Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ja utan framegen hade jag själv nog lagt spelet på väntehyllan. Värsta är ju hur instabil fps'en kändes, massa stutters.. Fungerar finfint med framegen på dock

Haft microstutter som faan i ett fåtal andra spel som Framegen har löst bra, det och kombinationen med xess har även gjort att bilden kanske blivit ngt oskarpare i en del spel men mycket "lugnare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Haft microstutter som faan i ett fåtal andra spel som Framegen har löst bra, det och kombinationen med xess har även gjort att bilden kanske blivit ngt oskarpare i en del spel men mycket "lugnare".

Det här är första gången jag testar det och det är en positiv överraskning. Jag överlever låg fps, men stutters mäktar jag verkligen inte med när jag spelar </3

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nu jäklar, patch 1.1 är ute! Nu kommer det förbättringar till A-life

https://store.steampowered.com/news/app/1643320/view/52532987...

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

117GB, och får 300Mbit/s, antar att jag kan åka och handla en sväng innan det är nere, och sen ska det väl köras shader optimering i fem minuter till.

Permalänk
Medlem

Efter patchen så fastnar jag nu antingen på Shader Compilation, eller så kommer den genom men krashar när spelet ska ladda en save... underbart.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att dom gjort framsteg med A-Life. Ger hopp om att dom kanske lyckas göra spelet så bra som det förtjänar att vara. Så mycket potential i denna titel. Förstår att det varit svårt med konsolernas begränsningar och deadlines etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Efter patchen så fastnar jag nu antingen på Shader Compilation, eller så kommer den genom men krashar när spelet ska ladda en save... underbart.

Låste sig tre gånger innan jjag tog mig igenom shader compilation, dock fungerade det bra sen under stunden jag spelade, Såg faktiskt fiender på avstånd som gick runt, utan att gå 100% aggro bakom ryggen på en.

Permalänk
Medlem

Inte ens mus inställningen klarar spelet av att spara. Resettas vid varje omstart... Väntar nog till mars innan jag börjar köra.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Tallem:

Skrivet av Semjonov:

Låste sig tre gånger innan jjag tog mig igenom shader compilation, dock fungerade det bra sen under stunden jag spelade, Såg faktiskt fiender på avstånd som gick runt, utan att gå 100% aggro bakom ryggen på en.

Nu kom 1.1.2 som ska fixa shader compilationproblemen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har ungefär 1 slumpartad krasch to desktop per 2-3 timmar spel. Irriterande men inte så farligt egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu kom 1.1.2 som ska fixa shader compilationproblemen

Men det löste sig för mig, efter tre försök...=)

Iaf, efter senaste patchen för patchen, spelade lite igår kväll och idag, 2-3 försök att ta sig igenom shader compilation.

Permalänk
Medlem

Jag gav det en chans till nu efter nya stora patchen...laddade ner, installerade igen och började köra. Hade gamla sparfilen kvar. Bra flyt nu när man har grafiken uppskruvad till max vilket var trevligt. Sen kom jag igen till punkten med doktorn som man ska ge "blueprints" till...och fortfarande samma fel. Uppdraget låser sig och dialogen kommer inte fram...kan alltså inte fortsätta i storyn. Avinstallerade skiten än en gång och kommer aldrig ge det någon mer chans...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dorian1:

Jag gav det en chans till nu efter nya stora patchen...laddade ner, installerade igen och började köra. Hade gamla sparfilen kvar. Bra flyt nu när man har grafiken uppskruvad till max vilket var trevligt. Sen kom jag igen till punkten med doktorn som man ska ge "blueprints" till...och fortfarande samma fel. Uppdraget låser sig och dialogen kommer inte fram...kan alltså inte fortsätta i storyn. Avinstallerade skiten än en gång och kommer aldrig ge det någon mer chans...

Vilken mission är det? Skriv det inom spoilertaggar. Har inte hört något om buggar i mainquest men i värsta fall så kan det finnas consolecommands man kan köra för att tvinga fram att olika mission progressar (svengelska ftw! 😁)

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Kanske inte så mycket till spoiler men lägger in såna tags ändå..

Har du hämtat den särskilda vodkan till honom?
Vill minnas att man skulle ge han nån speciell sprit som man hämtar någonstans, och när man sen supit lite tillsammans så kommer man vidare. Men det var ett tag sen jag var där så jag minns inte helt 100 hur det var..

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilken mission är det? Skriv det inom spoilertaggar. Har inte hört något om buggar i mainquest men i värsta fall så kan det finnas consolecommands man kan köra för att tvinga fram att olika mission progressar (svengelska ftw! 😁)

Hur gör man spoilertagg eller dold text? Men nej det var väl egentligen ingen spoiler och ja det är i main quest så det är riktigt trist. Har läst massor om denna bugg på nätet så väldigt många som får samma sak. Finns inga commands som gör att dialogen sätter igång. Vissa skriver att man ska göra side missions och avvakta en stund och komma tillbaka och att det då sätter igång för vissa. Det var så jag provade att göra första gången men råkade dö och fick spela om allt igen eftersom det som sagt inte heller går att spara i det skedet. Nåt är knas så uppdraget låser sig och går inte att spara alls under hela den tiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Kanske inte så mycket till spoiler men lägger in såna tags ändå..

