Finns det gaming laptops som inte låter som flygplan?

Permalänk
Medlem

Köp en Macbook och kör Geforce Now, bättre prestanda och knäpptyst 😁

Permalänk
Avstängd

Kanske ett externt grafikkort i en liten (mindre) låda vid sidan om?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

MSI GE66 Raider i quiet mode är väldigt behaglig. Tappar minimalt med prestanda och ljudnivån cirka 40dB. Tycker att det är bra kvalité på ljudet, inte högfrekvent eller störande på något sätt. Kan enkelt köra med högtalarna.
Dator står på laptop ställ så den har lite mer luft undertill.

Permalänk
Medlem

Har själv enbart erfarenhet av en Gaming laptop som jag köpte ett antal år tillbaka när den släpptes, MSI GS65 Stealth Thin med i7 8750H och GTX1070. Är ingen monster konfig men upplever både ljudnivån samt ljudprofilen som väldig behaglig. Har inte haft några bekymmer förutom ett batteribyte då orginalet svullnade upp efter 3 år.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Nej det finns inga tysta laptops om man maxar dem med hård gaming. Men kör du MS-röj så de flesta rätt tysta.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Hej. Jag kör en Lenovo legion 7 pro med Ryzen 7945Hx och 4080. De flesta spel jag kör kan jag köra på Tysta läget, då låter det inget alls. Men vid max läge?, Ja då låter det som ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlowerCash:

Hej. Jag kör en Lenovo legion 7 pro med Ryzen 7945Hx och 4080. De flesta spel jag kör kan jag köra på Tysta läget, då låter det inget alls. Men vid max läge?, Ja då låter det som ett flygplan.

Lenovo Legion 7 pro (eller 9i om man har väldigt fri budget) är de om genomgående fått bäst betyg från Jarrods tech och övriga i min mening gällande prestanda och fläktljud, inte minst då db i sig inte bara spelar roll utan frekvensen på ljudet, där lenovo generellt får bättre betyg för ett dovare ljud än vissa mer störande fläktar.

Sedan för spel så räcker 4080 utifrån tester då strömbudgeten är begränsad och man bör endast gå upp mer om man verkligen behöver VRAM eller behöver det yrkesmässigt.

Jag kör en tunn Lenovo Yoga Pro 7 (för spel på resande fot) med AMD 7840 och RTX4050. AMD då de är mer effektiva vid <35W som ofta är tillräckligt för spel så att större energibudgeten kan ges till GPU. Undervoltad GPU med bibehållen clock-Curve ger bättre energieffektivitet utan att ge avkall på prestanda. Jag avskyr fläktljud så denna lösning fungerar perfekt men såklart inget krafthus (men generella arbetssättet är applicerbart uppåt i GPU-stegen där man kan justera för att minska kylbehovet något). Jag kommer växla upp grafikkort nästa år men velat ha mer VRAM än de 8gb som nuvarande 4070 erbjuder, så jag hoppas på nästa gen. Kollar då på Lenovo Legion serien och möjligen Zephyrus 16 men detta mer för snygg design och behöver efterforska ljudprofilen på dem något mer.

Permalänk
Medlem

Känns som att det generellt krävs ganska lite, typ någon resa med laptopen, och så hux flux har du din jetmotor-laptop p.g.a. att något skakats till lite. Sen flera år tillbaka har jag bara svagare komponenter i mina laptops, för arbete eller ev. gamla spel primärt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Jag spelade Elden Ring på min Macbook Pro via Whisky och det var faktiskt tyst. Fast jag hade ändå inte rekommenderat att köpa en Macbook för spel, iaf inte än, kanske om några år.

Visa signatur

🎮 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P
💻 MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
🖵 PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del laptops de senaste åren, de fetaste var med 4080 men även 3060, 3070 och 3080. För mig låter alla för högt, små irriterande fläktar i höga varv ger ett tråkigt och kraftfullt susande. Även i mindre krävande spel upplevde jag dessa störmoment.
Jag gav upp drömmen om bärbart och byggde stationär med 4080S, Lian li fläktar sam AIO för cpu. Efter att i timmar flyttat runt fläktar, pillat med fläktkurvor och stirrat på temperaturer så kan jag nu säga att jag är nöjd. Den är knäpptyst nästan hela tiden. Visst Cyberpunk i 4k med RT får fläktarna att jobba men aldrig så högt som på en laptop.

Så är ljudnivån prio för dig med så måste du välja stationär och lägga lite tid på optimering och välja fläktar med omsorg.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag har testat en del laptops de senaste åren, de fetaste var med 4080 men även 3060, 3070 och 3080. För mig låter alla för högt, små irriterande fläktar i höga varv ger ett tråkigt och kraftfullt susande. Även i mindre krävande spel upplevde jag dessa störmoment.
Jag gav upp drömmen om bärbart och byggde stationär med 4080S, Lian li fläktar sam AIO för cpu. Efter att i timmar flyttat runt fläktar, pillat med fläktkurvor och stirrat på temperaturer så kan jag nu säga att jag är nöjd. Den är knäpptyst nästan hela tiden. Visst Cyberpunk i 4k med RT får fläktarna att jobba men aldrig så högt som på en laptop.

Så är ljudnivån prio för dig med så måste du välja stationär och lägga lite tid på optimering och välja fläktar med omsorg.

Jag gjorde motsvarande resa innan min nya laptop. Byggde ett ventilerad bänk i hallen där jag placerade datorn, borrade hål i väggen in mot kontoret och drog en lång USB och DP kabel genom väggen och kopplade in det i skärm/USB-hub vid skrivbordet. Köpte bra tysta överdimensionerade fläktar och undervoltade så att den var nära helt ljudlös och det var knäpptyst inne i kontoret men med nuvarande laptop förvisso svagare fungerar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Jag gjorde motsvarande resa innan min nya laptop. Byggde ett ventilerad bänk i hallen där jag placerade datorn, borrade hål i väggen in mot kontoret och drog en lång USB och DP kabel genom väggen och kopplade in det i skärm/USB-hub vid skrivbordet. Köpte bra tysta överdimensionerade fläktar och undervoltade så att den var nära helt ljudlös och det var knäpptyst inne i kontoret men med nuvarande laptop förvisso svagare fungerar bra

Smart! Next level att inte ha datorn i samma rum, varför har jag aldrig tänkt på de...
*Lägger på minnet för framtida behov 👍

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

om man nu inte kan ha sin dyra, för de är dyra, gaminglaptop i sitt rum på grund av ljudet, vore det då inte bättre att köpa en desktop...?

Sedan beror det ju på vad du vill spela. Kombinera en högpresterande tyst kontorslaptop med typ 5 år gamla spel, det funkar ofta.

Men jag landar i vad många redan skrivit, gaming skall ske på desktop, inte på laptop. Finns en rad skäl för det
- ergonomi (kan avhjälpas)
- ljud
- värme
- pris

Allt blir sämre med en gaming laptop.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

"MEN min egentliga fråga är: finns det gaming-laptops som inte låter som ett flygplan när de belastas?"

Frågan var rätt så generell. Så mitt svar var rätt så generellt.

Ja, det finns gaminglaptops som inte låter som flygplan. De två laptops vi ha med snarlik prestanda där är Lenovo Legion betydligt tystare och med högre kvalitekänsla.

Annars är tipset att lyfta upp baksidan på laptopen lite grann. Datorn får lättare att andas och är tystare.

Bra tips. Ett grundläggande tips för alla laptops är att köpa en bra lutande ställning som du lägger den i. Dels så får laptopen andas bättre och håller sig tystare och svalare och dels så får du en bekvämare arbetsställning för dina händer. Hjälper mycket när man sitter och pluggar eller gamear med den

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

om man nu inte kan ha sin dyra, för de är dyra, gaminglaptop i sitt rum på grund av ljudet, vore det då inte bättre att köpa en desktop...?

Kanske inte framgick så tydligt, men den jag datorn jag hade i en ventilerad bänk i hallen var självklart en desktop

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är det primära, jobb eller spel?

(Btw, klippdator är det som del av filmredigering?)

Och var skall den användas någonstans?

Permalänk
Medlem

Klart ett en speldator kommer ha en viss ljudnivå, speciellt en laptop men det är ändå en väldigt etor skillnad mellan olika modeller.
Har själv haft ett par samt vanliga laptops och vissa "vanliga" laptop har fläktar som låter som satan själv och är precis lika varma...medan andra laptop med dugligt grafikkort är både tystare och svalare.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur användningsmönstret ser ut. Själv slutade jag ha speldatorn där jag sitter för flera år sedan, genom lite kreativ kabeldragning i huset. Numera behövs ju endast en stabil nätverkslina. Du kan spela de mest krävande spelen på en skärm som du klistrat upp en potatis (eller åtminstone en raspberry-pi) på. Knäpptyst och du behöver inte fundera på kylning vs ljudninvå utan bara dunka på med kylning i speldatorn.

