bytte m2 disk och ominst Win10, nu syns inte gamla ssd i bios

Permalänk
Medlem

bytte m2 disk och ominst Win10, nu syns inte gamla ssd i bios

Hej

Som texten lyder gjorde jag en uppgradering av min m.2 disk med en massa strul. En annan tråd skapad igår. Till slut löste
det sig och jag fick igång allt.
Nu syns inte min äldre ssd-disk längre? Har hela tiden haft den som en extra backup i datorn men efter ominstallation av win10
så försvann den från bios och windows. Har provat återställning av bios (har hjälpt förr), har provat att byta sata-kontakt på mb (har hjälpt förr), men inget av det fungerar nu.
Det är ingen jätteviktig disk för mig, det är bara som backup, men det är ändå irreterande när den har fungerat fint hela tiden.

Någon som har någon ide?

mvh Emil

Permalänk
Medlem

Kolla moderkortet, så att inte SATA-portarna delar bandbredd med M.2 platsen. Dubbelkolla även glapp i SATA-strömkabeln.
Du kan behöva importera SATA SSD'n i Windows om den bara syns i bios via diskhanteraren.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Testat annan port på moderkortet? Det är en m2 ssd disk du har inte inte sata?

Permalänk
Medlem

Vad händer om du tillfälligt kopplar ur M.2 disken?
Syns SATA disken i BIOS då?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Så många luckor, både i orignalposten och svaren.

Du skriver att du uppgraderade din m2, men sedan att du anslutit din gamla disk med SATA?
För att kunna hjälpa dig behöver vi veta mer.

1. Vad är det för interface på gamla disken? SATA eller NVMe(notera att det finns SATA m.2 diskar också). Enklast om du anger tillverkare och modell så slipper vi gissa.

2. Hur försöker du ansluta den gamla disken? SATA, SATA via adapter? Annat?

Om jag skulle våga mig på en gissning så försöker du ansluta en NVMe m.2 disk via en m.2(SATA) -> SATA adapter. Är det så kommer det inte fungera.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kolla moderkortet, så att inte SATA-portarna delar bandbredd med M.2 platsen. Dubbelkolla även glapp i SATA-strömkabeln.
Du kan behöva importera SATA SSD'n i Windows om den bara syns i bios via diskhanteraren.

Jag vet ingenting om sata-portarna delar bandbredd med M.2 platsen, bara att det fungerat fint tidigare. Jag har kollat kablarna.
Disken syns inte i bios.

Permalänk
Medlem

Jag ska förtydliga mig lite:

Glöm den gamla M.2 disken 500GB, den har jag plockat ur. Den tänkte jag använda som extern hårddisk.

Nu har jag:
M.2 1TB
500GB SSD-SATA
500GB Western Digital mekanisk disk - SATA

120GB SSD - SATA som i nuläget inte syns i bios eller windows

Denna 120GB disken har suttit i datorn i flera år som en backup-disk, men nu syns den inte längre efter ominstallation av windows och bios-strul i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag ska förtydliga mig lite:

Glöm den gamla M.2 disken 500GB, den har jag plockat ur. Den tänkte jag använda som extern hårddisk.

Nu har jag:
M.2 1TB
500GB SSD-SATA
500GB Western Digital mekanisk disk - SATA

120GB SSD - SATA som i nuläget inte syns i bios eller windows

Denna 120GB disken har suttit i datorn i flera år som en backup-disk, men nu syns den inte längre efter ominstallation av windows och bios-strul i allmänhet.

Kan du testa den på en annan dator? Den kanske har dött?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jo, det blir ju såklart sista steget, känns bara så osannolikt att något som fungerat i många år, som jag inte rört överhudtaget
dör i samma sekund som jag ominstallerar windows på en helt annan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hej

Jag tog ur den ur datorn och satte in den i min externa hdd-läsare. Fungerade hur bra som helst. Som jag misstänkte. Jag har kopierat över min backup så jag har ingen nytta av den längre. Men man kan ju undra vad som hände i datorn :). Jag lär aldrig få veta.
Tack i alla fall för ett gott försök.

God Jul

Emil