Lyckats trolla bort skrivbordet

Permalänk
Medlem

Lyckats trolla bort skrivbordet

Vet inte hur det skett men skrivbordet är rent från ikoner. Försöker man lägga till en fil med ett namn som jag vet fanns där innan så frågar datorn om jag vill skriva över befintlig fil så filen finns där, men är ej synlig.

C/User är tom...

Några förslag på att lösa detta förutom att börja gräva efter backup-disken?

Permalänk
Hedersmedlem

I Windows 11 kan du skapa flera skrivbord. Om du trycker Win+Tab så kan du se dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vet inte hur det skett men skrivbordet är rent från ikoner. Försöker man lägga till en fil med ett namn som jag vet fanns där innan så frågar datorn om jag vill skriva över befintlig fil så filen finns där, men är ej synlig.

C/User är tom...

Några förslag på att lösa detta förutom att börja gräva efter backup-disken?

Det är kanske detta du har råkat klicka på?

https://support.microsoft.com/en-us/windows/show-hide-or-resi....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbordet, har för mig att du kan dölja alla ikoner på skrivbordet under view. Kanske det du råkat toggla

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nu har jag på engelska; men du kanske också råkat dölja ikoner:

Högerklicka på skrivbordet -> View -> Show Desktop Icons.

Sedan ska det vara C:\Users

Desktop finns under

C:\Users\{username}\Desktop

EDIT:
Flera andra var tydligen snabbare

Permalänk

Kan även vara om du haft onedrive som skrivbord och sedan avinstallerat det. Vet dock inte om det skulle orsaka överskrivningsrutan etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySwedishGuy:

Kan även vara om du haft onedrive som skrivbord och sedan avinstallerat det. Vet dock inte om det skulle orsaka överskrivningsrutan etc.

Går det att ha Onedrive som skrivbord? Det visste inte jag i så fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Nu använder jag varken Windows 11 eller OneDrive privat, utan bara en av jobbdatorerna där man har lite begränsat lekutrymme, men tror inte något försvinner eller döljs om man gör det, bara att de slutar synka och ligger lokalt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Går det att ha Onedrive som skrivbord? Det visste inte jag i så fall

Här ligger mitt skrivbord på min jobbdator:
C:\Users\USERNAME\OneDrive - FÖRETAGSNAMN\Desktop

Så jodå

Men det är inte problemet om du inte kan lägga in nya filer på skrivbordet, jag tror snarare du råkat göra så att alla filer döljs.

EDIT:

Högerklicka på skrivbordet -> Visa -> Visa skrivbordsikoner.
Jag gissar att du kryssat ur den.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Nu använder jag varken Windows 11 eller OneDrive privat, utan bara en av jobbdatorerna där man har lite begränsat lekutrymme, men tror inte något försvinner eller döljs om man gör det, bara att de slutar synka och ligger lokalt.

Hade en dator där jag avinstallerade onedrive för ett par dagar sedan där ikonerna med mer försvann. Och när man uppdaterade/refreshade skrivbordet kom det upp något error. Löste det genom att installera onedrive igen och inaktivera synkningen eller något och sedan avinstallera det på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Här ligger mitt skrivbord på min jobbdator:
C:\Users\USERNAME\OneDrive - FÖRETAGSNAMN\Desktop

Så jodå

Ah, kan ju dock vara så att det är företag som kan göra det. Har inte riktigt sett det på privatpersoner. Men för all del, kanske går för privatpersoner också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ah, kan ju dock vara så att det är företag som kan göra det. Har inte riktigt sett det på privatpersoner. Men för all del, kanske går för privatpersoner också.

Går även för privatpersoner. Personen jag hjälpte har typ 0 datorkunskap men tvivlar på att han listat sin egna dator som företag xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I Windows 11 kan du skapa flera skrivbord. Om du trycker Win+Tab så kan du se dem.

Har Windows 10 fortfarande. Hände inget vid tabbande.

Skrivet av Joppis:

Nej, var tyvärr inte det heller

Inte vad jag vet...

Det konstiga är att C/Users är tom, men går jag kollar jag tex "senaste använda dokument" eller vad det kan tänkas heta när man högerklickar på exempelvis word så kommer jag åt dem. Och de ligger just under C/Users...

Kanske är dags att installera om åbäket till W11. Har ändå kört denna ett par år så kanske inte skadar blåsa allt ihop.

Alternativt så undrar jag hur man enklast gör en "återställning". I åtminstone tidigare windows så sparades ju en backup vid större förändringar / tidpunkter. Hittar något som heter "recovery" under "Update & security" men verkar ju vara mer att blåsa rent windows än något annat.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har råkat markera en massa mappar som dolda och har slagit av visning av dolda mappar och filer i Utforskaren?
Pröva med att ställa in så att du ser dolda mappar och filer i Utforskaren.

Permalänk
Medlem

Knasigaste sättet att få detta:
Ha en annan skärm inkopplad och aktiv som skärm 1 i extended mode utan att veta om det Kanske en TV?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |