Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

Samsung A9+ är bland de bästa dealsen jag sett sista månaden så passa på! Jag har A9+ 8gb/128gb som jag är väldigt nöjd med som jag köpte för typ 2600kr (perfekt att ha vid sängen). Troligen har Samsung några nya släpp på gång och dessa har inte sålt så bra som de hoppats (men vem vet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Samsung A9+ är bland de bästa dealsen jag sett sista månaden så passa på! Jag har A9+ 8gb/128gb som jag är väldigt nöjd med som jag köpte för typ 2600kr (perfekt att ha vid sängen). Troligen har Samsung några nya släpp på gång och dessa har inte sålt så bra som de hoppats (men vem vet).

Frågan är om 4gb minne blir flaskhalsen eller om de lyckats optimera A9!? Har en A8 med 4gb o den är en katastrof för barnen med så simpelt som Roblox.

Permalänk
Skrivet av dartan:

Frågan är om 4gb minne blir flaskhalsen eller om de lyckats optimera A9!? Har en A8 med 4gb o den är en katastrof för barnen med så simpelt som Roblox.

För att kolla youtube, VLC, surfa osv är den perfekt. Men den är inte så värst bra optimerad kanske. Man måste nog upp några tusenlappar om man ska lira utan frustration om jag ska vara ärlig. Men för priset är det en kanondeal.

Det enda jag saknar med min är egentligen en OLED-skärm men det är inte värt 3-4k extra bara för det (jag spelar inte).

Permalänk
Medlem

Har kollat efter en smart watch och mest på Pixel Watch 3, men de har legat på över 4k och det känns ovärt. Denna Samsung Watch 44 mm blir en bra insteg för mig. Får också utvärdera om klockans storlek är ok.
Surfplattan A9 blir bra till lite Youtube och annan streaming. Blir nog bra till barnen. Bra deal, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Har också A8. Och den är riktigt dålig. Tar 5 minuter att starta upp och är väldigt väldigt seg. Varit så sen dag 1. Min tab A4 är snabbare

Någon som har testat A9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Köpte också a8 till sonen för 1k och den har varit skit så jag förväntar mig inte att a9 är så mycket bättre så jag avstår från dealen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Har också A8. Och den är riktigt dålig. Tar 5 minuter att starta upp och är väldigt väldigt seg. Varit så sen dag 1. Min tab A4 är snabbare

Någon som har testat A9?

Ifall man bara utgår från SoC så ska A9 som använder en Helio G99 vara drygt 30-40% bättre i CPU prestanda och runt 20% bätttre i GPU ett ganska stort hopp

A9+ använder en Snapdragon 695 så ett ännu större hopp i prestanda över Unisoc T618 i CPU prestanda dock så är nog GPU ungefär likvärdig om som G99

Ifall du vill ha bättre prestanda så är Xiaomi Redmi Pad Pro 12.1 Tum ett bra köp 6GB RAM/128GB och Snapdragon 7s Gen2 (Cortex 4xCortex A78 + 4x Cortex A55) och 33W snabbladdning är inte att underskatta de flesta plattor klarar bara av 15W

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Köpte också a8 till sonen för 1k och den har varit skit så jag förväntar mig inte att a9 är så mycket bättre så jag avstår från dealen.

Handlar faktiskt om ett ganska ordentligt hopp i ren prestanda ifall man jämför Unisoc T618 vs Helio G99

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Någon mer som inte lyckats få igenom köpet på kompletts surplatta-erbjudande? Har provat med 3 olika kort och jag kommer bara tillbaks till beställningssidan med meddelandet att något har gått fel vid betalning.

Edit: funkade när jag betalade med swish.

Permalänk
Skrivet av RolfBlom:

Produkt: ASUS TUF F15 Gaming Laptop FX507ZC4-HN263X
15.6’’ Full HD | Intel i5-12500H | Nvidia RTX 3050 | 16GB RAM | 512GB SSD | Nordic Keyboard
Pris: 8799 kr
https://amzn.eu/d/4cuVTuj
Kategori: Laptop
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13576729
Om det är samma model som på prisjakt så är tidigare lägsta 12k ish. Närmsta bästa pris 15k. Är dock osäker

12-15 000 låter helt ofattbart för en dator med 3050.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Även Netonnet har fått in Samsung HW-995D i lager för 9990 kr (samma pris som under BF).

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt HX1200i idag och det står ATX 3.0 på förpackningen. Står även copyright 2024 på sidan så det är ett exemplar som är relativt nytillverkat. Verkar som dealen är slut men om någon kikar här i framtiden så är det såhär iaf.

EDIT: Verkar som det är fråga om ouppdaterad förpackning bara: länk.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Fick hem mitt HX1200i idag och det står ATX 3.0 på förpackningen. Står även copyright 2024 på sidan så det är ett exemplar som är relativt nytillverkat. Verkar som dealen är slut men om någon kikar här i framtiden så är det såhär iaf.
<Uppladdad bildlänk>

Beror på om det är old stock eller inte. Tror att de flesta tillverkare bytte från 3.0 till 3.1 under Q1-Q2 2024?
I mitt fall med MSI fick jag 3.1 och 5.1 även om allt sade 3.0 och 5.0 i beskrivning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar som Samsung låst denna klockan till sitt egna ekosystem rätt hårt (precis som Apple brukar göra). När jag läst på mera så är det så att många funktioner, som tex. att aktivera LTE och e_SIM på telefonen, kräver en Samsungtelefon. Räcker inte ens med en Android.