Favoriten:
https://parsec.app

Eller varför inte:
https://github.com/LizardByte/Sunshine

Även Steam Streaming fungerar hyfsat.

Om du inte kan/får ställa en desktop i ett annat rum:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce-now/

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det gör stor skillnad. Laptop fläktarna är focuserade på att kyla 2st kylflänsar som är pyttesmå. Flödet till dessa två (gpu+cpu) kommer plattan aldrig sprla roll på. En kylplatta kommer däremot svalka hela maskinen i övrigt. Det kommer ge både tystare datorn och betydlig lägre temp på hela moderkortet/chassiet/m.m.

Tack för svar!

Permalänk

Tycker att min MSI 16" med i5 & 2060 låter alldeles för mycket, (finns nå turbofläktläge, heelt otänkbart att använda)
Men har upptäckt att om man kör med v-sync relativt lågt så sparar man ganska mycket värme, så håller sig fläktarna lugnare!
Alla typer av energisparlägen är relevanta, man tappar ju fps dock.

Nästa gång kommer jag kolla recensioner /benchmarks med powersaving/silent mode aktiverade!
Högsta uppnåbara siffran blir helt orelevant när det låter och känns som att man sitter med en gasturbin i knät

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Lånar tråden lite.
Men hjälper en kylplatta om man ändå har gaming laptop stående på ett laptopställ som gör att inte fläktarna blir blockerade?
Tänker att vad för skillnad gör det om luft blåser upp mot botten av datorn jämfört med att fläktarna suger in den själva?

Skillnaden är att fläktarna på en kylplatta även kyler ner datorchassit, medans datorns egna fläktar enbart kyler ner interna, isolerade kanaler.

Jag gjorde tester på min laptop (i9 13 gen, 4090), med ett ställ och kylplattan. Det hjälpte stabilisera frekvenser och gav jämnare prestanda, dvs mindre dippar i testerna (bara 1-2+ FPS extra dock). Frekvenserna kunde i vissa fall även gå lite högre (inte med mycket).

Exempel;
Timespy 1: 21007 2: 21135
CPU 1: 4531 MHz 92c -> 2: 4872 MHz 90c
GPU 1: 2058 MHz 72c -> 2: 2096 MHz 66c

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå gaminglaptops. Varför? Sitter folk och spelar när de pendlar till jobbet? På caféet? Rasten på jobbet? Väldigt lite plats hemma?

Kan förstå det för en grupp, barn med skilda föräldrar som har delad vårdnad, och som av olika skäl inte kan ha två datorer.

(Barn borde dock inte ha gaminglaptops, kommer ju sluta med att de får tinnitus...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan inte förstå gaminglaptops. Varför? Sitter folk och spelar när de pendlar till jobbet? På caféet? Rasten på jobbet? Väldigt lite plats hemma?

Kan förstå det för en grupp, barn med skilda föräldrar som har delad vårdnad, och som av olika skäl inte kan ha två datorer.

(Barn borde dock inte ha gaminglaptops, kommer ju sluta med att de får tinnitus...)

Nja, lugn nu.
Har själv både gaminlaptop och stationär.
När frugan sover i sovrummet lirar jag på gamingdatorn i köket.
När jag åker till polare som gillar att lira drar jag med mig gamingdatorn.
Skönt att kunna spela på semestern när resten av familjen lagt sig.

Så ah, bara ett par anledningar där det är skönt att ha en gaminglaptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har man inte plats för en stor skärm mm så är det ju ett ok alternativ. Skönt att kunna flytta runt osv.

Har känt och klämt på Lenovo's laptops och de är bra. Frågan är dock när de nya generationerna börjar komma? Släppa de i samband med de nya grafikkorten?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Föredrar man portabilitet så varför inte?
Det är guld värt att kunna ha friheten att ta med den nästan var som helst, även fast man kanske använder den mest hemma.

Har själv haft stationär och visst får man mer prestanda per krona men idag får jag ändå påstå att gaming laptops har kommit väldigt långt.

Visa signatur

i5-14400F | 1TB SSD M.2 | 32GB DDR5 | RTX 4070 SUPER