ser ut att bero på vilken av m.2 slotarna de valt att montera den befintliga i vad som passar.
den ena tar bara 42mm långa enheter medan den andra tar 80mm långa.
troligen är den du har i datorn 42mm enheten men bästa är att kolla fysiskt vad de levererat med den då jag kan tänka mig att kan de få 80mm enhet billigare än 42 så kör de nog i den sloten och lämnar den korta tom.
angående kryptering så passar jag.
är allmänt emot kryptering då det försvårar dataåterställning vid ev tappad data men inget som är liv och död men brukar generellt köra utan någon kryptering.
krypteringen du nämner antar jag är någon form av hårdvarukryptering på själva SSD enheten där datan krypteras i minneschippen på hårdvarunivå på enheten vilket jag misstänker troligen är aningen känsligare system för blir något galet med krypteringshårdvaran på enheten så är datan för evigt krypterad på den och mer eller mindre oåterställbar innom rimliga tidsramar.
till skillnad mot t.ex bitlocker som krypterar på mjukvarunivå och där med kan plugga in disken i vilken dator du vill typ med ett os som stödjer bitlocker och sålänge du har krypteringsnyckeln kan du avkryptera datan på den.
men törs inte säga säkert hur det fungerar då jag är extremt dåligt insatt i lagringsktyptering.
men tror att vilken enhet som hälst kommer passa sålänge formatet för platsen är rätt.