Permalänk
Medlem

3090 + 9800x3d och spelet kraschar konstant med frame gen på, vilket är enda sättet att nå en för mig acceptabel FPS.
Spelet är också väldigt ooptimerat. Det är inte fult, men absolut inte snyggt nog för att berättiga prestandaproblemen.

Avvaktar tills de har fixat spelet eller jag kan lägga beslag på Nvidias nya 5000-serie så jag kan spela utan kryckor.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

3090 + 9800x3d och spelet kraschar konstant med frame gen på, vilket är enda sättet att nå en för mig acceptabel FPS.
Spelet är också väldigt ooptimerat. Det är inte fult, men absolut inte snyggt nog för att berättiga prestandaproblemen.

Avvaktar tills de har fixat spelet eller jag kan lägga beslag på Nvidias nya 5000-serie så jag kan spela utan kryckor.

Nu kanske jag framstår som tjatig, men undervoltar du, eller överklockar, något?

Undervoltning av grafikkortet var källan till jättemånga krascher för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

https://youtu.be/h6X3vQd7gJs?si=zdEsMcxVTGzgJvjJ

Tydligen har vissa stora problem även efter patchen

Efter patchen öppnas dörren i optional quest för mig, men när jag går och ska prata med professorn så finns bara ett val, det vanliga "what's new in the zone" typ. Så jag kommer fortfarande inte vidare där..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Streamdog:

Efter patchen öppnas dörren i optional quest för mig, men när jag går och ska prata med professorn så finns bara ett val, det vanliga "what's new in the zone" typ. Så jag kommer fortfarande inte vidare där..

Beroende på hur långt du kommit i questen:

En lösning är att aggroa några monolith-soldater från basen söder om campen och sen locka dom till den södra ingången till campen och låta friendlys ta då på dom.

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nu kanske jag framstår som tjatig, men undervoltar du, eller överklockar, något?

Undervoltning av grafikkortet var källan till jättemånga krascher för mig..

Hmm, där sa du faktiskt något. Jag undervoltar GPU sedan något år tillbaka då jag annars fick svarta skärmdöden stup i kvarten... inga problem i något annat spel, men så är det ju ibland. Ska prova utan eller att justera värdena lite.

Bra tips där. Skulle precis säga att jag inte överklockar alls sedan ett antal år tillbaka, men glömde först att jag faktiskt undervoltar GPU.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Dök upp en till patch som jag laddar ner nu. Nästan 20 GB, men inga som helst patchnotes.
Skumt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Dök upp en till patch som jag laddar ner nu. Nästan 20 GB, men inga som helst patchnotes.
Skumt.

Buggfixar och följande är väl sammanfattningen;

Mouse Smoothing is disabled by default.
Mouse Acceleration is disabled by default.

Tyvärr är det som vanligt med UE5-spel och enorma patchar för minsta lilla på steam...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Kört spelet i 12,5h nu, och det är ju för jäkla mysigt! Hagelbrakare my love <3

Har lite halvkass ekonomi dock. Majoritet av pengarna jag får in går åt till att reparera min utrustning, men det är ett riktigt behagligt spel att spela annars

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Förlåt, men hur kör du frame gen på ett 3090? DLSS3 är väl låst till 40-serien?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns två gångbara alternativ:
FSR3
Lossless scaling (separat app dvs funkar med alla spel som kan köras i windowed fullscreen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Går att köra med DLSS och FSR Frame Gen. Funkar bra för min del.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De använder AMDs öppna standard FSR. Funkar på båda sidor av GPU-träsket

Hade gärna kört utan men då hamnar jag ner mot 60 fps vilket är helt ospelbart för mig personligen.

Det gör mig ingenting ändå just nu, jag kommer sätta tänderna i PoE2 och tar upp STALKER igen efter Nvidias 5000-serie släpps. Förhoppningsvis har de polerat spelet en aning tills dess också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fsr är väl lika illa som skärpefilter? Fungerar det för någon?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Hmm, där sa du faktiskt något. Jag undervoltar GPU sedan något år tillbaka då jag annars fick svarta skärmdöden stup i kvarten... inga problem i något annat spel, men så är det ju ibland. Ska prova utan eller att justera värdena lite.

Bra tips där. Skulle precis säga att jag inte överklockar alls sedan ett antal år tillbaka, men glömde först att jag faktiskt undervoltar GPU.

