Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Kör du 120 Hz från PC:n kliver du förbi TV:ns bildprocessning och det du observerar i hackighet etc. är ett resultat av hur källan fungerar, dvs mjukvaran i PC:n och filmen i fråga. För att få TV:ns bildprocessning igång behöver du köra utan frekvensomvandling i PC:n.

Men hur? Tvn är ju native 120. Hur får man igång truecinema?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wly:

Men hur? Tvn är ju native 120. Hur får man igång truecinema?

På det vanliga sättet: mata in bildsignalen i källans rätta frekvens, typiskt 23,967 Hz från en film.

Detta kan kräva en del fipplande och experimenterande när man kör med en dator som källa. Därav att så många väljer att släppa datorn som mediaspelare och istället går på andra lösningar där datorn bara servar filmen. Sedan spelas filmen upp via appar likt Kodi och infuse ifrån valfri mediaspelare vilken hårdvarumässigt kan mata korrekt signal från början. Nvidia Shield Pro är populär av den anledningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

På det vanliga sättet: mata in bildsignalen i källans rätta frekvens, typiskt 23,967 Hz från en film.

Detta kan kräva en del fipplande och experimenterande när man kör med en dator som källa, därav att så många väljer att släppa datorn som mediaspelare och går på andra lösningar där datorn bara servar filmen och sedan spelar upp den via appar som Kodi och infuse i valfri mediaspelare som hårdvarumässigt kan mata korrekt signal från början.

Sätter jag tvn i samma hertz som videoinnehållet så är det samma sak som innan, inget under clarity går att aktivera. Fast istället får jag frame skips varannan sekund. Även om inputlabel är satt som bluray spelare, allm, vrr och 444 är avstängt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wly:

Sätter jag tvn i samma hertz som videoinnehållet så är det samma sak som innan, inget under clarity går att aktivera. Fast istället får jag frame skips varannan sekund. Även om inputlabel är satt som bluray spelare, allm, vrr och 444 är avstängt.

Det kan bero på annat, likt att du kör TV:n i PC-läge eller Spelläget där allt sådant stängs av i syfte att få ned latensen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det kan bero på annat, likt att du kör TV:n i PC-läge eller Spelläget där allt sådant stängs av i syfte att få ned latensen.

Game optimiser är avstängt och picture mode är cinema. Inputlabel för kablen är inte satt som pc. Det enda valet i tvn utöver 444 som har något med pc att göra. C4 verkar inte ha samma val som ex c3 eller c2.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wly:

Game optimiser är avstängt och picture mode är cinema. Inputlabel för kablen är inte satt som pc. Det enda valet i tvn utöver 444 som har något med pc att göra. C4 verkar inte ha samma val som ex c3 eller c2.

Det ska vara samma beteende på den här punkten. Ifall Real Cinema och TruMotion är utgråade är det något med signalen som gör att funktionen inte kan aktiveras, likt att man matar en signalfrekvens som stänger av interpolering (likt 120 Hz) eller kör någon annan funktion/bildläge i gång.

LG:s bildbehandling med Real Cinema: On kan upptäcka 3:2-repetition i en 60 Hz-signal och ta tillbaka flytet till 24p. Denna detektering är dock inte supersnabb så vid snabba klipp kan det återgå till 3:2-juddret en kort stund. Fast kan ju vara något att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Skippa 444 passthrough, är samma som gamla sättet att sätta inputen som PC på tidigare varianter av LG TVs.
Har även för mig att man behöver sätta 60Hz eller dylikt för att "låsa upp" TruMotion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det ska vara samma beteende på den här punkten. Ifall Real Cinema och TruMotion är utgråade är det något med signalen som gör att funktionen inte kan aktiveras, likt att man matar en signalfrekvens som stänger av interpolering (likt 120 Hz) eller kör någon annan funktion/bildläge i gång.

