HWubox är ärligt talat rätt korkade i den videon och verkar ha lite "slängt ut sig den i all hast"
Vi kan börja med att länka in intels Start Guide och Support Guide för B serien i Arc.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Där har man hela listan på stöda CPU'er, chipset och vad som krävs.
För AMD krävs en Ryzen 3000 serie CPU (G modeller stödjs ej), 500 seriens Chipset krävs, och ReBar eller SAM måste vara på (samma sak).
Dessa spec är inte så konstiga då Arc kräver Rebar, detta kom med 5000 seriens AMD Ryzen och 500 seriens Chipset, sedan fick även 3000 seriens Ryzen stöd.
Vet själv för jag uppdaterade mitt X570 med sådant UEFI när det släpptes och aktiverade ReBar med en 3900XT.
Det är dessutom relativt lätt att kolla om Rebar fungera i linux med lspci.
Tex ger detta kommando följande.
"dmesg | grep BAR"
Det ger mig "[drm] Detected VRAM RAM=16368M, BAR=16384M"
Man kan använda lspci också
"lspci -v"
Kollar jag under mitt RX7800 så hittar jag detta.
Memory at 7800000000 (64-bit, prefetchable) [size="16G"]
Hade Rebar varit av hade det stått 256MB, vet för jag har testat tidigare, sätter jag verifierar Rebar är på och fungerar.
Jag kör inte så mycket windows men bör vara relativt lätt att kolla adress utrymmet där med.
Är Rebar på och fungerar bör adressutrymmet matcha mängden VRAM, mitt fall 16GB så ett B580 bör rapportera 12GB i linux tex.
Hela grejen är "Thrust but Verify".
Vi vet inte om Rebar fungerar på en Ryzen 2000 CPU för AMD har bara officiellt Support för Ryzen 3000 och 5000.
Och bara för man sätter något till på i BIOS/UEFI betyder inte att det fungerar, betyder bara att BIOS säger att det det är på.
Man måste verifiera med, det är inte alls ovanligt att BIOS/UEFI ljuger, vad en meny säger är inte samma sak som vad som faktiskt är aktiverat och fungerar.
Så HWubox använder både komponenter som är under intels officiella specifikationer, så det misstaget är på HWubox, dom informerar inte om det heller vilket skapar drama helt i onödan.
Andra problemet är att dom bevisar inte för tittaren att en icke officiellt stöd konfiguration, en Ryzen 2000 serie med ett moderkort som stödjer Rebar där det aktiverats på en CPU som inte har stöd faktiskt fungerar.
Hade dom visat att adressutrymmet nu är 12G på B580 istället för 256MB så ja då är ReBar på.
Jag kan inte hitta att AMD någonsin officiellt släppte stöd för Rebar på 2000 seriens Ryzen, senaste info från 2022 kräver fortfarande 3000 seriens Ryzen.
Sedan har vi nästa fråga, är Rebar bra nog på en 2000 Ryzen OM man nu kan köra inofficiellt support om någon MB vendor valt att hacka in stödet?
Finns gammal frågor som tyder på att Ryzen 5000 och upp presterar klart bättre med Rebar än föregående Ryzen, sant eller falskt, ja vem vet men precis som vissa grafikkort gynnas mer av Rebar än andra så kanske vissa processorer inte alls presterar bra med Rebar...
Men åter igen HWubox testar med en CPU som inte är nära intels Minimum Spec för Ryzen 2600 är Zen+ så före separat Chiplet och I/O die så den har inget gemensamt med Ryzen 3000 och 5000 som delar I/O die men har olika CPU chiplets.
Man kan inte skylla på intel när Intel säger att en Ryzen 3000 (ej G) är minimum, 500 seriens styrkrets och Rebar aktiverat (så nytt nog UEFI).
Dom kräver dessutom 10th gen intel och 400 seriens styrkrets.
Sedan krävs bara PCI-E Gen3 så det ska inte vara ett problem.
Det har varit känt att intels officiella ställning är att Rebar krävs sedan första Arc A serien det är inget nytt.
Faktum är att jag kollade hur Deras Encoders skulle prestera utan Rebar och det finns inga reviews men några användare har testat och även encoders tappar 60-75% prestanda på Arc utan Rebar.
Så för mig var Arc inget alternativ för min OBS maskin som har en antik Xeon.
HWubox kunde vinklat video mycket bättre och gjort video om Minimikraven, och vad man kan förvänta sig av dom och även vad man kan förvänta sig av spel prestanda, encoders OM man väljer att gå under minimikravet, det hade varit till nytta för konsumenter.
Är någon förvånad att B580 eller någon annan hårdvara kör under "minimum system requierments" underpresterar?
Vem som helst som vet vad minimikrav är och vet vad dom är för B580 tar sig ju bara för pannan när dom ser HWubox video.
Det heter ju minimikrav ev en orsak och är en Ryzen 3000 orimligt?
Man kan få en Ryzen 3600 för 500Kr på Swec marknad tex och den är från 2019 och är det inget alternativ så finns det väl äldre AMD RX6600 kort eller liknande och begagnat är kanske mer lämpligt men faktum är att även RX5600 vore nog för dom flesta med en 2600 CPU.
Dessutom påstår dom att detta skadar Arc B580 försäljning, ärligt talat så fungerar processorer från 2019 och framåt så ett ganska lite problem för dom flesta som uppgraderar och ett icke problem för dom som bygger nytt på en budget.
Oavsett så är det inget direkt nyhetsvärde här, att något underpresterar om man inte uppfyller minimikraven är ju fan igen nyhet.
Dessutom väljer dom att aktivt svara på vissa kommentarer med att påstå att folk i kommentarerna inte vet nåt om Rebar och ja idiotförklarar sina tittare.
Bara synd att kommentarerna haglar om hur just Intels minimum spec inte uppfylls och att AMD aldrig officiellt stöt Rebar på Ryzen 2000, nåt dom inte svarar på när dom idiotförklarar sina tittare.
Intel har officiella specs, passar dom inte så får man köpa nåt annat. Själv kan jag nog tycka dom är rätt rimliga om man faktiskt vill dra nytta av sitt B580 fulla potential.
Intel har fucka upp mycket senaste åren, 13th och 14th gen degradering och annat MEN B580 är inte ett av Intel fuckups.
Men HWubox inte kan läsa minimum specs det är HWubox fuckup.
Är det synd att Arc inte kan prestera i ens 6-12 år gamla dator? Ja men och andra sidan dom flesta nya grafikkort kommer gå på på sparlågor på budget eller antika system oavsett det är RTX 4060 eller RX6600, mer eller mindre bara.
Åter igen Tycker jag HWubox kunde vinklat det hela mer possessivt än att göra denna missvisande video.