Har du hämtat den särskilda vodkan till honom?
Vill minnas att man skulle ge han nån speciell sprit som man hämtar någonstans, och när man sen supit lite tillsammans så kommer man vidare. Men det var ett tag sen jag var där så jag minns inte helt 100 hur det var..

Dold text

Vet inte hur man gör dold text så svarar på detta bara generellt. Nej det är inte det uppdraget....det gick bra att göra det du skrev utan det är senare när man ska tillbaka till honom med annat...det är då allt skiter sig.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dorian1:

Hur gör man spoilertagg eller dold text? Men nej det var väl egentligen ingen spoiler och ja det är i main quest så det är riktigt trist. Har läst massor om denna bugg på nätet så väldigt många som får samma sak. Finns inga commands som gör att dialogen sätter igång. Vissa skriver att man ska göra side missions och avvakta en stund och komma tillbaka och att det då sätter igång för vissa. Det var så jag provade att göra första gången men råkade dö och fick spela om allt igen eftersom det som sagt inte heller går att spara i det skedet. Nåt är knas så uppdraget låser sig och går inte att spara alls under hela den tiden.

Du gör spoilertaggar genom att skriva [spoiler]din text[/spoiler]

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hmm, dom har fixat någon keybind grej nu, men ser på patchnotes ut som att det bara berör invertering av musrörelser än så länge.
Känns ju kanske viktigare att man kan binda om alla keys fritt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Gav spelet ett nytt försök efter alla patchar. Kan ju inte påstå att det blev speciellt mycket bättre.

Hann inte ens komma ut (bokstavligen) från min bas innan alla NPC’s sköt genom fönster och träffade mig. Måste säga att de har extremt imponerande aim. Dessutom är det kolsvart ute så jag ser inte dem. Och alla mina ”superdduper-amuletter” har hamnat i väskan och inte på deras speciella plats heller.

Till råga på det. När jag springer runt med en kissblåsa större än en nocco-beroende gymhunk då man druckit typ 64 energidrycker och kommit 25 meter pga stamina så börjar jag höra röster (i spelet). Tittar runt. Finns inget men de säger ”där är han, ta honom, vi kommer hitta dig”. Men ingenting finns. Det är som att ett mission är igång men ändå inte.

Aldrig varit med om ett spel med så mycket buggar. Nej, jag är ledsen, det här är ett otroligt dåligt spel.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara väldigt olika för folk om det buggar eller inte.
Själv har jag bara stött på en enda bugg. Herr Squint bara stod där helt icke-responsiv när jag skulle lämna en artifakt till honom för att i gengäld få ngn sensor. Löstes enkelt med hagelgevär..
I övrigt hoppas jag på lite mer optimeringar för bättre framerate. Det borde inte vara svårt att få lite bättre flyt i grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Gav spelet ett nytt försök efter alla patchar. Kan ju inte påstå att det blev speciellt mycket bättre.

Hann inte ens komma ut (bokstavligen) från min bas innan alla NPC’s sköt genom fönster och träffade mig. Måste säga att de har extremt imponerande aim. Dessutom är det kolsvart ute så jag ser inte dem. Och alla mina ”superdduper-amuletter” har hamnat i väskan och inte på deras speciella plats heller.

Till råga på det. När jag springer runt med en kissblåsa större än en nocco-beroende gymhunk då man druckit typ 64 energidrycker och kommit 25 meter pga stamina så börjar jag höra röster (i spelet). Tittar runt. Finns inget men de säger ”där är han, ta honom, vi kommer hitta dig”. Men ingenting finns. Det är som att ett mission är igång men ändå inte.

Aldrig varit med om ett spel med så mycket buggar. Nej, jag är ledsen, det här är ett otroligt dåligt spel.

Själva spelet är väl bra men buggarna förstör spelupplevelsen. Ge det lite tid så löser det sig nog

Jag skulle nog inte säga det är ett väldigt dåligt spel, bara ett väldigt buggigt spel.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man kan minska effekten av att spelaren blir bländad av den stundtals sjukt ljusstarka himlen?

• Jag blir bländad på riktigt när himlen är soldisig

• Min karaktär blir bländad så att allt annat än himlen blir lite mörkare i spelet

=Double whammy. Ser fan ingenting. Får ont i ögonen.

Hjälp!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Eismannen:

Är det någon som vet hur man kan minska effekten av att spelaren blir bländad av den stundtals sjukt ljusstarka himlen?

• Jag blir bländad på riktigt när himlen är soldisig

• Min karaktär blir bländad så att allt annat än himlen blir lite mörkare i spelet

=Double whammy. Ser fan ingenting. Får ont i ögonen.

Hjälp!

