En liten rant om mina erfarenheter med min 65" LG C3 som jag har ägt i drygt ett år nu.
Det positiva först; är helnöjd med bilden!!! Men sen går det utför.
Webos "suger hästballe" som en kompis skulle sagt. Otroligt rörigt och med många irriterande saker som fungerar dåligt, eller inte alls. Ett jäkla spionerande, mycket tjat om godkännande av villkor och uppdateringar som mest verkar handla om att LG ska spionera mer och få skicka mer reklam. Saker som spionerar på en som inte går att stänga av förrän man godkänt att LG får spionera på en, etc.
Ofta strular det efter uppdateringar (alla gånger utom en så har ARC slutat funka och varit struligt att få igång igen, en gång så fick kanalväljaren spel och skickade in mig i LG channels varje gång jag skulle byta kanal, etc).
En av de saker som funkar dåligt är kanalguiden. Varje gång jag vill använda den så får jag veta att förhandsgranskning inte är tillgängligt i nån sjukt störig popup dialog som ska klickas bort. Jag trodde att LG skulle fixa det i någon uppdatering, men...
En annan sak är när TV:n upptäcker en ny videokälla, då måste ju givetvis TV välja dom störigaste grällaste bildinställningarna som finns, det kan ju tänkas att den står i nån demohall eller nåt, så det är viktigt att det riktigt lyser och bländar.
Sen finns det nån huvudmeny där det finns en massa skit installerat som man inte kan ta bort, det är ju t.ex. jätteviktigt att man inte kan avinstallera Alexa. Sen är det ju superviktigt att påminna om att slå på internetuppkopplingen, för det kan ju absolut inte vara så att någon väljer att stänga av den för att slippa tjatet om uppdateringar i tid och otid (nevermind att den behövs för att spionera och skicka reklam, det är ju inte därför som man blir påmind, eller?)
Annat som är störigt är hur HDMI CEC är implementerat. Det går t.ex. inte att köra förstärkaren utan att TV:n startar, sen går det inte att stänga av TV:n utan att den då i sin tur stänger förstärkaren. Troligtvis är det dock inte bara TVns fel..
Nåt som är irriterande är att TV:n inte kan ge fan i att försöka använda TV:n fjärrkontroll till enheterna som är inkopplade på HDMI. Jag vill inte att TV:ns fjärr styr min mediaspelare, men det har jag inte hittat någon inställning för. Däremot kan jag lägga till enheter som den ska styra, men inte ställa in att "ge-fan-i-att-pilla-på-min-mediaspelare".
Det finns säkert nåt av det här som går att ställa in som jag har missat, men som sagt, Webos är rörigt och jag påminns återigen om min kompis uttryck. Han har förresten ett till på samma tema, men som involverar en älg, dock sparar jag det till ett annat tillfälle.
Är jag då nöjd med min TV? Nja, ibland, skulle jag nog vilja svara. När jag kollar på nåt och jag slipper störas eller drabbas av några av dumheterna den har för sig så är jag nöjd. Skulle jag köpt TV:n om jag vetat om allt detta innan? Kanske. Troligtvis är nog alla andra märken precis lika "dåliga" med spioneri, reklam och röriga funktioner och man har nog att välja mellan pest eller kolera i detta avseende.