Problem med windows säkerhet

Permalänk
Medlem

Problem med windows säkerhet

Hej, har installerat windows 11 och blir otroligt frustrerad då windows säkerhet ej finns av någon konstig anledning. När man öppnar det så får man meddelandet "skaffa en app för att öppna den här 'windowsdefender' länken. Har inga problem med windows defender utan endast med windows säkerhet. Har testat flera olika lösningar utan resultat. Hur gör jag?

Tack på förhand

Uppdatering:
Installerade om windows från en usb och nu fungerar det

Permalänk
Avstängd

gå in i bios och aktivera secure boot, gör backup först saker och ting kan sluta funka

https://www.youtube.com/watch?v=uhsyQD_Sgio

du kan prova köra det här i powershell som admin

Get-AppxPackage Microsoft.SecHealthUI -AllUsers | Reset-AppxPackage

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

gå in i bios och aktivera secure boot, gör backup först saker och ting kan sluta funka

https://www.youtube.com/watch?v=uhsyQD_Sgio

du kan prova köra det här i powershell som admin

Get-AppxPackage Microsoft.SecHealthUI -AllUsers | Reset-AppxPackage

Tack för svar. Testade detta men det fungerar fortfarande inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wire2:

Hej, har installerat windows 11 och blir otroligt frustrerad då windows säkerhet ej finns av någon konstig anledning. När man öppnar det så får man meddelandet "skaffa en app för att öppna den här 'windowsdefender' länken. Har inga problem med windows defender utan endast med windows säkerhet. Har testat flera olika lösningar utan resultat. Hur gör jag?

Tack på förhand

Vilken Windows version använder du? Har du laddat ner någon homebrew som är nedskalat ifrån bloatware eller har du själv avinstallerat appar med powershell skript? Har du prövat att uppdatera systemet först och starta om? Jag har aldrig varit med om att defender strular på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Vilken Windows version använder du? Har du laddat ner någon homebrew som är nedskalat ifrån bloatware eller har du själv avinstallerat appar med powershell skript? Har du prövat att uppdatera systemet först och starta om? Jag har aldrig varit med om att defender strular på det viset.

Tack för svar.
Använder windows 11 home, som är helt nyinstallerat då jag fick datorn igår. beställde montering av dator från inet så det är deras windows 11 home produkt som använts, fri från bloatware. Har testat många olika powershell kommandon utan lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wire2:

Tack för svar.
Använder windows 11 home, som är helt nyinstallerat då jag fick datorn igår. beställde montering av dator från inet så det är deras windows 11 home produkt som använts, fri från bloatware. Har testat många olika powershell kommandon utan lycka.

Om du har köpt från Inet med installering av Windows så är det deras problem och det du håller på med nu riskerar bara att göra det ännu trasigare om det har blivit fel. Så självklart ska du kontakta Inet så ska de lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Om du har köpt från Inet med installering av Windows så är det deras problem och det du håller på med nu riskerar bara att göra det ännu trasigare om det har blivit fel. Så självklart ska du kontakta Inet så ska de lösa problemet.

Tack för svar. ska göra detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wire2:

Tack för svar.

Det låter väldigt skumt att få sådana fel då. Kan du tänka dig att blåsa om burken själv? Microsoft media creation tool är väldigt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Det låter väldigt skumt att få sådana fel då. Kan du tänka dig att blåsa om burken själv? Microsoft media creation tool är väldigt smidigt

Var i kontakt med inet kundservice och fick detta rådet till slut, så har skaffat mig ett usb minne och ska testa detta.

Permalänk
Avstängd

kan vara smart att flasha moderkortets bios till senaste innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

kan vara smart att flasha moderkortets bios till senaste innan..

Tacksam för tips.
Ska göra detta först

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wire2:

Tacksam för tips.
Ska göra detta först

Hur har det gått för dig, har du lyckats lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Hur har det gått för dig, har du lyckats lösa problemet?

Yes, installerade windows från usb och nu fungerar det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wire2:

Yes, installerade windows från usb och nu fungerar det

Gott! Mycket nöje med nya riggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Gott! Mycket nöje med nya riggen

Tackar

Permalänk