Steam OS kommer till fler handhållna datorer i vår

Permalänk
Melding Plague

Steam OS kommer till fler handhållna datorer i vår

Lenovo Legion Go S blir första bärbara spelmaskinen som får operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

”The year of the Linux Steam desktop is here!”

Spelande på Linux har aldrig varit bättre! Jag skulle gärna köra detta på en HTPC vid TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spelande på Linux har aldrig varit bättre! Jag skulle gärna köra detta på en HTPC vid TVn

Kan vara värt att kolla bazzite.gg då.

Permalänk
Medlem

Mitt nästa spelreleterade inköp, blir en handhållen och då sannolikt en Lenovo Go S. Finfint för bekvämt balkongspelande i sommar.

Permalänk

Har en R5 7600X AMD burk som inte är monterad än och överväger starkt att slänga in Bazzite som första OS bara för att prova på hur det funkar med drivrutiner och desktop appar.

Steget efter det kanske blir att byta ut Chrome mot Firefox, men det blir nog ett tuffare steg.

Permalänk
Medlem

En repris på Steam Machines?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nej, Steam Deck har redan bevisat att Linux är moget för spelenheter för den breda massan.

Om Steam Machines hade lanserats med det spelstöd vi ser idag så hade det också sett annorlunda ut. Och det är förmodligen något vi kommer få bevittna inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nästan allt har förändrats sedan Steam Machines var på tapeten första gången. Steam Proton, Lutris, Flatpak, Windows 11, Steam Deck...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Särskilt eftersom Windows 10 når end of live i Oktober i år, så efter det får man ju välja på windows 11 (usch) eller Linux.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt jag ska köra steam os på desktopen. Behöver inte windows privat ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, Steam Deck har redan bevisat att Linux är moget för spelenheter för den breda massan.

Om Steam Machines hade lanserats med det spelstöd vi ser idag så hade det också sett annorlunda ut. Och det är förmodligen något vi kommer få bevittna inom 1-2 år.

Skrivet av NodCommander:

Nästan allt har förändrats sedan Steam Machines var på tapeten första gången. Steam Proton, Lutris, Flatpak, Windows 11, Steam Deck...

Såhär i efterhand var det självklart att Steam Machines skulle misslyckas utan något som Proton. Idag utvecklas allt i hela Linux-ekosystemet från grafikdrivrutiner, stöd för Bluetooth-enheter, displaytekniker som HDR med mycket mera i en rasande fart jämfört med då. Personligen är det detta som gör att datorer fortfarande är en rolig hobby. Windows 11 och alla AI-funktioner kommer säkert att tids nog spara tid på jobbet men för hemmabruk och spel framför allt finns det väldigt lite att vara exalterad över. SteamOS lyfter hela Linux-svären när det kommer till gaming och det kommer sätta press på Microsoft. Det är bra för det behövs verkligen. Det var många decennier sedan Windows verkligen var utsatt för konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har gjort det redan ca 1.5år. Jag är supernöjd. Kör HoloISO.
Men kommer antagligen byta till officiella betan om den funkar bra på andra system än bärbara.

Permalänk
Medlem

Från artikeln:
"Just när det kommer till den här typen av enheter tycker jag personligen att det är mer värt med enkelheten och smidigheten som gränssnittet erbjuder snarare än öppenheten i Windows"

Exakt hur är Windows mer "öppet" än SteamOS?? Med alla rimliga tolknimgar av ordet så är SteamOS långt mycket mer öppet än windows..

Permalänk
Medlem

Den som lever får se. Vad individer tycker här kontra den stora massan är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Från artikeln:
"Just när det kommer till den här typen av enheter tycker jag personligen att det är mer värt med enkelheten och smidigheten som gränssnittet erbjuder snarare än öppenheten i Windows"

Exakt hur är Wnoiws mer "öppet" än SteamOS?? Med alla rimliga tolknimgar av ordet så är SteamOS långt mycket mer öppet än windows..

