Permalänk
Medlem

Pcie Moderkort

God Afton,

Jag såg via HW monitor att min Pcie + 12 v maxade på 77w och mitt moderkort stödjer nämligen en extra pcie kontakt, skulle mitt moderkort eller grafikkort ta nån större skada om jag skulle koppla in en pcie kabel där?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att diit moderkort stöder en extra pci-e kontakt?
Pci-E kontakter brukar nämligen inte ha någonting med moderkort att göra, utan används för att koppla in extra ström från nätagget till grafikkort.

Många moderkort har en 8-pinnars kontakt som liknar en pci-e kontakt, men den har inget med pci-e att göra utan används för att ge extra ström till CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad menar du med att diit moderkort stöder en extra pci-e kontakt?
Pci-E kontakter brukar nämligen inte ha någonting med moderkort att göra, utan används för att koppla in extra ström från nätagget till grafikkort.

Många moderkort har en 8-pinnars kontakt som liknar en pci-e kontakt, men den har inget med pci-e att göra utan används för att ge extra ström till CPU:n.

Sry, 2 timmars sömn här.
Precis, jag menar såklart den extra 6 pin kontakten som ger mer ström till grafikkortet och inte cpun.
Moderkortet är ett Asus Maximus z790.

Permalänk
Medlem

Du menar som tex på detta moderkort?
https://www.msi.com/Motherboard/MEG-Z790-ACE

Från manualen på detta moderkort kan man läsa:
To achieve USB PD 60W fast charging for JUSB6, the PD_PWR1 connector needs to
be connected to the power supply unit.

Edit: För att förtydliga, normalt får man inte 60W från USB-portarna på moderkortet

Och på endel äldre moderkort för flervägs SLI så är det för att det finns en risk att den ordinarie strömförsörjningen kanske inte räcker till.

Men, för att få veta vad som gäller i ditt fall, konsultera manualen för det moderkort du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Sry, 2 timmars sömn här.
Precis, jag menar såklart den extra 6 pin kontakten som ger mer ström till grafikkortet och inte cpun.
Moderkortet är ett Asus Maximus z790.

det kan aldrig gå fel med att koppla in extra kontakter till grafikkortet, det enda som händer där är att grafikkortet inte orkar hoppa igång om det får för LITE ström, men det kan aldrig få för mycket ström och "gå sönder" om du inte har kopplat in helt fel kontakt till grafikkortet vilket nästan är omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det kan aldrig gå fel med att koppla in extra kontakter till grafikkortet, det enda som händer där är att grafikkortet inte orkar hoppa igång om det får för LITE ström, men det kan aldrig få för mycket ström och "gå sönder" om du inte har kopplat in helt fel kontakt till grafikkortet vilket nästan är omöjligt.

Nejnej, inte koppla in till grafikkortet, det finns en pcie 6 pin kontakt på moderkortet som ska kunna skjusa mer ström till pcie express sloten som grafikkortet sitter i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Nejnej, inte koppla in till grafikkortet, det finns en pcie 6 pin kontakt på moderkortet som ska kunna skjusa mer ström till pcie express sloten som grafikkortet sitter i

Det är nog fel. Någon sådan kontakt borde aldrig behövas. Grafikkort drar inte mer ström från PCI-E sloten än vad en sådan normalt kan leverera (upp till 75W). Moderkort är byggda för att kunna leverera den strömmen utan några särskilda kontakter utöver de vanliga ATX-ström kontakterna.

Är kontakten vad jag tror den är, så är den till för att kunna leverera mer ström via USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du menar som tex på detta moderkort?
https://www.msi.com/Motherboard/MEG-Z790-ACE

Från manualen på detta moderkort kan man läsa:
To achieve USB PD 60W fast charging for JUSB6, the PD_PWR1 connector needs to
be connected to the power supply unit.

Edit: För att förtydliga, normalt får man inte 60W från USB-portarna på moderkortet

Och på endel äldre moderkort för flervägs SLI så är det för att det finns en risk att den ordinarie strömförsörjningen kanske inte räcker till.

Men, för att få veta vad som gäller i ditt fall, konsultera manualen för det moderkort du har.

Japp. Någon liknande lösning som detta låter mest logiskt att TS också har.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag syftar på "D" kontakten, min fråga är skulle det ta nån skada om jag skulle plugga in en kabel där även om mitt kort kanske inte kommer maxa pci express x16 sloten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

https://i.imgur.com/ELV9x2P.png
Jag syftar på "D" kontakten, min fråga är skulle det ta nån skada om jag skulle plugga in en kabel där även om mitt kort kanske inte kommer maxa pci express x16 sloten?

Det där är ett känt skrivfel i manualen, det har kommit upp tidigare i forumet. Strömmen är egentligen till för extra USB-strömförsörjning. PD i namnet på kontakten syftar på USB Power Delivery och 60W/27W är typiska gränser för just USB PD. Så att koppla in den kommer inte påverka x16-porten på något vis, det är bara om du vill kunna ladda USB-enheter med stöd för USB PD snabbare som den gör skillnad.