LG:s bildbehandling med Real Cinema: On kan upptäcka 3:2-repetition i en 60 Hz-signal och ta tillbaka flytet till 24p. Denna detektering är dock inte supersnabb så vid snabba klipp kan det återgå till 3:2-juddret en kort stund. Fast kan ju vara något att testa.

Skrivet av Sublett:

Skippa 444 passthrough, är samma som gamla sättet att sätta inputen som PC på tidigare varianter av LG TVs.
Har även för mig att man behöver sätta 60Hz eller dylikt för att "låsa upp" TruMotion.

Fick igång allt.

Sätt hertz på 60 eller 59.xx
Stäng av 444
Sätt input på bluray player.
Stäng av allt i game optimiser, allt.

Sedan kom alla valen fram i clarity så kan välja mellan off, cinematic, natural och supersåpopera under TrueMotion. Kör picture mode cinema home.

Bra för film och serier. Men vill man surfa får man ställa allt åter igen då musen har 5miljoner ms fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Fick igång allt.

Sätt hertz på 60 eller 59.xx
Stäng av 444
Sätt input på bluray player.
Stäng av allt i game optimiser, allt.

Sedan kom alla valen fram i clarity så kan välja mellan off, cinematic, natural och supersåpopera under TrueMotion. Kör picture mode cinema home.

Bra för film och serier. Men vill man surfa får man ställa allt åter igen då musen har 5miljoner ms fördröjning.

Spara huvudvärken och krånglet och och köp en apple tv till streaming och egenripade filmer 🫣😅😊
Auto hz, och auto hdr/sdr direkt.
Vi har server som också fungerar som dator/htpc,och använder den till Spotify YouTube etc. Men när det är streaming’s tjänster,och ripade bluray,4k bluray använder vi apple tv, helt flawless, ändasr hz automatiskt, och sdr eller hdr automatiskt. 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Spara huvudvärken och krånglet och och köp en apple tv till streaming och egenripade filmer 🫣😅😊
Auto hz, och auto hdr/sdr direkt.
Vi har server som också fungerar som dator/htpc,och använder den till Spotify YouTube etc. Men när det är streaming’s tjänster,och ripade bluray,4k bluray använder vi apple tv, helt flawless, ändasr hz automatiskt, och sdr eller hdr automatiskt. 😊

Hur fungerar appletv egentligen? Tvn har ju inbyggd chromecast. Appletv kostar 2000 kr så jag väljer nog huvudvärken.

Permalänk
Medlem

En liten rant om mina erfarenheter med min 65" LG C3 som jag har ägt i drygt ett år nu.

Det positiva först; är helnöjd med bilden!!! Men sen går det utför.

Webos "suger hästballe" som en kompis skulle sagt. Otroligt rörigt och med många irriterande saker som fungerar dåligt, eller inte alls. Ett jäkla spionerande, mycket tjat om godkännande av villkor och uppdateringar som mest verkar handla om att LG ska spionera mer och få skicka mer reklam. Saker som spionerar på en som inte går att stänga av förrän man godkänt att LG får spionera på en, etc.

Ofta strular det efter uppdateringar (alla gånger utom en så har ARC slutat funka och varit struligt att få igång igen, en gång så fick kanalväljaren spel och skickade in mig i LG channels varje gång jag skulle byta kanal, etc).

En av de saker som funkar dåligt är kanalguiden. Varje gång jag vill använda den så får jag veta att förhandsgranskning inte är tillgängligt i nån sjukt störig popup dialog som ska klickas bort. Jag trodde att LG skulle fixa det i någon uppdatering, men...

En annan sak är när TV:n upptäcker en ny videokälla, då måste ju givetvis TV välja dom störigaste grällaste bildinställningarna som finns, det kan ju tänkas att den står i nån demohall eller nåt, så det är viktigt att det riktigt lyser och bländar.

