Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willelush:

Men att folk blir postitivt överraskade är nog inte så konstigt med tanke på att man kan fortfarande få det absolut bästa grafikkortet med helt sinnesjuk prestanda för en helt vanlig lön.

Bara EN helt vanlig lön? Vilket kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

År 2032, Nvidia lanserar RTX 1170.

Sweclockers: Det är helt fantastiskt att man kan få det absolut bästa grafikkortet på marknaden för en helt vanlig årslön

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Förstår inte hur man kan vara "positivt överraskad" av priset när det, än en gång, höjs med en bra bit.
Nvidia-fanboys börjar bli värre än Apple-fanboys.

4080 låg runt 16500Kr när det lanserades, varefter priserna sänktes till runt 14500Kr när Super-korten kom. Vidare har ryktena pekat mot 1600-1700 Euro för 5080. Det är alltså klart lägre lanseringspris än föregående kort, samtidigt som det överträffar förväntningarna. Knappast konstigt att folk blir positivt överraskade.
Vad som blir något dyrare är 5090. Det är knappast konstigt heller, med tanke på att det är en rejäl monsterkrets som ökar gapet mellan x80 och x90 korten. Utifrån ryktena var förväntningarna att de skulle landa på minst 30KKr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

För 10 år sedan fick konsumenterna den största kretsen, nu säljer de inte ens den till konsumenter längre. Vi får det som egentligen skulle varit x80-kort som x90-kort, x80-kort som skulle varit x70 eller x60 egentligen. Tragiskt att folk inte förstår det och bara köper oavsett.

Ja och en TopHat kostade minsann bara 2 kr... Helt andra förutsättningar idag än då.

Och så behöver man ju inte rosa tinta det mer än nödvändigt. När fick du ett 80-kort med >700 mm2 krets och 512 bit buss senast?
(får 8 år sen så fick man 1080, en snålare konfiguration än vad 5080 är - överlag så är "näst största chippet och 256 bit buss" väldigt typiskt för 80-korten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Vad tror folk att begagnade 4090 kommer landa på efter att 5080 och 5090 kommit ut?

Skicka ett bud om du vill 😃

Permalänk
Skrivet av Willelush:

Det är ju de absolut bästa grafikkorten på marknaden. Andra får väl steppa upp sitt game och släppa ett lika snabbt eller snabbare kort än nvidia. Då ska du nog se att de går ned i pris.

Men att folk blir postitivt överraskade är nog inte så konstigt med tanke på att man kan fortfarande få det absolut bästa grafikkortet med helt sinnesjuk prestanda för en helt vanlig lön.

Det är på grund av personer som du, som anser att det är ok att ett grafikkort kostar en hel månadslön, som Ngreedia kan fortsätta öka priserna. Så länge folk betalar de här hutlösa priserna så kommer priset öka mer nästkommande generation, men det har aldrig fanboys förstått (oavsett vilket företag de fanboy:ar över)

Visa signatur

MB: Asrock X670E Pro RS
CPU: R9 7900X
RAM: 2x16GB Kingston Fury Beast CL36 6000MT DDR5
GPU: ASUS TUF 6950XT
PSU: Corsair RM1000X v3 1000W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Som sagt. Det är formodligen de bästa kortet. Finns billigare alternativ om man tycker det är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Okej, då förstår jag. Jag tycker alla lyfter dlss och allt annat som att det är det bästa som hänt oss. Men dina ord säger ju motsatsen.

Han förklarade specifikt nackdelen med Frame Generation. DLSS är egentligen flera saker:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/technologies/dlss/

Generellt är det DLSS Super Resolution som folk berömmer, då det ökar "riktig" prestanda vilket också minskar latensen, men beroende på många faktorer (upplösning, mängden FPS, avstånd till skärmen o.s.v.) så är det inte säkert att alla gillar det då bildkvalitén kan påverkas en viss del.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Kanske dags att uppgradera från GTX 980 Ti SLI?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skrattretande att de kallar flera interpolerade bilder för "ökad prestanda".

Älskar vad Nvidia var en gång i tiden, men de har helt klart blivit ett renodlad blufföretag vid det här laget.

Det där är ju rent strunt. Objektivt är det ökad prestanda, både i fråga om hårdvara och mjukvara.

DLSS är fantastiskt och den enda rimliga vägen framåt. Att Nvidia satsar på att utveckla tekniken är helt rätt. Dessutom är det jävligt bra för GPU-marknaden eftersom forskning och utveckling är sammankopplad med Nvidias AI-satsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Vad tror folk att begagnade 4090 kommer landa på efter att 5080 och 5090 kommit ut?

Jag kommer troligtvis sälja mitt RTX 4090 för ca 15k.