Öppet har är väl att man kan göra mer med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det känns som en rimlig tolkning men det krävs väl rätt rejäl mental gymnastik för att komma fram till att det går att göra mer med Windows än med SteamOS som är Linux-baserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Från artikeln:

Exakt hur är Windows mer "öppet" än SteamOS?? Med alla rimliga tolknimgar av ordet så är SteamOS långt mycket mer öppet än windows..

Jag förutsätter att även den slutklämmen syftar på användargränssnittet (precis som inledningen av resonemanget), och att det alltså syftar på vad man kan göra i användargränssnittet i Windows, jämfört vad man kan göra i användargränssnittet i SteamOS (om man inte startar om i desktopläge).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag förutsätter att även den slutklämmen syftar på användargränssnittet (precis som inledningen av resonemanget), och att det alltså syftar på vad man kan göra i användargränssnittet i Windows, jämfört vad man kan göra i användargränssnittet i SteamOS (om man inte startar om i desktopläge).

Skrivbordsläget är ju precis lika mycket SteamOS som Steam Big Picture är så det känns ändå konstigt att säga så. Jag verkligen inte komma på någon vettig tolkning av den där formuleringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Skrivbordsläget är ju precis lika mycket SteamOS som Steam Big Picture är så det känns ändå konstigt att säga så. Jag verkligen inte komma på någon vettig tolkning av den där formuleringen.

Det kan man absolut argumentera för att det är, men det är iaf min tolkning gällande vad som avses i artikeln.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, det betyder just bara öppet. Många definierar det (felaktigt) att det går att köra "många program" på ett OS så är det "öppet".

Men ett OS är inte mer öppet för det. Hade Windows varit öppet så hade användare kunnat göra sitt eget Windows 11 utan allt de inte gillar med det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kan man absolut argumentera för att det är, men det är iaf min tolkning gällande vad som avses i artikeln.

Sedan kan det också vara att för tillfället så är SteamOS ganska låst då du kan inte ladda ner andra spel-launchers och du kan inte ladda ner program utanför pakethanteraren. Plus det faktum att du behöver en AMD CPU och GPU för att ens köra SteamOS utanför Steam deck. Men om det är så Calle menar så är det fortfarande ett märkligt sätt att säga det på då StemOS fortfarande är i betafasen och många av begräsningarna kommer att redas ut när det blir offentligt.

Permalänk
Medlem

Till handhålla enheter...
vill ha desktop versionen som supporterar även Nvidia, är ju bara AMD som de supportar nu, väl?
Visst går det att lösa ändå men då är det inte lika smidigt för de som inte kan eller är intresserade att hålla på.
SteamOS och inte Steam Big Picture så att säga

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Sedan kan det också vara att för tillfället så är SteamOS ganska låst då du kan inte ladda ner andra spel-launchers och du kan inte ladda ner program utanför pakethanteraren. Plus det faktum att du behöver en AMD CPU och GPU för att ens köra SteamOS utanför Steam deck. Men om det är så Calle menar så är det fortfarande ett märkligt sätt att säga det på då StemOS fortfarande är i betafasen och många av begräsningarna kommer att redas ut när det blir offentligt.

Det går aldeles utmärkt att ladda ned andra launchers (och vilka andra program som helst) på steamdecken. Jag har själv haft blizzards launcher och spelat wow med en controller-mod på min steamdeck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vill ha desktop versionen som supporterar även Nvidia, är ju bara AMD som de supportar nu, väl?
Visst går det att lösa ändå men då är det inte lika smidigt för de som inte kan eller är intresserade att hålla på.

Jag tror det kommer. Ändå ganska rimligt att Valve fokuserar på att supporta andra handhållna enheter först då de är väldigt lika steamdeck hårdvarumässigt.

