Permalänk
Medlem

Långsam nedladdning HTPC (Bahnhof)

Hej.

Under ett års tid som jag varit kund hos Bahnhof 1000/1000 har min nedladdningshastighet till min HTPC endast laddat ner i 1-6 MB/s. ALDRIG gått över det och hela tiden svajat mellan dessa hastigheter. Innan dess hade jag Telia 500/500 och laddade alltid ner i minst 50 MB/s.

Igår fick jag Halebop 250/250 och fick direkt 25 MB/s.

Alltid trott det blivit någon fel inställning med min HTPC och misstänkte endast Bahnhof lite. Men förstod nu direkt att Bahnhof var boven.

Till min fråga, varför hände detta? Om jag hade kontaktat Bahnhof hade dom kunnat lösa det? Vågar jag byta till Bahnhof om ett år igen?

Bahnhof fungerat klockrent annars laddat ner i 100 MB/s på Steam osv.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Hur kan du tillåtit att ha 1-6mbit när du betalar för 1000/1000 i ett helt år utan att kontakta din ISP eller försöka lösa problem innan? Att betala för 500 o få ut 25 är inte heller det något som är acceptabelt någon stans!

Om du innan fått 100 på en tjänst som erbjuder upp till 1000 så är inte heller det ok, men det säger något om vad som kan vara fel, iaf just vid det tillfället, för att kunna få ut mer än 100mbit så måste både router och nätverkskort klara det.
Sedan kan det bero på saker som om du kopplar upp dig via kabel eller Wifi.

Eftersom du tycks få kraftigt mycket lägre hastighet än du betalar för även om du bytt ISP så talar det mycket för att problemet ligger i din router eller på din dator. Har du möjligheten att testa med annan dator för att se om problematiken kvarstår?

I vilket fall så måste du ta tag i detta, det är som sagt galet att du låtit det gå så långt tid utan att göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Hur kan du tillåtit att ha 1-6mbit när du betalar för 1000/1000 i ett helt år utan att kontakta din ISP eller försöka lösa problem innan? Att betala för 500 o få ut 25 är inte heller det något som är acceptabelt någon stans!

Om du innan fått 100 på en tjänst som erbjuder upp till 1000 så är inte heller det ok, men det säger något om vad som kan vara fel, iaf just vid det tillfället, för att kunna få ut mer än 100mbit så måste både router och nätverkskort klara det.
Sedan kan det bero på saker som om du kopplar upp dig via kabel eller Wifi.

Eftersom du tycks få kraftigt mycket lägre hastighet än du betalar för även om du bytt ISP så talar det mycket för att problemet ligger i din router eller på din dator. Har du möjligheten att testa med annan dator för att se om problematiken kvarstår?

I vilket fall så måste du ta tag i detta, det är som sagt galet att du låtit det gå så långt tid utan att göra något.

Du blandar ihop MB/s med Mbit/s. Jag har 250 Mbit/s och kan då ladda ner i strax över 30 MB/s.

Svar till TS: Ja med största sannolikhet. När jag flyttade in i min lägenhet så fick de byta fiberkonverterare och grejer innan jag kunde få ut rätt hastighet. Så det brukar gå att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Du blandar ihop MB/s med Mbit/s. Jag har 250 Mbit/s och kan då ladda ner i strax över 30 MB/s.

Svar till TS: Ja med största sannolikhet. När jag flyttade in i min lägenhet så fick de byta fiberkonverterare och grejer innan jag kunde få ut rätt hastighet. Så det brukar gå att lösa.

Men att kunna tanka 1-6 MB på en 1GB lina är inte acceptabelt.på 100 Mbit/s delar du din hastighet på 100 Mbit/s med 8 vilket blir 12,5 MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bahnhof fungerat klockrent annars laddat ner i 100 MB/s på Steam osv.

Jag tolkar detta som att du fick full hastighet på andra datorer?

Dock då det verkar bli full hastighet på din HTPC när du har använt Telia och Halebop så känns det onekligen som att felet ligger hos Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Skulle vara enklare att ställa frågan innan byter ISP. Hur ska felsöka när OP inte har Bahnhof som ISP längre.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Skulle vara enklare att ställa frågan innan byter ISP. Hur ska felsöka när OP inte har Bahnhof som ISP längre.

Nej precis. Jag skulle ringt Bahnhof direkt men jag trodde verkligen inte var ISP som gjorde det då jag hade lite strul med HTPCn och använde den sällan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Felbeskrivningen är alltså: En enhet, HTPC:n, får ut mycket lägre hastighet än övriga enheter, på en specifik ISP, men inte på andra ISP:er.

Vill du gå till botten med problemet så får du antagligen eliminera så mycket variabler som möjligt. Samma fysiska inkoppling(inklusive kabel), samma test-last, samma OS, ungefär samma tidpunkt osv. Upprepa samma test flera gånger, växelvis med de olika systemen under test.

Vilket, som ovan nämner, förstås är helt omöjligt eftersom du nu inte längre kan återskapa problemet.

Angående om du vågar byta tillbaka till Bahnhof… jag tror inte på felbeskrivningen, jag tror att det handlar om något annat som är korrelerat med ditt byte av ISP. Så upp till dig om du vill byta tillbaka och försöka lösa mysteriet/rätta till problemet, eller om du är nöjd med din uppenbart fungerande workaround.

Bahnhof kommer inte vara ett skit intresserade eftersom du får ut full hastighet med icke-trasig utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Felbeskrivningen är alltså: En enhet, HTPC:n, får ut mycket lägre hastighet än övriga enheter, på en specifik ISP, men inte på andra ISP:er.

Vill du gå till botten med problemet så får du antagligen eliminera så mycket variabler som möjligt. Samma fysiska inkoppling(inklusive kabel), samma test-last, samma OS, ungefär samma tidpunkt osv. Upprepa samma test flera gånger, växelvis med de olika systemen under test.

Vilket, som ovan nämner, förstås är helt omöjligt eftersom du nu inte längre kan återskapa problemet.

Angående om du vågar byta tillbaka till Bahnhof… jag tror inte på felbeskrivningen, jag tror att det handlar om något annat som är korrelerat med ditt byte av ISP. Så upp till dig om du vill byta tillbaka och försöka lösa mysteriet/rätta till problemet, eller om du är nöjd med din uppenbart fungerande workaround.

Bahnhof kommer inte vara ett skit intresserade eftersom du får ut full hastighet med icke-trasig utrustning.

Exakt. Jag tänkte bara om någon visste något. Jag har haft problemet sen jag bytte till Bahnhof. Direkt när jag byter ISP får jag max hastighet igen. Jag trodde absolut inte det var ISPn som var boven, misstänkte HTPCn. Har provat allt med den formaterat osv så misstänkte diskarna men ville inte byta dom. Det ända jag gjort är att starta om routern sen jag bytte ISP. Men provat med olika routrar innan.

Problemet var ett i princip icke-problem då jag laddar ner på natten och 1-6MB/s ändå är helt okej.

Får tacka alla för svar och ideer.

Visa signatur