Permalänk
Medlem

Macbook Pro - M4 vs M4 Pro

Hej,

Jag ska börja nytt jobb och har en budget på 31000 kr att spendera på kontorsutrustning inkl laptop.

Jag kommer inte göra något tyngre arbete på den (vill ha utrymme att göra lite enklare logic-project och 3D-modellering på fritiden), men jag har alltid velat ha en MBP och nu är det ett bra läge. Kommer inte köra Air pga 60hz-skärmen, det är en dealbreaker för mig.

Frågan är - är det värt att satsa på en M4 Pro istället för basmodellen? Det skiljer ändå 6000kr som jag hade kunnat lägga på något roligare. Eller är de extra kärnorna + 8gb mer ram värt det?

Kommer ha datorn i minst tre år (då förnyas budgeten).

Permalänk
Medlem

Mycket i mig tänker att "Pro"-tillägget mest är smart marknadsföring. Eller?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av izzie:

Hej,

Jag ska börja nytt jobb och har en budget på 31000 kr att spendera på kontorsutrustning inkl laptop.

Jag kommer inte göra något tyngre arbete på den (vill ha utrymme att göra lite enklare logic-project och 3D-modellering på fritiden), men jag har alltid velat ha en MBP och nu är det ett bra läge. Kommer inte köra Air pga 60hz-skärmen, det är en dealbreaker för mig.

Frågan är - är det värt att satsa på en M4 Pro istället för basmodellen? Det skiljer ändå 6000kr som jag hade kunnat lägga på något roligare. Eller är de extra kärnorna + 8gb mer ram värt det?

Kommer ha datorn i minst tre år (då förnyas budgeten).

Till skillnad från Intel/AMD som artificiellt begränsar single-thread prestanda på sina lägre modeller är det rätt mycket exakt samma prestanda per kärna i M-serie kretsarna för alla modeller (Pro/Max har marginellt högre peak-frekvens på P-cores hos M4-serien). Så om du inte vet med dig att du frekvent använder program som effektivt nyttjar mer än 4 P-kärnor skulle jag säga att det är huruvida du har nytta av den betydligt kraftigare GPU-delen i "Pro" som avgör.

Körde tidigare M1-base hemma och M1 Pro på jobbet. Skillnaden i GPU märktes, skillnaden i CPU-kraft märktest långt mindre.

Är än mer tydligt nu när laptop:en är en M3 Max och har också M4 base på jobbet. Har enstaka fall som kan nyttja alla kärnor i M3:an (12+4), men det mesta jag gör är något snabbare med M4-base (4+6) då den är 15-25 % snabbare ST. Är där man använder GPUn som M3 Max är helt överlägsen M4 base.

TL;DR är att om du inte vet till vad en Pro är bättre för dig lär bas-modellen vara rätt. Möjligen kan det vara värt att lägga till de 8 GB RAM där...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer