Yamaha hemmabioförstärkare RX-A1030 startar inte, död?

Permalänk
Medlem

Yamaha hemmabioförstärkare RX-A1030 startar inte, död?

Hej,

Plötsligt häromdagen så dog min förstärkare. När försöker starta den så blinkar kontrollampan snabbt men jag får inte igång den.
Har provat att göra den strömlös och jag har provat att hålla in powerknappen typ 20sek utan framgång. En hel del damm inne i förstärkaren när jag tar bort skalet. Tacksam för hjälp.

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av midge:

Hej,

Plötsligt häromdagen så dog min förstärkare. När försöker starta den så blinkar kontrollampan snabbt men jag får inte igång den.
Har provat att göra den strömlös och jag har provat att hålla in powerknappen typ 20sek utan framgång. En hel del damm inne i förstärkaren när jag tar bort skalet. Tacksam för hjälp.

Min gamla Yamaha 685 hemmabioreceiver gjorde nått liknade för ett par år sen.

På min skulle det stå i displayen; Please wait, loading. Får igång den men "Inställningarna" laddas inte in som sagt. Antog att "InställningsChipet" var kasst.

Köpte en ny hemmabioreceiver.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

Jag hittade detta fast med Yamaha RX-A1040, vad jag förstod det så har ditt skydd (This 'protection circuitry) gått in enligt vad det står på engelska. Testa detta: Connect power cord to mains and wait 5 seconds or so. While holding down "info" and "tone control" buttons, press "main zone" power button briefly and release, but keep "info" and "tone control" buttons pressed for at least 3 more seconds. The unit should power up. Assuming the reason for the protection has passed or been fixed, the unit can now be turned off and then back on with the "main zone" power button to restore normal operation mode.
If the protector activates again, the fault is still present and the unit needs to be repaired, ideally by a Yamaha authorised repairer.
There are dangerous voltages present in high power amps and a lot of grunt in terms of stored energy - best left to trained technicians.

Här har du länken med: https://www.avsforum.com/threads/yamaha-rx-a1040-protection-c...

Kolla med kanske så att alla kablar sitter i, högtalare kablar, och så inte någon kabel är skadad.

Permalänk
Medlem

Ifall du inte får fart på den.
https://tv-trim.se/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

OK tack alla för info, har testat nu. Får igång den mha info/tone. Får inte igång den igen efter power off. Det klickar till men displayen tänds inte upp. Detta kan jag göra 3ggr sen är den lika död som den var innan. Jag kan köra info/tone igen och då startar den upp i samma läge, displayen visar "A1-1 DSP MARGIN". Jag har inget inkopplat...högtalare, tv, appletv men jag antar att det inte har någon betydelse. Den borde starta upp ändå om problemet hade varit löst. Känns som jag får ta den till verkstad. Finns en butik i Linköping såg jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

1030 är 10+ år. Kan ju vara läge att köpa något nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

1030 är 10+ år. Kan ju vara läge att köpa något nyare.

Vad heter en motsvarande receiver idag?

Permalänk
Medlem

Verkar vara kortet som är trasigt om man följer denna. Går inte att få igång efter jag följt processen och stängt av.

Får bli en ny receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av midge:

Vad heter en motsvarande receiver idag?

Yamaha RX - A2A, om det fortfarande ska Yamaha.

9.149: kr hos Hembiobutiken.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Ny receiver

Vill bara lägga 5-6000 helst och behöver bara 5.1. Fler förslag önskas och det behöver inte vara Yamaha.

Permalänk
Medlem

Begagnat?

Min Yamaha dog också för några år sen. Köpte Denon för 7k, helnöjd. Inbillar mig att den låter bättre.

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-x2800h-hemmabioreceiver/...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av midge:

Vill bara lägga 5-6000 helst och behöver bara 5.1. Fler förslag önskas och det behöver inte vara Yamaha.

Yama RX - V4A (5.2), begränsat antal. Hembiobutiken 5.449 kr.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.