Bör jag verkligen sälja denna ?

Permalänk

Bör jag verkligen sälja denna ?

Har en Acer Predator helios neo 16 med följande specs :

Processor: Intel Core i9-13900HX
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 4070 med 8 GB GDDR6
Skärm: 16” WQXGA IPS Slim-bezel 165Hz DDS LCD
Minne: 32 GB DDR5 5600MHz RAM
Lagring: 1TB PCIe NVMe SSD

Då jag egentligen vill ha en bärbar dator i ett mer stilrent chassi och bättre batteritid samt högtalare så har jag väl tänkt å sälja den. Men så samtidigt så när jag söker runt så är den en riktigt stark dator för priset vad jag tänkt sälja för, vilket är 15000kr. Eller strax under.

Andra laptops som har lockat är väl zephyrus g15, razer blade 15/16/17/18 och legion 7.

Men verkar som de sällan kommer ut till vettiga priser, och med komponenter som ens är i närheten av den jag har.

Men samtidigt orolig för att med den nya lanseringen av RTX 5-serien att den datorn jag har kommer tappa i värde ännu mer, och kan istället leva utan en bärbar ett tag och istället köpa en senare i år då med förhoppningsvis vinsten från att ha sålt den nu istället för lite mer.

Men vad har forumet för tankar och reflektioner? Har kört runt det i huvudet i flera dagar nu redan…

Tack för förhand

Permalänk
Avstängd

gaming och laptop är ord jag håller isär, sälj den på auktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

Då jag egentligen vill ha en bärbar dator i ett mer stilrent chassi och bättre batteritid samt högtalare så har jag väl tänkt å sälja den. Men så samtidigt så när jag söker runt så är den en riktigt stark dator för priset vad jag tänkt sälja för, vilket är 15000kr. Eller strax under.

Andra laptops som har lockat är väl zephyrus g15, razer blade 15/16/17/18 och legion 7.

Men verkar som de sällan kommer ut till vettiga priser, och med komponenter som ens är i närheten av den jag har.

Men samtidigt orolig för att med den nya lanseringen av RTX 5-serien att den datorn jag har kommer tappa i värde ännu mer, och kan istället leva utan en bärbar ett tag och istället köpa en senare i år då med förhoppningsvis vinsten från att ha sålt den nu istället för lite mer.

Men vad har forumet för tankar och reflektioner? Har kört runt det i huvudet i flera dagar nu redan…

Tack för förhand

Well om du tänker att ditt grafikkort gör att datorn tappar värde när nya korten kommer så är det nog redan försent tyvärr med tanke på att de bara är några få dagar kvar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av AstralVoyag:

Hehe ja kanske så, men nu är det boende på flera orter så är alltid najs att ha något portabelt spelbart

Skrivet av norrby89:

Well om du tänker att ditt grafikkort gör att datorn tappar värde när nya korten kommer så är det nog redan försent tyvärr med tanke på att de bara är några få dagar kvar.

Äsch verkar ändå kunna få ut 15000kr för det, så jag är inte missnöjd med det, men frågan är mer, kommer man kunna få tag i en likvärdig fast nån av de andra modellerna med bättrere ljud, batteri, utseende, men samma rå presterande ? Eller åtminstone samma pris/prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstralVoyag:

Har aldrig förstått varför gaming ihop med laptop är fel. Föredrar man portabilitet så ser jag inga konstigheter, det är trots allt 2025 nu.

Visa signatur

i5-14400F | 1TB SSD M.2 | 32GB DDR5 | RTX 4070 SUPER

Permalänk

Får du 15.000 för en begagnad dator där en nyare generation kostar 17.500 ny (dock med 16GB minne men är ju lätt att uppgradera), så kör på att sälja säger jag. Tror snarare du ska vara glad om någon vill ge närmare 12-13.000...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid och gaming laptop är nog inte saker som hör ihop särskilt bra. Du får nog ut mer batteritid av att sänka prestanda/underclocka när du är på batteri än att byta till en annan dator med liknande specs men större batteri.

Mer slimmade laptops finns det absolut men om dom då också är riktad till gamers så är det som du redan märkt rejält mycket dyrare.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Det är faktiskt inte då produkterna är tillgängliga. Då skulle de första produkterna vara haloprodukterna.