Känner inte igen problemet men om du blir bländad på riktigt så låter det som skärmens inställningar, spontant tänker jag att HDR kanske ställer till det.
Det kan också göra att övergången mellan ljusa och mörka partier kan bli lite märkligt

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Känner inte igen problemet men om du blir bländad på riktigt så låter det som skärmens inställningar, spontant tänker jag att HDR kanske ställer till det.
Det kan också göra att övergången mellan ljusa och mörka partier kan bli lite märkligt

Har provat med och utan HDR och problemet består. Brightnessen på skärmen är på 20 så den har bra mycket mer att ge. Den är dock på 32" och jag sitter relativt nära, så det blir kanske mycket ljus ändå.
Känner lite att ögonen är svintrötta efter en spelsession i Stalker 2, egentligen inget jag känner igen från slösurfande eller från de flesta andra spel.

Se här:

Tittar ner - ser OK ut.

Tittar upp - wtf

Kan man minska effekten av att spelarens pupiller blir mindre ? Mina egna blir ju det så jag ser hellre på en "neutral" bild och låter egna ögonen få jobba. Detta är rätt frustrerande och tvingar mig köra med betydligt högre gamma än jag egentligen tycker ser snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Spelet avklarat efter 100,5 timmar!
Och nu blir det till att göra om alltsamman igen från början. Fast inväntar kanske nästa uppdatering innan jag gör det

Edit: Shit, jag har i snitt lirat 2,6h varje dag sedan spelet släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Har provat med och utan HDR och problemet består. Brightnessen på skärmen är på 20 så den har bra mycket mer att ge. Den är dock på 32" och jag sitter relativt nära, så det blir kanske mycket ljus ändå.
Känner lite att ögonen är svintrötta efter en spelsession i Stalker 2, egentligen inget jag känner igen från slösurfande eller från de flesta andra spel.

Se här:

Tittar ner - ser OK ut.
<Uppladdad bildlänk>

Tittar upp - wtf
<Uppladdad bildlänk>

Kan man minska effekten av att spelarens pupiller blir mindre ? Mina egna blir ju det så jag ser hellre på en "neutral" bild och låter egna ögonen få jobba. Detta är rätt frustrerande och tvingar mig köra med betydligt högre gamma än jag egentligen tycker ser snyggt ut.

Ser jobbigt ut, inget jag har något minne av själv, har för mig det mest va molnigt hela tiden. Hade dock problem med att fienden stog i skugga eller mörka ställen så man inte såg vad man skulle sikta på, inomhus då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ser jobbigt ut, inget jag har något minne av själv, har för mig det mest va molnigt hela tiden. Hade dock problem med att fienden stog i skugga eller mörka ställen så man inte såg vad man skulle sikta på, inomhus då.

Ja det är rätt jobbigt. Men det blev så där av anledningen att vädret och tiden "fastnade", plötsligt hände ingenting mer på den fronten, det regnade 100% av tiden och klockan stod still. Då hittade jag ett konsolkommando som fick det att bli soligt och därefter var det soligt 100% av tiden och det var alltid dag, vilket i detta spel innebär att det är ljust som fan på himlen, disigt och rätt jobbigt för ögonen. Och trots sjukt ljus himmel ganska mörkt ändå.

Hittade efter en del testande att ändrar man r.SkylightIntensityMultiplier i konsolen från 1 till typ 3 så blir det lite bättre och saker lyser upp lite mer av solen. Men figurer i mörka hörn inomhus var fortfarande samma lika.. Det sjuka är att de träffar en hur bra som helst även om de inte borde se en. Jag ser dem inte alltid i alla fall. Hoppas de fixar det där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja det är rätt jobbigt. Men det blev så där av anledningen att vädret och tiden "fastnade", plötsligt hände ingenting mer på den fronten, det regnade 100% av tiden och klockan stod still. Då hittade jag ett konsolkommando som fick det att bli soligt och därefter var det soligt 100% av tiden och det var alltid dag, vilket i detta spel innebär att det är ljust som fan på himlen, disigt och rätt jobbigt för ögonen. Och trots sjukt ljus himmel ganska mörkt ändå.

Hittade efter en del testande att ändrar man r.SkylightIntensityMultiplier i konsolen från 1 till typ 3 så blir det lite bättre och saker lyser upp lite mer av solen. Men figurer i mörka hörn inomhus var fortfarande samma lika.. Det sjuka är att de träffar en hur bra som helst även om de inte borde se en. Jag ser dem inte alltid i alla fall. Hoppas de fixar det där..

Ah du har ” moddat” vädret, tänkte först att de kanska ändrat något i senare patchar sedan jag klarade spelet o slutade spela.

Ska återvända senare. ”någon gång” o göra andra val samt klara lite sidequst. Kanske kommer skoj/bra mods oxå

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ny patch ute nu
1.1.4 ska fixa minnesläckor, krascher och kompilering av shaders (igen?)
https://store.steampowered.com/news/app/1643320/view/53321433...

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord