Val av NAS, QNAP vs Synology.

Permalänk
Medlem

Val av NAS, QNAP vs Synology.

Har i dags läget en gammal NAS326 som extra lagring för bilder/lite backup, dock känns det som den börjat göra sitt så tänkt uppgradera lite.

Står å väljer mellan: QNAP TS-233 alt Synology DS223. Någon större skillnad på dessa? Eller finns det andra tips?
Samt är det någon av dom som har en smidig app för mina krav under?

Inte så stor krav på den i sig då den bara kommer att agera NAS för tillfället men viktigaste är:

*Åtkomst smidigt via mobilen då sambon ofta hämtar bilder från den till sin mobil (måste som sagt vara smidigt då sambon har noll intresse, utan det bara ska funka)
*Åtkomst till den utanför nätverket då man vill komma åt bilderna när man är iväg

*Varit väldigt smidigt om det även gick ladda upp bilder till den från mobilen när man är iväg
*Även varit smidigt om den kan hålla 1 mapp synkad mellan den / min stationära dator.

Annars är ju ett alt att bygga en egen som såklart varit roligast med tex truenas/Open media vault, då jag redan har en dator ståendes med HA.
Dock vet jag inte hur smidigt det är med åtkomst från mobil till den från internet? speciellt då jag inte har någon vidare erfarenhet av att hålla på med sånt här?

Permalänk
Medlem

Synology + Tailscale fungerar ypperligt för mig. Hoppas det faller inom ramen för "ska bara funka" för sambon.

Skulle inte uppmana till att fritt och för intet exponera en NAS mot Internet, men vill du göra det är det "bara" att göra port-forward till vilken av NASarna (eller TrueNAS för den delen) du pratat om

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Synology + Tailscale fungerar ypperligt för mig. Hoppas det faller inom ramen för "ska bara funka" för sambon.

Skulle inte uppmana till att fritt och för intet exponera en NAS mot Internet, men vill du göra det är det "bara" att göra port-forward till vilken av NASarna (eller TrueNAS för den delen) du pratat om

Håller helt med här och skulle rekommendera att man sätter upp en separat VPN om man vill komma åt NASen utifrån.

Permalänk
Medlem

Qnap har My Qnap Cloud för att enkelt kunna komma åt sin nas utanför hemmet. Har dock inte tästat det skälv än, så vet inte exakt hur det fungerar.

https://www.qnap.com/sv-se/software/myqnapcloud

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är lite av två frågor. Oavsett vilken nas du väljer kommer du få utmaningar hur du kommer åt den externt. Vill du exponera den publikt så behöver man överväga riskerna och få det tekniska att fungera. Tror inte din sambo heller vill få massa av https certifikat fel så det måste till med. Att lösa allt detta i Synology DSM fungerar enligt dem själva men inte riktigt i praktiken. Tror VPN eller Tailscale kanske är bäst i detta fallet. MFA kan vara en utmaning med. Om man exponerar den.

Det andra är ju själva applikationen med foton. I Synologys fall Photos. Har använt den länge och den har en del bra funktioner. Som autobackup av tagna filer från mobil till nas. AI sök (kräver att man har lite extra minne till sin NAS, taggning, exif, album,dela osv. Överlag gillar jag Photos appen även om många tycker tvärtom. Fick feeling innan jul och jämförde Immich med Photos. Immich är utan tvekan den appen du skulle kört med Truenas kanske. Den har rasande utvecklingstempo och ett on-prem self hsoted alternativ till Google Photos. För men del var det lite för struligt nu men kanske kommer detta fungera sen. Inte något för din sambo alltså.

Synology har gjort om lite hur nas:en hanterar heic/heif vilket kan vara bra att ha i åtanke. Om du sparar så på Iphone?

Jag har skrivit en del om Photos om det kan vara av intresse. Kolla nedan. Finns en del andra artiklar med. Och hur min externa access fungerar. Men skulle nog satsat på Tailscale i ditt fall kanske.

https://www.planet4.se/immich-alongside-synology-photos-with-...

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, My Qnap Cloud verkade ju ganska smidigt iofs. har synology någon liknande lösning med.?

Ska ta och googla lite på Taliscale då vad det är för något, om det är något som en annan kan reda ut att få och funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Tackar för svaren, My Qnap Cloud verkade ju ganska smidigt iofs. har synology någon liknande lösning med.?

Ska ta och googla lite på Taliscale då vad det är för något, om det är något som en annan kan reda ut att få och funka

Synologys motsvarighet är Quickconnect. Båda dessa bygger på NAT i routern och sen ett dns namn hos dem som mappar din nas. Så kanske enkelt men inte lika säkert som andra alternativ.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

Annars är ju ett alt att bygga en egen som såklart varit roligast med tex truenas/Open media vault, då jag redan har en dator ståendes med HA.
Dock vet jag inte hur smidigt det är med åtkomst från mobil till den från internet? speciellt då jag inte har någon vidare erfarenhet av att hålla på med sånt här?

Skall du göra det finns det nog praktiskt två alternativ. Antingen tailscale/en VPN för att "förlänga" ditt nätverk och använda någon passande fotohanterande på NASen. TrueNAS skall ha någon form av community store som kan installera applikationer (level1Techs på youtube har en massa bra videos om ämnet), dock inte provat.

Det andra är att gå all-in för eget moln. Jag har själv en lösning som är TrueNAS + Nextcloud, ett egenhostat onedrive. Otroligt kraftfullt men inte helt trivialt att sätta upp, även om det blivit enklare de senaste åren. Sammanfattat skulle jag säga att det är att rekommendera om man gillar att pilla med sin NAS, och absolut inte att rekommendera om man inte vill det. Det mer eller mindre kräver en egen domän (~200kr/år för en .se) och att man håller det uppdaterad eftersom Nextcloud kommer vara exponerat mot internet.