Blir till att skippa för min del, även om perfekt för de som kör med en Samsung.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Ok, men jag tror nog som du var inne på att det i praktiken redan lever upp till 3.1 och är bara tillverkad innan de hann byta klisterlapp
Är du nyfiken kanske det är värt en fråga till Corsair för att få säkrat 100% vad som gäller?
Är du lite envis så kanske det skulle kunna gå att bråka med Proshop om att det stod 3.1 i rubriken och få lite kompensation eller ett färskt agg med 3.1 klistermärket?

Upp till dig om det är värt besväret - det är ju i vilket fall ett grymt agg för pengarna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Beror på om det är old stock eller inte. Tror att de flesta tillverkare bytte från 3.0 till 3.1 under Q1-Q2 2024?
I mitt fall med MSI fick jag 3.1 och 5.1 även om allt sade 3.0 och 5.0 i beskrivning.

Helt korrekt! Länken som anges i svaret.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, det verkar som Samsung låst denna klockan till sitt egna ekosystem rätt hårt (precis som Apple brukar göra). När jag läst på mera så är det så att många funktioner, som tex. att aktivera LTE och e_SIM på telefonen, kräver en Samsungtelefon. Räcker inte ens med en Android.

Blir till att skippa för min del, även om perfekt för de som kör med en Samsung.

Man kan komma runt det genom att först aktivera eSIM med en Samsung och sen koppla om till en annan Android. Omkopplingen till rätt mobil ger en återställning men inte av eSIM. Gjort denna manöver på Watch 5 till barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evian:

Man kan komma runt det genom att först aktivera eSIM med en Samsung och sen koppla om till en annan Android. Omkopplingen till rätt mobil ger en återställning men inte av eSIM. Gjort denna manöver på Watch 5 till barnen.

Varför ens belöna sådant betéende hos Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Varför ens belöna sådant betéende hos Samsung?

Jag sa inte att det var bra, men det är inte omöjligt som en del påstår utan det går. I mitt fall så bytte vi ut överprisade och buggiga barnklockor från Xplora till min gamla Galaxy Watch med LTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintin10:

Produkt: Samsung Galaxy Tab A9+ WiFi 64GB (graphite)
Länk: https://www.komplett.se/product/1318530/dator-surfplatta/surf...
Kategori: Surfplattor, Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11855281
Pris: 1990:-

Surfplattan kostar 1990 kr även på andra sidor, men själva dealen är via kompletts "club-erbjudande". Där får man välja ett tillbehör på köpet, exempelvis:
Samsung galaxy watch6 (4g) (2000kr enligt prisjakt)
Samsung galaxy buds2 pro (1400kr enligt prisjakt)

edit: det är tydligen 4g på klockan också (tack för förtydligandet @Discharged)

Hittar inte erbjudandet med buds2, har det gått ut?

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Hittar inte erbjudandet med buds2, har det gått ut?

Alla club-erbudanden finns under "Dina Club-förmåner" uppe till höger på sidan. Sedan finns erbjudandet med buds2 lite längre ner i den listan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Kingston FURY Renegade 2TB | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Någon som har testat A9?

Vi hade en A8 och den var i det närmaste oanvändbar. Vår A9+ däremot fungerar hur fint som helst till streaming och surf. Vi har också en Redmi Pad SE. Skulle säga att de två känns likvärdiga. Jag föredrar skärmen på Redmin och Samsungen har bättre ljud och OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajohan77:

Vi hade en A8 och den var i det närmaste oanvändbar. Vår A9+ däremot fungerar hur fint som helst till streaming och surf. Vi har också en Redmi Pad SE. Skulle säga att de två känns likvärdiga. Jag föredrar skärmen på Redmin och Samsungen har bättre ljud och OS.

Har ni 4/64GB eller 8/128Gb versionen av A9+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyJoe:

Har ni 4/64GB eller 8/128Gb versionen av A9+?

Vi har 4gb och vår Redmi är också varianten med 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Någon som har testat A9?

Jag köpte en A9+ under Black Friday och har varit helnöjd. Batteritid är bra och för enklare uppgifter så som surf och streaming funkar den prima.

Värt att påpeka för den nyfikne att priset under Black Friday var detsamma som Komplett har nu, men utan det extra tillbehöret.

Permalänk
Medlem

Nån som kör Roblox med A9+ 4gb-vetsionen och kan bekräfta att det fungerar ok? Den A8 dottern har nu är en katastrof med Roblox.

Permalänk

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO...

Presterar denna bättre än en dark rock pro 4 på en 5700x3d?
Någon som använder en nu, hur ser temps ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabilen:

https://www.proshop.se/CPU-flaektar/ID-Cooling-FROZN-A620-PRO...

Presterar denna bättre än en dark rock pro 4 på en 5700x3d?
Någon som använder en nu, hur ser temps ut?

I testet som fanns i tipset så verkar A620 halka lite bakom den nya Dark Rock Elite...
Om jag får killgissa utifrån det så kan du nog med A620 få ca liknande temps som den äldre Pro 4, men till högre ljudnivå.
Så om du har en Dark rock pro 4 så är det nog inte värt att skaffa en A620 om det är frågan
Hoppas nån har praktisk erfarenhet av kylaren som kan flika in!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Produkt: Samsung Galaxy Buds3 Pro
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0D47NTBPX/
Kategori: Hörlurar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13727109
Pris: 1 727,08 kr

Nu tyvärr ordinarie pris igen: 2 589,84 kr

Stort tack! Lyckades knipa ett par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Nån som kör Roblox med A9+ 4gb-vetsionen och kan bekräfta att det fungerar ok? Den A8 dottern har nu är en katastrof med Roblox.

Enligt youtube reviews så verkar det funka helt OK, men det är inte stabilt 60 fps

https://www.youtube.com/watch?v=iCHftLu9HH4