Allt vi (typ) vet om Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Rimligt för vad? Det finns ju kort 2500 - 30k och xx90 är ingen rättighet för någon.
xx90 kan dessutom användas i arbete, därav sitt extra värde.

Rimligt för den stora massan Det ska väl trots allt vara ett konsumentkort och inte ett kort ämnat för företag?

Skrivet av hakro807:

De kan bara sätta vilket pris de vill så länge vi som konsumenter är beredda att betala detta pris. Det är fullt möjligt att ignorera överdrivet dyra kort. Slutar vi köpa kort dyrare än 500 dollar kommer vi inom några år återigen finna oss själva med 2015 års priser, dvs drygt 100 dollar för enklare kort upp till 500 dollar för värstingmodellerna.

Samtidigt får vi inte glömma att det inte finns något mellan 5080 och 5090 i dagsläget. Prestandamässigt är gapet enormt! Vad ska folk som redan sitter på ett 4090 köpa? 5080 sägs vara lite snabbare men har å andra sidan mindre minne...inte så kul med en sidegrade direkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Rimligt för den stora massan Det ska väl trots allt vara ett konsumentkort och inte ett kort ämnat för företag?

Samtidigt får vi inte glömma att det inte finns något mellan 5080 och 5090 i dagsläget. Prestandamässigt är gapet enormt! Vad ska folk som redan sitter på ett 4090 köpa? 5080 sägs vara lite snabbare men har å andra sidan mindre minne...inte så kul med en sidegrade direkt.

Småpengar för företag, vi betalar 80k i licensavgifter per år för varje dator vi använder.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

De kan bara sätta vilket pris de vill så länge vi som konsumenter är beredda att betala detta pris. Det är fullt möjligt att ignorera överdrivet dyra kort. Slutar vi köpa kort dyrare än 500 dollar kommer vi inom några år återigen finna oss själva med 2015 års priser, dvs drygt 100 dollar för enklare kort upp till 500 dollar för värstingmodellerna.

Nej då anpassar de bara korten till skräp för de slutar lägga ned utvecklings pengar. Så då får du Intel cpuer som de gjorde förr

Skrivet av wly:

Men korten för 2500 kr kan knappt spela nya moderna spel utan uppskalning. Klart det är orimligt. Grafiska utvecklingen är också orimlig. Då den i stort sett stått stilla i flera år medans all optimering outsourcas eller skippas till förmän av uppskalning.

2500 spelar alla spel, du får anpassa settings och upplösning.

Skrivet av Mocka:

Nej finns inget som säger att stora massan skall ha xx90 kort? Xx90 är egentligen titan korten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Avstängd

Nej då anpassar de bara korten till skräp för de slutar lägga ned utvecklings pengar. Så då får du Intel cpuer som de gjorde förr

Nej finns inget som säger att stora massan skall ha xx90 kort? Xx90 är egentligen titan korten

720p low i 30 fps utan uppskalning?

För inte så längesen kunde ett kort för 2500-3000 kr spela allt på high 1080p 60fps utan uppskalning.

Tyvärr är inte sp fallet idag då allt utvecklas och optimeras av tredjepart i skitmotorer som skalar urdåligt som ue5.

Tacka vet jag frostbite. Synd att den är dead and buried.

Permalänk
Medlem

Titan kortet va typ lite bättre än bästa "gaming" korten och var inte låst i mjukvara som vanliga GTX.

Skillnaden mellan 4080 och 4090 ä så står du får plats med 4080 super och 4080 ti med 15% skillnad i prestanda och 4090 är fortfarande mycket snabbare, 4090 ligger en hel generation före alla andra kort.

Nästa generation så kommer skillnaden mellan 5080 och 5090 vara den största skillnaden någonsin.

Permalänk
Medlem

Det är nog som vanligt bäst att lugna sig lite, när det gäller Nvidia är ofta de mest optimistiska ryktena rätt nära. Folk älskar att snacka om att det skall vara snordyrt, dra massa ström, inte vara bättre price/perf än förra gen osv. och så anti-hypas det. Nvidia har nog inte ens satt några priser än.

