Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Snabbkoll: AMD eller Nvidia?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså... AMD har presskonferens om typ 6 timmar. NVIDIA visar upp sina nya kort om 14 timmar. Varför ställa frågan nu?!
Och Intel borde förstås vara med, som tidigare nämnt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Avstår, behöver inte uppgradera på ett tag. Får se hur det ser ut då.
Men visst vore det kul att testa AMD-GPU nån gång. Kan tänka mig att FSR kommer att bli bättre med tiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Inväntar uppkommande generation och dess recensioner innan jag beslutar mig.

Och det är det rätta att göra!

Att köra någon "gissningslek" innan key-note och korten har blivit testade o stressade är ju bara så dumt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heymelon:

Tråkigt, men ja det verkar som att många nog köper "green no matter what". De kan säkert annonsera kortpriser för 50K om några år och folk avskriver endå AMD.

Amd har väl inget som konkurrerar i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Läckor säger ju att RTX 5080 kommer gå för 1700 €, dvs cirka 6000 kr mer än vad du drömmer om. Tror tyvärr att det är sant också.

Jag drömmer inte om någonting, jag kommer bara inte köpa något Nvidia-kort som försämrar kalkylen för hur mycket prestandan kostar. Vill folk ha allt mindre prestanda för pengarna så kan de ju fortsätta belöna Nvidia för det naturligtvis. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Inte aktuellt med en uppgradering då det enda kortet som enligt läckor ser ut att ens vara en uppgradering för mig som är märkbar är 5090, och då till ett förmodat mycket högre pris än det jag gav för mitt 4090. Misstänker att det kommer dröja minst 3 år till nästa uppgradering och då hoppas jag AMD är ett alternativ med det ryktade UDNA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Och det är det rätta att göra!

Att köra någon "gissningslek" innan key-note och korten har blivit testade o stressade är ju bara så dumt.

Men amd har väl gjort klart för sig att de inte ska försöka ens erbjuda något som tävlar mot 5080 ellet 5090. Så vill man ha det bästa så är ju inte amd valet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag drömmer inte om någonting, jag kommer bara inte köpa något Nvidia-kort som försämrar kalkylen för hur mycket prestandan kostar. Vill folk ha allt mindre prestanda för pengarna så kan de ju fortsätta belöna Nvidia för det naturligtvis. 🤷‍♂️

Och amd erbjuder vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nvidia eftersom AMD inte kommer släppa något som är värt för mig att köpa, är ute efter något i klass med 5090 men skulle vara ok med något som är sämre men fortfarande bättre än 5080 men AMD kommer inte ha något i den klassen.

Nvidia pleier å ha TI og Super class kort etter en viss tid, så du vil nok sikkert kunne få fatt i et kort der vil ligge mellom 5080 og 5090 etter 6 mnd til 1 år. Problemet er bare priset ettersom det virke å være fritt frem for Nvidia å ta mer betalt enn tidligere.

Permalänk
Medlem

Har ett 7900XTX i dagsläget, så om det blir något nytt så ser det ut som att det då blir ett Nvidia - för AMD´s 9070 lär ju knappast vara en uppgradering (kanske lite bättre ray tracing, men det är inget jag bryr mig om)

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

En sak är säker, det blir inte Nvidia.
Radeon eller Arc blir det.
En ren principsak.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Lite tidigt att fråga nu. Nya korten visas ju snart, kanske efter det med extra alternativen, har ej behov och för dyrt eller nått sånt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Nvidia är enda alternativet för mig.

Permalänk
Medlem

Det blir Nvidia då jag har skärm med endast G-Sync och har inga planer på att byta ut den förens den går sönder eller suget på OLED blir alldeles för stort

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Har en ren AMD maskin idag, och ser ingen som helst anledning att byta. Ja, visst är man ju lite nyfiken på vad Intel har att erbjuda, så när det väl är dags kanske jag sneglar ditåt. Men då datorn bara är 6-8 månader gammal, så kommer det dröja innan jag byter ut den.

