Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem

Allt är bara en AI-genererad rökridå där Jensen och Lisa, bakom kulisserna ligger med varandra. Inte trots att de är släkt, utan snarare FÖR att de är släkt, vilket gör det hela ännu äckligare.

Är det fortfarande bara jag som insett det här? Svågerpolitiken över att uppenbart inte konkurrera med varandra vilket i sin tur föranlett den här negativa utvecklingen? Man segmenterar sönder marknaden genom att låta gamla serier samexistera med nya för att förvirra konsumenterna. AMD försöker inte ens sätta press på toppsegmentet samtidigt som man heller inte sätter press på mellansegmentet vad gäller pris/prestanda. Istället erbjuder man likvärdig prestanda till likvärdiga priser och där man aktivt tycks vilja se till att inte vara det självklara valet.

Man låter nvidia hålla på med sitt AI-genererade mumbojumbo för att senare kopiera tekniken och få sina konsumenter att tro att de spar en hundralapp av att köpa AMD snarare än nvidia genom att vänta ett halvår... Typ.

Är man osäker på om det verkligen är svågerpolitik så är det bara att se till utfallet och dra sina slutsatser utifrån det. Var är dagens motsvarighet till HD4000-serien? R9 290/X?

En del vill hävda att AMD konkurrerar i mellansegmentet. Men som jag tidigare skrev så lägger de sig ju i princip parallellt med nvidia vad gäller pris/prestanda i det här segmentet. Det skiljer några enstaka GB vram hit eller dit. Det är allt.
När såg vi senast en kioskvältare i mellansegmentet?!

Jag vill inte se ursäkter som svag krona eller moms... Jag vill se resultat! ☝️

Btw! Snacka om brant pyramid till toppen om man ser till beräkningskraft. RTX 5070 vars suffix tidigare antytt "nästan toppsegment". Speciellt med ett TI på slutet, men ändå. Det framstår ju som budget. Typ "nya 1050 ti för nästan 10.000 kr". 😅

Prestandaförhållandet i teoretisk beräkningskraft mellan RTX 5070 och RTX 5090 kan liknas vid det mellan GTX 1050 ti och GTX 1080 ti enligt chatGPT.

Vem hade velat betala nästan 8000:- för ett 1050 ti?! 😬 Hur mycket eller lite kisel du stoppat under huven är ointressant. Jag hade velat se Jensen Huang gästa Sverker Olofsson i TV-programmet Plus. Skinnjackan hade åkt i soptunnan illa kvickt!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Föga imponerande och något köp blir det inte när båda lagen allt mer framstår som bluffare.
Det är lustigt med kommentarerna i stil med bättre än väntat. Lite som GPU versionen av stockholm syndrome.
Bara att öppna plånkan nu grabbar annars blir Jensen sur!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

För stort steg i både pris och prestanda mellan 5080 och 5090.
5090 är ju helt klart mer riktat mot semi-professionella el professionella som arbetar med saker som inte kräver funktionerna i ett proffskort (tidigare Quadro).
5090 är ju inte direkt ett spelkort som så, i varken spec el pris.

Känns som det finns plats för något mer rimligt 5080 Ti med 20-24 GB minne och pris på max 20k, spelprestanda 80-90% av 5090.

Permalänk
Medlem

Det som behövs är att man mäter latency i spel precis som man mäter framerate. Latency är jätteviktigt för många och då skall det mätas. Blir för mycket gissningar nu, med mycket gnäll utan att någon har en enda siffra att presentera.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Är det ingen som reagerar på hur de redovisar korten nuförtiden? Varför blanda in frame gen och skit, ge oss rådata.

Vi går verkligen åt fel håll. Och det är skrämmande att så många här uppmuntrar detta.

Kan vara för att "rådata" är något som är på väg bort så som vi varit vana med.
Jag menar, vad är egentligen vikten med gamla skolans rådata i slutändan när det är den faktiska prestandan som spelar roll?

Vad man letar efter är ju tekniker för att få fram fler frames. Det räcker för de allra flesta. Om det så är utan FG eller med FG spelar mindre roll, bara det utförs på bästa sätt.

FG är definitivt nutiden och framtiden, vilket jag då inte kan förstå att man tex på Sweclockers (som jag räknar med vill vara i framkant) inte har med FG-resultaten i testerna av nya grafikkort / spel som standard. FG kommer inte att upphöra utan vara standard inom någon generation och troligen inte ens gå att välja, utan kommer alltid vara påslagen.

Det kommer stå med i systemkraven för spelen: "RTX 4000 series with FG" exempelvis. Detta inom kanske 2 år.

Bara att vänja sig och ta till sig det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

5090 är ju inte direkt ett spelkort som så, i varken spec el pris.

Du har uppenbarligen aldrig testat MS Flightsimulator

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

En fråga till Sweclockersredaktionen..

När dessa kort kommer in för bench. Kommer ni göra tester både med och utan AI genererade FPS ? Om de nu är som de sägs att latencyn blir skyhög av AI genererade FPS så är de rätt viktigt vid val av grafikkort med 😅

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik! Riktigt sugen på 5090 prestanda, det blir nog ett köp... om 4 år

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Ur ett SFF-perspektiv är det ganska bra nyheter, referensdesignen ser ut som dual slot-kort med rimliga dimensioner.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle inte förvåna mig alls om 5090 blir ett riktigt grymt kort, men resten är "meeh" kort som native knappt är bättre än sina föregångare..

Tänkte precis samma, dom skulle nästan kunna kalla 5090 för 5080x2
Lite som gamla "GeForce 9800GX2"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Dags att införa "pris per riktig fps"?

Men Nvidia behöver väl något sätt att sälja korten på.. 2x 4090 låter ju bättre än 20-40% såklart
Multi frame gen gör alltså att mellanrummet mellan två riktiga frames blir ännu mjukare än tidigare. "Såpopera-effekten" till datorspel någon? 🥲

PPF, price per frame, är en lysande måttstock. Måste dock vara standardiserade grafikinställningar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt är bara en AI-genererad rökridå där Jensen och Lisa, bakom kulisserna ligger med varandra. Inte trots att de är släkt, utan snarare FÖR att de är släkt, vilket gör det hela ännu äckligare.

Är det fortfarande bara jag som insett det här? Svågerpolitiken över att uppenbart inte konkurrera med varandra vilket i sin tur föranlett den här negativa utvecklingen? Man segmenterar sönder marknaden genom att låta gamla serier samexistera med nya för att förvirra konsumenterna. AMD försöker inte ens sätta press på toppsegmentet samtidigt som man heller inte sätter press på mellansegmentet vad gäller pris/prestanda. Istället erbjuder man likvärdig prestanda till likvärdiga priser och där man aktivt tycks vilja se till att inte vara det självklara valet.

Man låter nvidia hålla på med sitt AI-genererade mumbojumbo för att senare kopiera tekniken och få sina konsumenter att tro att de spar en hundralapp av att köpa AMD snarare än nvidia genom att vänta ett halvår... Typ.

Är man osäker på om det verkligen är svågerpolitik så är det bara att se till utfallet och dra sina slutsatser utifrån det. Var är dagens motsvarighet till HD4000-serien? R9 290/X?

En del vill hävda att AMD konkurrerar i mellansegmentet. Men som jag tidigare skrev så lägger de sig ju i princip parallellt med nvidia vad gäller pris/prestanda i det här segmentet. Det skiljer några enstaka GB vram hit eller dit. Det är allt.
När såg vi senast en kioskvältare i mellansegmentet?!

Jag vill inte se ursäkter som svag krona eller moms... Jag vill se resultat! ☝️

Btw! Snacka om brant pyramid till toppen om man ser till beräkningskraft. RTX 5070 vars suffix tidigare antytt "nästan toppsegment". Speciellt med ett TI på slutet, men ändå. Det framstår ju som budget. Typ "nya 1050 ti för nästan 10.000 kr". 😅

Prestandaförhållandet i teoretisk beräkningskraft mellan RTX 5070 och RTX 5090 kan liknas vid det mellan GTX 1050 ti och GTX 1080 ti enligt chatGPT.

Vem hade velat betala nästan 8000:- för ett 1050 ti?! 😬 Hur mycket eller lite kisel du stoppat under huven är ointressant. Jag hade velat se Jensen Huang gästa Sverker Olofsson i TV-programmet Plus. Skinnjackan hade åkt i soptunnan illa kvickt!

Att priserna är snarlika för samma prestanda skulle både kunna bero på att det är praktiskt taget en kartell med överrenskommna priser, men det skulle även kunna vara att det är hälsosam konkurrens och priserna är pressade så nära tillverknings och itvecklingskostnad det går. Du får komma med bra mycket bättre argument än så för att vi ska ta dig på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

När dessa kort kommer in för bench. Kommer ni göra tester både med och utan AI genererade FPS ? Om de nu är som de sägs att latencyn blir skyhög av AI genererade FPS så är de rätt viktigt vid val av grafikkort med 😅

Sweclockers har hittills alltid jämfört prestanda utan någon uppskalning/frame generation och sedan haft extra, mindre tester för hur dessa funktioner påverkar upplevelsen. Räknar med att det blir liknande denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Endast 16 gb vram på 5080-korten? Detta skulle väl åtminstone varit i paritet med AMD:s RX7900XT på 20 gb vram som dessutom är billigare. Sen förstår jag att allt inte handlar om vram, men för oss som bland annat använder korten till annat än mining och att spela datorspel, så är vramet viktigt inom rendering och 3d-modellering.

Så deppigt att det knappt finns konkurrans inom "professionell användning". Jag, som Linux-fantast, gråter när jag stoppar in ett Nvidia-kort i min server för AI (LLMs mest, och även spelstreaming) - men AMD är meck och Intel är osäkert än så länge.
Faktiskt facinerande hur Nvidia har kunnat få sådan dominans inom AI när AMD inte är några nybörjade inom området egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Precis så är det uppenbarligen i sentida Samsung Galaxy-telefoner. Om man tar en selfie och ljuset är lite för dåligt (enligt kameran) så använder den AI för att fylla i ett upplyst ansikte, vilket förvränger diverse ansiktsdrag och gör att man ser ut som en uppsminkad karikatyr av sig själv. Bilden blir helt förstörd, och det går inte att stänga av heller.

Detta är detta folk efterfrågar i gamingvärlden tydligen, en förvrängd och halvtaskig version.

Absolut roligaste är att om man tar ett kort på natten och den detekterar månen, så klistrar den in en bild på en måne från ett foto som tagits med en systemkamera på stativ för att Samsung vet att deras grejer har för dålig ljusinsläpp för att kunna ta en rimlig bild.

Skrivet av Spawnbadboy:

Enda priset som höjts är för 5090 jämnfört med 4090?

5080 kostar $200 mindre än 4080 vid lansering

5070TI kostar $50 mindre än 4070TI

5070 kostar $50 mindre än 4070

Sant, men det skall sägas att du jämför med lanseringspriser. Nvidia sänkte priserna på 4070 och 4070 Ti med $50 i samband med att de fick Super-varianter, och 4080 Super gick ner till $999. 5070, 5070 Ti och 5080 går således in på precis samma listpriser som 4070, 4070 Ti och 4080 Super hade igår. Dock är det bättre än vad jag väntade mig (speciellt för 5070 Ti, som nog är kortet att sikta på den här generationen om inte AMD slår förväntningarna) och priserna har ju inte gått upp, det kan vi vara överens om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av opA:

Ja alltså kommer så fort jag kan släppa en artikel på nya testsviten. I de jämförande testerna kommer vi inte nyttja någon DLSS förutom DLAA i de spel som även tillåter AMD FSR Native AA.

Jag siktar på att göra tester av de nya DLSS-funktionerna givetvis men de kommer vara uppmärkta. Det ska inte finnas några tvivel om vad det är för data vi redovisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Kan vara för att "rådata" är något som är på väg bort så som vi varit vana med.
Jag menar, vad är egentligen vikten med gamla skolans rådata i slutändan när det är den faktiska prestandan som spelar roll?

Vad man letar efter är ju tekniker för att få fram fler frames. Det räcker för de allra flesta. Om det så är utan FG eller med FG spelar mindre roll, bara det utförs på bästa sätt.

FG är definitivt nutiden och framtiden, vilket jag då inte kan förstå att man tex på Sweclockers (som jag räknar med vill vara i framkant) inte har med FG-resultaten i testerna av nya grafikkort / spel som standard. FG kommer inte att upphöra utan vara standard inom någon generation och troligen inte ens gå att välja, utan kommer alltid vara påslagen.

Det kommer stå med i systemkraven för spelen: "RTX 4000 series with FG" exempelvis. Detta inom kanske 2 år.

Bara att vänja sig och ta till sig det nya.

Problemet är att FG inte är prestanda. Det ger upplevelsen av ett bättre flyt mot en kostnad av latens. Det har absolut sina fördelar. Men inte i de fall Nvidia lyfter generellt. Sitter en spelare med en skärm som kan visa 360Hz eller högre men spelet kan bara renderas i säg 150-200 fps så kan FG minska motion blur genom att hjälpa till att mata fler bilder till skärmen. Det är ett användningsområde. Men mer prestanda är det inte!