Min gissning är 25,999:- och uppåt för 5090

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Gapet mellan 5080 och 5090 är stort. Troligtvis kommer nog en 5080 Ti så småningom baserat på nedbantad 5090 bas precis som min egna 3080 Ti, då kanske det blir köp om priset är rätt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Det blir ett 5090 kort som ska klara driva min 57" skärm. Hoppas/räknar med jag kan sälja mitt 4090 mellom 12- 15 000 kr 😁

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En krona per CUDA-kärna låter kanske rimligt?
5090: 21 760Kr
5080: 10 752Kr
5070 Ti: 8 960Kr

Allt över 8000Kr för 16GB VRAM känns dock som ocker.

Håller med, men verkligheten pekar 15k för 5080, fortfarande med 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tror ingen köper datorsaker på avbetalning.

Tyvärr finns det många som inte tar vettiga ekonomiska beslut. Skulle definitivt tro att det förekommer.

Jag tror majoriteten av människor köper på delbetalning eller kredit 😊

Nja, det tvivlar jag starkt på.

Skrivet av Lussarn:

Det är nog som vanligt bäst att lugna sig lite, när det gäller Nvidia är ofta de mest optimistiska ryktena rätt nära. Folk älskar att snacka om att det skall vara snordyrt, dra massa ström, inte vara bättre price/perf än förra gen osv. och så anti-hypas det. Nvidia har nog inte ens satt några priser än.

Det sägs att Nvidia inte spikar priserna helt förrän precis innan lanseringen, ja.

Just 5090 lär nog bli dyr dock, med tanke på dimensionerna på kärnan. Även om deras yield skulle vara ovanligt bra (tveksamt) så är den sannolikt ändå klart dyrare att tillverka eftersom antalet per wafer går ner. Visst, de kan spara undan en del av de defekta kärnorna för framtida Super- eller Ti-modeller men att det kortet kommer vara dyrare känns ganska rimligt. Är det 50-60% snabbare än 4090 så kan de ju även motivera det någorlunda.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Blir många tidningar då...

Är de gjorda av guld så borde get gå!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

...
Vad ska folk som redan sitter på ett 4090 köpa? 5080 sägs vara lite snabbare men har å andra sidan mindre minne...inte så kul med en sidegrade direkt.

Varför skulle de köpa något alls? Var inte poängen med att betala så mycket pengar för ett grafikkort att slippa uppgradera på ett tag? Snacka om i-landsproblem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Varför måste man uppgradera från ett 4090? Borde inte ett sådant kort hålla i minst 3-4 generationer innan det är aktuellt att byta ut det? Och ska vi verkligen uppmuntra det ganska ohälsosamma samspelet mellan marginella förbättringar i spelens grafik samtidigt som de marginella förbättringarna kräver allt dyrare grafikkretsar med allt högre effektbehov?

Vi kan liksom inte samtidigt gnälla på höga pris på grafikkorten samtidigt som vi anser det som fullt naturligt att köpa grafikkort som drar lika mycket ström som en energieffektiv villa kalla vinternätter eller kostar en hel månadsinkomst.

Permalänk
Medlem

Ända positiva i det hela jag ser är att Nvidia gör allt för att Intel ska kunna tåga sig in på marknaden, börjandes med låg-mid sektionen, istället för att göra stopp med Intel på en gång. Nu måste de nog släppa B770/B750 som en kompetent utmanare till 5060 och 5060 Ti för betydligt lägre pris, lär knappast bli riktigt billiga de korten heller från Nvidia då de tycks bara prissätta nuförtiden enligt deras egna kort och budget korten har nästan sämre pris/prestanda nuförtiden så de ska kunna göra "up-sell" taktik där man motiverar folk att betala lite mer för betydligt mer prestanda.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tyvärr finns det många som inte tar vettiga ekonomiska beslut. Skulle definitivt tro att det förekommer.

Det sägs att Nvidia inte spikar priserna helt förrän precis innan lanseringen, ja.

