Vägen till DDR5 - Köpråd för CPU/MOBO/RAM/CHASSI önskas

Permalänk
Medlem

Vägen till DDR5 - Köpråd för CPU/MOBO/RAM/CHASSI önskas

Jag behöver inte en ny desktop, men DDR5 tränger sig på som risgrynsgröt på julafton. Det är en psykiskt jobbig situation men jag har i alla fall bestämt mig för att ta det lugnt, lägga upp det över någon månad och inte köpa allt på en gång.

Budget är runt 10K. Som kanske framgår av rubriken är det vad vissa kallar ett "uppgraderingskit" jag skall köpa, dvs, Moderkort, Minne och Processor. Inte GPU, PSU eller CPU-fläkt, men däremot är nog nytt Chassi ett vettigt önskemål.
Kommer inte att ha några SATA diskar alls, bara M2, därför har jag valt ett moderkort som har 3 M2 platser, en för system, en för spel och en för "annat". Tyvärr hittar jag inget MicroATX kort som verkar vettigt för detta, bara ATX-B650.

Förstaval:

Chassi... vettifan... vill gärna ha något med blått, men inte över 1500 i pris. Jag försöker få det till MicroATX, men det verkar inte gå.

Har kikat på Fractal Design Pop Air (ATX) (har sett några byggvideos, men överlag ok så länge man kommer ihåg att köpa till den irriterande USB-C sladden som inte följer med), Fractal Design Focus G (ATX) (gammalt numera, behöver inga 5'25). Montech King Pro (ATX) är ok, men väldigt brett -300mm.

Har ni några synpukter eller förslag... det svåraste att hitta har varit just ett snyggt hyfsat modernt chassi

Jag vill tillägga att det måste inte vara Asus Moderkort, jag har kikat på andra, men just kravet på 3 M.2 verkar vara lite tuff att hitta till rimligt pris (under 3000). Sökning på M.2 + AMD5 | Sökning på M.2 + AMD5 + MicroATX

Kanske ett GigaByte Auros? Eller MSI MAG? Har inte använt GigaByte på många år, och har aldrig använt MSI, hur är de jämfört med mitt 1-sta val ovan?

Blir X670 billigare snart?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Verkar som om man inte kan lita på Prisjakt...

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/all...

Väsentligt fler AM5 kort som har 3 x M2 att välja på.

Samma för GigaByte

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/All-Series?fid=2559,2...

Samt några B650 fråm MSI som jag dock inte kan sortera på antal M.2... jo, detta ( https://www.pricerunner.se/pl/35-3202759256/Moderkort/MSI-MAG... )

https://www.msi.com/Motherboards/Products#?tag=MEG-Series&com...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Möjligt, men man kikar ju på QVL först...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

aldrig gjort, aldrig haft några problem genom åren, men visst vill man vara 100% säker så bör man det.

cl40 på 5200mhz är nästan det absolut långsammaste ddr5 minnena du kan hitta, medans cl 30 på 6000mhz för 100kr mera är relativt snabba.... kan vara värt att nämna, lycka till med bygget!

nu försvann dom minnena från inet så det blir dyrare

https://www.proshop.se/RAM/Kingston-FURY-Beast-DDR5-6000-64GB...

Permalänk
Medlem

Fundering:
Ett Asus Prime moderkort är ju inte gaming, men har i princip allt jag behöver till ett lägre pris.
https://www.pricerunner.se/pl/35-3202636513/Moderkort/ASUS-Pr...

Behöver jag verkligen PCIE 5? Komponenterna är lite sämre än ett TUF, men jag skall inte ut i leran med datorn.

Jämförelse med ett av Asus Toppkort:
https://www.asus.com/product-compare?ProductID=R_90MB1B80-M0A...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

kan du leva med att ha ps/2 ingång bak på moderkortet år 2025 så köp!

jag kunde inte det, det säger så mycket mer om resten av komponenterna som används..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

aldrig gjort, aldrig haft några problem genom åren, men visst vill man vara 100% säker så bör man det.

cl40 på 5200mhz är nästan det absolut långsammaste ddr5 minnena du kan hitta, medans cl 30 på 6000mhz för 100kr mera är relativt snabba.... kan vara värt att nämna, lycka till med bygget!

nu försvann dom minnena från inet så det blir dyrare

https://www.proshop.se/RAM/Kingston-FURY-Beast-DDR5-6000-64GB...

Ja, det är betydligt bättre stickor. Köpte själv sådana för 2190 kr i början på Black Week. 5200 MT/s CL40 skulle jag definitivt undvika.

Letar man efter dem på moderkortets QVL kan man även titta efter RGB-varianten av samma stickor om man vill. Kingston har ju även en egen QVL som man också kan titta på för att få någon slags känsla.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

kan du leva med att ha ps/2 ingång bak på moderkortet år 2025 så köp!

https://m.media-amazon.com/images/I/31oqsGw2q2L._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

jag kunde inte det, det säger så mycket mer om resten av komponenterna som används..

Hmm, ser inte det som någon deal breaker om vi säger så. Har det på minst ett par burkar hemma utan att jag ens tänkt på det.
Där är ju typ 6-12 USB utgångar med, har aldrig använt mer än 4 vad jag kan minnas, någonsin, om man nu skall snacka överflödiga kontakter...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter lite kontroll av kraggets kontakter mot tilltänkta moderkortskandidater så märker man att nyare moderkort har dubbla 8-Pin 12v kontakter, eller en ytterligare 4-Pin kontakt bredvid den vanliga 8-Pin. Båda kombinationerna finns.

Min PSU har stöd för detta, men jag saknade en extra sladd till just en extra 4 eller 8 pinnare. Nu köpt extra.

Sedan finns en annan sak, som egentligen är overkill, men om man skall köpa nya sladdar till detta, tex sleevade eller så, så har Corsair lanserat nya 24-Pin ATX Type4 som ersätter deras tidigare Typ3, och de fungerar inte med vissa PSU som kan ha något år på nacken, exempelvis mitt RM850. Så man får använda den "gamla" 24-Pin ATX sladden (Typ3).

Även detta med sladdar till nätaggreggat kan vara en djungel, så värt att kontrollera innan man köper något.
Gäller troligen även andra fabrikat med modulära kontakter, men just jag har Corsair så fick läsa på om det.

Sedan har vi ju givetvis de nya kontakterna till GPU, men det är inte relevant i mitt bygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Efter lite kontroll av kraggets kontakter mot tilltänkta moderkortskandidater så märker man att nyare moderkort har dubbla 8-Pin 12v kontakter, eller en ytterligare 4-Pin kontakt bredvid den vanliga 8-Pin. Båda kombinationerna finns.

Min PSU har stöd för detta, men jag saknade en extra sladd till just en extra 4 eller 8 pinnare. Nu köpt extra.

Sedan finns en annan sak, som egentligen är overkill, men om man skall köpa nya sladdar till detta, tex sleevade eller så, så har Corsair lanserat nya 24-Pin ATX Type4 som ersätter deras tidigare Typ3, och de fungerar inte med vissa PSU som kan ha något år på nacken, exempelvis mitt RM850. Så man får använda den "gamla" 24-Pin ATX sladden (Typ3).

Även detta med sladdar till nätaggreggat kan vara en djungel, så värt att kontrollera innan man köper något.
Gäller troligen även andra fabrikat med modulära kontakter, men just jag har Corsair så fick läsa på om det.

Sedan har vi ju givetvis de nya kontakterna till GPU, men det är inte relevant i mitt bygge.

Att det finns Type 3, Type 4, etc. är inte för att det är olika generationer utan för att de har olika pinout. Detta är inte standardiserat alls på PSU-sidan, trots att kontakterna i sig ofta är fysiskt "kompatibla". Det enda undantaget är på nätagg med
12VHPWR eller 12V-2x6 kontakt även på PSU-sidan, där enbart den kabeln följer någon standard.

Använder man fel kablar är risken väldigt hög att man dödar den komponent som man kopplar in den till. Därför är det som du säger väldigt viktigt att säkerställa att kablarna man använder är till den PSU man tänker använda dem till.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att det finns Type 3, Type 4, etc. är inte för att det är olika generationer utan för att de har olika pinout.

Prexis, vilket också gör det extra viktigt att inte blanda olika sladdar med olika PSU fabrikat. Även om det kanske passar, vilket jag iofs sällan testat, så kan man inte räkna med att modulära sladdar till, exempelvis, Seasonic funkar med Corsairs kragg, eller tvärtom.
Har nämligen en hög från vardera tillverkare.

På ett sätt var det enklare och tryggare med icke-modulära PSU, då fanns det inget att ta fel på, ens teoretiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Prexis, vilket också gör det extra viktigt att inte blanda olika sladdar med olika PSU fabrikat. Även om det kanske passar, vilket jag iofs sällan testat, så kan man inte räkna med att modulära sladdar till, exempelvis, Seasonic funkar med Corsairs kragg, eller tvärtom.
Har nämligen en hög från vardera tillverkare.

På ett sätt var det enklare och tryggare med icke-modulära PSU, då fanns det inget att ta fel på, ens teoretiskt.

Absolut!

Man kan inte ens räkna med att kablar mellan samma "tillverkare" funkar. De varumärken som de flesta av oss köper från bygger egentligen på plattformar från OEM-tillverkare så som FSP, Great Wall, Channel Well Technology (CWT), Super Flower, Helly, Seasonic, etc.

Ofta säljer de stora varumärkena modeller från olika OEM:er beroende på prisnivå. Man kan därför egentligen aldrig räkna med att några kablarna man har är kompatibla om inte detta uttryckligen står.

Att detta inte kunnat standardiseras så att åtminstone alla som har fysiskt samma kontakt använder samma pinout är bara tragiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper ju PCIE4-5 diskar till detta. Har valt ut två stycken Samsung 990Pro, varav den ena redan sitter i min nuvarande burk och den andra är på väg. De har inbyggd heatsink, kylfläns.

https://www.pricerunner.se/pl/36-3206813823/Haarddiskar/Samsu...

Men, beroende på vilket moderkort jag väljer så har det också kylfläns som skall monteras på en NVME utan kylfläns.

Svordom. Tar jag av kylfänsen på Samsung disken så ryker garantin, det står tydligt i medföljande papper.

Får kolla runt lite till.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Homdax:

Köper ju PCIE4-5 diskar till detta. Har valt ut två stycken Samsung 990Pro, varav den ena redan sitter i min nuvarande burk och den andra är på väg. De har inbyggd heatsink, kylfläns.

https://www.pricerunner.se/pl/36-3206813823/Haarddiskar/Samsu...

Men, beroende på vilket moderkort jag väljer så har det också kylfläns som skall monteras på en NVME utan kylfläns.

Svordom. Tar jag av kylfänsen på Samsung disken så ryker garantin, det står tydligt i medföljande papper.

Får kolla runt lite till.

Det är väl bara att strunta i moderkortets kylfläns, och låta den som redan sitter på vara kvar?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är väl bara att strunta i moderkortets kylfläns, och låta den som redan sitter på vara kvar?

Håller på att kolla det... Det beror ju lite på hur det är utformat, plåtar och kylflänsar och sånt sitter ju fastskruvade på lite olika sätt på olika moderkort. På mitt förstaval i mitt inledande inlägg så verkar det gå på det B650 kortet, men jag vet inte säkert, inga bilder visar hur det ser ut under. Kanske i manualen.

//
EDIT. Mycket riktigt så står det inget i manualen om att man kan lämna det löst och alltså inte sätta ihop det igen, bara att det, givetvis, går att plocka isär och sätta ihop igen. Men, som sagt, får kontrollera mer om jag inte väljer det moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Håller på att kolla det... Det beror ju lite på hur det är utformat, plåtar och kylflänsar och sånt sitter ju fastskruvade på lite olika sätt på olika moderkort. På mitt förstaval i mitt inledande inlägg så verkar det gå på det B650 kortet, men jag vet inte säkert, inga bilder visar hur det ser ut under. Kanske i manualen.

//
EDIT. Mycket riktigt så står det inget i manualen om att man kan lämna det löst och alltså inte sätta ihop det igen, bara att det, givetvis, går att plocka isär och sätta ihop igen. Men, som sagt, får kontrollera mer om jag inte väljer det moderkortet.

Jag vet visserligen inte hur det ser ut under kylflänsarna på just det där moderkortet, men normalt brukar man ju antingen hålla fast bakkanten av M.2-disken med antingen en skruv eller någon annan lösning som fyller motsvarande funktion. Sedan sätts moderkortets kylfäns ovanpå där. Förutom att det är enklare att montera dem korrekt då så riskerar man ju inte heller att de fastnar på thermalpaden när man lyfter bort kylflänsen. Det borde med andra ord vara lugnt, men kan ju inte lova något.

Du kan inte hitta någon recension på moderkortet eller någon video där någon bygger en dator med det?

Ett tips för framtiden är dock att undvika att betala extra för SSD:er med egen kylfläns. De på moderkortet brukar duga utmärkt och samtidigt leda till ett snyggare bygge. De där inkluderade kylflänsarna finns väl främst där för användning i PS5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan inte hitta någon recension på moderkortet eller någon video där någon bygger en dator med det?

Ett tips för framtiden är dock att undvika att betala extra för SSD:er med egen kylfläns. De på moderkortet brukar duga utmärkt och samtidigt leda till ett snyggare bygge. De där inkluderade kylflänsarna finns väl främst där för användning i PS5.

Har nu kollat på lite "tuubar" och jag kan nog konstatera att det är lugnt. Man kanske tappar lite i moderkortets tänkta utseende om man inte använder de kylflänsar som redan finns - och designats för att visuellt passa moderkortets utförande - men så länge det bara är några skruvar och raka ytor så borde det inte vara några utmaningar med detta.

PS5 vadå PS5... antyder du att konsolfolket inte har egna kylflänsar i sina konsoler? Synd om dem då... not.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har nu kollat på lite "tuubar" och jag kan nog konstatera att det är lugnt. Man kanske tappar lite i moderkortets tänkta utseende om man inte använder de kylflänsar som redan finns - och designats för att visuellt passa moderkortets utförande - men så länge det bara är några skruvar och raka ytor så borde det inte vara några utmaningar med detta.

PS5 vadå PS5... antyder du att konsolfolket inte har egna kylflänsar i sina konsoler? Synd om dem då... not.

Ja, som väntat då. Bra att få det bekräftat dock.

Innan PS5 släpptes med möjlighet att enkelt utöka lagringen med en M.2-plats bakom en lucka så var SSD:er kylfläns inte så vanligt. Sedan släppte flera tillverkare versioner av sina SSD:er med kylfläns. Det har åtminstone tidsmässigt var väldigt tidsmässigt passande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Flikar in lite.
Jag har ett MSI MAG B650 Tomahawk WIFI och rekommenderar det inte.
De har sin ASMedia Controller som orsakar problem genom att dc-a diskar mm
Generellt har jag bara haft problem, så fullt möjligt att jag fick ett Söndags-ex men finns endel negativt om det på nätet med udda fel folk har så som att det inte bootar ibland (vilket jag lider av).
Det har bra reviews då det är ett bra board överlag, men tyvärr är MSI inge vidare på att uppdatera sitt BIOS heller så GG.

Juste, deras BIOS är hemsk. 0/10 would not recommend

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Flikar in lite.
Jag har ett MSI MAG B650 Tomahawk WIFI och rekommenderar det inte.
Juste, deras BIOS är hemsk. 0/10 would not recommend

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så svårt att välja chassi...

Om moderkortet skall ha 3 x M.2 så verkar det som om jag måste gå på ATX chassin. När man då letar på lite mer kompakta sådana så blir det ju "midi-tower" eller "cube" och det finns en del mindre, som Liang Li 011 Mini men det är också ganska brett på 270mm. Dessutom, efter att ha kikat på en "tub" , så verkar det ganska komplicerat. https://www.youtube.com/watch?v=mawWXmR0j48 och lite knasigt utrymmes strul. Eller O11 Dynamic som är snarlikt.

Sedan har jag kikat närmare på NZXT H5 Flow och det verkar lovande med... någon liten knasighet med hur man sätter in PSU, men en detalj jag gillar är luftintaget längst ner. Bra för luftflödet eller fritt fram för dammråttorna... kikar på några tubar här med. Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=LUd8HcJZ04I

Verkar som om chassi tillverkare bara mäter på två håll när de krymper produkterna. Lägre och kortare, men bredare.

Fast handen på hjärtat, mitt nuvarande chassi står under bordet och är 22 cm brett, vad f-n spelar c:a 5 cm till för roll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

och så ramlar man på allt strul Asus orsakade med nån bios uppdatering och ström och massa jag inte riktigt har koll på... våren 2023... har gått mig helt förbi.

https://www.youtube.com/watch?v=wZ-QVOKGVyM

Skall man kanske gå över till GigaByte... har haft det för läääänge sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gigabyte Aorus Elite AX V2 verkar ha lägst temperaturer vid load iaf enligt ett stort test på Youtube av Hardware Unboxed tror jag det var. Har 3 st M.2. platser om jag inte missminner mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

och så ramlar man på allt strul Asus orsakade med nån bios uppdatering och ström och massa jag inte riktigt har koll på... våren 2023... har gått mig helt förbi.

https://www.youtube.com/watch?v=wZ-QVOKGVyM

Skall man kanske gå över till GigaByte... har haft det för läääänge sedan.

Alla tillverkare övervoltade vSoC över säkra nivåer från början, vilket de var tvungna att fixa med BIOS-uppdateringar. ASUS hade dock ej fungerande skydd mot situationer som kunde leda till att CPU:n grillades. Kolla på Gamers Nexus video istället om du vill veta mer detaljer.

De andra tillverkarna riskerade dock också att orsaka degradering av IO-die på processorerna där XMP/EXPO användes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kolla på Gamers Nexus video istället om du vill veta mer detaljer.

Ska, efter jobb....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag behöver inte en ny desktop, men DDR5 tränger sig på som risgrynsgröt på julafton. Det är en psykiskt jobbig situation men jag har i alla fall bestämt mig för att ta det lugnt, lägga upp det över någon månad och inte köpa allt på en gång.

Budget är runt 10K. Som kanske framgår av rubriken är det vad vissa kallar ett "uppgraderingskit" jag skall köpa, dvs, Moderkort, Minne och Processor. Inte GPU, PSU eller CPU-fläkt, men däremot är nog nytt Chassi ett vettigt önskemål.
Kommer inte att ha några SATA diskar alls, bara M2, därför har jag valt ett moderkort som har 3 M2 platser, en för system, en för spel och en för "annat". Tyvärr hittar jag inget MicroATX kort som verkar vettigt för detta, bara ATX-B650.

Förstaval:

Chassi... vettifan... vill gärna ha något med blått, men inte över 1500 i pris. Jag försöker få det till MicroATX, men det verkar inte gå.

Har kikat på Fractal Design Pop Air (ATX) (har sett några byggvideos, men överlag ok så länge man kommer ihåg att köpa till den irriterande USB-C sladden som inte följer med), Fractal Design Focus G (ATX) (gammalt numera, behöver inga 5'25). Montech King Pro (ATX) är ok, men väldigt brett -300mm.

Har ni några synpukter eller förslag... det svåraste att hitta har varit just ett snyggt hyfsat modernt chassi

Jag vill tillägga att det måste inte vara Asus Moderkort, jag har kikat på andra, men just kravet på 3 M.2 verkar vara lite tuff att hitta till rimligt pris (under 3000). Sökning på M.2 + AMD5 | Sökning på M.2 + AMD5 + MicroATX

Kanske ett GigaByte Auros? Eller MSI MAG? Har inte använt GigaByte på många år, och har aldrig använt MSI, hur är de jämfört med mitt 1-sta val ovan?

Blir X670 billigare snart?

Om du vill ner i pris något så fråga dig till varför du måste ha den processorn köpte själv en Ryzen 5 7600 och är väldigt nöjd, och de får ju ner priset. Du nämner ju att du vill ha mITX. och det är ju dyrare men då får du ju som du vill. Se lite jämförde tester mellan det du tänkte och 7600 så ser du att skillnaden inte alls är så stor i spel exempelvis.

M.2 plattsen är ju ofta svårare med,,, (lite dyrare) Asus ROG Strix B650E-I har två men du kan ju fläska på med mer minnesmängd eller helt enkelt nöja dig med två m2 och en SSD. var det förvaring så duger ju SSD precis lika bra om det nu inte var nått särskilt du håller på med.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Om du vill ner i pris något så fråga dig till varför du måste ha den processorn köpte själv en Ryzen 5 7600 och är väldigt nöjd,

Just det jag börjat fundera på. Och nu har jag börjat kolla på X870 kort. Priskillnaden mot X670 är bara en dryg femhundring om ens det i vissa fall. AM5 är relevant säkert 5 år till så CPU kan jag alltid uppa senare.

Kovändningar hit och dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tebax till Chassi.

https://phanteks.com/product/nv5-black/ < mål-linje-kandidat.
https://www.pricerunner.se/pl/186-3317593985/Datorchassin/Pha...

Märker allt mer att det går inte att vara märkestrogen... jag har Corsair och Asus komponenter, men hur jag än vänder och vrider så lever deras chassi inte upp till förväntningarna. För att vara tydlig, dessa förväntningar är - efter en massa "tuubande" - inte särskilt högt ställda: litet ATX chassi, gärna med glas och RGB, bra kvalitet, inga knasiga lösningar men gärna lite smart och modulärt, knappsatsen i ovankant och som inte kostar mer än 1500.

Det tidigare nämnda Lian-Li är också med på målsnöret, om jag kunde begripa vilket av de olika varianterna jag faktiskt pekar på. Varför heter de så lika...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

(Tyvärr kan jag inte uppdatera 1sta inlägget med nyare uppgifter)

Visa signatur