Permalänk

Blir antagligen Nvidia då jag haft så dåliga erfarenheter av AMD. Alla mina AMD-kort har pajat efter 1-1.5 år, medan mitt 1080 har tuffat på sedan 2016. Sen tvivlar jag inte på att andra kan ha haft tvärtom men har ändå blivit less på AMD.

Kortet jag har börjar bli lite till åren så kanske blir en uppgradering i år!

Permalänk
Datavetare

Som Ubuntu LTS användare är Nvidia det bästa valet.
Som MacOS användare blir Nvidia implicit valet då enklaste/bästa sättet att få tillgång till Steam/Epic katalogen var inte någon teknik för att köra Windows-binärer på datorn, Geforce NOW fungerar faktiskt bättre än jag kunde ana innan!

Men hoppas att Nvidia blir utmanande framåt, deras dominas är lite väl just nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intel blir det helt klart.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Om 5070 får ett rimligt pris så blir det ett sånt kort, annars avvaktar jag tills AMD har släppt sina och så jämför jag helt enkelt vad som ger mig bäst prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om 5070 får ett rimligt pris så blir det ett sånt kort, annars avvaktar jag tills AMD har släppt sina och så jämför jag helt enkelt vad som ger mig bäst prestanda per krona.

Det blir bara rimligt jämfört med 5080

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Valet är enkelt. Nvidia och Intel är totalförbjudna i det här hemmet.

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt svara på den för jag vet inte vilket köp som kommer först.
Jag kör Nvidia i AI-servern, Intel Arc i mediaservern och AMD i bruksdatorn (linux).

Var sak har sin plats.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Jag är så nöjd med mitt RX6800 så det kommer nog att dröja ett långt tag till innan det finns ett uppgraderingsbehov. Men som Linux-användare är ju AMD sjukt stabilt, har även hört gott om Intels Linux-drivrutiner så det kan ju vara ett framtida alternativ. För min del kostar nvidia-kort för mycket i dagsläget, speciellt i det populära konsument-intervallet på 3000-6000kr. Jag menar, för samma pris jag köpte mitt RX6800 för kunde jag max köpa ett RTX3060Ti. Så tyvärr, i den situationen har ju nvidia inte ens en fördel i strålspårning. Det enda positiva är den marginella bildkvalitéskillnaden som DLSS ger, men ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte om det heller och den gigantiska prestandaskillnaden mellan korten gör ju att jag kan spela i 1440p, varav nvidia måste förlita sig på uppskalning för att komma ens i närheten av samma prestandanivå.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Motvilligt i brist på annat blir de Nvidia antagligen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alltså... AMD har presskonferens om typ 6 timmar. NVIDIA visar upp sina nya kort om 14 timmar. Varför ställa frågan nu?!
Och Intel borde förstås vara med, som tidigare nämnt.

AMDs presskonferens har väl typ redan läckt och ska vara en nothingburger utan information om prestanda eller pris.

Permalänk
Medlem

För prestandanivån jag behöver i 4K så är det bara Nvidia som har kort denna kommande genaration, men då RTX 4090 för tillfället klarar vad jag behöver så lutar det åt att jag skippar denna generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Och amd erbjuder vad?

mer pengar i plånboken och grafik som duger gott mer än väl

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Valet är enkelt. Nvidia och Intel är totalförbjudna i det här hemmet.

Pga? Om det är nu pga pris eller strul så har ju amd inte varit felfria heller 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Amd har väl inget som konkurrerar i år?

Om du bara pratar toppkort så nej. Min personliga gräns för relevant "konkurrens" nåddes nånstans när vi börjat snacka kort för över 20 och 30 tusen. Men det verkar finnas många med mycker mer köpkraft än mig så man får väl bara vänta på bättre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Och amd erbjuder vad?

Ingen aning, inte tänkt köpa något AMD-kort i det närmaste.

Har ett RTX 3080 som räcker till i alla spel jag spelar just nu, och det verkar inte komma någonting till PC under 2025 som motiverar mig att uppgradera heller. Ser personligen inte vitsen med att uppgradera bara för att få högre mätsiffror att kolla på.