Just 5090 lär nog bli dyr dock, med tanke på dimensionerna på kärnan. Även om deras yield skulle vara ovanligt bra (tveksamt) så är den sannolikt ändå klart dyrare att tillverka eftersom antalet per wafer går ner. Visst, de kan spara undan en del av de defekta kärnorna för framtida Super- eller Ti-modeller men att det kortet kommer vara dyrare känns ganska rimligt. Är det 50-60% snabbare än 4090 så kan de ju även motivera det någorlunda.

Denna gången är ju dock 5090 två dies, så även om den är väldigt stor så bör yielden vara bättre än tex 4090. Om jag minns rätt så har 5080 en die av samma storlek som de 5090 har två av. Det borde betyda att defekta dies används i 5070 ti, medan 5080 och 5090 får samsas om felfria sådanna.

Edit: minns tydligen helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

För inte så längesen kunde ett kort för 2500-3000 kr spela allt på high 1080p 60fps utan uppskalning.

Tyvärr är inte sp fallet idag då allt utvecklas och optimeras av tredjepart i skitmotorer som skalar urdåligt som ue5.

Det har ju inget med hårdvara att göra. Att vissa spel är krävande är ett mjukvaru-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Denna gången är ju dock 5090 två dies, så även om den är väldigt stor så bör yielden vara bättre än tex 4090. Om jag minns rätt så har 5080 en die av samma storlek som de 5090 har två av. Det borde betyda att defekta dies används i 5070 ti, medan 5080 och 5090 får samsas om felfria sådanna.

Om 5090 använder 2 st GB203-dies så behöver de iofs inte vara felfria.
Edit: Tror det är 1 krets bara dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Det har ju inget med hårdvara att göra. Att vissa spel är krävande är ett mjukvaru-problem.

Så alla spel är dåligt optimerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Så alla spel är dåligt optimerade?

Du skriver själv att allt är ooptimerat och utvecklat i skitmotorer, och det var det ipac svarade på. Nu kanske jag inte håller med helt men är så fallet kan inte Nvidia eller någon annan hårdvaruleverantör fixa det. Det är upp till t.ex. Epic och de som väljer motorer till sina spel.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

16Gb känns snålt. Jag kommer upp i 12-13Gb i 1080p i nyare spel..

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Vilket spel klarar inte de nyaste korten i 1080p 60fps?
Självklart utan path tracing på.

Skrivet av LeVvE:

Titan kortet va typ lite bättre än bästa "gaming" korten och var inte låst i mjukvara som vanliga GTX.

Skillnaden mellan 4080 och 4090 ä så står du får plats med 4080 super och 4080 ti med 15% skillnad i prestanda och 4090 är fortfarande mycket snabbare, 4090 ligger en hel generation före alla andra kort.

Nästa generation så kommer skillnaden mellan 5080 och 5090 vara den största skillnaden någonsin.

Det är det absolut men xx90 är mer titan än som vanliga xx80 korten var upptill xx90 kom.

Skrivet av blunden:

Jo majoritet köper på kredit, antingen via kreditkort för extra cashback eller få först betala sen.
Sen betyder inte detta att alla kör avbetalning men man ser väldigt många här på forumet som kör avbetalning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har jag inte sett innan. Har för mig att det pekar på att det är en stor monolitisk krets. Var har du läst detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Källa? Har sett folk hobbyspekulera om det, men inte någon faktisk läcka. Kan visserligen ha missat något.

Det är det absolut men xx90 är mer titan än som vanliga xx80 korten var upptill xx90 kom.

Jo majoritet köper på kredit, antingen via kreditkort för extra cashback eller få först betala sen.
Sen betyder inte detta att alla kör avbetalning men man ser väldigt många här på forumet som kör avbetalning

Sedan 4090 har Nvidia frångått att de dyraste korten enbart är några få procent snabbare än modellen under. Tvärt om skalar prestandan upp hyfsat väl i takt med prislappen. Så var det verkligen aldrig med Titan-korten.