Sen finns det nån huvudmeny där det finns en massa skit installerat som man inte kan ta bort, det är ju t.ex. jätteviktigt att man inte kan avinstallera Alexa. Sen är det ju superviktigt att påminna om att slå på internetuppkopplingen, för det kan ju absolut inte vara så att någon väljer att stänga av den för att slippa tjatet om uppdateringar i tid och otid (nevermind att den behövs för att spionera och skicka reklam, det är ju inte därför som man blir påmind, eller?)

Annat som är störigt är hur HDMI CEC är implementerat. Det går t.ex. inte att köra förstärkaren utan att TV:n startar, sen går det inte att stänga av TV:n utan att den då i sin tur stänger förstärkaren. Troligtvis är det dock inte bara TVns fel..

Nåt som är irriterande är att TV:n inte kan ge fan i att försöka använda TV:n fjärrkontroll till enheterna som är inkopplade på HDMI. Jag vill inte att TV:ns fjärr styr min mediaspelare, men det har jag inte hittat någon inställning för. Däremot kan jag lägga till enheter som den ska styra, men inte ställa in att "ge-fan-i-att-pilla-på-min-mediaspelare".

Det finns säkert nåt av det här som går att ställa in som jag har missat, men som sagt, Webos är rörigt och jag påminns återigen om min kompis uttryck. Han har förresten ett till på samma tema, men som involverar en älg, dock sparar jag det till ett annat tillfälle.

Är jag då nöjd med min TV? Nja, ibland, skulle jag nog vilja svara. När jag kollar på nåt och jag slipper störas eller drabbas av några av dumheterna den har för sig så är jag nöjd. Skulle jag köpt TV:n om jag vetat om allt detta innan? Kanske. Troligtvis är nog alla andra märken precis lika "dåliga" med spioneri, reklam och röriga funktioner och man har nog att välja mellan pest eller kolera i detta avseende.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En liten rant om mina erfarenheter med min 65" LG C3 som jag har ägt i drygt ett år nu.

Webos "suger hästballe" som en kompis skulle sagt. Otroligt rörigt och med många irriterande saker som fungerar dåligt, eller inte alls. Ett jäkla spionerande, mycket tjat om godkännande av villkor och uppdateringar som mest verkar handla om att LG ska spionera mer och få skicka mer reklam. Saker som spionerar på en som inte går att stänga av förrän man godkänt att LG får spionera på en, etc.

Ofta strular det efter uppdateringar (alla gånger utom en så har ARC slutat funka och varit struligt att få igång igen, en gång så fick kanalväljaren spel och skickade in mig i LG channels varje gång jag skulle byta kanal, etc).

En av de saker som funkar dåligt är kanalguiden. Varje gång jag vill använda den så får jag veta att förhandsgranskning inte är tillgängligt i nån sjukt störig popup dialog som ska klickas bort. Jag trodde att LG skulle fixa det i någon uppdatering, men...

En annan sak är när TV:n upptäcker en ny videokälla, då måste ju givetvis TV välja dom störigaste grällaste bildinställningarna som finns, det kan ju tänkas att den står i nån demohall eller nåt, så det är viktigt att det riktigt lyser och bländar.

Sen finns det nån huvudmeny där det finns en massa skit installerat som man inte kan ta bort, det är ju t.ex. jätteviktigt att man inte kan avinstallera Alexa. Sen är det ju superviktigt att påminna om att slå på internetuppkopplingen, för det kan ju absolut inte vara så att någon väljer att stänga av den för att slippa tjatet om uppdateringar i tid och otid (nevermind att den behövs för att spionera och skicka reklam, det är ju inte därför som man blir påmind, eller?)

Annat som är störigt är hur HDMI CEC är implementerat. Det går t.ex. inte att köra förstärkaren utan att TV:n startar, sen går det inte att stänga av TV:n utan att den då i sin tur stänger förstärkaren. Troligtvis är det dock inte bara TVns fel..