Jag har också undervoltat mitt 4080, STALKER 2 är det första spelet som krashar för mig med undervolt : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Har nu spelat 33 timmar och kommit ungefär halvvägs i huvudstoryn. Dessvärre får jag pausa spelandet ett tag då det är som att spelet faller sönder framför mig. Efter att ha nått de här questen som nyligen fixades i patchar så buggar spelet konstant. Så, nu är det bara att vänta på fler patchar. Älskar Stalker 2, men det är otroligt uppenbart att det inte är färdigt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem

Upptäckte igår att 32 gig ram inte räcker. Har 7800x3d +4090 +32 gig och i rostok gick frameraten ner i avgrundsdjupa 40:ish, helt oavsett grafikinställningar. Kollade ram-användningen och det var i princip maxat. Började stänga ner precis allt jag hade i bakgrunden och vips hade jag typ 75 fps. Så nu har jag 32 gig till på order. Ska bli kul att testa och se om man får mindre drops.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Eismannen:

Upptäckte igår att 32 gig ram inte räcker. Har 7800x3d +4090 +32 gig och i rostok gick frameraten ner i avgrundsdjupa 40:ish, helt oavsett grafikinställningar. Kollade ram-användningen och det var i princip maxat. Började stänga ner precis allt jag hade i bakgrunden och vips hade jag typ 75 fps. Så nu har jag 32 gig till på order. Ska bli kul att testa och se om man får mindre drops.

Rostock är minnesläckornas huvudstad! 😁
Kör också med 32 men vissa ställen äter upp det till frukost

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Rostock är minnesläckornas huvudstad! 😁
Kör också med 32 men vissa ställen äter upp det till frukost

Ja fy fasen. Är väl liknande på alla platser med asmånga npc:er egentligen..
Men jag har funderat lite på att uppgradera till 64 ett tag och nu fick jag till slut lite "hjälp" att bestämma mig 😅

Permalänk
Medlem

Alltså ärligt talat...nu har jag spelat det här väldigt mycket...orkade inte mer och avinstallerade skiten. Hur kan detta spel blivit så hypat? Det är riktigt B...stundtals bra grafik men ärligt talat. Det ser oftast ut som att det vore från 2015...ändå så krävande. Dåligt flyt, helt sinnessjuka buggar. Monster som beter sig konstigt..flera gånger så är det såna där vargar i hundratals som attackerar och de försvinner aldrig...hur långt jag än tar mig på kartan så dyker de sen upp där och man kan inte göra något. Konstiga buggar...det är inte speciellt bra alls och det känns som man mest bara springer runt väldigt långa och tråkiga sträckor och hela tiden måste vila för att kondisen tar slut osv...irriterande...det hela slutade med den stora buggen i ett uppdrag då man ska lämna "blueprints" till den fulla doktorn...där låser sig uppdraget och man kan inte komma vidare. Det går inte att prata med honom...samtidigt så går det inte heller att spara spelet...så jag spelade läääänge, gjorde sidouppdrag, sprang långa sträckor, upptäckte saker osv och tänkte att jag skulle springa till en säng där för att "tvinga" spelet att spara...då råkade jag dö på vägen och spelet laddade tillbaka till innan doktorn...då tappade jag det och avinstallerade det. Kollade klart på slutet på youtube...fy fan..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Alltså ärligt talat...nu har jag spelat det här väldigt mycket...orkade inte mer och avinstallerade skiten. Hur kan detta spel blivit så hypat? Det är riktigt B...stundtals bra grafik men ärligt talat. Det ser oftast ut som att det vore från 2015...ändå så krävande. Dåligt flyt, helt sinnessjuka buggar. Monster som beter sig konstigt..flera gånger så är det såna där vargar i hundratals som attackerar och de försvinner aldrig...hur långt jag än tar mig på kartan så dyker de sen upp där och man kan inte göra något. Konstiga buggar...det är inte speciellt bra alls och det känns som man mest bara springer runt väldigt långa och tråkiga sträckor och hela tiden måste vila för att kondisen tar slut osv...irriterande...det hela slutade med den stora buggen i ett uppdrag då man ska lämna "blueprints" till den fulla doktorn...där låser sig uppdraget och man kan inte komma vidare. Det går inte att prata med honom...samtidigt så går det inte heller att spara spelet...så jag spelade läääänge, gjorde sidouppdrag, sprang långa sträckor, upptäckte saker osv och tänkte att jag skulle springa till en säng där för att "tvinga" spelet att spara...då råkade jag dö på vägen och spelet laddade tillbaka till innan doktorn...då tappade jag det och avinstallerade det. Kollade klart på slutet på youtube...fy fan..