Motiveringen är att det helt enkelt har bäst hårdvara efter RTX 5090. Att räkna med alla DLSS funktioner aktiverade och jämföra mot RTX 4090 och säga att "de presterar lika" känns lite fult.
1. Alla spel har inte de senaste DLSS funktionerna.
2. Native är fortfarande i de flesta fall bäst och ger minst delay samt fungerar på alla spel.
3. 24GB VRAM.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Någon som har en uppfattning om när kommer man kunna förboka dessa hos svenska återförsäljare?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Hurra! ÄNTLIGEN en uppdaterad NVDEC som klarar 10-bitars 4:2:2 HEVC-format för oss videokreatörer. Innebär att man kan bygga vettiga redigeringsmaskiner med AMD CPU och Nvidia RTX 50-kort istället för att förlita sig på Intels CPUer med iGPU/Quicksync.

Lär nog bli ett 5080 till min hemmaburk.

https://blogs.nvidia.com/blog/generative-ai-studio-ces-geforce-rtx-50-series/

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Motiveringen är att det helt enkelt har bäst hårdvara efter RTX 5090. Att räkna med alla DLSS funktioner aktiverade och jämföra mot RTX 4090 och säga de presterar lika känns lite fult.
2. Native är fortfarande i de flesta fall bäst och ger minst delay samt fungerar på alla spel.
3. 24GB VRAM.

Tror 15k är för högt, du får ett för 14k idag innan släppet av 5000 serien.
Skulle tro att dom landar på 13

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Motiveringen är att det helt enkelt har bäst hårdvara efter RTX 5090. Att räkna med alla DLSS funktioner aktiverade och jämföra mot RTX 4090 och säga de presterar lika känns lite fult.
3. 24GB VRAM.

15k för ett 4090 får du nog inte efter släppen, troligtvis runt 10-11k.

Permalänk
Medlem

Blir köp, kanske 5070 ti.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Någon som har en uppfattning om när kommer man kunna förboka dessa hos svenska återförsäljare?

Brukar aldrig gå att förboka Nvidias GPUer. De släpps ofta på mitt i veckan runt 15.00 och då är det först till kvarn som gäller.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Okej, då förstår jag. Jag tycker alla lyfter dlss och allt annat som att det är det bästa som hänt oss. Men dina ord säger ju motsatsen.

Personligen så tycker jag vi kommit till en punkt när denna och tidigare generations grafikkort är kapabla till att spela allt på högsta inställningar. Det är nu de börjar med RT och annan skit för att sälja på oss dom nya korten. Hoppas inte för många faller för det.

Jag är också stor fantast av DLSS, använder det typ alltid om möjligt.

Frame Gen har några få bra applikationer, typ om du redan har hög FPS men har en skärm med ännu högre Hz. Ponera att du får 120 FPS men har en 240 Hz skärm. Spelet känns redan responsivt och bra på 120 fps men du vill gärna nyttja din skärms 240 Hz, då kan det vara bra till att fylla ut dem saknade bildrutorna.

Det som stör mig mest bara är dess marketing. De gillar väldigt mkt att blanda resultat med frame generation av/på, speciellt med 4xxx serien var det väldigt ofta de sa att 4xxx korten var 2-3x bättre än 3xxx korten, men det var pga 4xxx resultaten använde frame gen (3xxx serien hade inte frame gen).
Stängde man av det var dem snarlika 3xxx serien (eller i vissa fall t.om. sämre).

Så jag gissar nu också med "Geforce RTX 5070 ska leverera prestanda i klass med Geforce RTX 4090" påståendet att 4090 resultatet använder gamla frame generation tekniken och 5070t använder nya. Alltså, kanske 4090 får 40 fps native, och 80 med dens "gamla" frame gen teknik, medan 5070 får 30 fps native, och 90 med nya frame generation tekniken.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Tror 15k är för högt, du får ett för 14k idag innan släppet av 5000 serien.
Skulle tro att dom landar på 13

Skrivet av Btk187:

15k för ett 4090 får du nog inte efter släppen, troligtvis runt 10-11k.

Kan vara så, inte omöjligt att jag justerar ner lite, men så som jag ser det. Spelar man t.ex. VR eller moddar spel där VRAM krävs så håller inte något annat kort måttet än just RTX 4090 och 5090.

RTX 5080 har halva mängden VRAM mot RTX 4090, jag hade aldrig klarat mig med 5080.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det där är ju rent strunt. Objektivt är det ökad prestanda, både i fråga om hårdvara och mjukvara.

DLSS är fantastiskt och den enda rimliga vägen framåt. Att Nvidia satsar på att utveckla tekniken är helt rätt. Dessutom är det jävligt bra för GPU-marknaden eftersom forskning och utveckling är sammankopplad med Nvidias AI-satsningar.

Det blir inte sant bara för att man slänger in ordet "objektivt" i meningen.

Frame generation är inte ökad prestanda. Om spelets grafikmotor bara klarar av att uppdatera 30 gånger i sekunden, så kommer den inte automagiskt uppdatera snabbare, bara för att man aktiverar FG. Den kommer fortfarande bara uppdatera 30 gånger i sekunden.

Frame Genration är inget mer än ett spackel för att försöka dölja att GPU:n flaskar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se var 9070 XT hamnar i jämförelse med 5070 / 5070 Ti. Känns som AMD valt att vänta på Nvidia släppet så de kan justera priset i sista minuten då Nvidia tycks ha valt att lämna det också till sista minuten. Blir väl där mitt i mellan 5070 / 5070 Ti i raster prestanda gissar jag men sen har ju 16GB som fördel mot 12GB 5070 men värre RT prestanda så max ~$549 MSRP kan man tycka, $499 hade säkert hjälp att få lite större intresse med tanke på att de inte kan leverar något ny prestandanivå denna gång och kortet är ganska mycket förminskat så kanske det vore möjligt ur kostnadsperspektiv också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det blir inte sant bara för att man slänger in ordet "objektivt" i meningen.

Frame generation är inte ökad prestanda. Om spelets grafikmotor bara klarar av att uppdatera 30 gånger i sekunden, så kommer den inte automagiskt uppdatera snabbare, bara för att man aktiverar FG. Den kommer fortfarande bara uppdatera 30 gånger i sekunden.

Frame Genration är inget mer än ett spackel för att försöka dölja att GPU:n flaskar.

Prestanda är inte bara hur många bildrutor som kan genereras "native". Du försöker bara begränsa begreppet till något som passar ditt argument.

Permalänk
Medlem

Något annat som nästan behöver betonas för att undvika helt skev bild på prestanda är:

Läs texten längst ner på spelgraferna. De jämför spelen mot RTX 4090 med all DLSS aktiverad, dessutom i performance mode. Men kollar man på A Plague Tale som inte har nya "multi framegeneration" vilket de valt att ha aktiverat på RTX 5090 i läget x4 på de andra spelen så är skillnaden ca 30-40%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett 3080 och funderar kring vilket spel jag MÅSTE ha mer fps i? 🤔
Mer FrameGen fps? Bättre RayTracing? Indiana Jones isåfall men det ser bra ut ändå.

Inget verkar det som just nu så väntar på nästa generation är jag ganska säker på.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Prestanda är inte bara hur många bildrutor som kan genereras "native". Du försöker bara begränsa begreppet till något som passar ditt argument.

Det är absolut, per definition, "hur många bildrutor som kan genereras native", och att påstå annat är att försöka utöka begreppet till "något som passar ditt argument".

Hur snabbt ett program och dess data kan exekveras och bearbetas på hårdvaran, har alltid varit måttstocken för prestanda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Hur mkt kommer prestanda påverkas av att det bara är 16 gig ram på korten? 14k för 5080 känns kraftigt. Blir att avvakta lite tester och se om gamla korten kan reas ut nu då.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

År 2032, Nvidia lanserar RTX 1170.

Sweclockers: Det är helt fantastiskt att man kan få det absolut bästa grafikkortet på marknaden för en helt vanlig årslön

Hade inte haft något emot om det kom ett grafikkort för ett par hundratusen kronor. Det hade självklart varit utanför min budget. Men det skulle garanterat finnas billigare alternativ.

Det går exempelvis att köpa oled-TV på 97 tum för 250k (Inte många som gnäller över det). Hade ju självklart varit en dröm med en sån TV. Men det fick bli en oled 77 tum för 30k, som är en helt fantastisk TV och duger gott och väl för mig. Likadant känner jag med grafikkort. Kör själv på ett 4080 super nu och kommer förmodligen funka i många många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Till viss del sant, men samtidigt har vi gott om exempel på att DLSS och FG inte är fullgoda substitut till normal rendering. Det är klart att FG kan pressa upp ex. 30 till 60 fps, men om det leder till tydliga artefakter, hur ska prestandan då bedömas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Till viss del sant, men samtidigt har vi gott om exempel på att DLSS och FG inte är fullgoda substitut till normal rendering. Det är klart att FG kan pressa upp ex. 30 till 60 fps, men om det leder till tydliga artefakter, hur ska prestandan då bedömas?

Jag har artefakter i native också i vissa spel, hur skall det bedömas? 😊
Jo precis som med FG, man får skriva en * och förklara upplevelsen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop