Steam OS kommer till fler handhållna datorer i vår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Till handhålla enheter...
vill ha desktop versionen som supporterar även Nvidia, är ju bara AMD som de supportar nu, väl?
Visst går det att lösa ändå men då är det inte lika smidigt för de som inte kan eller är intresserade att hålla på.
SteamOS och inte Steam Big Picture så att säga

Varför vill du ha SteamOS på en stationär? Det blir ganska knasigt. Vilken annan vanlig distribution som helst stödjer AMD, Nvidia och Intel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Har en R5 7600X AMD burk som inte är monterad än och överväger starkt att slänga in Bazzite som första OS bara för att prova på hur det funkar med drivrutiner och desktop appar.

Steget efter det kanske blir att byta ut Chrome mot Firefox, men det blir nog ett tuffare steg.

Har du tidigare erfarenhet av Linux? Drivrutiner kommer fungera automatiskt, appar blir i princip flathub.org, appimages eller via distrobox.
Jag har svårt att rekommendera en niche inom en niche, det begränsar den support som går att hitta på internet. Finns vissa saker som kanske låter trevligt med immutable@rpm-ostree, men det skapar också sina problem.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Skrivet av Calle:

Det är mycket välkommet med stöd för Steam OS på andra handhållna speldatorer. Just när det kommer till den här typen av enheter tycker jag personligen att det är mer värt med enkelheten och smidigheten som gränssnittet erbjuder snarare än öppenheten i Windows.

Det här är en jämförelse jag aldrig sett göras åt det hållet mellan Windows och en linuxdistro. Herr Calle är alltid uppskattad, men just här kanske det är läge att uppdatera ordvalet så syftningen blir rätt. ”Spelkompabiliteten hos Windows” kanske kan passa bra?

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem

Min senaste konspirationsteori är att han skrev en sådan uppenbar trigger bara för att se hur många av oss Linux-evangelister som skulle kräla upp ur våra källare, peta upp brillorna och börja gnälla. Det är ju viktigt med engagemang!

Känner mig för övrigt också tvungen att återigen påpeka det vanliga för alla som pratar om hur kul det ska bli att byta ut SteamOS mot Windows på sitt skrivbord. Sluta vänta, SteamOS blir kanske inte alls det ni väntar på, det ni väntar på finns redan i flera jättebra varianter. Det är inte SteamOS som har gjort spelande bra på Linux, det är (framför allt) Proton, som inte har något alls med SteamOS att göra. SteamOS är bara en spelvänlig linuxdist som funkar bra på handhållna enheter. Det finns redan ett gäng jättebra distar för den som vill spela på en stationär dator. Byt bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför vill du ha SteamOS på en stationär? Det blir ganska knasigt. Vilken annan vanlig distribution som helst stödjer AMD, Nvidia och Intel.

Jag tänker väl att det är bra optimerat för just spel?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det är inte SteamOS som har gjort spelande bra på Linux, det är (framför allt) Proton, som inte har något alls med SteamOS att göra. SteamOS är bara en spelvänlig linuxdist som funkar bra på handhållna enheter. Det finns redan ett gäng jättebra distar för den som vill spela på en stationär dator. Byt bara!

Nja, båda utvecklas ju (främst) av Valve. Ja, Proton är baserat på Wine som inte är skapat av Valve, men bidrar ju ändå med DXVK som är otroligt viktigt.

Skrivet av Cyberz:

Bazzite passar utmärkt. Finns också med förinstallerade Nvidia-drivers enligt deras hemsida https://bazzite.gg/ - själv har jag bara testat med AMD. Kräver inte att ”man håller på”.

Skrivet av NodCommander:

De flesta Linux-distros kommer dock inte med det fantastiska Steam Game Mode (aka gamescope) som är mer än bara ett gränssnitt, det förbättrar också prestanda och ger smidig kontroll över massor av inställningar som TDP, HDR, VRR, med mera

I dagsläget finns det såvitt jag vet bara i SteamOS och dess ”forks” (HoloISO, Nobara, ChimeraOS och Bazzite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Du kan spela spel med det ja, men det gör ingen skillnad för spelets skulls direkt. Du kan göra precis samma sak på Linux Mint, Kubuntu eller Fedora och samtidigt få ett mycket mer bättre skrivbords OS. Det är mångt och mycket lika-samma under huven på dessa. Samma drivrutiner, samma Proton. Skillnaden är snarare är hur din interaktion med OS:et är upplagt och vilka program som kommer förinstallerade.

Problemet med SteamOS som skrivbords OS är att även om det finns ett skrivbordsläge så är det s.k immutable, vilket förenklat betyder att det är ganska nedlåst vilken mjukvara du kan installera på det. Spel via Steam är inga problem, men vill du ta hem annan mjukvara, t.ex Lutris för andra spel eller säg en mediaspelare så är du hänvisad till endast Flatpak-program. En ännu större nackdel med SteamOS är att skrivbordsmiljön ofta är kraftigt utdaterad jämfört emot samma skrivbordsmiljö från e.x Kubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det är framför allt bra optimerat för just Steam Deck. Det finns många andra distar som också är bra för spel men på annan hårdvara.

Skrivet av s0sdaf:

Nja, båda utvecklas ju (främst) av Valve. Ja, Proton är baserat på Wine som inte är skapat av Valve, men bidrar ju ändå med DXVK som är otroligt viktigt.

Visst, men att de utvecklas av samma företag betyder inte att de har så mycket med varandra att göra. Microsoft har ju gjort både Windows och Word men jag skulle inte säga att de har med varandra att göra heller.

Skrivet av s0sdaf:

De flesta Linux-distros kommer dock inte med det fantastiska Steam Game Mode (aka gamescope) som är mer än bara ett gränssnitt, det förbättrar också prestanda och ger smidig kontroll över massor av inställningar som TDP, HDR, VRR, med mera

I dagsläget finns det såvitt jag vet bara i SteamOS och dess ”forks” (HoloISO, Nobara, ChimeraOS och Bazzite).

Okej det är faktiskt en konkret sak som är väldigt bra. Både Nobara och Bazzite är dock ändå distar som allmänt brukar rekommenderas för spel på stationär så det blir ändå knasigt att vänta på SteamOS för det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du kan spela spel med det ja, men det gör ingen skillnad för spelets skulls direkt. Du kan göra precis samma sak på Linux Mint, Kubuntu eller Fedora och samtidigt få ett mycket mer bättre skrivborrdsOS. Det är mångt och mycket lika-samma under huven på dessa. Samma drivrutiner, samma Proton. Skillnaden är snarare är hur din interaktion med OS:et är upplagt och vilka program som kommer förinstallerade.

Problemet med SteamOS som skrivbords OS är att även om det finns ett skrivbordsläge så är det s.k immutable, vilket förenklat betyder att det är ganska nedlåst vilken mjukvara du kan installera på det. Spel via Steam är inga problem, men vill du ta hem annan mjukvara, t.ex Lutris för andra spel eller säg en mediaspelare så är du hänvisad till endast Flatpak-program. En ännu större nackdel med SteamOS är att skrivbordsmiljön ofta är kraftigt utdaterad jämfört emot samma skrivbordsmiljö från e.x Kubuntu.

Jag var själv orolig över vad immutable innebar till en början då jag i över 10 års tid är van att installera typ deb-paket och ”daily-drajva” olika Linux-distros.

Tyckte att mycket pajar med flatpaks, men har insett att det oftast bara handlar om att konfigurera permissions, vilket görs väldigt smidigt via en grafisk kontrollpanel, iaf via KDE. Hela rotfilsystemet är ju inte låst, t.ex. /etc är fortfarande skrivbart och de flesta sökvägar har ett lokalt alternativ i användarens hemkatalog (t.ex. /usr/share/applications vs. ~/.local/share/applications).

Program som distribueras i .tar.gz eller typ .deb går att packa upp i valfri katalog under /home och eventuella libs (.so)-filer går att ladda därifrån med m.h.a.
export LD_LIBRARY_PATH=/home/sökväg/ så att programmen kan köras utan att installeras under roten. Behövs väldigt sällan men löser huvudvärken när något inte finns på Flathub.

Är man trots detta inte nöjd så går det faktiskt även att låsa upp immutable även om det så klart inte är att rekommendera i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Lätt off-topic:
Hur ser framtiden ut med anti-cheat på både Linux och Windows? Jag spelar inga spel som kräver det i dag, men tycks mig minnas att i efterdyningen av Crowdstrike-händelsen diskuterades det att det skulle kunna komma att bli förändringar i hur djupt externa styr- och övervakningsprogram kan installeras i Windows-kärnan.

Om man är EA, väldigt mörkt. De verkar inte vilja stödja Linux-spelare över huvud taget i och med att de frös ute alla Linux-spelare efter bytet till EA anticheat. Istället för att försöka åtgärda problemet, hävdar de att "det är Linux fel" (fast med andra ord). Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/39957-apex-legends-fimpas-p...

Men om man är Epic Games, väldigt ljus. Spelutvecklare behöver bara "trycka på en knapp" i Easy Anti-Cheat och så kan Linux-spelare vara med i spelandet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Du verkar prata om öppen källkod? Det finns naturligtvis ingen exakt definition för "öppet" annars.

Ja. Men i det här fallet så är väll rimligen definitionen just mellan Linux och Windows? Och då kan det inte gärna menas så mycket annat.

Men att Steam OS är avsett för främst 1 butik ändrar ju inte att det antagligen går att köra många program på dem med. Möjligen fler än Windows vid det här laget.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag var själv orolig över vad immutable innebar till en början då jag i över 10 års tid är van att installera typ deb-paket och ”daily-drajva” olika Linux-distros.

Tyckte att mycket pajar med flatpaks, men har insett att det oftast bara handlar om att konfigurera permissions, vilket görs väldigt smidigt via en grafisk kontrollpanel, iaf via KDE. Hela rotfilsystemet är ju inte låst, t.ex. /etc är fortfarande skrivbart och de flesta sökvägar har ett lokalt alternativ i användarens hemkatalog (t.ex. /usr/share/applications vs. ~/.local/share/applications).

Program som distribueras i .tar.gz eller typ .deb går att packa upp i valfri katalog under /home och eventuella libs (.so)-filer går att ladda därifrån med m.h.a.
export LD_LIBRARY_PATH=/home/sökväg/ så att programmen kan köras utan att installeras under roten. Behövs väldigt sällan men löser huvudvärken när något inte finns på Flathub.

Är man trots detta inte nöjd så går det faktiskt även att låsa upp immutable även om det så klart inte är att rekommendera i första hand.

Det är klart att det går för den som kan. Det är ju inte helt nedlåst som en konsol eller telefon, men ska man utanför Flatpak så är det ingen smidig upplevelse och inget alls att rekommendera till den som är nybörjare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Visst, men att de utvecklas av samma företag betyder inte att de har så mycket med varandra att göra. Microsoft har ju gjort både Windows och Word men jag skulle inte säga att de har med varandra att göra heller.

En fråga om synesätt kanske. Jag ser det som en av de mest kritiska komponenterna i SteamOS, men den går såklart att bryta loss.

Skrivet av MrPasty:

Okej det är faktiskt en konkret sak som är väldigt bra. Både Nobara och Bazzite är dock ändå distar som allmänt brukar rekommenderas för spel på stationär så det blir ändå knasigt att vänta på SteamOS för det ändamålet.

Ja, man behöver inte vänta på SteamOS då det troligen inte tillför något som inte redan finns. Men man ska inte underskatta vad varumärket och partnerskap med OEMs kan göra för den stora massan. Men till en enskild forumanvändare kan man absolut ge rådet att inte vänta utan byta idag.

Skrivet av NodCommander:

Det är klart att det går för den som kan. Det är ju inte helt nedlåst som en konsol eller telefon, men ska man utanför Flatpak så är det ingen smidig upplevelse och inget alls att rekommendera till den som är nybörjare.

Jag tänker snarare att nybörjare inte behöver ta sig utanför Flatpaks men mycket riktigt allt jag beskrev är ju för den som kan, men därmed också den som faktiskt behöver det.

Flatpaks har sina för- och nackdelar. De installeras väldigt snabbt och utan rootbehörighet. De kan också förbättra säkerheten med sina olika permissions/sandboxing.

Å andra sidan slösar de på diskutrymme då dependencies (libraries) dupliceras för varje program även om samma används av flera program (vet inte om copy-on-write-filsystem som BTRFS kan lösa/löser detta automatiskt?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det är ju dock inte direkt svårt att installera gamescope på valfri distro och använda den för spel. Jag kör alla mina steam spel via gamescope i Arch. Hade nästan tröttnat på att spela i linux när jag hittade gamescope, den fixade många av mina dåvarande problem med spel i linux och gjorde allting så mycket enklare

gamescope för den som är nyfiken, rekommenderas varmt!

Enda egentliga anledningen jag har kvar Windows just nu är pga Fortnite och liknande anti-cheatspel när jag vill spela med barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo då. Jag har kört flera andra spel-launchers på min steamdeck ;). Mest heroic så att man fått in spel från GOG och epic.

Jo då. Det är fritt fram att köra in den mjukvaran man själv önskar. Som på andra linuxinstallationer.

Har ej själv en steam deck så jag har bara hört vad andra har sagt om det. Så går det när man killgissar 😅.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thule:

Det är ju dock inte direkt svårt att installera gamescope på valfri distro och använda den för spel. Jag kör alla mina steam spel via gamescope i Arch. Hade nästan tröttnat på att spela i linux när jag hittade gamescope, den fixade många av mina dåvarande problem med spel i linux och gjorde allting så mycket enklare

gamescope för den som är nyfiken, rekommenderas varmt!

Enda egentliga anledningen jag har kvar Windows just nu är pga Fortnite och liknande anti-cheatspel när jag vill spela med barnen.

Detta låter mycket intressant! Måste nästan testa någon gång när jag har tid över.

Är det en generell compositor? Eller startar man ett spel via gamescope på något vis? Hanterar den flera skärmar på ett bra vis? Kör den på en skärm i taget? Är det enkelt att byta vilken skärm spelet körs på?
Vet du om det fungerar med nvidiakort? Fungerar dlss? Fungerar gsync?

Blev många frågor. Uppskattar alla svar du orkar bidra med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det en generell compositor? Eller startar man ett spel via gamescope på något vis? Hanterar den flera skärmar på ett bra vis? Kör den på en skärm i taget? Är det enkelt att byta vilken skärm spelet körs på?

Ja precis, den agerar väl Window Manager + Compositor som jag förstått det. Vet inte om den gör någon compositing egentligen då den alltid visar ett fönster i taget. Dock har den ju overlays av olika slag.

Ett program som körs i Windowed Mode skalas upp för att fylla hela skärmen (med black bars för att korrigera höjd/bredd-förhållanden). Den verkar komma ihåg fönsterstorleken från Desktop Mode, så om du gjorde fönstret mindre där blir det mer inzoomat, dvs text blir större osv.
Multitasking fungerar också men då är det ett fönster i taget som gäller. Du kan växla fönster om samma program skapar flera genom att öppna Steam-UI:t med guide-knappen eller Ctrl+1. Där får du en lista över öppna fönster. Det gäller även för att växla till ett annat program, men då får man återgå till huvudmenyn och välja det ”spelet” (alla program kan läggas till som ”Non-Steam Game”). Så jag kör Discord + Browser + spel samtidigt i gamescope och växlar smidigt mellan dessa. För gamepad support kan du konfigurera egna layouter för varje program.

Får tillåmed lägre input latency än Windows i vissa Windows-spel (jag märker tydligt av det i Mutant Mudds). En kompis undersökte och förklarade att utvecklaren valt fel flip model för bäst prestanda, men gamescope forcerar det till en snabbare, om jag minns rätt.

Jag har bara fått den att mata ut till en skärm i taget, det finns en display settings-meny som låter dig ställa in t.ex. upplösning och färghantering, men inte sett något stöd för flera samtida skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Kan vara värt att kolla bazzite.gg då.

Fråga från en som använder vanlig "tråkig" fedora OS. Vad är det för skillnad?
Jag installerar bara fedora och sedan steam "and call it a day" så fungerar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Fråga från en som använder vanlig "tråkig" fedora OS. Vad är det för skillnad?
Jag installerar bara fedora och sedan steam "and call it a day" så fungerar allt.

Skillnaden är väl 2 saker. Jag har inte själv kört rent fedora, ska sägas.
1. Mängden av saker som kommer förinstallerat. Du har wine, steam, lutris, och kan få mängder av emulatorer under installation. Men den har också brew förkonfigurerat.
2. Atomiska uppdateringar. Väldigt lätt att hålla uppdaterad med låg påverkan på vad jag gör.

Punkt 1 är den stora grejen. Vill du ha mer kontroll så är det nog bättre att börja på fedora och installera och konfa själv.

Eftersom jag också "jobbar" på datorn märker jag lite problem när jag vill installera vissa saker. Den lyckas inte installera allt via brew, och en del saker finns inte på flathub eller brew.
Senast ville jag installera qemu och får errors.

Så för spel: antagligen fantastiskt bra i förhållande till andra distar och packeteringar.
Men sen verkar den lite knölig. Ska testa u-Blues utvecklar-packetering här näst tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Skillnaden är väl 2 saker. Jag har inte själv kört rent fedora, ska sägas.
1. Mängden av saker som kommer förinstallerat. Du har wine, steam, lutris, och kan få mängder av emulatorer under installation. Men den har också brew förkonfigurerat.
2. Atomiska uppdateringar. Väldigt lätt att hålla uppdaterad med låg påverkan på vad jag gör.

Punkt 1 är den stora grejen. Vill du ha mer kontroll så är det nog bättre att börja på fedora och installera och konfa själv.

Eftersom jag också "jobbar" på datorn märker jag lite problem när jag vill installera vissa saker. Den lyckas inte installera allt via brew, och en del saker finns inte på flathub eller brew.
Senast ville jag installera qemu och får errors.

Så för spel: antagligen fantastiskt bra i förhållande till andra distar och packeteringar.
Men sen verkar den lite knölig. Ska testa u-Blues utvecklar-packetering här näst tänkte jag.

Ah ok, tack för uppdateringen. Jag kör ju inte wine utan bara Steam och Lutris. Oftast kan jag installera saker via Steams proton protokoll så wine har blivit "utdaterat" för mig.

Men för nya personer som bara vill ha något som funkar så köper jag att det är en bra lösning, önskar dock att det kom med GNOME istället för KDE, men jag vet att många gillar KDE när de är nya i linux pga det "ser ut som windows".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Ah ok, tack för uppdateringen. Jag kör ju inte wine utan bara Steam och Lutris. Oftast kan jag installera saker via Steams proton protokoll så wine har blivit "utdaterat" för mig.

Men för nya personer som bara vill ha något som funkar så köper jag att det är en bra lösning, önskar dock att det kom med GNOME istället för KDE, men jag vet att många gillar KDE när de är nya i linux pga det "ser ut som windows".

Det finns med gnome.

https://bazzite.gg/#image-picker

Du väljer själv vilken typ av desktop enviroment du vill ha. Gnome eller KDE.

Jag har själv bazzite på min desktop som är kopplad till tv. Den autostartar även steam big picture så behöver aldrig dra fram mus eller tangentbord för att navigera. Funkar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta låter mycket intressant! Måste nästan testa någon gång när jag har tid över.

Vet du om det fungerar med nvidiakort? Fungerar dlss? Fungerar gsync?

Blev många frågor. Uppskattar alla svar du orkar bidra med!

Den borde fungera med nvidia, kör själv AMD men den har stöd för nvidia image scaling och det pekar ju på att nvidia borde fungera Freesync funkar för mig, kan tyvärr inte svara om g-sync fungerar.

gamescope är en micro-compositor, jag kör den till exempel i Hyprland som är min "vanliga" compositor. Jag kör igång den i steam via en launch option i steam som exempelvis ser ut så här:

gamescope -w 5120 -h 1440 -W 7680 -H 2160 -r 120 -- mangohud %command%

-w och -h anger vilken upplösning spelet ska köras i.
-W och -H anger vilken upplösning det ska skalas upp till (jag har för stor skärm för mitt stackars grafikkort )
-r är refresh rate
allting efter -- är det som gamescope kommer att starta i sitt fönster där jag även använder mangohud som också rekommenderas
%command% är själva spelet.

Win + F för att växla mellan full screen och fönsterläge, funkar jättesmidigt att bara flytta omkring spelfönstret som vilket annat fönster som helst.

Jag testade nyss att byta skärm med yakuza zero och det fungerade utan större problem.
Det fungerar även med de flesta spel att skicka spelet till ett annat workspace och göra något annat ett tag för att sen växla tillbaka till spelet. Fungerar inte felfritt med alla spel dock.

Det finns en del andra trevliga saker man kan använda när man spelar på linux så som steamtinkerlaunch som bland annat kan konfigurera gamescope och mangohud om man föredrar gui framför cli
Även protontricks är användbart för när man vill/behöver trixa med något spel som körs via proton/wine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Det finns med gnome.

https://bazzite.gg/#image-picker

Du väljer själv vilken typ av desktop enviroment du vill ha. Gnome eller KDE.

Jag har själv bazzite på min desktop som är kopplad till tv. Den autostartar även steam big picture så behöver aldrig dra fram mus eller tangentbord för att navigera. Funkar kanon.

Fick tipeset i DMs, tack! Fortfarande så tror jag personligen jag bara stannar med stock Fedora. Men för dom som bara vill "att det fungerar" så kan detta vara ett alternativ, om distron fortsätter få kärlek i längden och inte blir övergiven.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag kommer helt klart gå över till SteamOS när det är redo för stationär pc. MS-os har blivit riktigt snuskigt de senaste åren…
Arbetsdatorn kommer bli en mac.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)