Permalänk
Medlem

Får ingen bra FPS i spel, flaskhals?

Hej!

Som rubriken lyder så får jag ingen bra FPS i spel av någon anledning, gäller PoE, EFT, Delta Force m.m, känns som någon flaskhals eller inställningar(?).
Nu har jag kämpat för att försöka få bra FPS i EFT (vilket jag vet är svårt) men tycker ändå min burk borde snitta mycket högre än vad den gör, generellt i alla andra spel.
Min GPU snittar på 43%, min CPU 30% i EFT och FPS'en snittar 68.2 enligt AMD Adrenalin.

Operativsystem: Win11
Skärm: 27" Odyssey G5 G55C QHD 165Hz Curved Gaming Monitor
Processor: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz
Processorkylare: Noctua NH-D15
Moderkort: ROG Strix X570-F Gaming
Minne: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 7800 XT Gaming OC NITRO+
SSD/Hårddisk: M.2 Samsung SSD 970 EVO 500GB + Samsung 750 EVO 500GB SSD
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 800W PSU
Chassi: Fractal Design Define R3 Black Pearl

Vet tyvärr inte hur man laddar upp sina logs smidigt här eller vilket program ni rekommenderar att logga med (ursäkta), tar gärna emot all hjälp och rådgivning jag kan få!

Permalänk
Medlem

Om både din GPU (43%) och CPU (30%) används så ineffektivt när du spelar EFT verkar det ju inte som att någon av dem direkt flaskhalsar den andra, ser snarare helt enkelt ut som att ingen av komponenterna används till fullo. Sen varför så är fallet är en helt annan fråga.

Används dina komponenter mer/bättre i andra spel? Helst så vill du se närmare 90-100% GPU användning när du spelar för att maximera FPS. CPU användning tenderar att vara mer variabelt beroende på spel. Har inte spelat EFT själv så är inte medveten om hur optimerat/ooptimerat det spelet är heller.

EDIT:
Generellt så brukar dock låg CPU + GPU användning tyda på att processorn flaskhalsar för grafikkortet. Men i ditt fall så tvivlar jag på att så är fallet, 5800X3D är mer än nog för ditt RX 7800 XT.

Är alla relevanta drivrutiner uppdaterade? (GPU, Chipset, BIOS)

Är XMP igång i BIOS-inställningarna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D@(-15)CO + Corsair iCUE H100i
GPU: MSI RTX 4080 Ventus 3X OC
RAM: Kingston Fury Beast 32GB@6000MHz DDR5
SSD: Kingston Fury Renegade 2TB NVMe
Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi