Extra SSD till Lenovo IdealPad Pro 5

Permalänk
Medlem

Extra SSD till Lenovo IdealPad Pro 5

Jag skulle vilja installera en andra SSD, på 2 TB, på min nyinköpta Lenovo IdealPad Pro 5 16AHP9. Datorn kommer med en SSD på 1 TB, men jag skulle vilja komplettera med en till på 2 TB. Jag ska mest använda SSDn för bilder. Enligt specen ska det finnas två M2 platser varav en är upptagen av levererad SSD. Jag har försökt läsa på lite, men jag är inte säker på att jag förstått allt som jag behöver ta hänsyn till:

• M.2 format 2280, ingen kylfläns - detta är klart

• Vad gäller för kryptering? Är det TCG OPAL (2.0) som gäller eller - är det vad de flesta stödjer? För åtminstone sandisk/WD i länken nedan behöver man välja om the ska vara OPAL eller Pyrite?

• Något annat som jag behöver ta hänsyn till?

Tittar bl a på dessa, skulle de funka?
https://shop.sandisk.com/products/ssd/internal-ssd/pc-sn5000s...
https://www.samsung.com/se/memory-storage/nvme-ssd/980-pro-2t...
https://www.kingston.com/en/ssd/nv3-nvme-pcie-ssd

---- Datorns specifikation---
Storage Type:
Disk Type Interface Offering
M.2 2242 SSD PCIe® NVMe®, PCIe® 4.0 x4 512GB / 1TB

Storage Support[1]:
Up to two drives, 2x M.2 SSD
• M.2 2242 SSD up to 1TB
Storage Slot:
Two M.2 slots
• One M.2 2242 PCIe® 4.0 x4 slot
• One M.2 2280 PCIe® 4.0 x4 slot
Notes:
1. The storage capacity supported is based on the test results with current Lenovo® storage offerings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe64:

Jag skulle vilja installera en andra SSD, på 2 TB, på min nyinköpta Lenovo IdealPad Pro 5 16AHP9. Datorn kommer med en SSD på 1 TB, men jag skulle vilja komplettera med en till på 2 TB. Jag ska mest använda SSDn för bilder. Enligt specen ska det finnas två M2 platser varav en är upptagen av levererad SSD. Jag har försökt läsa på lite, men jag är inte säker på att jag förstått allt som jag behöver ta hänsyn till:

• M.2 format 2280, ingen kylfläns - detta är klart

• Vad gäller för kryptering? Är det TCG OPAL (2.0) som gäller eller - är det vad de flesta stödjer? För åtminstone sandisk/WD i länken nedan behöver man välja om the ska vara OPAL eller Pyrite?

• Något annat som jag behöver ta hänsyn till?

Tittar bl a på dessa, skulle de funka?
https://shop.sandisk.com/products/ssd/internal-ssd/pc-sn5000s...
https://www.samsung.com/se/memory-storage/nvme-ssd/980-pro-2t...
https://www.kingston.com/en/ssd/nv3-nvme-pcie-ssd

---- Datorns specifikation---
Storage Type:
Disk Type Interface Offering
M.2 2242 SSD PCIe® NVMe®, PCIe® 4.0 x4 512GB / 1TB

Storage Support[1]:
Up to two drives, 2x M.2 SSD
• M.2 2242 SSD up to 1TB
Storage Slot:
Two M.2 slots
• One M.2 2242 PCIe® 4.0 x4 slot
• One M.2 2280 PCIe® 4.0 x4 slot
Notes:
1. The storage capacity supported is based on the test results with current Lenovo® storage offerings.

Det här med kryptering var inget som jag tänkte över överhuvudtaget när jag köpte en WD blue 2tb M.2 disk till min Lenovo Legion 7 förra året, viste inte att det fans. Och den fungerar alldeles utmärkt 🤔🙂
Tror det är i så fall något som bara disken använder och inte något som påverkar kompabilitet i datorn direkt.

Ett tips är att öppna datorn och kolla hur stor platsen ser ut att vara där som M.2 enheten ska installeras. Då får du nog ett bättre hum om hur mycket plats som finns 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

ser ut att bero på vilken av m.2 slotarna de valt att montera den befintliga i vad som passar.

den ena tar bara 42mm långa enheter medan den andra tar 80mm långa.

troligen är den du har i datorn 42mm enheten men bästa är att kolla fysiskt vad de levererat med den då jag kan tänka mig att kan de få 80mm enhet billigare än 42 så kör de nog i den sloten och lämnar den korta tom.

angående kryptering så passar jag.
är allmänt emot kryptering då det försvårar dataåterställning vid ev tappad data men inget som är liv och död men brukar generellt köra utan någon kryptering.

krypteringen du nämner antar jag är någon form av hårdvarukryptering på själva SSD enheten där datan krypteras i minneschippen på hårdvarunivå på enheten vilket jag misstänker troligen är aningen känsligare system för blir något galet med krypteringshårdvaran på enheten så är datan för evigt krypterad på den och mer eller mindre oåterställbar innom rimliga tidsramar.

till skillnad mot t.ex bitlocker som krypterar på mjukvarunivå och där med kan plugga in disken i vilken dator du vill typ med ett os som stödjer bitlocker och sålänge du har krypteringsnyckeln kan du avkryptera datan på den.

men törs inte säga säkert hur det fungerar då jag är extremt dåligt insatt i lagringsktyptering.

men tror att vilken enhet som hälst kommer passa sålänge formatet för platsen är rätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ut att bero på vilken av m.2 slotarna de valt att montera den befintliga i vad som passar.

den ena tar bara 42mm långa enheter medan den andra tar 80mm långa.

troligen är den du har i datorn 42mm enheten men bästa är att kolla fysiskt vad de levererat med den då jag kan tänka mig att kan de få 80mm enhet billigare än 42 så kör de nog i den sloten och lämnar den korta tom.

angående kryptering så passar jag.
är allmänt emot kryptering då det försvårar dataåterställning vid ev tappad data men inget som är liv och död men brukar generellt köra utan någon kryptering.

krypteringen du nämner antar jag är någon form av hårdvarukryptering på själva SSD enheten där datan krypteras i minneschippen på hårdvarunivå på enheten vilket jag misstänker troligen är aningen känsligare system för blir något galet med krypteringshårdvaran på enheten så är datan för evigt krypterad på den och mer eller mindre oåterställbar innom rimliga tidsramar.

till skillnad mot t.ex bitlocker som krypterar på mjukvarunivå och där med kan plugga in disken i vilken dator du vill typ med ett os som stödjer bitlocker och sålänge du har krypteringsnyckeln kan du avkryptera datan på den.

men törs inte säga säkert hur det fungerar då jag är extremt dåligt insatt i lagringsktyptering.

men tror att vilken enhet som hälst kommer passa sålänge formatet för platsen är rätt.

Hej, tack för svaret. Enligt specen för datorn ska det vara 42 mm sloten som den medföljande SSDn sitter på.

Angående krypteringen håller jag med, för min del kör jag gärna okrypterat, lättare att komma åt informationen om något skulle hända. Och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det vara just någon form av hårdvarukryptering? Någon som vet hur det funkar, kan man t ex stänga av det genom drivern när man installerar/konfigurerar disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe64:

Hej, tack för svaret. Enligt specen för datorn ska det vara 42 mm sloten som den medföljande SSDn sitter på.

Angående krypteringen håller jag med, för min del kör jag gärna okrypterat, lättare att komma åt informationen om något skulle hända. Och vad jag kunnat läsa mig till så verkar det vara just någon form av hårdvarukryptering? Någon som vet hur det funkar, kan man t ex stänga av det genom drivern när man installerar/konfigurerar disken?

Jag läste just på lite mer om TCG OPAL krypteringen, verkar som om krypteringen inte kan stängas av, men det verkar inte heller vara något som jag behöver bry mig om vid installation. Man lär så länge man lever ...