktion? Kolla detta först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skulle snarast säga att det troligen rör sig om hur videofilerna avkodas. Har VLC stöd för att använda hårdvarudecoders för att spela upp det filformat du använder, eller måste den stackars processorn behandla filerna instruktion för instruktion? Kolla detta först.

Filerna är .MP4 och under Codecs - Hardware-accelerated decoding i VLC är valet "Automatic"

Permalänk
Medlem

Prova K-Lite Codec Pack och MPC-HC som följer med istället för VLC

https://codecguide.com/download_kl.htm

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

vilket format/container är det mer än clog? risken är att din hårdvara inte har support så även om du skaffar andra uppspelningsprogram så kommer dom att köra på cpu-avkodning med lagg som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

vilket format/container är det mer än clog? risken är att din hårdvara inte har support så även om du skaffar andra uppspelningsprogram så kommer dom att köra på cpu-avkodning med lagg som följd.

Vet ej. Det är filmat med en Canon R6 MK2 i clog. 4k 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Prova K-Lite Codec Pack och MPC-HC som följer med istället för VLC

https://codecguide.com/download_kl.htm

Redan testat och tyvärr hjälpte det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Detta kanske hjälper er att se allt.

General
Complete name : D:\_Temp_Filmtest\4M5A1580.MP4
Format : MPEG-4
Format profile : Base Media / Version 2
Codec ID : mp42 (mp42/hvc1/CAEP)
File size : 397 MiB
Duration : 9 s 710 ms
Overall bit rate : 343 Mb/s
Frame rate : 59.940 FPS
Encoded date : 2024-12-20 10:48:38 UTC
Tagged date : 2024-12-20 10:48:38 UTC

Video
ID : 1
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Format profile : Format Range@L5.2@High
Codec ID : hvc1
Codec ID/Info : High Efficiency Video Coding
Bit rate : 342 Mb/s
Width : 3 840 pixels
Height : 2 160 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 59.940 (60000/1001) FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:2
Bit depth : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 0.688
Stream size : 396 MiB (100%)
Language : English
Color range : Full
Matrix coefficients : BT.709
Codec configuration box : hvcC

Other
ID : 2
Type : Time code
Format : QuickTime TC
Bit rate mode : Constant
Frame rate : 59.940 (60000/1001) FPS
Time code of first frame : 00:00:00;00
Time code of last frame : 00:00:09;41
Time code, stripped : No
Language : English

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Vet ej. Det är filmat med en Canon R6 MK2 i clog. 4k 60fps.

Gissar HEVC encoding isf och då behöver du en ny CPU eller GPU som har stöd för det formatet för att det ska flyta på.
Antingen får du filma i ett format din dator har stöd för eller så får du konvertera i datorn till ett format den har stöd för om du inte vill uppgradera.

Edit: såg nu att du postade mer info och där framkommer det att det är u just HEVC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Gissar HEVC encoding isf och då behöver du en ny CPU eller GPU som har stöd för det formatet för att det ska flyta på.
Antingen får du filma i ett format din dator har stöd för eller så får du konvertera i datorn till ett format den har stöd för om du inte vill uppgradera.

Edit: såg nu att du postade mer info och där framkommer det att det är u just HEVC.

Nvidia GeForce GTX 1660 Ti ska klara av HEVC verkar det som?

Permalänk
Medlem

Nvidia har haft stöd för HEVC-avkodning sedan 10-serien (och vissa specifika kort ur 9-serien)

Problemet ligger nog i att varken Nvidia eller AMD har stöd för HEVC 4:2:2 (vare sig om det är 8- eller 10-bit) om man utgår från detta, https://www.pugetsystems.com/labs/articles/What-H-264-and-H-2...

Så antingen 4:2:0 eller 4:4:4 (20-serien och uppåt, vilket också inkluderar 16-serien) som gäller om man vill ha hårdvaruacceleration, eller om man råkar ha Intel GPU med stöd för det (typ vissa Arc modeller och Gen11+ iGPU).

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Nvidia har haft stöd för HEVC-avkodning sedan 10-serien (och vissa specifika kort ur 9-serien)

Problemet ligger nog i att varken Nvidia eller AMD har stöd för HEVC 4:2:2 (vare sig om det är 8- eller 10-bit) om man utgår från detta, https://www.pugetsystems.com/labs/articles/What-H-264-and-H-2...

Så antingen 4:2:0 eller 4:4:4 (20-serien och uppåt, vilket också inkluderar 16-serien) som gäller om man vill ha hårdvaruacceleration, eller om man råkar ha Intel GPU med stöd för det (typ vissa Arc modeller och Gen11+ iGPU).

Tackar! Ser inte ut som att något kort från Nvidia eller AMD stödjer detta.. helt otroligt ju..

Finns det någon Intel CPU som klarar att köra detta utan GPUns stöd tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Tackar! Ser inte ut som att något kort från Nvidia eller AMD stödjer detta.. helt otroligt ju..

Enligt intel själva så stödjer alla deras CPU's från 10th gen och framåt HEVC 4:2:2. Så det kan vara en väg att gå om du inte vill använda ett annat format att spela in med i kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Jag har haft både Canon R6 och R5, efter att ha slitit mitt hår kring detta under några månader 2022 insåg jag att få bra uppspelning (än mindre redigering) av HEVC på PC är näst intill omöjligt.

Det var då jag skaffade en Macbook Pro M1 och den är nu min media / allt i allo dator, min PC är en renodlad speldator.
Jag är inte helt på det klara varför det är så enorm skillnad på hur dessa två plattformar hanterar moderna media codecs men kan bara konstatera att det är som natt och dag.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svar, vi får se hur jag löser detta. Ska läsa på om Intels processorer.

Permalänk
Medlem

Just det, en notering. När jag recordar i vanlig HD så kan datorn spela upp filen utan problem, även om det är 4.2.2. Är det för att CPUn pallar med? Jag har dock 9:e generationen intel. Är det inte lite märkligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Just det, en notering. När jag recordar i vanlig HD så kan datorn spela upp filen utan problem, även om det är 4.2.2. Är det för att CPUn pallar med? Jag har dock 9:e generationen intel. Är det inte lite märkligt..

HEVC är en brutalt tung codec med 4k upplösning, det blir en ekvation av processorkraft, bandbredd, hårdvarustöd och mjukvara. 4K med HEVC är mycket tyngre än FullHD med motsvarande.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Spelar du upp filerna från kameran eller kopierar du filen till HDD/SSD först?

Kan ju vara USB anslutningen som inte orkar med och därmed laggar det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

HEVC är en brutalt tung codec med 4k upplösning, det blir en ekvation av processorkraft, bandbredd, hårdvarustöd och mjukvara. 4K med HEVC är mycket tyngre än FullHD med motsvarande.

"10th Gen and newer processors offer support for Hardware Accelerated encoding and decoding of HEVC codec on 4:2:2 color sampling via Quick Sync."

Jag har 9:onde generationen. Gissar att CPUn tar hand om all decoding vid full HD men kan inte be om hjälp från GPUn när jag försöker spela upp 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Spelar du upp filerna från kameran eller kopierar du filen till HDD/SSD först?

Kan ju vara USB anslutningen som inte orkar med och därmed laggar det.

Lägger in på SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

"10th Gen and newer processors offer support for Hardware Accelerated encoding and decoding of HEVC codec on 4:2:2 color sampling via Quick Sync."

Jag har 9:onde generationen. Gissar att CPUn tar hand om all decoding vid full HD men kan inte be om hjälp från GPUn när jag försöker spela upp 4k?

Det är för att GPU'n inte heller har stöd för att avkoda 4k HEVC 4:2:2. Att din cpu klarar full HD är pga som tidigare nämnts för att det inte är lika tungt som 4K men det är fortfarande en stor belastning jämfört med om du hade haft 10th gen med quick sync.