Håller med i mångt och mycket. Det är extremt mycket buggar, och grafiken är fasen inte så bra som många vill påskina. Atmosfären, nja den övertygar inte mig heller. Känns faktiskt som ett spel från minst 10 år tillbaka. Nja, jag tröttnade ganska fort på att springa och springa och springa och springa, med min alldeles för dåliga kondition. Får se om jag fortsätter eller om det blir avinstallation även för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Vargar i hundratals är ju antagligen psy-dogs, det finns en som är riktig som skapar dom andra, han måste du dräpa. Sen känns spelet som en running simulator ibland, det blir iaf bättre sen med lite mer artefacts och gott om energidrycker att trycka. Har haft en del krascher, det är väl så långt det uppenbara buggandet gått. Typ 4-5 krascherpå jag vet inte hur många timmar.

Sen för att det ska flyta på bra fick jag slå igång framegen, som faktiskt fungerade riktigt bra för en gång skull. sen måste jag ha typ igång ngn upscaler för att bilden ska uppföra sig bättre med alla träd etc, så att det blir, mindre...lol....skarpt utan upscalerna förstör/förbättrar bilden så att den blir angenämare att titta på.

Permalänk
Medlem

Har du stängt av det sjuka skärpefilter som är på som default?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du stängt av det sjuka skärpefilter som är på som default?

Kikade runt lite i inställningarna en stund, xess ultra quality plus och skärpefiltret på max verkar fungera riktigt bra. Inget skumt skimmer eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kikade runt lite i inställningarna en stund, xess ultra quality plus och skärpefiltret på max verkar fungera riktigt bra. Inget skumt skimmer eller dylikt.

Trollar du? Skärpefilter ska va på noll annars får dudubbelkonturer Och skräp

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Va? Näe, det blir så dålig definition på saker då, nästan lite suddigt. Nästan så man tror man fått dålig syn då.
Fast skärpefiltret i spelet är inte strålande direkt. Men bättre med lite skärpa (typ 30-40% kanske) än inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lol, stängde av det och det var ju som att man behövde gå till optikern, allt var ju bara en suddig gegga.

Nu har jag inte lagt ner min själ i testandet, men xess på max kvalite och filtret på 100%, framegen på, kör 1440p på ett rx 7900xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Lol, stängde av det och det var ju som att man behövde gå till optikern, allt var ju bara en suddig gegga.

Nu har jag inte lagt ner min själ i testandet, men xess på max kvalite och filtret på 100%, framegen på, kör 1440p på ett rx 7900xt.

Oj då. Nu kör jag förvisso på 48" 4k monitor men även min gamla dassiga 35" 1080p uw så fungerar inga skärpefilter

Framegen har jag inte listat ut men sitter på ett 3080. Sägs att det ska fungera i vissa spel ändå?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Oj då. Nu kör jag förvisso på 48" 4k monitor men även min gamla dassiga 35" 1080p uw så fungerar inga skärpefilter

Framegen har jag inte listat ut men sitter på ett 3080. Sägs att det ska fungera i vissa spel ändå?

Framegen tar ju spelet från i gränsen till spelbart till verkligt skön fps, funkar riktigt bra i stalker för mig, vilket inte är fallet i många spel. I vissa spel skapar den massiv inputlag trots att man har en hyfsat okej framerate till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Framegen tar ju spelet från i gränsen till spelbart till verkligt skön fps, funkar riktigt bra i stalker för mig, vilket inte är fallet i många spel. I vissa spel skapar den massiv inputlag trots att man har en hyfsat okej framerate till att börja med.

Ja utan framegen hade jag själv nog lagt spelet på väntehyllan. Värsta är ju hur instabil fps'en kändes, massa stutters.. Fungerar finfint med framegen på dock

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Så länge man kan låsa frameraten så får man hyfsat låg input lag. Jag håller på att testa med mitt B580 och har då satt cap på 60 fps och med framegen på får man 120 och hyfsad input lag, i alla fall för ett single player spel. Fast med det kortet tycker jag nog det funkar bäst utan fg och av någon märklig anledning känns det även mindre hackigt så..