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Ett problem med Nvidia är att grafikdrivrutinen är lite svårdebugad jämfört med AMD:s erbjudanden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moiz:

Sedan kan det också vara att för tillfället så är SteamOS ganska låst då du kan inte ladda ner andra spel-launchers

Jo då. Jag har kört flera andra spel-launchers på min steamdeck ;). Mest heroic så att man fått in spel från GOG och epic.

Skrivet av Moiz:

och du kan inte ladda ner program utanför pakethanteraren.

Jo då. Det är fritt fram att köra in den mjukvaran man själv önskar. Som på andra linuxinstallationer.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nej, det betyder just bara öppet. Många definierar det (felaktigt) att det går att köra "många program" på ett OS så är det "öppet".

Men ett OS är inte mer öppet för det. Hade Windows varit öppet så hade användare kunnat göra sitt eget Windows 11 utan allt de inte gillar med det.

Du verkar prata om öppen källkod? Det finns naturligtvis ingen exakt definition för "öppet" annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ett problem med Nvidia är att grafikdrivrutinen är lite svårdebugad jämfört med AMD:s erbjudanden.

Jaså är det fortfarande bökigt med Nvidia och Linux.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyberz:

Jag funderar en del lite mer specifikt vad du är ute efter kring desktopvarianten.

Är det att slippa installera linux? Alltså att steam släpper en dator som du kan köpa färdiginstallerad där allt är optimerat efter den specifika hårdvaran?
Kanske kommer ;). Who knows. Jag hade kunnat tänka mig det här också.

Är det istället så att du vill ha den där upplevelsen av mycket finslipning av hårdvara och mjukvara tillsammans som steamdeck erbjuder - fast för massa olika hårdvara?
I så fall blir det direkt mer problematiskt. Här någonstans misstänker jag att det kan finnas lite missförstånd nämligen.
För ja, en del av det fantastiska med steamdeck är just att man lagt kärlek på specifik mjukvara för specifik hårdvara. Och det är just det där lilla extra man önskar frångå om man vill ha steamOS generellt. Det kommer inte vara lika slipat med inställningar för hur måna watt processor och grafikkort får dra tillsammans. Fläktljud kan bli vad som helst på olika hårdvara.
Power states med "shut down" kommer kanske inte funka helt felfritt på olika hårdvara i alla lägen. Generellt drivrutinsstöd för olika hårdvara är inte heller det som gjort steamdeck så känt.
Sådana grejer är värt att ha i åtanke.

Med egen hårdvara kommer du behöva installera linux oavsett om du väljer fedora, arch eller steamdeck OS.
Vill du ha ett OS med stöd för nvidiadrivrutiner så finns det här redan. Pop OS har en variant med nvidiadrivrutiner i ISOn. exempelvis.

Så jag tänker väl såhär. Skaffar du steamOS för desktop som ska passa diverse olika hårdvara så kommer det antagligen bli rätt likt att köra vilken annan linuxdist som helst egentligen.
Dra igång big picture mode så får du upp steam i helskärmsläge.

Det är inte riktigt samma - för man kommer inte kunna fråga efter OSuppdateringar från steammenyn. But otherwise - its pretty much the same antagligen.

Av den anledningen kan det vara värt att kanske testa nå annan linuxdist redan nu. Och installera steam.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Glädjande att vi kan välkomna valbara alternativ.

För mig är framtidens spelande både handhållet och Linux - men jag vill inte att det måste vara tvingande för allas framtid. Lika lite vill jag vara tvungen att köpa "den enda" modellen av "den enda" tillverkaren som levererar Linux i ett hav av Windows-enheter.

Marknaden är stark när kunden har valmöjligheter.

-
Lätt off-topic:
Hur ser framtiden ut med anti-cheat på både Linux och Windows? Jag spelar inga spel som kräver det i dag, men tycks mig minnas att i efterdyningen av Crowdstrike-händelsen diskuterades det att det skulle kunna komma att bli förändringar i hur djupt externa styr- och övervakningsprogram kan installeras i Windows-kärnan.