Nåt som är irriterande är att TV:n inte kan ge fan i att försöka använda TV:n fjärrkontroll till enheterna som är inkopplade på HDMI. Jag vill inte att TV:ns fjärr styr min mediaspelare, men det har jag inte hittat någon inställning för. Däremot kan jag lägga till enheter som den ska styra, men inte ställa in att "ge-fan-i-att-pilla-på-min-mediaspelare".

Det finns säkert nåt av det här som går att ställa in som jag har missat, men som sagt, Webos är rörigt och jag påminns återigen om min kompis uttryck. Han har förresten ett till på samma tema, men som involverar en älg, dock sparar jag det till ett annat tillfälle.

Är jag då nöjd med min TV? Nja, ibland, skulle jag nog vilja svara. När jag kollar på nåt och jag slipper störas eller drabbas av några av dumheterna den har för sig så är jag nöjd. Skulle jag köpt TV:n om jag vetat om allt detta innan? Kanske. Troligtvis är nog alla andra märken precis lika "dåliga" med spioneri, reklam och röriga funktioner och man har nog att välja mellan pest eller kolera i detta avseende.

Ja olika användarbeteende kan verkligen ge olika uppfattningar. Själv störs jag i stort sett inte av något liknande problem men det är nog mest för att vi till en majoritet använder Apple TV och ibland även TVns appar.

Hade jag haft samma problem så hade jag nog varit sjukt missnöjd med TVn jag med.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Har 42an och inte störts av något alls sådant. Sedan kan du stänga av Record my voice eller vad det kallas mfl.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hurtigbullen: Intressanta synpunkter – jag tackar för dem! För mig ett talande exempel på hur komplext sammanvävt en TV blir med användarmönstret och situationen den verkar. Omständigheterna runt TV:n är ofta viktigare än själva TV:n. Finns en långt ifrån friktionsfri kontaktyta när TV:n möter sin omvärld som jag märker att fler och fler blir medvetna om.

Den tillverkare som ger mest kontroll över HDMI-funktionerna runt CEC är för övrigt Panasonic där man kan gå in och slå av/på specifika funktioner. I alla fall de modeller som är motsvarande C-serien i nivå. OEM-modellerna har inte det. Ska testa Z95 i dagarna som har kör FireOS och se om den har kvar samma alteranativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Gått in i homehub och ändrat i universal control settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Hade jag haft samma problem så hade jag nog varit sjukt missnöjd med TVn jag med.

Vill nog inte sträcka mig till att säga sjukt missnöjd. Lite mer typ hatkärlek är det nog

Skrivet av wly:

Har 42an och inte störts av något alls sådant. Sedan kan du stänga av Record my voice eller vad det kallas mfl.

Mycket går att stänga av. Det som fick mig att ta TVn offline är dom ständiga uppdateringarna som ofta ställer till det, men som man har svårt att ignorera pga den irriterande popup notifieringen vareviga gång man startar TV:n. Sen kan jag inte förstå varför man ska tvingas att ha appar som man varken använder eller vill ha.

Skrivet av Laxpudding:

@Hurtigbullen: Intressanta synpunkter – jag tackar för dem! För mig ett talande exempel på hur komplext sammanvävt en TV blir med användarmönstret och situationen den verkar. Omständigheterna runt TV:n är ofta viktigare än själva TV:n. Finns en långt ifrån friktionsfri kontaktyta när TV:n möter sin omvärld som jag märker att fler och fler blir medvetna om.

Den tillverkare som ger mest kontroll över HDMI-funktionerna runt CEC är för övrigt Panasonic där man kan gå in och slå av/på specifika funktioner. I alla fall de modeller som är motsvarande C-serien i nivå. OEM-modellerna har inte det. Ska testa Z95 i dagarna som har kör FireOS och se om den har kvar samma alteranativ.

Det finns givetvis massor med olika användningsfall och mönster, men jag är rätt förvånad att saker som är rätt basic inte fungerar. Att zappa runt bland vanliga TV kanaler och kolla på TV guiden är liksom rätt basic och har funkat på de flesta TV apparater i många år. Att tillverkare sen implementerar HDMI CEC som om just deras apparat är "king-of-the-hill" är också rätt förvånande. Det krävs ju inte så mycket fantasi för att inse att den approachen kommer att leda till problem.

En sak som är lite intressant är just dom många uppdateringarna som ställer till det. Kombinera det med en irriterande popupnotifiering om att uppdatera "nu" och otålig sambo/barn som använder TV:n så har man ett recept på återkommande TV strul.

Skrivet av wly:

Gått in i homehub och ändrat i universal control settings?

Jag var där och tittade nu. Det ser ut att vara samma inställningar som man kommer till via settingsknappen/menyerna. Jag ser dessvärre inget alternativ för att inte styra enheten. Om du vet mer hur man gör så får du gärna berätta!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Fick höra idag på elgiganten att OLED kommer läggas ner då det är för dyrt att tillverka. Att Samsung lägger ner detta år och LG om 1 till 2 år.
Finns det någon sanning i det? Hittar inget på nätet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackenzie:

Hittar inget på nätet.

Jag tror att det finns en god anledning till det.
OLED har ju ett rätt stort uppsving nu, speciellt på skärm-marknaden. Och så ska det försvinna på ett år eller två, utan att någon bättre teknik tar över?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackenzie:

Fick höra idag på elgiganten att OLED kommer läggas ner då det är för dyrt att tillverka. Att Samsung lägger ner detta år och LG om 1 till 2 år.
Finns det någon sanning i det? Hittar inget på nätet.

Troligen en LCD/QLED-fanboy som du råkade prata med. Det satsas ju för fullt på OLED, nya dubbel-lager-paneler presenterades av LG nu på CES

Permalänk
Medlem

23.21.20 (Web OS 24) släppt för B3. Någon som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

23.21.20 (Web OS 24) släppt för B3. Någon som testat?

Japp uppdaterade via USB utan problem på min 65 B3.

Permalänk
Medlem

Jag har en C2 hemma. Kan man på det nyare modeller gå in i service menyn och stänga av dimmingsfunktioner? T.ex. med service remote eller via mjukvara (som jag gör med C2:an i windows).
Jag vill inte ha en diskussion om att inte göra detta. Jag har en svag synsendsättning och jag behöver högsta ljuststyrka och den hödre konstrast det ger för att kunna se adekvat.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag har en C2 hemma. Kan man på det nyare modeller gå in i service menyn och stänga av dimmingsfunktioner? T.ex. med service remote eller via mjukvara (som jag gör med C2:an i windows).
Jag vill inte ha en diskussion om att inte göra detta. Jag har en svag synsendsättning och jag behöver högsta ljuststyrka och den hödre konstrast det ger för att kunna se adekvat.

Den möjligheten finns inte i nyare modeller. Däremot har algoritmerna gjorts om så skärmarna dimmar inte ner lika märkbart som på C2 och tidigare. Huruvida det räcker för dig eller inte vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Den möjligheten finns inte i nyare modeller. Däremot har algoritmerna gjorts om så skärmarna dimmar inte ner lika märkbart som på C2 och tidigare. Huruvida det räcker för dig eller inte vet jag inte.

NOOOOOOOOOOOOOOOOO

tackar. Sitter kvar på C2 tills den brinnger upp.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Har haft min C3 sedan tidigt november (2024), och hunnit lära känna den.

Tyvärr har jag färgskiftningar i relativt milda vinklar. Det syns nästan enbart med ishockey, men då ser isen ut som en trefärgad big pack-glass; rött lite närmre, vitt i mitten, grönt på den bortre sidan. Den röda skiftningen är klart mindre märkbar än den gröna. Som tur är är mitt öga inte tillräckligt tränat för att se skillnaderna utanför vit-dominanta bilder.

Mute-menyn är dock lite irriterande. Går den att stänga av? Den jag pratar om är när du trycker på 'mute' tre gånger i snabb följd. Jag råkar ibland dubbeltrycka på 'mute' när jag vill enkeltrycka. Instinktivt trycker ytterligare en gång för att få ojämnt antal tryck, och föreställer mig att 'mute' ska aktiveras. I stället sänks volym till 10/100 och en meny åker upp.

I övrigt är det en bra pryl. Första TVn på 15 år, och jag börjar vänja mig med ljusstyrkan (fortfarande upplevs en aning hög med Peak Brightness 'off' och OLED pixel brightness '0', mvh ljuskänslig).

Permalänk
Medlem

Har problem att streama MAX får enhetsfel det hjälper inte att dra ut sladden.

Gjorde allt men sista jag gjorde var att starta om routern och det löste problemet.

Lösning
Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Hur fungerar appletv egentligen? Tvn har ju inbyggd chromecast. Appletv kostar 2000 kr så jag väljer nog huvudvärken.

Som jag beskrev, är en medaspelar, 10ggr bättre än tvns appar, och funkar riktigt bra att stream egenripade filmer från server med infuse, UHBD filmer utan problem, med autoHZ, auto färgrymd.

Permalänk
Medlem

Det är ingen huvudvärk med de inbyggda apparna enligt mig. Det skulle vara reklamen som youtube har ifall man inte vill betala.
Plex eller Jellyfin är gratis och funkar bra för mig som bara vill spela upp material från PC:n. Det blir rätt hz, DV, HDR etc automatiskt.
På datorn sätter man upp en server och på tv:n laddar man hem en app som spelar upp trådlöst från datorn.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Det är ingen huvudvärk med de inbyggda apparna enligt mig. Det skulle vara reklamen som youtube har ifall man inte vill betala.
Plex eller Jellyfin är gratis och funkar bra för mig som bara vill spela upp material från PC:n. Det blir rätt hz, DV, HDR etc automatiskt.
På datorn sätter man upp en server och på tv:n laddar man hem en app som spelar upp trådlöst från datorn.

Jo men visst har vi det installerat o testat det med,men håller apple tv som mycket bättre på alla punkter

Permalänk
Bildexpert 📺

Appar i smartsystemet vs. AppleTV (eller annan fristående) är typiskt att man kan mycket väl bli nöjd med det system som följer med. Eftersom det kostar 2000 kr och kräver lite tid och insatser att testa exempelvis ATV4K så gör man inte det utan det är något man egentligen inte riktigt kan föreställ sig utan att faktiskt betala för det. Då är man gärna nöjd med det man har, särskilt nu när man lagt ned tid på det hela och jobbat sig runt begränsningar och besvär.

Den som däremot testat AppleTV (eller annat då) och under åren byggt sin användning runt den lösningen tenderar ofta vilja fortsätta med AppleTV etc. framför de inbyggda systemen. Delvis lite av samma orsak att man är bekväm med det man har. Men också att när man faktiskt testat de inbyggda systemen var man inte helt nöjd med alla delar, särskilt prestanda, men också struktur, tillgänglighet och andra faktorer som reklam.

På det finns också det långsiktiga perspektivet när åren går och det är dags att byta TV. Med AppleTV är man igång på två röda och allt är som förr där man direkt njuter av nya TV:ns bättre bildprestanda. Med ny TV och kanske ett helt nytt operativ måste man där börja om hela processen på nytt. Även om fortsätter med samma TV-tillverkare så gör dessa ofta om sina system med några års mellanrum och det är nu något helt annat man möter.

Nu finns det förstås många som kan gå de omvända vägen, likt att lämna AppleTV etc. och hoppa över till det inbyggda systemet. Där finns en annan gemensam nämnare i att man har ganska enkla krav. Finns SVT Play, TV4, Netflix och Youtube? Tack, det räcker. Kanske man en gång skaffade AppleTV för att komma runt ett kasst system på den gamla TV:n och den nya TV:ns system fungerar mycket bättre.