När förväntas det ha 50-seriens mobila mellannivå GPU:er i bärbara datorer som faktiskt finns att köpa i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Har aldrig förstått varför gaming ihop med laptop är fel. Föredrar man portabilitet så ser jag inga konstigheter, det är trots allt 2025 nu.

Därför att med gaming krävs bättre presterande komponenter som i sin tur kräver mer ström, vilket skapar mer värme.
I en laptop vill man oftast ha en tyst dator med lång batteritid, den ekvationen går inte ihop med en kompetent "gaming" dator.
I en laptop begränsas du av att du inte kan ha bra kylning och batteritiden blir ju sämre ju strömtörsgigare dator du har.

Tror inte många skulle vilja ha en laptop med kylning som låter som en lövblås, med superkort batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Därför att med gaming krävs bättre presterande komponenter som i sin tur kräver mer ström, vilket skapar mer värme.
I en laptop vill man oftast ha en tyst dator med lång batteritid, den ekvationen går inte ihop med en kompetent "gaming" dator.
I en laptop begränsas du av att du inte kan ha bra kylning och batteritiden blir ju sämre ju strömtörsgigare dator du har.

Tror inte många skulle vilja ha en laptop med kylning som låter som en lövblås, med superkort batteritid.

Absolut att det skapar mer värme, det är inte mer än självklart när man har så pass kraftfulla komponenter i ett så litet format, men det är ingen fara för det ska dom klara.

Kan dock hålla med om att förväntar man sig en lång batteritid så ska man nog inte rikta in sig på en gaming laptop överhuvudtaget, det säger sig självt.

Jag är ändå rätt imponerad över hur bra kylning man faktiskt får. Fläktarna kan du numera också ställa in, finns olika lägen som "quiet, balance, performance mode" osv.

Det är tur vi alla är och tycker olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

Tack för förhand

Har du kollat på Acer Nitro 16? Den har fått bra recensioner på batteritid, runt 8h vid enklare uppgifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Det är faktiskt inte då produkterna är tillgängliga. Då skulle de första produkterna vara haloprodukterna.

När förväntas det ha 50-seriens mobila mellannivå GPU:er i bärbara datorer som faktiskt finns att köpa i Sverige?

Well även om dom 7nte är tillgängliga så är det nog extremt mång (iallafall här på sweclockers) som inte skulle betala lika mycket nu för grafikkort X som dom skulle för två månader sen.

Laptops har det inte kommit något direkt rykte om datum än (vad jag sätt iallafall) men gissar på till sommaren (med kanske en exklusiv leverantör någon/några månader innan, som med 30x0 korten för laptops kom i juni/july om jag minns rätt men Lenovo sålde datorer med dom korten sen februari.

Men återstår att se om några dagar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Datordelar går alltid ned i pris över längre tid, så sälj nu och sätt pengarna i en indexfond. 😇

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, den datorn du har är ju helt okej, att byta till en annan liknande skulle inte göra någon större skillnad, de flesta gaminglaptops är ganska jämförbara och du skulle inte få något med mer prestanda om du sålde denna

Vill du ha en bärbar speldator så är det nog bäst att spara denna

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte, den datorn du har är ju helt okej, att byta till en annan liknande skulle inte göra någon större skillnad, de flesta gaminglaptops är ganska jämförbara och du skulle inte få något med mer prestanda om du sålde denna

Vill du ha en bärbar speldator så är det nog bäst att spara denna

Ja det är den nog, har bara ”Gräset är grönare på andra sidan” syndrom.
Det är väl just att jag sett reviews av razer 16, samt legion 7, och zephyrus g15, där de framstår som mer portabla (denna är ju rätt biffig med sina fläktar) samt att de på batteriläge faktiskt håller i 6+ h.

Sen är den ju totalt överdimensionerad för vad jag faktiskt använder den till. Skulle klara mig på ett 3070 kort och en i7:a/ eller en AMD för längre batteritid, 16 ram. Det är bara att om det då ska vara en av modellerna ovan så är de nästan prissatta lika högt som denna. Då känns det hela så ovärt.

Så kanske landar på att behålla den ett tag till då.