Att köpa med kreditkort som man betalar räkningen för direkt i syfte att få cashback skulle jag inte nödvändigtvis kalla att "köpa på kredit", åtminstone inte som de flesta tolkar det. Visst, rent tekniskt gör man det men man behöver ju ha pengarna praktiskt taget direkt. Har man inte råd att betala allt man köper direkt så bör man fundera på om man verkligen ska ha ett kreditkort, då risken då är stor att man fastnar i en kreditfälla. Räntorna på kreditkort är ju rena ockerräntor och verkligen inget man någonsin ens bör vara nära att behöva betala.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Källa? Har sett folk hobbyspekulera om det, men inte någon faktisk läcka. Kan visserligen ha missat något.

Sedan 4090 har Nvidia frångått att de dyraste korten enbart är några få procent snabbare än modellen under. Tvärt om skalar prestandan upp hyfsat väl i takt med prislappen. Så var det verkligen aldrig med Titan-korten.

Att köpa med kreditkort som man betalar räkningen för direkt i syfte att få cashback skulle jag inte nödvändigtvis kalla att "köpa på kredit", åtminstone inte som de flesta tolkar det. Visst, rent tekniskt gör man det men man behöver ju ha pengarna praktiskt taget direkt. Har man inte råd att betala allt man köper direkt så bör man fundera på om man verkligen ska ha ett kreditkort, då risken då är stor att man fastnar i en kreditfälla. Räntorna på kreditkort är ju rena ockerräntor och verkligen inget man någonsin ens bör vara nära att behöva betala.

Nej 5090 är monodie, första ryktena sade eventuellt dubbla dies.

Nej jag håller med men jag tror du glömmer bort hur många som kör typ avbetalning a 3 månader etc för mentala hälsans skull.
många klarar inte att spendera stora summor direkt men kör man det i mindre delar så blir det bra.

Titta bara hur många som kör typ komplett flex mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag håller med men jag tror du glömmer bort hur många som kör typ avbetalning a 3 månader etc för mentala hälsans skull.
många klarar inte att spendera stora summor direkt men kör man det i mindre delar så blir det bra.

Titta bara hur många som kör typ komplett flex mm

Ok, som jag trodde då. Ja, det spekulerades ju en del om det med tanke på specifikationerna.

Jaså, det visste jag inte ens var en grej. Tycker personligen mest att det låter som en extra kostnad, men har man inte tillräcklig buffert så finns det kanske en viss poäng med det.

Har ingen koll på hur vanligt Komplett Flex är. Har de publicerat siffror på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, ser ju iaf ut som monodie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ok, som jag trodde då. Ja, det spekulerades ju en del om det med tanke på specifikationerna.

Jaså, det visste jag inte ens var en grej. Tycker personligen mest att det låter som en extra kostnad, men har man inte tillräcklig buffert så finns det kanske en viss poäng med det.

Har ingen koll på hur vanligt Komplett Flex är. Har de publicerat siffror på det?

Nej inte vad jag vet men här i forumet har iaf 4-6st funderat på det. Det vanligaste är ju ändå att folk köper färdiga paket.
Fasen folk lånar ju till att åka på semester....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vilket spel klarar inte de nyaste korten i 1080p 60fps?
Självklart utan path tracing på.

Silent hill 2, alan wake 2, stalker mfl

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag var helt säker på att de tidigare ryktena här på sweclockers fastställde det. verkar som jag minns fel helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Nej inte vad jag vet men här i forumet har iaf 4-6st funderat på det. Det vanligaste är ju ändå att folk köper färdiga paket.
Fasen folk lånar ju till att åka på semester....

Måste ha missat.

Ja, tyvärr. Sådant gör mig bara deprimerad.

Skrivet av DevilsDad:

Jag var helt säker på att de tidigare ryktena här på sweclockers fastställde det. verkar som jag minns fel helt enkelt..

Jag förstår. Misstänker att det var för att folk tyckte att det var konstigt att 5090 hade dubbla antalet cuda cores etc. och därför spekulerade om att 5090 skulle vara 2 st 5080-kärnor.

Visa signatur