Sedan varför Jensen dribblar med olika varianter av FG är helt enkelt för att ingen går igång på en prestandaökning på 20%. Och att hävda att 5070 är lika med ett 4090 (pga av MFG kontra FG) är farligt nära vilseledande falsk marknadsföring.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

Blev lite nyfiken, så kollade:

- GTX580 lansering 2010, pris 499 dollar. 14 års inflation motsvarar 722 dollar år 2024 (https://www.usinflationcalculator.com/)
- Dollar/SEK ca 7kr 2010 (https://dollartillsek.se/historik/) och drygt 11kr idag, 57% högre

=> större delen av prisökningen kan tillskrivas inflation och usel dollarkurs, den faktiska skillnaden kan anses vara befogad sett till hur mycket mer avancerad kretsen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Du har uppenbarligen aldrig testat MS Flightsimulator

Det är iochförsig sant, men nyttjar det allt extra VRAM och CUDA-kärnor som 5090 ger jämfört med ett (teoretiskt) 5080 Ti/Super med runt 20-24 GB?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Halldin:

- GTX580 lansering 2010, pris 499 dollar. 14 års inflation motsvarar 722 dollar år 2024 (https://www.usinflationcalculator.com/)
- Dollar/SEK ca 7kr 2010 (https://dollartillsek.se/historik/) och drygt 11kr idag, 57% högre

=> större delen av prisökningen kan tillskrivas inflation och usel dollarkurs, den faktiska skillnaden kan anses vara befogad sett till hur mycket mer avancerad kretsen är

Stämmer bra. Ingen tvingar en att köpa ny teknik.

Och samtidigt kan man få ett GTX 580 i princip gratis idag. Det är vad jag kallar deflation

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

RTX 5090 Founders eller ASUS ROG?

Vilket tror ni har bäst kylning?

Permalänk
Medlem

Dagens konspirationsteori, det var NVIDIA som släppte ryktet om de smått galna priserna på 5000-serien. När de riktiga priserna nu kommer så tycker många - det var inte så farligt, bättre än jag trodde osv.

Dra till med något galet, folk blir skogstokiga och sedan backar man lite grann och folk accepterar det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Viking
Skrivet av esafesa:

RTX 5090 Founders eller ASUS ROG?

Vilket tror ni har bäst kylning?

Utan tvekan ROG.
Men kommer nog också kosta minst 5000kr mer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Risken är väl att FE kommer låta som ett jetplan men kör man med lurar är det kanske lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Utan tvekan ROG.

Finns teaser på Astral kortet med quad-fan.

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock X870E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS 9070 XT | NZXT Kraken Elite V2 360 | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Problemet är kanske inte att toppkortet är dyrt, men att det bara är där vi får rimliga prestandaökningar för att vara en ny generation.

3080 -> 3090, drygt 10% bättre för dubbla priset.

4080 -> 4090, 35% bättre och ca 50% dyrare

5080 -> 5090, ser ut att bli ännu större prestandaskillnad, medan priset är det dubbla.

Så med 30-serien kunde man få nästan topprestanda för 8000kr med 3080.
Nu får man inte ens nästan topprestanda trots att man betalar över 14000kr. Prestandaskillnaden mellan bästa och näst bästa kortet ökar bara vilket gör att de billigare varianterna knappt blir bättre.

Jo för det var ju fullt möjligt att köpa ett 3080 för 8800kr 2020/2021...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det är iochförsig sant, men nyttjar det allt extra VRAM och CUDA-kärnor som 5090 ger jämfört med ett (teoretiskt) 5080 Ti/Super med runt 20-24 GB?

Nja, det är säkert lite si och så med det där . Särskilt senaste FS 2024 som är en shitshow av rang med alla buggar och dåligt optimerad kod.

Men som gammal flightsimmer så är man van vid att tvingas sikta mot skyn för att nå trädtopparna. FS2020 i VR krävde 4090 för att få ordning på pixlarna. Samma gäller 2024 som sannolikt behöver 5090 (eller egentligen ännu värre om det hade funnits).

Detsamma gäller CPUn också för övrigt. Inte sällan så utnyttjas trådarna väldigt dåligt. Har lagt det hela på hyllan tills Microsoft får ordning på koden. Tyvärr. Det blir för dyrt.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

De kunde faktiskt ha satt 24 GB VRAM på 5080.

Då finns det ju chans att inte 5080 äger behöver uppgradera när 6080 kommer så fullt oacceptabelt enligt Nvidia...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Utan tvekan ROG.

Pris spelar ingen roll vill bara ha det bästa!

Finns priserna på ROG ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Eller så blandar man inte in valutakurser och tittar på lanseringpriset i USA.

Från då $499 till $999, en höjning på $500, varav inflationen skulle då, enligt dina siffror, vara orsaken till runt $223 och resterande $280, runt 55% av höjningen, är på grund av andra saker...

Sen kan man definitivt diskutera användningen medelvärdet på inflationen beräknat på en mängd olika varor och tjänster som en förklaring för prisökningen på en enskild produkt, kostnadsökningar pga av inflation är ju inte precis uniforma.